آموزش استفاده از تقویم اقتصادی فارکس و تحلیل اخبار

آموزش استفاده از تقویم اقتصادی فارکس و تحلیل اخبار

آموزش استفاده از تقویم اقتصادی فارکس به شما کمک می‌کند تا با خوانش صحیح اخبار آشنا شوید و بدانید که کدام خبر، در چه زمان، قرار است چه تأثیری روی بازار فارکس بگذارد. آشنایی با میزان تأثیرگذاری و نوع آن کمک خواهد کرد که ریسک معاملات شما کنترل شود. در ادامه این مطلب با روش استفاده از تقویم اقتصادی فارکس آشنا خواهید شد.

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

تقویم اقتصادی، به ابزاری گفته می‌شود که به صورت زنده، مهم‌ترین رویدادهای آتی بازارهای مالی از جمله اخبار فارکس، اخبار بانک مرکزی، اخبار سهام و …. را در خود جای می‌دهد. کاربرد اخبار اقتصادی این است که پیش از انتشار اخبار، شما را از شرایط، نوع و میزان تأثیر احتمالی آن در بازار آن ارز مطلع کند و بتوانید از قبل برای مواجهه با آن خبر برنامه‌ریزی داشته باشید.

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

اخبار اقتصادی فارکس چیست؟

اخبار فارکس به خبرها و رویدادهایی گفته می‌شود که از قبل؛ زمان انتشار و موضوع آن برنامه‌ریزی شده و در یک تقویم که به آن تقویم اقتصادی می‌گویند اطلاع‌رسانی می‌شود. از آنجا که حرکت بلند مدت و اصلی جفت ارزها به دلیل داده‌های اقتصادی و برای تنظیم ارزش پولی کشورها رخ می‌دهد، بنابراین توجه به اخبار فارکس به شدت حائز اهمیت است. به همین دلیل با استفاده از تقویم اقتصادی می‌توانید کنترل بیشتری روی ریسک معاملات خود هنگام انتشار اخبار و تحلیل‌های بعد از آن داشته باشید.

مهم‌ترین اخبار اقتصادی برای فارکس

عموماً مهم‌ترین اخبار اقتصادی شامل دیتاهای بانک مرکزی آمریکا در بخش‌های مختلف منتشر می‌شود. زیرا چشم تمام بازار بر اقتصاد آمریکاست و دلار مهم‌ترین نماد معاملاتی این بازار است. ما در ادامه به صورت تیتر وار مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی را آورده‌ایم:

  • نشست‌های فدرال رزرو  (FOMC)
  • نرخ بهره (Interest Rate)
  • میزان تورم (Inflation)
  • حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP)
  • نرخ بیکاری (Unemployment rate)
  • تولید ناخالص داخلی (GDP)
  • شاخص مدیران خرید (PMI)
  • شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI)
  • شاخص بهای تولید کننده (PPI)

چگونه تقویم اقتصادی را بخوانیم؟

خوانش تقویم اقتصادی کمک می‌کند تا شما بتوانید بهتر از آن استفاده کنید، برای نمونه یک تقویم اقتصادی در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در Economic Calendar چند بخش وجود دارد. در قسمت رویدادها، شما عنوان اخبار و رویدادی که پیش رو است، ساعت آن، کشور منتشر کننده خبر و ارزی که تأثیر اصلی را از آن می‌گیرد را می‌بینید. در بخش تأثیر، میزان تأثیرگذاری خبر در بازار مشخص است، اگر رنگ این بخش قرمز باشد یعنی تأثیر آن بسیار بالاست و رنگ سفید به معنای کم اهمیت بودن خبر است.

در قسمت پیش‌بینی، در واقع پیش‌بینی کارشناسان به صورت عدد مثبت یا منفی مشاهده می‌شود، در بخش “قبلی” اعداد دوره قبل خبر نشان داده می‌شود و بعد از انتشار خبر، در قسمت واقعی اعداد همین دوره منتشر خواهد شد تا بین این سه آیتم نیز بتوانید تحلیل کنید که خبر جدید چه تفاوتی با آخرین انتشار و پیش‌بینی کارشناسان داشته است.

تقویم اقتصادی دلتا کالج

تقویم اقتصادی دلتا کالج

در تقویم اقتصادی فارکس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همان‌طور که در بالا، روش خوانش تقویم اقتصادی را آموختید، باید بدانید که کدام آیتم‌های تقویم اقتصادی بسیار قابل توجه است. مهم‌ترین مسئله در تقویم اقتصادی توجه به موارد زیر است:

  • میزان تأثیرگذاری: اگر رنگ خبر قرمز بود باید در مقابله با آن خبر بسیار احتیاط کنید، خبرهای مهم می‌توانند ساختار بازار را به شدت به هم بریزند، کندل‌هایی بیش از ۵۰ پیپ را در چند ثانیه ایجاد کنند که باعث می‌شود بیشتر استاپ‌های کاربران در این لحظات زده شود.
  • میزان واقعی نسبت به پیش‌بینی: قبل از انتشار خبر، بر اساس دیتا و انتظاراتی که از خبر می‌رود، یک میزان پیش‌بینی مثبت یا منفی منتشر می‌شود. اما بعد از انتشار اخبار میزان اصلی نیز قرار می‌گیرد. توجه به اختلاف این دو عدد می‌تواند کمک کند تا روند بازار را پیش‌بینی کرده و ریسک خود را کاهش دهید.
  • محل انتشار خبر: ببینید که خبر مربوط به کدام کشور است، اخبار مربوط به آمریکا بیشترین حساسیت ممکن را دارند و ممکن است بازار را زیر و رو کنند، بنابراین توجه کنید، اگر خبر مربوط به USD است، با بیشترین احتیاط ممکن با آن بر‌خورد کنید.

چطور از اخبار اقتصادی استفاده کنیم؟

استفاده و مدیریت شرایط اخبار اقتصادی، مسئله مهم بعدی است که باید به آن توجه کنید:

  • برنامه‌ریزی قبلی: مهم است قبل از شروع روز کاری، اخباری که در ساعت معاملاتی شما قرار است منتشر شود را بشناسید، ببینید که خبر تا چه حد تاثیرگذار است و آیا ممکن است با استراتژی معاملاتی شما تداخل جدی داشته باشد یا خیر!
  • رصد انتظارات بازار: مرحله بعدی این است که بدانید انتظار بازار پیرامون آن خبر چیست، یعنی دیگر معامله‌گران قرار است به آن خبر چه واکنشی نشان دهند. آیا احساسات معامله‌گران ممکن است فراتر از اهمیت خبر باشد یا خیر!
  • مراقب ارقام اصلی باشید: عموماً معامله‌گران از روی پیش‌بینی‌هایی که درباره اخبار شده است، ممکن است معامله‌ای باز کنند، اما نرخ‌های متفاوت با پیش‌بینی می‌تواند به سرعت در کسری از ثانیه جهت حرکت بازار را به طور کامل عوض کند.
  • مدیریت ریسک: بهترین حالت این است که حداقل ۲۰ دقیقه قبل و بعد از خبر، معاملات کوتاه مدت باز نکنید، اما اگر ناچار به چنین کاری هستید، باید برای هج کردن، خروج از بازار یا کم کردن حجم خود بعد از انتشار خبر آماده باشید.

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید، تقویم اقتصادی، یک تقویم آنلاین است که مهم‌ترین اخبار و رویدادهای اقتصادی را به شما اطلاع می‌دهد. راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس کمک می‌کند تا شما بیاموزید که چطور از تقویم اقتصادی برای معاملاتی که دارید استفاده کنید، چطور اخبار را تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت چطور مدیریت ریسک خود را نسبت به خبری که منتشر می‌شود تنظیم کنید.

منبع: فردانیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *