پزشک ارتوپد در همدان

پزشک ارتوپد در همدان

پزشک ارتوپد در همدان یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که در زمینه سیستم حرکتی بدن، التهاب و درد مفاصل و استخوان‌ها فعالیت می‌کند. پیش از مراجعه به متخصص ارتوپدی در همدان لازم است افراد نسبت به نکات مهم در زمینه آگاهی داشته باشند که در این مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

پزشک ارتوپد در همدان

 

وظیفه متخصص ارتوپد چیست؟

وظیفه اصلی پزشک ارتوپد در همدان درمان آسیب‌‌های سیستم اسکلتی – عضلانی است. همان‌طور که می‌دانید سیستم اسکلتی – عضلانی انسان شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌‌ها، مفاصل، رباط‌‌ها، تاندون‌‌ها و اعصاب است. این تخصص از علوم پزشکی در ابتدا به‌منظور درمان کودکان مبتلا به بیماری‌‌های فلج‌کننده و ناتوان‌کننده پیشرفت کرد.

اما امروزه خدمات پزشک ارتوپد در همدان برای درمان تمام بیماران در هر رنج سنی کاربرد دارد و تنها مختص کودکان نیست. اگر شما نیز تابه‌حال در زندگی خود با درد‌های استخوانی و عضلانی مواجه شده باشید؛ احتمالاً به پزشک ارتوپد در همدان مراجعه کرده‌اید؛ زیرا این متخصصان می‌تواند با تشخیص به‌موقع و استفاده از درمان‌های تخصصی در این حوزه، به رفع مشکلات مفاصل و استخوان‌ها بپردازند.

 

 

ویدیو : پزشک ارتوپد در همدان

 

 

 

در کلینیک‌های ارتوپدی در همدان ممکن است دکتر ارتوپد به‌عنوان بخشی از تیم درمان فعالیت کند. این تیم متشکل از فوق تخصص ارتوپد در همدان، پرستار‌ها، دستیاران پزشک، متخصصین کار و دکتر فیزیوتراپی و مربی‌ ورزشی خواهد بود. به‌طورکلی وظایف پزشک ارتوپد در همدان را می‌توان در ۳ دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

مدیریت درد‌های بیمار: روشن است برخی از آسیب‌‌ها و بیماری‌‌های سیستم حرکتی سبب بروز درد در بیمار خواهند شد. پزشک ارتوپد در همدان به‌منظور رفع این درد‌ها درمان‌‌هایی را ارائه می‌‌کند.

بهبود دامنه حرکتی بیمار: محدودیت در دامنه حرکتی می‌تواند به علت درد و تورم مفاصل ایجاد شود و کار‌های روزمره فرد را با اختلال روبرو کند. در چنین شرایطی فوق تخصص ارتوپد در همدان با استفاده از روش‌‌هایی نظیر فیزیوتراپی سبب بهبود عملکرد دامنه حرکتی می‌شود. گاهی هم برای رفع این مشکل به جراحی نیاز خواهد بود.

درمان آسیب: آسیب‌‌هایی اسکلتی همچون شکستگی استخوان، دررفتگی استخوان یا پارگی تاندون توسط پزشک ارتوپد در همدان قابل‌درمان است.

وظیفه متخصص ارتوپد چیست؟

 

زیرشاخه‌‌های اصلی ارتوپدی شامل چه مواردی است؟

به دلیل پیشرفت و گسترش علم و افزایش سطح تخصص، رشته ارتوپدی هم به چند زیرشاخه تقسیم می‌شود و متخصصان ارتوپد در همدان در هر زیرشاخه به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. اصلی‌ترین زیرشاخه‌‌ها عبارت‌اند از:

  • جراحی دست
  • جراحی شانه و آرنج
  • جراحی زانو
  • جراحی پا
  • جراحی ستون فقرات
  • جراحی لگن و ران
  • جراحی ارتوپدی کودکان
  • جراحی آسیب‌‌های اسکلتی بدن
  • جراحی آسیب‌‌های ورزشی
  • جراحی تومور‌های دستگاه حرکتی

زیرشاخه‌‌های اصلی ارتوپدی شامل چه مواردی است؟

 

تفاوت ارتوپد و فیزیوتراپی چیست؟

یکی از سؤالات رایج افراد در زمینه مراجعه به پزشک ارتوپد در همدان تفاوت تخصص ارتوپد با فیزیوتراپی است. در این باره باید بگوییم؛ متخصص فیزیوتراپی در جلسات درمانی با استفاده از تمرینات و حرکات خاص به تسکین درد بیمار و پیشگیری از بازگشت درد می‌پردازد و درنتیجه بیمار می‌تواند با سپری کردن جلسات فیزیوتراپی کیفیت زندگی و آسایش خود را افزایش دهد.

درواقع در فیزیوتراپی قدرت و استقامت عضلات بیمار افزایش یافته و دامنه حرکتی وی بهبود میابد. اما هنگامی‌که بافت‌‌ها و ماهیچه‌‌های بدن فرد به‌قدری آسیب‌دیده باشد که جلسات فیزیوتراپی تأثیرگذار نباشد؛ پزشک ارتوپد در همدان می‌تواند با به‌کارگیری سایر روش‌‌های پزشکی نظیر جراحی به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. مثلاً در شرایطی همچون شکستگی شدید تنها راه درمان جراحی است.

تفاوت ارتوپد و فیزیوتراپی چیست؟

 

متخصص ارتوپد چه بیماری‌‌هایی را درمان می‌‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید پزشک ارتوپد در همدان می‌‌تواند بسیاری از بیماری‌‌های مربوط به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل، تاندون و رباط را درمان کند. این مشکلات و بیماری‌ها عبارت‌اند از:

متخصص ارتوپد چه بیماری‌‌هایی را درمان می‌‌کند؟

 

رگ به رگ شدن مفاصل

یکی از علل مراجعه به پزشک ارتوپد در همدان رگ به رگ شدن مفاصل است. این عارضه مربوط به کشیدگی بیش از اندازه و پارگی رباط‌‌ها است. درمورد رباط‌‌ها نیز باید بگوییم نوار‌های بافتی هستند که سبب اتصال دو استخوان در مفصل به یکدیگر می‌شوند. بیشترین قسمتی که دچار پیچ‌خوردگی می‌‌شود مچ پا است.

در صورت بروز این مشکل علائمی‌ همچون کبودی و درد در اطراف نقطه موردنظر، تورم و محدود شدن دامنه حرکتی رخ خواهد داد.

رگ به رگ شدن مفاصل

 

کشیدگی عضلات

هنگامی‌که عضله‌ای از بدن بیش ‌از‌ حد کشیده شود یا دچار پارگی شود؛ این مشکل رخ می‌دهد. از علل ایجاد این مشکل می‌توان به خستگی، استفاده بیش از اندازه از ماهیچه یا استفاده غیر صحیح از عضلات اشاره کرد. به‌طورکلی کشیدگی عضلات ممکن است برای هر عضله‌ای در بدن رخ دهد. اما شایع‌ترین شانه، کمر، گردن و عضله همسترینگ (ماهیچه پشت ران) است.

اگر کشیدگی در حد خفیف تا متوسط باشد، نیازی به مراجعه به پزشک ارتوپد در همدان نیست و فرد می‌تواند با استفاده از درمان‌‌های خانگی مانند کمپرس یخ، گرما یا دارو ضدالتهاب درد را کاهش دهد و مشکل را برطرف سازد. اما در مواردی نیز به دلیل ورزش سنگین کشیدگی عضله بسیار شدت میابد و سریعاً باید به فوق تخصص ارتوپدی در همدان مراجعه کرد.

از علائم کشیدگی عضلات می‌توان به مواردی همچون آغاز شدن ناگهانی درد، اسپاسم عضلانی، محدود شدن دامنه حرکت، کبودی و ورم و ضعف اشاره کرد.

کشیدگی عضلات

 

 شکستگی استخوان‌ها

شکستگی استخوان در افراد می‌‌تواند از یک ترک نازک تا شکستگی خیلی بزرگ و شدید را شامل شود. امکان دارد استخوان موردنظر به شکل‌های مختلفی همچون طولی، متقاطع یا از چندین مکان دچار شکستگی شده باشد. اگر آسیب دیدگی با درد شدید در نقطه موردنظر، تورم و کبودی همراه باشد؛ به‌احتمال زیاد استخوان دچار شکستگی شده است و در این شرایط باید فرد به‌سرعت تحت نظر یک پزشک ارتوپد خوب در همدان قرار گیرد.

 شکستگی استخوان‌ها

 

دررفتگی استخوان

یکی دیگر از مشکلاتی که توسط بهترین متخصص ارتوپد در همدان درمان می‌شود؛ دررفتگی است که با خارج شدن قسمت انتهایی استخوان از موقعیت خاصی رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند درنتیجه تصادف، سقوط و ورزش‌‌هایی با سرعت بالا به وجود بیاید.

دررفتگی بیشتر در استخوان‌‌های بزرگ ایجاد می‌شود و معمولاً بیشترین استخوانی که در افراد بالغ دچار این نوع آسیب می‌شود استخوان شانه است. در کودکان نیز استخوان آرنج بیشتر دچار دررفتگی می‌شود.

در صورت دررفتگی استخوان فرد به طور موقت نمی‌‌تواند استخوان آسیب‌دیده را حرکت دهد و امکان دارد است نقطه آسیب‌دیده دچار تورم و درد بسیار زیاد شود. در چنین شرایطی باید به‌سرعت به پزشک ارتوپد در همدان مراجعه کرد و مفصل را تکان نداد.

دررفتگی استخوان

 

 بیماری‌‌های مربوط به ستون فقرات

همان‌طور که اطلاع دارید ستون فقرات انسان‌ها از ۲۶ مهره تشکیل شده است و ستون فقرات است که سبب ایستادن یا خم شدن ما می‌شود. برخی از مشکلاتی که می‌توانند سبب آسیب به ساختار ستون فقرات یا مهره‌‌ها و بافت‌‌های اطراف آن شوند عبارت‌اند از: آسیب‌های فیزیکی، انواع عفونت‌‌ها، تومور و تغییرات استخوانی حاصل از افزایش سن همچون دیسک کمر.

هنگامی‌که بیماری مربوط به ستون فقرات به طناب نخاعی یا اعصاب فشار وارد کند سبب بروز درد خواهد شد. درمان‌‌های لازم در این زمینه باتوجه‌به نوع بیماری متفاوت است و گاهی نیز لازم است پزشک ارتوپد در همدان به جراحی اقدام کند.

 بیماری‌‌های مربوط به ستون فقرات

 

تغییر شکل ستون فقرات

از دیگر مشکلاتی که سبب نیاز افراد به پزشک ارتوپد در همدان می‌شود می‌توان تغییر شکل ستون فقرات را عنوان کرد. ستون فقرات به‌عنوان تکیه‌گاه بدن شناخته می‌شود و از نخاع در برابر آسیب‌های محیطی حفاظت می‌‌کند. اما در مواردی همچون طرز نشستن غیر صحیح یا قرار گرفتن در موقعیتی نادرست برای زمان طولانی ستون فقرات دچار تغییر شکل می‌‌شود.

در بسیاری از موارد نیز فرد نشانه‌هایی همچون بی‌حسی، درد، ضعف، اختلالات عملکردی و مشکلات قلبی و ریوی را تجربه می‌‌کند. شایان‌ذکر است بعضی از مشکلات ستون فقرات را می‌‌توان از طریق جلسات درمانی فیزیوتراپی درمان کرد. اما در برخی شرایط مانند قوز کمر بنا به تشخیص بهترین دکتر متخصص ارتوپدی در همدان نیاز به جراحی وجود دارد.

 

 

بیماری‌های عفونی استخوان و مفاصل

یکی دیگر از علل مراجعه به پزشک ارتوپد در همدان بروز بیماری‌های عفونی در استخوان‌ها و مفاصل است. گاهی ممکن است در اثر شرایطی نظیر ضربه یا عمل جراحی، باکتری‌‌های بیماری‌زا وارد بدن بیمار شده و به‌وسیله جریان خون به استخوان و مفاصل راه یابند. اگر عفونت استخوان‌ها و مفاصل درمان نشود می‌‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های مزمن شود.

از قبیل باکتری‌های بیماری‌زا در این زمینه می‌توان به باکتری انتروباکتر، استافیلوکوکوس اوروئوس و استرپتوکوک اشاره کرد.

بیماری‌های عفونی استخوان و مفاصل

 

 

سرطان استخوان

استخوان نیز مانند سایر قسمت‌های بدن در معرض حمله سرطان یا توده غیرطبیعی قرار دارد. زمانی که این توده بدخیم باشد و به قسمت‌‌های دیگر بدن سرایت کند گفته می‌شود که فرد به سرطان استخوان مبتلا شده است. ابتلا به سرطانی که از استخوان آغاز شود بسیار کمیاب است و در اغلب موارد سرطان از اندام‌های دیگر شروع شده و استخوان را نیز درگیر می‌کند.

از علائم سرطان استخوان می‌توان به درد و تورم در استخوان، توده سخت قابل‌لمس، احساس خستگی و کاهش وزن غیرعادی اشاره کرد. با داشتن این علائم لازم است فرد هر چه سریع‌تر به پزشک ارتوپد در همدان جهت تشخیص و آزمایش‌ها لازم مراجعه نماید.

سرطان استخوان

 

 

 آرتروز

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با مراجعه به پزشک ارتوپد در همدان قابل‌درمان است التهاب مفاصل یا آرتروز است. این بیماری می‌‌تواند سبب درگیر شدن یک یا چند مفصل در بدن بیمار شود. آرتروز شامل بیش از ۱۰۰ نوع مختلف است و علائم و روش درمانی آن‌ها باهم تفاوت دارد.

از شایع‌ترین انواع آن می‌توان آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و نقرس را معرفی کرد. است. این بیماری می‌‌تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند. آرتریت روماتوئید اغلب در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال بروز می‌کند و نوع استئوآرتریت نیز بیشتر در افراد ۵۰ تا ۶۰ سال ایجاد می‌شود. البته انواع آرتروز در اشخاصی که اضافه‌وزن زیاد دارند هم دیده می‌شود.

آرتروز

 

 

کمردرد

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که افراد برای رفع آن به پزشک ارتوپد در همدان مراجعه می‌کنند درد در ناحیه کمر است. کمردرد به‌خودی‌خود خود جزو بیماری‌های دستگاه حرکتی محسوب نمی‌شود؛ اما این مشکل می‌‌تواند علامتی از یک بیماری زمینه‌ای باشد و لازم است به پزشک ارتوپد در همدان مراجعه کرد.

در هنگام مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد در همدان ممکن است پزشک تشخیص دهد این درد مربوط به رباط‌‌ها، ماهیچه‌‌ها، دیسک‌‌های بین مهر‌های، اعصاب یا مهره‌‌های کمر است. گاهی نیز علت کمر به مشکلات ایجاد شده در اندام‌‌های مجاور کمر نظیر کلیه‌‌ها برمی‌گردد.

کمردرد

 

 

از سایر مشکلاتی که افراد به دلیل بروز آن‌ها به پزشک ارتوپد در همدان مراجعه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسک کمر
  • زانودرد
  • آسیب به تاندون‌
  • پوکی ‌استخوان
  • نرمی‌ استخوان
  • پای چنبری
  • آسیب‌‌های ورزشی
  • درد لگن
  • درد مچ دست
  • پادرد
  • درد شانه
  • سندروم تونل کارپال
  • تعویض مفصل زانو
  • تعویض مفصل لگن

لیست بهترین متخصصان ارتوپد در همدان

در شهر همدان تعداد زیادی از متخصصان ارتوپد فعالیت دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند در انتخاب بهتر پزشک ارتوپد در همدان برای بیماران بسیار مفید واقع شود. در ادامه برای دریافت نوبت دکتر ارتوپدی در همدان می‌توانید لیست کاملی از پزشکان ارتوپد در همدان به همراه آدرس: و شماره تماس نوبت‌دهی بهترین پزشکان ارتوپد در همدان را مشاهده کنید.

لیست بهترین متخصصان ارتوپد در همدان

 

اسامی‌ پزشکان ارتوپد بیمارستان بعثت همدان

  • دکتر حسین صارمی‌

آدرس: همدان، میدان آرامگاه بوعلی، جنب بانک کشاورزی و رفاه کارگران، ساختمان پزشکان آراد

شماره تلفن:  ۰۸۱۳۲۵۳۴۰۰۸

  • دکتر حسن کیهان شکوه

آدرس: همدان، اول خیابان مهدیه، ساختمان پزشکان الوند

شماره تلفن: ۰۹۱۸۴۰۹۲۶۷۸

  • دکتر غلامرضا قربانی امجد

آدرس: همدان، بلوار خواجه رشید، روبروی اداره اماکن، ساختمان پزشکان خواجه رشید، طبقه پنجم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۲۲۳۵

  • دکتر علیرضا یاوری کیا

آدرس: همدان، خیابان آرامگاه، جنب بانک کشاورزی، ساختمان پزشکان آراد

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۴۸۹۱

  • دکتر آرش متقی

آدرس: همدان، آرامگاه بوعلی، کلینیک شیخ‌الرئیس

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۳۲۱۰۰۶

دکتر اسفندیار سپنتا

آدرس: همدان، میدان شریعتی، ابتدای خیابان مهدیه، مرکز جراحی الوند

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۳۷۸۰۰۲

دکتر پدرام قنبری

آدرس: همدان، تویسرکان، خیابان شهید باهنر، جنب بانک سپه، ساختمان پزشکان

شماره تلفن: ۰۸۱۳۴۹۲۶۶۴۴

لیست بهترین متخصصان ارتوپد در همدان

 

دکتر مهدی شمس

آدرس: همدان، بیمارستان امام خمینی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۶۴۰۰۳۰

دکتر امیرحسین ثابتیان

آدرس: همدان، آرامگاه بوعلی، ساختمان پزشکان آراد، طبقه همکف، واحد ۱۳

شماره تلفن: ۰۸۱۱۴۲۲۰۹۰۹

دکتر آرش مجلسی

آدرس: همدان، میدان آرامگاه، ابتدای بوعلی پایین، بین بانک کشاورزی و رفاه، ساختمان آراد، واحد ۲۲

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۲۹۵۹

دکتر حمید فرخی

آدرس: همدان، ملایر، ضلع شمالی پارک چمران، نرسیده به داروخانه امام

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۲۰۵۹۵

دکتر علی دادپور

آدرس: همدان، خیابان بوعلی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۳۵۰

دکتر علیرضا لشگری

آدرس: شهر همدان، خیابان مهدیه، روبروی دبیرستان شریعتی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۳۲۴۴

دکتر کامران دادرس

آدرس: همدان، خیابان بوعلی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۷۱۷۶

دکتر محمدعلی جلیلی

آدرس: همدان، شهر نهاوند، خیابان ۱۷ شهریور، ساختمان رضوی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۳۲۴۲۶۳۸

دکتر مرتضی مجیدی

آدرس: همدان، آرامگاه بوعلی، مجتمع فدک، طبقه سوم

شماره تلفن: ۰۹۳۷۱۰۵۸۸۱۰

دکتر مهرانگیز سلیمان پور

آدرس: همدان، شهر ملایر، ابتدای خیابان پارک، بن‌بست صدف

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۲۶۷۹۹

دکتر میترا سلگی

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، جنب گرمابه الوند، طبقه فوقانی رادیولوژی دکتر جوادی، جنب لوسترفروشی چهل‌چراغ

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۶۲۷۲

دکتر یوسف رزاقی

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، ساختمان پزشکان پارس، طبقه زیرین

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۹۶۱۸

لیست بهترین متخصصان ارتوپد در همدان

 

 

دکتر خشایار داود پور

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، انتها کوچه شیخ

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۳۵۰

دکتر حمیدرضا رسته

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، مجتمع سینا، طبقه همکف

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۷۱۷۶

دکتر علی گودرزی

آدرس: همدان، بلوار خواجه رشید، روبروی اداره گذرنامه، ساختمان پزشکان خواجه رشید، طبقه سوم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۸۱۴۴

دکتر سیامک یوسف سیبدری

آدرس: همدان، واقع در خیابان فخریه، مقابل دبیرستان دخترانه فخریه

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۱۲۰۱۳

دکتر شهریار دهقانی

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، بعد از سینما قدس، بن‌بست شیخ

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۳۲۲۱

لیست بهترین متخصصان ارتوپد در همدان

 

 

اگر به دنبال یافتن بهترین و مجرب‌ترین گچ‌کاران شهر همدان هستید؛ مطالعه مطالب سایت شارینو در زمینه گچ کار در همدان می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

خرابی‌ها و ایرادات لوله‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختمان است که موجب برهم زدن آرامش زندگی ساکنان می‌شود. جهت آگاهی بیشتر در رفع این مشکلات و شناخت بهترین مراکز لوله‌کشی همدان می‌توانید از مطالب سایت شارینو با موضوع لوله‌کشی ساختمان در همدان استفاده نمایید.

اگر قصد لوازم‌خانگی خود را در کمترین زمان و به شیوه اصولی تعمیر نمایید و به بهترین تعمیرکاران مراجعه کنید؛ مطالعه مطالبی همچون تعمیر پکیج در همدان، تعمیر آیفون تصویری در همدان، تعمیر یخچال در همدان و غیره می‌تواند به شما کمک کند.

اگر به دنبال تیم متخصص و حرفه‌ای در زمینه‌هایی همچون ادمین اینستاگرام در همدان، سئو وب‌سایت ، طراحی سایت در همدان و غیره هستید؛ می‌توانید از خدمات وب‌سایت شارینو استفاده نمایید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

جهت آشنایی بیشتر با مراکز تفریحی، سیاحتی و تاریخی شهر همدان، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به سایت شارینو و مقاله مراکز تفریحی همدان سری بزنید.

شهر همدان از تعداد زیادی کافه‌های پرطرف‌دار و محبوب برخوردار است که هرروزه میزبان شهروندان همدانی هستند و لحظات خوبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با این کافه‌ها آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنیم به مقاله کافه‌های همدان مراجعه نمایید.

 

طراحی سایت در همدان
نرده استیل در همدان
جارو مرکزی در همدان

 

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید یکی از شاخه‌‌های پزشکی و جراحی، حوزه ارتوپدی نام دارد و به بررسی و درمان مشکلات و بیماری‌های استخوان و مفاصل بدن می‌‌پردازد. جهت آگاهی بیشتر مراجعین، در این مطلب به معرفی بهترین پزشکان ارتوپد در همدان، انواع مشکلات استخوان و مفاصل، وظایف پزشک ارتوپد در همدان و دیگر  موارد مهم پرداختیم.

کلام آخر

 

۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *