معرفی فرش اصیل بیجار

امروزه، فرش­های زیبای بیجار یکی از مقاوم­ترین فر­ش­ها هستند که توسط بافندگان کرد بافته می­شوند. این فرش­ها از پشم بسیار باکیفیت ساخته می­شوند و بافندگان، گره­­ها را با استفاده از یک شانه فلزی سنگین می­شکنند تا توده­ای مقاوم را در برابر آلودگی ایجاد کنند. این مقاله به معرفی فرش اصیل بیجار و ویژگی­های منحصربفرد آن می­پردازد.

فرش بیجار

فرش بیجار

 

مقاله پیشنهادی:

آدرس بیمارستان ها

 

فرش­های اصیل بیجار به دلیل بافت بی­نظیر، ماندگاری بالا، استفاده از رنگ­ها و طرح‌های فراوان و خلاقانه، شهرت جهانی دارند. یکی دیگر از ویژگی­هایی که فرش بیجار را از سایر فرش­ها متمایز می­کند، استفاده از ابریشم در تار و پود آن است. همین ویژگی ­های خاص فرش بیجار باعث شده تا جزو مهم­ترین صنایع دستی شهر بیجار و درنهایت استان کردستان باشد.

فرش بیجار

فرش بیجار

تاریخچه فرش اصیل بیجار

کُردها پیشینه­ای چند هزار ساله دارند که بسیاری از سنت­های قدیمی خود را حفظ کرده­اند؛ یکی از این سنت­های مهم، صنایع دستی این منطقه بخصوص قالی بافی است. بیجار، شهری در شمال شرق استان کردستان است. قالی بافی از دیرباز، یکی از صنایع دستی مهم و منبع درآمد مردم این منطقه بوده و فرش بیجار شهرت جهانی پیدا کرده است.

فرش بیجار

فرش بیجار

 

مقاله پیشنهادی:

سالن های زیبایی

 

قدمت قدیمی‌ترین فرش­های منطقه بیجار به سال ۱۲۶۶ هجری قمری برمی‌گردد. این فرش­ها به مجموعه­ فرش آمریکا و کشورهای اروپایی و هم­چنین موزه‌های بین‌المللی راه پیدا کرده‌اند. فرش‌های بیجار یکی از فرش‌های محبوب در ایالات ­متحده و کانادا هستند؛ زیرا به راحتی با انواع  وسایل خانه و فرش‌های با رنگ­های گرم هماهنگ می‌شوند.

تاریخچه فرش اصیل بیجار

فرش اصیل بیجار نه تنها با مبلمان سنتی، بلکه با وسایل مدرن نیز هماهنگی دارد. این فرش­ها هرگز تکراری نمی­شوند و به دلیل دوام فوق‌العاده‌ای که دارند، برای مکان‌های پرتردد مانند سالن پذیرایی یا آشپزخانه، ایده‌آل هستند.

مزایای فرش بیجار نسبت به فرش­های دیگر

برای معرفی فرش اصیل بیجار، شناخت ویژگی­ها و مزایای آن ضروری است.  قالی­های بیجار علاوه بر این  که بسیار زیبا هستند، بدون شک بادوام­ترین فرش دستباف در بین تمام فرش­های دستباف جهان هستند.

مزایای فرش بیجار نسبت به فرش­های دیگر

این فرش­ها ضخیم و بسیار سنگین و از نظر طرح پیچیده هستند و گره‌های بسیار محکمی دارند. آن‌ها برای هوای سرد بسیار مناسب هستند و پاهای شما را گرم نگه می­دارند؛ بخصوص در جاهایی که کف آن­ها از جنس سنگ یا سرامیک باشد. این قالی­ها با دکوراسیون­ها سنتی و مدرن به ­راحتی ست می­شوند.

 

مقاله پیشنهادی:

تعمیر کولر در سنندج – استاد کار حرفه ای _ ۱۰ سال سابقه کاری + قیمت مناسب

 

بیشتر فرش­های بیجار در شکل­های متداول فرش­ها یعنی مربعی و مستطیلی بافته می­شوند؛ البته شکل­های گرد، هشت ­ضلعی و شش ­ضلعی هم دارند که براساس کاربردی که دارند و به سفارش مشتری آن­ها را می­بافند. یکی دیگر از ویژگی­های خاص این فرش­ها، رنگ ­بندی­های جذاب آن­ها است که ذوق بافنده را نشان می­دهد.

مزایای فرش بیجار نسبت به فرش­های دیگر

بافت فرش اصیل بیجار

تکنیک استفاده شده در بافت فرش بیجار بسیار منحصربه ­فرد است و حتی در فرش­های ایرانی دیگر هم به ندرت یافت می­شود. این قالی­ها با گره ترکی بافته می­شوند؛ به این ترتیب که بین هر ردیف گره، یک یا دو پود قرار می‌گیرد. بعد از این که بافنده یک ردیف را گره زد، یک پود را اضافه می­کند. پودها، رشته ­هایی از جنس نخ هستند که به صورت ضربدری اضافه می­شوند تا گره­ها در جای خود محکم شوند.

بافت فرش اصیل بیجار

تفاوت بافت فرش بیجار با سایر فرش­ها این است که قبل از این که پود اضافه شود، آن را با آب مرطوب می­کنند. پود مرطوب، انعطاف پذیری نسبت به حالت عادی دارد. پس از این که پود به صورت افقی اضافه شد، از یک شانه برای کوبیدن آن در کنار گره­های به هم متصل استفاده می­شود. این کار باعث می­شود تا یک بافت متراکم و محکم بافته شود؛ زیرا پود خشک تا حدودی منقبض می­شود و در نتیجه یک پایه بسیار محکم را ایجاد می­کند.

 

مقاله پیشنهادی:

معرفی مراکز تزریق واکسن کرونا در سنندج که باید بشناسید!

 

 در روستاهای کوچک اطراف بیجار که در حال حاضر بهترین قالی‌های بیجار در آنجا ساخته می‌شوند، بسیاری از بافندگان از پودهای پنبه‌ای یا پشمی استفاده می‌کنند. قالی‌های بیجار را به دلیل سفت ­بودن و ضخامت فوق‌العاده‌ای که دارند، «فرش­های آهنی ایران» می‌نامند. یک قالی بیجار اغلب از فرش عشایری با همان اندازه، سنگین­تر است.

بافت فرش اصیل بیجار

معروف­ترین طرح­های فرش اصیل بیجار

یکی از موارد مهم در رابطه با معرفی فرش اصیل بیجار، آشنایی با طرح­های مختلف آن است. تعداد طرح­های فرش بیجار تقریباً نامحدود است؛ زیرا بافندگان کرد از نظر تاریخی از طرح­های مختلفی برای بافت قالی­ها استفاده کرده­اند. این طرح­ها گاهی تحت تأثیر منطقه­ای که بافنده در آن زندگی می­کند قرار دارد. به همین دلیل است که به فرش بیجار، گروس هم می­گویند زیرا در این منطقه بافته می­شوند.

معروف­ترین طرح­های فرش اصیل بیجار

معروف­ترین طرح­های فرش اصیل بیجار

برخی از طرح­ها و نقش­های فرش اصیل بیجار شامل موارد زیر می­شوند:

  • طرح­های تصویری مانند لیلی و مجنون
  • طرح­های مینیاتوری
  • طرح­های اسطوره­ای
  • طرح­های درختی؛ مانند: درخت ترمه، درخت بید مجنون، درخت گل و بلبل، درخت دورنما و گلدانی
  • طرح­های شکارگاه؛ مانند: شکارگاه ترنج دار و شکارگاه دورنما
  • طرح­های گل فرنگ؛ مانند: گل فرنگ مستوفی، گل فرنگ طره­دار، گل فرنگ لچک ترنج­دار، گل فرنگ دسته گل و پیچی
  • طرح­های شاه­عباسی؛ مانند: شاه­عباسی ساده، شاه­عباسی افشان
  • طرح­های اسلیمی؛ مانند: هندسی، گل­­فرنگ، دهن­اژدر
  • طرح­های ماهی درهم؛ مانند: ماهی ریز، ماهی بیجار، ماهی میرک، ماهی سنه، ماهی افشار، ماهی زیبده
  • طرح­های هندسی؛ مانند: اسلیمی شکسته، سمن­برخانم، ترنج لوزی­ شکل
  • طرح­ میناخانی
  • طرح­ اصیل گروس
  • طرح­ خاتم شیرازی
  • طرح­ خرچنگی
  • طرح­های دار و گل مانند ربعی
  • طرح­ هراتی
  • و…

 

مقاله پیشنهادی:

بهترین جگرکی های سنندج

 

اندازه فرش­های اصیل بیجار

فرش بیجار به دلیل کاربرد و طرفداران زیادی که دارد، در اندازه­های مختلفی بافته می­شود. ابعاد رایج این فرش، ۴*۲ و ۱۶*۱۲ هستند؛ اما در اندازه­های کوچک‌تری مانند ۹*۶ و کوچک­تر هم بافته می­شوند. در گذشته و در روستاهای بیجار به سفارش خان­ها، فرش­های با ابعاد بسیار بزرگ مانند  ۳۲ مترمربع هم بافته می­شد، اما اکنون به ندرت در این اندازه­ها بافته می­شوند.

اندازه فرش­های اصیل بیجار

قیمت فرش­ اصیل بیجار

به طور کلی، قیمت فرش­های دستبافت بسیار بالا است و این روزها به یک کالای لوکس تبدیل شده است. دلیل آن واضح است؛ یک فرش دستبافت چندین ماه تا چند سال طول می­کشد تا بافته شود و از مواد اولیه مرغوبی از جمله ابریشم در تهیه آن استفاده می­شود. بنابراین طبیعی است که قیمت بالایی داشته باشد.

اگر می­خواهید یک فرش بادوام و باکیفیت داشته باشید، به طوری که چندین سال با خیال راحت از آن استفاده کنید و نگران افت کیفیت و حتی قیمت آن نباشید، فرش دستبافت بهترین گزینه برای شما است. فرش اصیل بیجار نیز به دلیل ویژگی­های منحصر به­فردی که دارد، جزو باکیفیت­ترین و گران­ترین فرش­های ایرانی و حتی در جهان است.

 

مقاله پیشنهادی:

معرفی کاریابی کردستان و سنندج +معرفی سایت

 

با وجود قیمت بالایی که دارد، به نظر می­رسد گزینه مناسبی برای سرمایه­گذاری است؛ زیرا ارزش این فرش با گذشت زمان نه تنها کم‌تر نمی­شود، بلکه ارزش بیشتری می­یابد. هم­اکنون بسیاری از فرش­های قدیمی بیجار در موزه­های ایران و کشورهای دیگر نگه­داری می­شوند.

اندازه فرش­های اصیل بیجار

رنگ­بندی فرش اصیل بیجار

خلاقیت و تنوع در رنگ­های فرش بیجار از ویژگی­های خاص این فرش است که توجه هر بیننده­ای را به خود جلب می­کند. بسیاری از بافندگان کرد از ترکیب رنگ­های متضاد استفاده می­کنند که همین امر، زیبایی فرش بیجار را دوچندان می­کند. برای رنگ­کردن این فرش از رنگ­های گیاهی و طبیعی استفاده می­کنند که جلوه خاصی دارد.

به طور کلی، تعداد رنگ­هایی که در فرش بیجار به کار برده می­شوند، تقریباً ۲۷ رنگ است. رنگ­های قرمز (تند و ملایم)، آبی (تند و ملایم)، سفید، انواع سبز، زرد، مشکی و پیازی از جمله پرکاربردترین رنگ­ها در قالی بیجار هستند. از ویژگی­های بارز فرش اصیل بیجار، استفاده خلاقانه از رنگ زرد است. این ترکیب رنگ در هیچ­ یک از فرش­های اصیل ایرانی دیگر، یافت نمی­شود.

تابلوفرش اصیل بیجار

در معرفی فرش اصیل بیجار، نمی­توان تابلوفرش­های آن را نادیده گرفت. بافت بی­نظیر و رنگ ثابت این تابلوفرش­ها طرفداران زیادی در ایران و کشورهای دیگر دارند. این تابلوفرش­ها در اندازه­ها، جنس و رنگ­بندی­های گوناگونی ساخته می­شوند که تمامی سلیقه­ها و نیازها را پوشش می­دهند. تنوع این تابلوفرش­ها به گونه­ای است که در مکان­های مختلف کاربرد دارند.

قبل از خرید تابلوفرش باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. اولین نکته این است از جای مطمئنی خرید کنید؛ زیرا این تابلوفرش­ها گران ­قیمت هستند و در صورت تقلبی ­بودن، خسارت زیادی را متوجه خریدار می­کنند. تمامی خصوصیات تابلوفرش مورد نظرتان از جمله کاربرد، وزن، قیمت، اندازه و… را در نظر بگیرید. از فروشنده شرایط و نکات نگهداری تابلوفرش را بپرسید.

 

مقاله پیشنهادی:

مصاحبه‌ای کوتاه با جناب آقای مهندس آریان توکلی

 

تابلوفرش اصیل بیجار

سفارش فرش اصیل بیجار

اگر طرفدار فرش­های دستباف باکیفیت هستید، فرش بیجار بهترین گزینه است. شما می­توانید این فرش­ها را در طرح، رنگ­بندی، اندازه و شکل مورد نظرتان سفارش بدهید. فرش بیجار به صورت آنلاین هم قابل سفارش است؛ بسیاری از سایت­هایی که در زمینه فرش و تابلوفرش فعایت می­کنند، این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده­اند تا فرش­، گلیم یا تابلوفرش اصیل بیجار را به صورت آنلاین خریداری کنند. البته در این زمینه باید مراقب سودجویان باشید.

جمع­بندی

فرش اصیل بیجار از قدیمی­ترین فرش­های جهان است. دوام بسیار بالا، رنگ­بندی جسورانه و جذاب، طرح­های متنوع، ضخامت زیاد و بافت باکیفیت و عالی از ویژگی­های بارز فرش بیجار هستند که آن را از سایر فرش­ها متمایز می­کنند. دوام زیاد این فرش باعث شده تا لقب فرش آهنی را به خود اختصاص بدهد. معرفی فرش اصیل بیجار، کمک شایانی به رونق صنعت قالی بافی کردستان می­کند.

فرش­های بیجار در اشکال، اندازه­ها، طرح­ها و ترکیب رنگ­های مختلفی بافته می­شوند. به همین دلیل است که تمام سلیقه­ ها را پوشش می­دهند و هم برای فضاهای سنتی و هم مدرن مناسب هستند. این فرش­ها به دلیل دوام بالا و قیمت زیادی که دارند، می­توانند گزینه مناسبی برای سرمایه­ گذاری افرادی باشند که به فرش و حتی تابلوفرش­های اصیل بیجار علاقه دارند.

سفارش فرش اصیل بیجار

و یا از آدرس و شماره تماس سایر کسب و کارها مطلع شوید :

شما کاربران عزیز میتوانید با مراجعه به سایت شارینو از سایر خدمات آن استفاده کنید از جمله :

طراحی سایت

طراحی اپلیکیشن

سئو در سنندج

تولید محتوا

پشتیبانی اینستاگرام

طراحی و ساخت تیزر

طراحی پوستر

طراحی لوگو

 

تعمیر لپ تاپ در سنندج
تعمیر موبایل در سنندج
سالن های زیبایی سنندج

۲۱ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *