تفاوت انواع دریچه بازدید - 10 مزیت استفاده از دریچه فن کویل

تفاوت انواع دریچه بازدید


تفاوت‌های دریچه بازدید و فن کویل

دریچه‌های بازدید از جمله وسایل پر‌کاربرد در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند که تفاوت انواع دریچه را می‌توان در طرح‌ها و کاربرد‌های آن در بنا به وضوح مشاهده کرد. به طور کلی می‌توان عنوان کرد که دریچه‌های بازدید به معنای در‌پوشی بر روی وسایل و تجهیزات ساختمانی به حساب می‌آیند.

محافظت از تجهیزات ساختمانی اصلی‌ترین وظیفه‌‌ای است که برعهده‎‌ی این دریچه‌هاست پس باید تفاوت انواع دریچه را در نظر داشته باشیم تا بنا بر نحوه کاربرد و دسترسی به هر سیستم، دریچه‌ی مورد کاربرد را انتخاب کرده و نصب کنیم بنا‌بر‌این شناخت دریچه‌ها کاملاً الزامی است.

دریچه‌های بازدید و انواع آن

دریچه‌های بازدید گروهی از دریچه‌های استفاده شده به‌روی برخی از سیستم‌ها یا تجهیزات مانند کنتور‌های برق، آب، کانال‌های فاضلاب، سیستم‌های تهویه هوا در ساختمان‌های چند طبقه و کانال کشی شده و حتی در‌پوشی برای جعبه‌های تقسیم فیوزها و… هستند.

 از انواع دریچه‌ها می‌توان به سه مورد مهم و اصلی به نام‌های دریچه بازدید، دریچه بازدید فن کویل و دریچه بازدید داکت اسپلیت اشاره کرد، با توضیحات مختصری درباره‌ی هرکدام و با ذکر نمونه‌های تولید شده آن بیشتر آشنا می‌شویم.

دریچه بازدید چیست؟

دریچه‌ بازدید به صورت چهارچوب یا قاب و درب، گاهی با لولا به چهارچوب وصل شده و گاهی جداگانه طراحی شده که هم می‌توان گفت وظیفه‌ی محافظت سیستم‌های برقی ساختمان، شیر فلکه آب، گاز و خطوط مخابراتی را بر عهده دارد و دسترسی به این سیستم‌ها را آسان کرده است.

دریچه بازدید این امکان را فراهم کرده که بتوان به راحتی به بررسی عملکرد صحیح این تجهیزات پرداخت و در صورت نیاز تعمیرات لازم را به کار برد. این نوع دریچه به سه روش در ساخت به جنس‌های آلومینیومی، پلاستیک و چوبی در سایز‌های مختلف بنا بر نیاز متقاضیان ساخته و یا خریداری می‌شود.

دریچه‌های بازدید و انواع آن

تفاوت انواع دریچه

 

در برخی از انواع آن روی درب، منافذ و شیار‌هایی برای تهویه هوا قرارگرفته شده تا با بسته شدن، به تجهیزات درون دریچه آسیبی وارد نشود و با توجه به این نکته تفاوت انواع دریچه را بهتر درک خواهیم کرد.

به چند مورد از انواع دریچه بازدید در ذیل اشاره می‌کنیم:

  • دریچه بازدید تاسیسات آب و فاضلاب
  • جعبه‌ی آتش‌نشانی
  • دریچه بازدید آلومینیومی
  • دریچه بازدید چفتی
  • دریچه بازدید انگشتی
  • دریچه بازدید مگنتی شیار‌دار
  • دریچه کناف
  • دریچه کناف گل سقفی

دریچه فن کویل چیست؟

فن کویل نام یک سیستم تهویه هواست و برای گرم کردن و خنک کردن فضای مشخص شده از یک ساختمان استفاده می‌شود. این سیستم تهویه قابل نصب در سقف، کف و دیوار است و از جمله تجهیزات داخلی ساختمان محسوب می‌شود، یعنی از سیستم‌های توکار ساختمانی هستند.

فن کویل کوچک‌ترین جزء یک سیستم تهویه مطبوع است که انتقال انرژی از آب به هوا را وساطت می‌کند با این تفاسیر که فن کویل برای تهویه هوا و خنک کردن محیط از لوله‌های آب چنین انرژی را می‌گیرد پس احتمال آسیب رسیدن به آن بالاست و باید همیشه در دسترس قرار گیرد.

وقتی یک سیستم فن کویل نصب می‌شود تا نقش تهویه مطلوب هوا را به عهده بگیرد برای در دسترس بودن و امکان بررسی عملکرد آن در هر زمان و پوشش آن از دریچه بازدید فن کویل استفاده می‌شود. پس داشتن چنین دریچه‌ای برای هر فن کویل الزامی است.

می‌توان به انواع دریچه فن کویل به موارد ذکر شده‌ی ذیل اشاره کرد:

  • دریچه فن کویل ساده
  • دریچه فن کویل شیاردار
  • دریچه فن کویل خطی ۳۰ درجه
  • دریچه فن کویل کله قندی
  • دریچه فن کویل گل سقفی
  • دریچه فن کویل خطی با طرح اسلوت
  • دریچه فن کویل مشبک

دریچه داکت اسپلیت چیست؟

یکی دیگر از سیستم‌های تهویه مطلوب هوا داکت اسپلیت است که با دو عملکرد به صنعت تهویه کمک شایانی می‌کند این سیستم هم گرمایشی و هم سرمایشی عمل می‌کند یعنی هم دمای هوا را سرد می‌کند و هم به گرم  کردن دمای هوا کمک می‌کند.

داکت اسپلیت مانند کولر‌های گازی عمل می‌کند با این تفاوت که دریچه‌ای را که در کولر‌های معمولی روی دیوار نصب می‌شود را ندارند و از طریق کانال‌کشی که در ساختمان انجام شده این تهویه را انجام می‌دهند. نصب آن فقط از طریق کانال‌های ایجاد شده در محیط قابل رویت است.

دریچه داکت اسپلیت

تفاوت انواع دریچه فن کویل

 

با تفاسیر گفته شده کانال‌های تهویه داکت اسپلیت به وسیله دریچه داکت اسپلیت پوشانده می‌شوند. سیستم مذکور از آنجایی که قابل نصب در میان سقف‌های کاذب است بسیار محبوب بوده و در ساختمان‎‌ها با کاربرد‌های مختلفی دیده شده است.

نمونه‌هایی از انواع دریچه داکت اسپلیت را ذکر می‌کنیم که تفاوت انواع دریچه در نحوه ساخت درب آنهاست:

  • دریچه داکت اسپلیت با درب ساده لولایی
  • دریچه داکت اسپلیت با درب وزنه‌ای
  • دریچه داکت اسپلیت با درب شیاردار لولایی
  • دریچه داکت اسپلیت بادرب شیاردار وزنه‌ای
  • دریچه داکت اسپلیت با درب خطی
  • دریچه داکت اسپلیت با درب مشبک
  • دریچه داکت اسپلیت با شیار پره z

مزایای استفاده از دریچه‌های بازدید

کمک به از بین بردن خرید و نصب سیستم‌ها و تجهیزات متعدد در یک بنای چند طبقه و بزرگ، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، کنترل این سیستم‌ها از یک بخش مرکزی، جمع‌آوری کلیه تجهیزات در یک مکان که منجر به صرفه‌جویی در محیط اشغال شده می‌شوند از جمله مزایای دریچه‌های بازدید به حساب می‌آیند.

از دیگر مزایا می‎‌توان به این نکته اشاره کرد که به بالا رفتن سطح زیبایی نمای ساختمان به واسطه‌ی طراحی‌های جالب در ساخت و تولید دریچه‌های بازدید منجر می‌شوند. این طرح‎‌ها در سایز‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ساخته و برحسب قیمت و سلیقه متقاضی انتخاب می‌شوند.

با علم به این موضوع که هر یک از این مزایا مربوط به یک یا چند نمونه دریچه است به گونه‌ای تفاوت انواع دریچه هم محسوب می‌شوند.

تفاوت انواع دریچه

پی بردن به تفاوت انواع دریچه از روی ظاهر آنها کاری اشتباه است وقتی که همه‌ی آن دریچه‌ها برای در دسترس قرار گرفتن سیستم‌های داخلی ساخته شده‌اند پس باید به صورت فنی بررسی شوند تا تفاوت انواع دریچه را بدانیم.

به عنوان مثال دریچه‌های بازدید را بنا برکاربرد آنها طراحی می‌کنند. در مواردی که نیاز به تبادل هوا در این محفظه وجود دارد تا به مشتقات درونی آسیب وارد نشود برروی دریچه بازدید منافذ یا شیار‌هایی کار می‌گذارند تا این تبادل به راحتی انجام شود.

 فن کویل مانند یک گرداننده‌ی هوا عمل می‌کند که هوای نامطبوع درون محیط را گرفته و هوای تصفیه شده را به درون محیط هدایت می‌کند پس سیستم مکنده‌ای روی دریچه فن کویل طراحی می‌کنند تا این عمل مهم که نقش اصلی تهویه هوا توسط فن کویل را نشان می‌دهد به درستی انجام شود.

دریچه بازدید داکت اسپلیت روی سیستم داکت اسپلیت که در سقف کاذب کار گذاشته می‌شود  بسته به سیستم تهویه هوای گرم و سرد روی طراحی دریچه تاثیر گذاشته است. در کل تفاوت انواع دریچه به کاربرد هر دریچه و اندازه و ساخت آن بستگی دارد.

مزایای استفاده از دریچه‌های بازدید

تفاوت انواع دریچه بازدید

 

خرید دریچه بازدید

انتخاب و خرید هر یک از انواع دریچه نیاز به توجه در برخی از نکات کاملاً فنی دارد که این نکات توسط مهندسان و پیمانکاران ساختمان‌ساز با توجه و دقت بیشتری انجام می‌شوند و اینکه محل نصب صحیح هر دریچه و اندازه انتخابی برای دریچه نصب شده در ابعاد مشخص شده از جمله نکات حائز اهمیت در انتخاب و خرید است که در عین حال با توجه به انتخاب شما قیمت‌های متنوعی وجود دارد.

پیمانکاران، مهندسان، صاحبان سرمایه در صنعت ساختمان‌سازی برای به رخ کشیدن طرح‌های اجرایی خود اقدام به نصب انواع مختلفی از دریچه در قسمت‌های مختلف کرده‌اند که به واسطه‌ی دریچه‌های بازدید به صورت هوشمندانه ظاهر ساختمان شیک و مدرن می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *