فرش سنندج

معرفی فرش سنندج

فرش و قالیبافی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین جنبه­ های هنری در سنندج محسوب می­شود. این فعالیت در سنندج از قدمت تاریخی طولانی برخوردار است. وجود این نوع فرش­ها و هنر قالیبافی، دلیلی بر اصالت شهر سنندج شده است. این در حالی است که در داخل و خارج ایران نیز، این نوع فرش­ها توانسته­اند توجه مخاطبان اهل هنر را به خود جلب کنند. در این مقاله به معرفی فرش سنندج پرداخته شده است. در پایان نیز متوجه چرایی محبوبیت و برتری این نوع فرش­ها نسبت­ به سایر فرش­های دیگر در ایران، خواهید شد.

 

مقاله پیشنهادی:

منظور از محصولات ارگانیک و محصولات غیرارگانیک-شارینو۱۴۰۱

 

چرا فرش سنندج؟

با وجود ویژگی­ها و امکانات طبیعی که در این ناحیه وجود دارند، مردمان این شهر این فرصت را غنیمت شمرده و برای بهره­مندی از آن در زندگی خود­، در مسیر استفاده از آن قرار گرفتند. یکی از این عرصه­ های در پیش گرفته شده، فرش­هایی هستند که به ­صورت دستی بافته می­شوند. از سال­های گذشته تا به الان، اکثر دختران و زنان در روستاها مشغول به فعالیت در این حوزه هستند و به آن افتخار می­کنند. همچنین به یکی از راه­های درآمدزایی برای روستاییان و یا عشایری که بیش­تر به این کار مشغول هستند، تبدیل شده است.

سنندج را به ­عنوان شهر فرهنگ و هنر می­دانند. از این منظر اعتقادات، باورها و رسوم مردمان این ناحیه روی طرح­ها و نقش­هایی که در فرش­ها به­ کار می­گیرند نیز تأثیر دارد. برخی این فرش­ها را با نام فرش سنه می­شناسند. دلیل آن این است که، تولید این نوع از فرش­ها متعلق به شهر سنندج است که در گذشته و اکنون نیز با نام سنه شناخته می­شود.

از دلایل دیگری که می­توان به محبوبیت فرش سنندج اشاره کرد، هنر دست قالی ­بافانی است که با ظرافت و زیبایی خاصی، طرح­ها و نقوش متنوعی را با هارمونی رنگی اصیل و طبیعی، روی فرش­ها پیاده می­کنند. در ادامه به انواع فرش سنندج و ویژگی آن­ها اشاره شده است.

ویژگی­ فرش­های سنندج از نقطه نظر:

نقش و طرح

تنوع فرش­های سنندج به ­دلیل طرح­های مختلفی که در هر فرش به­ کارگرفته می­شوند، بسیار زیاد هستند. برخی از این فرش­ها دارای طرح­هایی از ترکیبات هندسی و با خط­هایی شکسته یا دایره­ای هستند. از معمول­ترین طرح­هایی که در فرش­های رایج سنندج دیده می­­شود می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طرح بته جقه
  • ماهی سنه
  • فرش باغی کردی
  • گل وکیلی
  • جقه هشت پر
  • طرح گل و بلبل
  • جقه چهار پر
  • و ترنج اشاره داشت.

فرش سنندج

 

 

مقاله پیشنهادی:

تعمیر لپ تاپ در سنندج- شماره تماس تعمیرات لپتاپ به همراه مشاوره رایگان- تعمیر ۵ برند برتر لپ تاپ

 

شکل اکثر این طرح­ها از نامشان قابل تشخیص­ است. به‌ طور مثال، فرش باغی کردی یکی از مشهورترین نوع فرش سنندج است. در این طرح یک باغ با تمام جزئیات، به ­گونه­ای طنین­ انگیز تجسم شده است. اکثر فرش­های امروزی را با استفاده از طرح ماهی سنه می­بافند. هر کدام از این طرح­ها می­تواند با سلیقه قالی ­بافان در سراسر فرش چندین بار تکرار ­شوند.

جنس

در بیش­تر قالی­های سنندج ضخیم بودن یا به ­نوعی خشن بودن فرش سنندج احساس می­شود. این موضوع به این دلیل است که، نخی که در بافتن آن­ها استفاده می­شود، به ­صورت دستی ریسیده شده است و در انتها به ­نسبت نخ­های دیگر ضخامت بیش­تری خواهند داشت.

اگر توجه کرده باشید، دوام این نوع فرش­ها و استحکام آن­ها از هر نوع فرش دیگری بیش­تر است. یکی از دلایل این موضوع موادی است که در بافت این فرش­ها استفاده می­شود. در مراحل اولیه تولید نخ­هایی برای بافندگی، استفاده از پشم­های مرغوب و نحوه ریسندگی آن تأثیر به­سزایی در جنس فرش­ سنندج دارد. نحوه بافتن فرش و شیوه دست بافنده نیز از دیگر مواردی است که در وجود این ویژگی، نقش مهمی خواهد داشت.

جنس

فرش سنندج

 

 

مقاله پیشنهادی:

مکانیک سیار در سنندج

 

رنگ فرش­ها

به­ دلیل اصالتی که باید در این فرش­ها به چشم آید، از هر رنگی با هر نوعی استفاده نمی­شود. رنگ­هایی نظیر سبز و قرمز و آبی و کرم با تناژهایی ملایم و سیر از جمله رنگ­های به­ کار گرفته شده در بیش­تر این فرش­­ها است. ماهیت رنگ این نوع از فرش­ سنندج، طبیعی است. به این معنا که برای رنگ کردن نخ­های آن­ها از مواد شیمیایی استفاده نمی­شود. بیش­تر مواد طبیعی و گیاهی را برای رنگ این نوع نخ­ها به­ کار می­برند. فرش­هایی که با رنگ­های طبیعی بافته شده­اند، با درخشانی و زیبایی که دارند، جلوه خاصی را به این نوع فرش­ها بخشیده­اند.

رنگ فرش­ها

فرش سنندج

 

 

اندازه

دارهای قالی که عموماً برای بافتن فرش سنندج از آن استفاده می­کنند کوچک و ثابت ­هستند. به ­همین علت فرش­های دستباف کردی در ابعاد زیاد بزرگی بافته نمی­شوند. حداکثر اندازه آن­ها در اندازه­های ۶ یا ۹ متر هستند. در ابعاد کوچک­تر ۵.۱ یا نهایتاً ۲ متری نیز تولید این فرش­ها انجام می­شوند. برای همین نیز برخی از افراد از آن­ها به ­عنوان دکور برای زیبایی خانه استفاده می­کنند.

 

مقاله پیشنهادی:

لیست انواع تبلیغات در سنندج- ۸دلیل برای انجام تبلیغات کسب و کارها

 

قیمت

با زحمت و دقتی که در بافتن و تولید این فرش­ها صرف می­شود، همچنین مواد اولیه طبیعی و درجه یک آن و دستبافت بودن آن، باید متوجه شده باشید که قیمت فرش­های کردی (فرش سنندج) از فرش­های دیگر بسیار بالاتر است. هرچند با در نظر گرفتن زیبایی و طرح­های خاصی که دارد، ارزش آن را خواهد داشت. با این وجود بسیاری از افراد حتی در کشورهای خارج نیز از این فرش­ها استفاده و حاضر به خرید و هزینه­ای برای داشتن آن می­کنند.

از دیگر ویژگی­هایی که در هر فرش دستبافت سنندج دیده می­شود، شانه ­های کوتاه و پرزدار آن­ها است. هماهنگی و به­ اصطلاح یکدست بودن فرش سنندج، دقت کار فرش ­بافان در حین بافتن را نشان می­دهند. فرش­های دستبافت سنندج به نسبت سایر فرش­ها در اندازه یکسان آن­ها، وزن زیادی دارند. علت آن این است که، بافت این فرش­ها پرتراکم، درشت و سنگین هستند. آن نیز به ­دلیل شیوه­ی گره زدن نخ­ها و استفاده از نخ­هایی با ضخامت زیاد، اندازه تارهای دو برابری و الیاف به هم تابیده است.

محبوبیت و اهمیت فرش کردی هیچ­گاه کم­ رنگ نخواهد شد؛ زیرا این یک هنر اصیل و ریشه ­دار در سنندج است که از سالیان دور وجود داشته است. با این حال امروزه برخی از موارد، مانند: استفاده نکردن ۱۰۰ درصدی از رنگ­های طبیعی، باعث شده­ است که آن ظرافت و جان ­بخش بودن طرح­ ها در فرش ­ها دیگر به چشم نیایند.

نگهداری از فرش دستبافت سنندج

نگهداری درست از هر نوع فرشی مخصوصاً دستبافت­ها، باعث طولانی شدن عمر آن­ها خواهد شد. هرچند به­ دلیل استفاده از الیاف و مواد اولیه طبیعی و باکیفیت و بحث ضخیم بودن در فرش­های سنندج، این نوع از فرش­ها به ­طور کلی در برابر پوسیدگی مقاومت نسبتاً خوبی دارند. با این وجود با رعایت چندین نکته می­توان از خراب شدن آن­ها در طول مدت زمان زیادی جلوگیری کرد. مواردی مانند:

  • شستشوی فرش­های کردی باید با استفاده از پاک­کننده­های مخصوص و فاقد درصد بالایی از اسید باشد. در غیر این­صورت به مرور زمان تاروپودهای فرش ازهم گسیخته می­شوند.
  • آب و نور مستقیم باعث از دست دادن رنگ و فرسودگی زود هنگام این نوع از فرش­ها می­شود.
  • در آب­ وهوای گرم و مرطوب بهتر است از فرش­هایی که تماماً با پشم بافته شده­اند، استفاده شود. فرش­هایی با جنس صد درصدی پشم، کم­ترین رطوبت را به خود جذب می­کنند.
  • برای جلوگیری از پوسیده شدن فرش­ها باید هر چند وقت یک بار، آن­ها را در معرض جریان هوا قرار داد. با این کار در صورت وجود رطوبت نیز فرش­های دستبافت دچار پوسیدگی نخواهند شد.
  • بهتر است پارگی، پوسیدگی و هرگونه خرابی در فرش­ سنندج را در همان لحظه اول، تعمیر کرد. در این ­صورت این مشکلات گسترده­تر می­شوند و فرش زیبایی و ارزش اولیه خود را نخواهد داشت.

 

مقاله پیشنهادی:

امدادخودرو سنندج و ۱۲ خدمتی که ارائه میدهند-شماره تماس امداد خودرو

 

خرید فرش سنندج

به ­دلیل تنوع بالای فرش­ سنندج از نظر نقش و طرح، ممکن است خرید یکی از آن­ها برای مشتریان دغدغه ­هایی را به­ همراه داشته باشد. در وهله اول تعیین اندازه دقیق و اطلاع از جنس مواد بافته شده آن، دارای اهمیت بسیاری است. باتوجه به این ­که هزاران طرح و رنگ از هرکدام از آن­ها وجود دارد، هر فردی با هر سلیقه­ای می­تواند فرش دلخواه خود را انتخاب و خریداری کند.

در حال حاضر برخی از فروشگاه ­ها یا کارگاه­ های فرش ­بافی خدمات فروش آنلاین خود را راه ­اندازی کرده­اند. افرادی که علاقه­ مند به خرید فرش سنندج هستند، اما امکان خرید حضوری را نداشته باشند، می­توانند از طریق سفارش آنلاین اقدام به خرید کنند. با این حال توصیه می­شود برای خرید وسیله­ ای مانند فرش، آن هم فرش­های دستبافت کردی حضوراً خرید کنید. به این شیوه از جنس و رنگ اصلی آن اطمینان خواهید داشت.

همچنین باوجود امکان کلاهبرداری مانند هر سایت فروشگاهی دیگری در بستر اینترنت، باتوجه به قیمت بالای فرش­ سنندج، با خرید حضوری از ضررهای مالی می­توان جلوگیری کرد.

هرچند این نکته هم قابل ذکر است که، در صورت اطمینان از فروشگاه ­های آنلاین، یکی از بهترین و راحت­ ترین روش­ها برای خرید فرش سنندج محسوب خواهند شد.

خرید فرش سنندج

فرش سنندج

 

 

 

مقاله پیشنهادی:

انواع بادام سنگی و قیمت های سال ۱۴۰۱-خصوصیات و ویژگی بادام سنگی

 

و در انتها

در دنیای امروزی فرش­های زیادی در طرح­ها، اندازه­ ها و رنگ­ های مختلفی تولید می­شوند. اما فرش­های دستبافت سنندج با زیبایی منحصر به­ فردی که دارد، می­توانند جایگزینی برای همه آن­ها شوند. فرش­های سنندج به­ دلیل ظرافت و اصالت خاصی که دارند، از مشهورترین نوع فرش­ها در کشور و حتی سراسر دنیا محسوب می­شود.

 ویژگی­های متفاوتی که این نوع از فرش­ها دارند، باعث شده است که در سلایق و انتخاب­های افراد جایگاه ویژه­ای داشته باشند. گوناگونی طرح­ و نقش­ها، هماهنگی رنگ­های به ­کارگرفته شده، جنس و کیفیت بالای آن­ها و … همگی از دلایلی هستند که می­توانند شما را به داشتن حداقل یکی از این انواع فرش­ سنندج در منزل خود، ترغیب کند.

سایر خدمات شارینو:😊

طراحی سایت

طراحی اپلیکیشن

سئو در سنندج

تولید محتوا

پشتیبانی اینستاگرام

طراحی و ساخت تیزر

طراحی پوستر

طراحی لوگو

 

نرده استیل در سنندج
گل فروشی در سنندج
طب سنتی در سنندج

۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *