معرفی خانه کرد سنندج- نماد فرهنگ کردستان

عمارت آصف سنندج که به خانه کُرد معروف است، یکی از بناهای به جا مانده از دوره صفویه به شمار می­رود. این عمارت در گذشته، ملک شخصی یکی از خان­های سنندج به نام میرزا علی نقی خان لشکرنویس، ملقب به آصف اعظم بوده که میراث­ فرهنگی آن را خریداری کرده است. این بنا در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و کار مرمت و بازسازی آن در سال ۱۳۷۸ آغاز شد.

معرفی خانه کرد سنندج- نماد فرهنگ کردستان

شماره تماس خانه کرد سنندج: ۰۸۷۳۳۱۷۰۵۰۱

هر گردشگری که وارد شهر سنندج می­شود و از عمارت آصف بازدید می­کند، می­تواند اصالت و فرهنگ مردم این شهر را به وضوح مشاهده کند؛ زیرا در زمان بازسازی این عمارت، بخش­های مختلف آن به گونه­ای طراحی شده­اند که فرهنگ مردم این شهر که شامل لباس کردی، آداب­ و رسوم و غذاهای محلی می­شوند، به خوبی به نمایش گذاشته شده است.

در ادامه، به معرفی خانه کرد سنندج که یکی از قدیمی­ترین و مهم­ترین عمارت­های شهر سنندج است، می­پردازیم. پس این مقاله را از دست ندهید.

معرفی خانه کرد سنندج- نماد فرهنگ کردستان

مقاله پیشنهادی:

تعمیر کولر در سنندج – استاد کار حرفه ای _ ۱۰ سال سابقه کاری + قیمت مناسب

 

قدمت خانه کرد سنندج

عمارت خانه کرد از بخش­های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام در یک دوره تاریخی بنا شده­اند. چهار دوره برای بنای این عمارت تعریف شده ­است؛ بخش شمالی عمارت در دوران صفویه ساخته شده است که بخش­های تالار تشریفات، راهروهای دو طرف حیاط و اتاق­ها را شامل می­شود. بخش­های شرقی و غربی یعنی قسمت­های حمام و حیاط آن در دوران قاجاریه بنا شده ­اند.

قدمت خانه کرد سنندج

دوره سوم ساخت این عمارت مربوط به بنای فضاهای اندرونی، ورودی عمارت و مرمت تالار تشریفات در دوران پهلوی و در سال­های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ به اتمام رسید. مرمت کلی ساختمان خانه کرد هم در سال­های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ انجام شد و به شکلی که امروزه هست، درآمد.

قدمت خانه کرد سنندج

خانه کرد سنندج از لحاظ قدمت تاریخی، قدیمی­ترین عمارت بزرگ در این شهر است. این بنا با معماری منحصر به ­فردی که دارد، چشم هر ناظری را به خود جلب می­کند. ساخت این عمارت به شیوه بناهای شهر اصفهان ساخته شده و تداعی­کننده معماری اصیل دوران صفویه است. به همین دلیل است که کردستان بعد از اصفهان، پایتخت معماری خاص در جهان به حساب می­آید.

قدمت خانه کرد سنندج

شماره تماس خانه کرد سنندج: ۰۸۷۳۳۱۷۰۵۰۱

معماری خانه کرد سنندج

معماری خانه کرد با سایر عمارت­های شهر سنندج تفاوت دارد. پنجره­های رنگی کوچک، دیوارهایی با نقوش اصیل گچ ­کاری، استفاده از اشکال هندسی و طرح­های اسلیمی، همگی از ویژگی­های معماری خانه کرد سنندج هستند. در طراحی این بنا حتی به جزئی­ترین موارد هم اهمیت داده شده است. نقش­های زیبا و خاصی که در طراحی سقف این عمارت به کار برده شده­اند، یکی دیگر از وجوه تمایز این بنا با بناهای دیگر به شمار می­رود.

معماری خانه کرد سنندج

معماری خانه کرد سنندج

 در ضلع شمالی حیاط بیرونی که به محض ورود به عمارت و عبور از دالان با آن مواجه می­شوید، تالار اصلی عمارت واقع شده است. در معماری این تالار از نقوش متعدد و منحصر به ­فردی استفاده شده و نمای داخلی آن، جلوه خاصی دارد؛ این معماری به دلیل اهمیت و کاربرد این تالار در برگزاری مراسمات و پذیرایی از مهمان بوده است.

ایوانی که جلو این تالار قرار دارد، با ستون­هایی گچی مزین شده است. این تالار از قسمت­های مهم خانه کرد سنندج به شمار می­رود.

معماری خانه کرد سنندج

معماری خانه کرد سنندج

یک تالار دیگر هم در ضلع غربی حیاط بیرونی واقع شده است که کاربردی متفاوت از تالار پذیرایی اصلی دارد. این تالار سراسری، ایوانی بزرگ با نمای آجری دارد. پشت این تالار و دو طرف آن، چند اتاق­ قرار گرفته­اند که همه آن­ها پنجره دارند. یکی دیگر از قسمت­های مهم حیاط بیرونی، حمام عمارت است؛ این حمام تزئینات و کاشی­کاری بسیار زیبایی دارد و درون آن چند ستون قرار گرفته­اند.

طراحی حیاط اندرونی عمارت برگرفته از معماری بومی است. این حیاط در ضلع شمالی عمارت قرار دارد و در دوران پهلوی ساخته شده است. در طراحی حیاط­ های بیرونی و اندرونی از باغچه­های با اشکال مختلف هندسی و آب­نماها و حوضچه­ ها استفاده شده است که این طراحی در زمان بازسازی هم زیبایی خود را حفظ کرده است. حیاط مستخدمین هم در ضلع جنوبی حیاط بیرونی واقع شده است.

معماری خانه کرد سنندج

معماری خانه کرد سنندج

از قسمت­های مهم ضلع جنوبی عمارت می­توان به مطبخ و حیاط آن اشاره کرد. مطبخ عمارت، فضایی سرپوشیده است که در ورودی آن رو به حیاط باز می­شود. در نمای حیاط مطبخ، یک آب­نمای سنگی قرار گرفته است. در زمان­های گذشته که آب لوله­ کشی به شکل کنونی وجود نداشت، در عمارت­های بزرگ یک اتاق به عنوان اتاق تقسیم می­ساختند؛ عمارت آصف هم از این قاعده مستثنی نبود.

آبی که از چشمه­ های جاری سنندج وارد اتاق تقسیم عمارت می­شد، آب مورد نیاز اهالی عمارت را جهت نوشیدن و شستشو تأمین می­کرد.

معماری خانه کرد سنندج

معماری خانه کرد سنندج

بخش­های مختلف خانه کرد سنندج

در حال حاضر، ساختمان خانه کرد سنندج به بخش­های مختلفی تقسیم می­شود. حیاط­ها، تالار، راهروها، اتاق­ها، نگارخانه، حمام، کتابخانه، مکتب­خانه، دالان ورودی، غرفه­ ها و… از قسمت­های مختلف این عمارت هستند. ویژگی­های هر قسمت از ساختمان به طور جداگانه بررسی می­شوند.

حمام خانه کرد سنندج

در ضلع جنوبی عمارت آصف، یک حمام کوچک و زیبا قرار دارد؛ این حمام برای استفاده شخصی خانواده آصف بنا شده و در ساخت آن از معماری زیبایی استفاده شده است. زمان ساخت حمام عمارت به دوران قاجاریه برمی­گردد و تزئینات به کار رفته شده در طراحی آن، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می­کند.

بخش­های مختلف خانه کرد سنندج

مقاله پیشنهادی:

معرفی خاندان آصف و نقش آنها در سیاست+معرفی ۳ نسل از خاندان آصف

 

حیاط­های خانه کرد سنندج

در گذشته، عمارت آصف چند حیاط در قسمت­های مختلف ساختمان داشت: حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ. به دلیل استفاده میراث ­فرهنگی از حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ به منظور ساخت غرفه­های مردم­ شناسی و فرهنگی، در حال حاضر تنها دو حیاط بیرونی و اندرونی آن به همان شکل سابق باقی مانده­اند. به محظ ورود به خانه کرد، حیاط بیرونی آن قابل مشاهده است و حیاط اندرونی آن در قسمت پشت ساختمان قرار دارد.

حیاط­های خانه کرد سنندج

حیاط­های خانه کرد سنندج

حیاط مستخدمین همان ­طور که از نامش پیدا است، برای استراحت مستخدم­های عمارت ساخته شده است. حیاط مطبخ هم که در نزدیکی مطبخ عمارت قرار دارد، به منظور استفاده آشپزها و نگهداری از یک سری وسایل برای پخت­وپز، بنا شده که طراحی آن در نوع خود، بسیار جالب است. بازسازی حیاط­های این مجموعه، به بهترین شکل ممکن و با کم­ترین تغییر انجام شده است.

حیاط­های خانه کرد سنندج

حیاط­های خانه کرد سنندج

دالان ورودی خانه کرد سنندج

قبل از ساخت دالان ورودی خانه کرد سنندج، واردشدن به عمارت از طریق یک کوچه باریک امکان­پذیر بود؛ اما بعد از ساختن دالان ورودی عمارت، هم ظاهر بنا به شیوه بهتری درآمد و هم ورود و خروج به عمارت راحت­تر انجام می­شد. وقتی وارد عمارت می­شوید، بعد از طی­ کردن این دالان، به حیاط بیرونی ساختمان می­رسید.

دالان ورودی خانه کرد سنندجدالان ورودی خانه کرد سنندج

نگارخانه خانه کرد سنندج

در خانه کرد سنندج، نگارخانه­ای به منظور نشان­دادن فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر، ساخته شده است. این نگارخانه، مجسمه­ های مردم معمولی با لباس محلی کردی، سردیس مشاهیر معروف کرد، صنایع دستی سنندج و طرح­های داخلی سنتی را دربرمی­گیرد. در بخش­های مختلف عمارت؛ مانند حمام، مکتب­‌خانه، کتابخانه و اتاق­ها از هنرها و فرهنگ مردم سنندج استفاده شده است.

نگارخانه خانه کرد سنندج

نگارخانه خانه کرد سنندج

مقاله پیشنهادی:

بهترین جگرکی های سنندج

غرفه­ های خانه کرد سنندج

پس ار بازسازی عمارت آصف، میراث ­فرهنگی غرفه­ هایی را در آن درست کرد. این غرفه­ ها برای آشنایی بیشتر مسافران و گردشگران با غذاهای محلی، صنایع دستی و آثار مردم شهر سنندج ساخته شدند. وقتی وارد حیاط عمارت می­شوید، می­توانید غرفه­ های مختلف را مشاهده کنید.

غرفه­ های خانه کرد سنندج

غرفه­ های خانه کرد سنندج

راهروهای خانه کرد سنندج

راهروهای خانه کرد سنندج، به شیوه ه­ای زیبا و با معماری خاصی بنا شده­اند. این راهروها در ضلع شمالی عمارت به چشم می­خورند. گچ­ بری­های منحصر ­به­ فرد آن­ها توجه هر بازدید کننده­ای را به خود جلب می­کنند. ساخت راهروهای عمارت به دوران قاجاریه بازمی­گردد.

راهروهای خانه کرد سنندج

تالار خانه کرد سنندج

تالار اصلی خانه کرد سنندج در ضلع شمالی عمارت واقع شده است. این تالار برای تشریفات و پذیرایی از مهمانان استفاده می­شد. معماری تالار تشریفات عمارت آصف، به شیوه اسلیمی است و در دوران صفویه ساخته شده است؛ بنابراین ویژگی­های آن از عمارت­های این دوران سرچشمه می­گیرد و شبیه به بناهای تاریخی شهر اصفهان است.

تالار خانه کرد سنندج

موقعیت جغرافیایی خانه کرد سنندج

ادامه معرفی خانه کرد سنندج، شرح مختصری از موقعیت جغرافیایی این عمارت است. خانه کرد در شهر سنندج و خیابان امام خمینی واقع شده است. این عمارت از نظر موقعیت مکانی در نزدیکی دومین میدان مهم شهر قرار گرفته است. مسجد دارالاحسان، موزه سنندج و عمارت حبیبی از جمله مکان­های مهم و نزدیک به خانه کرد.

 

مقاله پیشنهادی:

ادمین پیج اینستاگرام در سنندج بهترین کیفیت و قیمت

 

هر یک از بناهای ذکر شده فوق، از آثار شهر سنندج محسوب می­شوند؛ بنابراین در یک زمان مشخص می­توانید از سایر بناهای اطراف خانه کرد هم دیدن کنید. در نزدیکی خانه کرد سنندج، یک پارکینگ قرار دارد، پس دغدغه پارک ماشین برای کسانی که می­خواهند از این مکان تاریخی دیدن کنند، وجود ندارد. خیابان­های اطراف عمارت هم برای کاهش ترافیک، همگی یک ­طرفه هستند.

موقعیت جغرافیایی خانه کرد سنندج

بازدید از خانه کرد سنندج

بازدید از خانه کرد سنندج برای عموم آزاد است. ساعات کاری این مجموعه همه روزه به جز سه­شنبه و از ساعت ۹ صبح آغاز می­شود. بازدیدکنندگان برای ورود باید بلیط تهیه کنند. در هنگام بازدید، راهنماهای خانه کرد، قسمت­های مختلف عمارت، تاریخچه و ویژگی­های بنا را توضیح می­دهند و بازدیدکنندگان هر سؤالی که داشته باشند می­توانند از آن­ها بپرسند. این مجموعه در تعطیلی­هایی چون تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان (شهادت حضرت علی)، ۱۴ و ۱۵ خرداد (رحلت امام خمینی)، ۲۸ صفر (رحلت پیامبر) و ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق) تعطیل است.

بازدید از خانه کرد

البته توجه داشته باشید که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، محدودیت­های در بازدید مردم به وجود آمده است. برای اطلاع از این محدویت­ها و برنامه کاری مجموعه در روزهای کرونایی، بهتر است با بخش اداری آن تماس بگیرید.

شماره تماس خانه کرد سنندج: ۰۸۷۳۳۱۷۰۵۰۱

 

مقاله پیشنهادی:

طراحی لوگو در سنندج در سال ۱۴۰۱

 

ارائه صنایع مختلف دستی در خانه کرد سنندج

کردستان، مهد فرهنگ و هنر است و تاکنون آثار متعدد و متنوعی از گذشتگان به جا مانده است. خانه کرد سنندج، به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن این شهر، سعی بر معرفی برترین و مهم­ترین این آثار دارد. آثار برجسته بسیاری از هنرمندان سنندجی در این عمارت یافت می­شود و از هر کدام، نمونه­هایی در معرض دید علاقه­مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

خانه کرد

خانه کرد

لباس کردی که نماد فرهنگ و اصالت مردم کردستان است، در تمامی بخش­های مختلف عمارت به چشم می­خورد. این لباس قدمت زیادی دارد و به همین دلیل است که هر کجا سخن از فرهنگ مردم کرد به میان می­آید، لباس کردی یکی از اجزای جدایی­ناپذیر آن است. جزئیات منحصر به ­فرد، زیبایی و پوشش مناسب این لباس در بسیاری از جشنواره­های ملی و جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

 

مقاله پیشنهادی:

سالن های زیبایی سنندج در سال ۱۴۰۱+شماره تماس و آدرس

 

ارائه صنایع مختلف دستی در خانه کرد سنندج

یکی از قسمت­های جذاب در خانه کرد سنندج، مجسمه­هایی هستند که در بخش­های مختلف عمارت؛ مانند حمام، مکتب­خانه و… یافت می­شوند. ساخت این مجسمه­ها به قدری هنرمندانه و طبیعی است که در نگاه اول به نظر می­رسد که واقعی باشند. از صنایع مهمی که در خانه کرد به نمایش گذاشته شده­اند، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آثار استاد هادی ضیاءالدینی
  • آثار حجمی خاتوزین
  • آثار چوبی استاد بهزادیان
  • اُروسی و سقف تالارخان
  • سازهای اساتید موسیقی کردی

ارائه صنایع مختلف دستی در خانه کرد سنندج

علاوه بر آثار هنری و صنایع دستی ذکر شده، تعدادی از غذاهای محلی شهر سنندج؛ مانند کلانه و آش­دوغ در خانه کرد طبخ می­شوند. این غذاها در میان مسافران و گردشگران، طرفداران زیادی پیدا کرده­اند. یکی دیگر از قسمت­هایی که همواره برای بازدیدکنندگان جالب بوده، حمام آصف است؛ در این حمام از مجسمه ­هایی برای نشان­دادن رسومات آن زمان، استفاده شده است که نمایی زنده از فرهنگ مردم را به نمایش می­گذارد.

 

مقاله پیشنهادی:

کسب‌وکارهای آنلاین در سنندج

 

حرف آخر

خانه کرد سنندج یا عمارت آصف، از مهم­ترین و قدیمی­ترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران صفویه است. میراث ­فرهنگی، این بنا را بازسازی کرده است و در حال حاضر از جاذبه­ های گردشگری شهر سنندج محسوب می­شود. معماری این عمارت با بناهای دیگر شهر سنندج تفاوت زیادی دارد؛ زیرا از سبک بناهای شهر اصفهان در دوره صفویه الهام گرفته شده است.

سخن آخر با شما

بخش­های مختلف این عمارت، به سبک­های متفاوت و هنرمندانه­ای ساخته شده­اند. تالار تشریفات و حمام آصف از جمله بخش­های مهم این عمارت هستند که جزئیات فراوانی در طراحی آن­ها به کار برده شده­اند. معرفی خانه کرد سنندج و سایر بناهای تاریخی به علاقه ­مندان و بازدیدکنندگان کمک می­کند تا در حین بازدید به جزئیات و سبک معماری بناها توجه بیشتری داشته باشند.

 سایر خدمات شارینو:😊

طراحی سایت

طراحی اپلیکیشن

سئو در سنندج

تولید محتوا

پشتیبانی اینستاگرام

طراحی و ساخت تیزر

طراحی پوستر

طراحی لوگو

 

تعمیر موبایل در سنندج
سالن های زیبایی سنندج
باشگاه های بدنسازی در سنندج

 

شماره تماس خانه کرد سنندج: ۰۸۷۳۳۱۷۰۵۰۱

۱۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *