بررسی و مقایسه انواع هود آشپزخانه+بهترین مدل هودآشپزخانه2023

بررسی انواع هود آشپزخانه و بهترین مدل ۲۰۲۳

هود از ضروری‌ترین لوازم آشپزخانه بوده و انتخاب بین انواع هود آشپزخانه به دلیل طیف گسترده‌ای که دارند، کمی مشکل است. شما با نصب هود در فضای آشپزخانه خود می‌توانید دود، چربی و رطوبت ناشی از آشپزی را از محیط خانه دور کنید.

البته در زمان انتخاب هود باید به مسائلی مانند قیمت و تناسب یا هماهنگی آن با محیط آشپزخانه توجه کنید. برند‌های ایرانی و خارجی بسیاری در عرصه طراحی و تولید هود آشپزخانه فعال هستند. مطمئناً خرید هود اخوان در بین محصولات مشابه خارجی و ایرانی، بهترین گزینه انتخاب از جانب شما خواهد بود.

انواع هود آشپزخانه

تمام هود‌های موجود در بازار فروش، از یک عملکرد و کارایی یکسانی برخوردار هستند. تفاوت آن‌ها در متریال استفاده شده هنگام تولید، رنگ، شکل و طراحی داخلی یا خارجی است؛ بنابراین با توجه به تنوع بسیار هود‌های آشپزخانه ایرانی و خارجی، بهتر است قبل از انجام هر کاری، شناخت دقیقی از انواع هود آشپزخانه داشته باشید.

سپس با توجه به نیاز خود از بین هود‌های موجود در بازار، بهترین را جهت نصب در فضای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

هود زیر کابینتی

این مدل هود دقیقاً بالای اجاق گاز و در زیر کابینت نصب شده و لوله‌های خروجی هوا آن در داخل کابینت نصب می‌شوند. نصاب هود آشپزخانه به شما بیان می‌کند که هود‌های زیر کابینتی فضای کمی را نسبت به سایر هود‌ها هنگام نصب اشغال می‌کنند.

همچنین قیمت این نوع از هود‌ها، بسیار مقرون به صرفه است. بدون تردید دو مزیت قیمت مناسب و اشغال فضای کم برای نصب، از مهم‌ترین دلایل انتخاب شما و دیگر افراد هنگام خرید هود زیر کابینتی خواهد بود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل جدید هود‌های زیر کابینتی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • طراحی مدرن‌تر و زیبا‌تر
  • بهره‌مندی از موتور بهینه‌تر

هود آشپزخانه شیب دار یا مورب

هود‌های مورب با زاویه ۴۵ درجه نسبت به گاز نصب شده و تولیدکنندگان هنگام تولید این مدل هود از متریال استیل، شیشه یا ترکیبی این دو استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های هود مورب، وجود فیلتر آلومینیومی قابل تعویض و شستشو است.

بدون شک در فرایند انتخاب هود‌های مورب، مصرف انرژی کم و سطح A نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کنند؛ بنابراین شما با انتخاب این مدل هود در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و به عبارتی دیگر یک سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام می‌دهید.

هود دیواری یا شومینه‌ای

انواع هود آشپزخانه- هود دیواری یا شومینه‌ای

انواع هود آشپزخانه

 

این مدل از هود‌ها به شکل مورب روی دیوار نصب می‌شوند تا رطوبت و چربی ایجاد شده به واسطه آشپزی را از فضای آشپزخانه دور کنند. در صورت انتخاب این مدل هود می‌توانید فیلتر آلومینیومی آن را پس از چند ماه استفاده جدا کرده و سپس به منظور پاک‌سازی از وجود رطوبت یا چربی، آن را بشویید.

متریال استفاده شده در هود‌های مخفی، استیل است. اما تولید‌کننده به منظور ایجاد هماهنگی با دیگر اجزاء آشپزخانه مانند گاز رومیزی اخوان، از شیشه در کنار استیل استفاده می‌کند. از مهم‌ترین مزیت هود‌های شومینه‌ای می‌توان به قدرت مکش بسیار در کنار صدای کم کرد.

هود مخفی

از انواع پرفروش هود آشپزخانه، مدل مخفی با طراحی متفاوت نسبت به محصولات مشابه است. این مدل از هود به صورت توکار در داخل کابینت نصب می‌شود. امروزه بسیاری از افراد با انتخاب این مدل هود، فضای آشپزخانه خود را متفاوت‌تر جلوه می‌دهند.

البته هود‌های مخفی مناسب آشپزخانه‌های کوچک هستند. برخی از افراد به دلیل قدرت مکش کم هود‌های مخفی از انتخاب آن صرفه نظر می‌کنند؛ بنابراین تولیدکنندگان به منظور رفع این عیب، قدرت مکش مدل‌ها جدید‌تر هود‌های مخفی را افزایش داده‌اند تا نظر افراد سخت‌پسند را به سوی خرید هود مخفی جلب کنند.

هود جزیره‌ای یا دودکشی

از زیبا‌ترین و جدیدترین انواع هود آشپزخانه، مدل جزیره‌ای یا دودکشی است. این مدل هود دقیقاً روی قسمت گاز آشپزخانه قرار گرفته و دو طرف آن کاملاً آزاد است. بدون شک با انتخاب این مدل هود، دکوراسیون آشپزخانه شما مدرن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

از مزیت‌های که هود جزیره‌ای با خود برای آشپزخانه شما به ارمغان می‌آورد می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • پوشش دهی کامل روی گاز
  • مکش بسیار زیاد
  • ظاهر و طراحی زیبا
انواع هود آشپزخانه- هود جزیره‌ای یا دودکشی

انواع هود آشپزخانه

 

هود آشپزخانه تلسکوپی

در صورتی که به دنبال یک هود خاص با طراحی مدرن و زیبا هستید، حتماً هود تلسکوپی یا آسانسوری را انتخاب کنید. در صورتی که فاکتور قیمت هود برای شما فاقد اهمیت است، انتخاب این مدل هود به شما پیشنهاد می‌شود. زیرا قیمت هود‌های تلسکوپی نسبت به سایر هود‌ها، گران‌تر است.

بدون تردید با انتخاب ابن مدل هود و فر اخوان، جلوه زیبایی به آشپزخانه خود خواهید بخشید. توجه به این نکته ضروری است که هود‌های تلسکوپی از نظر کارایی و عملکرد، تفاوتی با دیگر انواع هود آشپزخانه ندارند.

مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب هود آشپزخانه

در صورتی که به دنبال خرید و انتخاب هود از بین انواع هود آشپزخانه هستید، باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید. به طور حتم با رعایت این نکات کلیدی، فرایند انتخاب راحت و آسانی خواهید داشت.

اما از مهم‌ترین فاکتور‌ها در فرایند انتخاب هود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • صدا: بسیاری از افراد پس از نصب هود آشپزخانه، از صدا‌های آزاردهنده این محصول ناراضی هستند. در چنین شرایطی فروشندگان باید این امکان را به مشتری بدهند تا قبل از انتخاب، هود را روشن کرده و این‌گونه میزان صدا آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
  • طراحی: اگر دکوراسیون و ظاهر آشپزخانه بیش از هر چیزی برای شما اهمیت دارد، بهتر است از بین هود‌های مورب، جزیره‌ای یا دیواری یکی را انتخاب کنید. در صورتی که عملکرد هود برای شما در اولویت بوده و خیلی ظاهر این محصول برای شما مهم نیست، انتخاب مدل‌های ساده‌تر مانند زیر کابینتی گزینه مناسبی خواهد بود.
  • سایز: ابعاد و سایز هود باید دقیقاً اندازه طول اجاق گاز نصب شده در آشپزخانه شما باشد.
  • مکش: در صورتی که بیشترین وقت شما در آشپزخانه و صرف آشپزی می‌شود، حتماً قدرتمندترین هود از نظر مکش را انتخاب کنید.
  • فرایند نصب: بیشتر برند‌های تولید کنند هود آشپزخانه، فرایند نصب این ابزار کاربردی را به صورت رایگان انجام می‌دهند.
  • سرعت فن: تقریباً تمام مدل‌های هود آشپزخانه دارای سرعت فن کنترلی هستند. شما با وجود این فاکتور می‌توانید سرعت تهویه هود را کم یا زیاد کنید.
  • نوع تهویه: انتخاب هود‌های آشپزخانه‌ای که دارای مجرایی به بیرون از فضای خانه هستند، بسیار مؤثر‌تر خواهد بود. در صورت انتخاب هودی با این ویژگی، فرایند تهویه فضای کل آشپزخانه امکان‌پذیر است.
  • قیمت: از دیگر فاکتور‌های مهم در زمان خرید هود، توجه به امر قیمت است. در چنین شرایطی قبل از حضور در فروشگاه بودجه مورد نظر خود را برای خرید تعیین کنید تا انتخاب ایده‌آلی از نظر قیمت داشته باشید.
مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب انواع هود آشپزخانه

انواع هود آشپزخانه

 

هنگام خرید هود علاوه بر نکات بالا، حتماً به موارد زیر نیز توجه کنید تا از بین انواع هود آشپزخانه، انتخاب ‌ایده‌آلی جهت نصب در محیط آشپزخانه منزل خود داشته باشید:

  • بهره‌مندی از سنسور دود
  • وجود لامپ‌های کوچک جهت ایجاد فضای روشن در آشپزخانه
  • سیستم خاموش کردن هود به صورت خودکار
  • بهره‌مندی از فیلتر‌های خاص جهت جذب بهتر گرد و غبار یا ذرات چربی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *