مراکز تفریحی همدان

مراکز تفریحی در همدان

شهر همدان یکی از شهر‌های تاریخی و دیدنی ایران به شمار می‌آید که از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری برخوردار بوده و هرساله در فصول مختلف میزبان مسافران زیادی است. شناخت مراکز تفریحی در همدان برای علاقه‌مندان به این شهر دوست‌داشتنی موضوع بسیار مهمی‌ است که قصد داریم در این مقاله به طور کامل به معرفی اماکن گردشگری همدان بپردازیم.

 

ویدیو : مراکز تفریحی همدان 

 

 

لیست مراکز تفریحی در همدان

در ادامه به معرفی بهترین و معروف‌ترین مراکز تفریحی در همدان خواهیم پرداخت و شما را با این اماکن دیدنی و جذاب آشنا خواهیم کرد. (قیمت بلیت اماکن دیدنی همدان در اغلب موارد رایگان است.)

لیست مراکز تفریحی در همدان

غار علی‌صدر

غار علی‌صدر را می‌توان سرآمد مراکز تفریحی در همدان دانست که بسیاری از گردشگران به‌منظور بازدید از این غار دیدنی و جذاب به شهر همدان سفر می‌کنند. این غار را شگفت‌انگیزترین و طولانی‌ترین غار آبی کشور می‌دانند. طبق تحقیقات زمین‌شناسی مشخص شده است که غار علی‌صدر همدان حدود ۲۰۰ میلیون سال قدمت دارد.

غار علی‌صدر

طول این غار بسیار زیاد بوده و ارتفاع آب در بعضی از بخش‌‌های آن به ۵۰ متر هم می‌‌رسد. بازدید از این غار معروف ایران در هر فصلی ممکن است. اما باید به این موضوع توجه کنید که اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن کاملاً محسوس است و بهتر است در صورت بازدید از آن در فصول سرد سال حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.

غار علی‌صدر

دهکده گنج‌نامه همدان

این دهکده توریستی را می‌توان به‌عنوان قطب گردشگری بر دامن رشته‌کوه‌های الوند معرفی کرد که در سال ۱۳۷۹ در دامنه شمالی کوه الوند ساخته شد و حالا یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی در شهر همدان به شمار می‌آید.

دهکده گنج‌نامه همدان

گنج‌نامه همدان منطق‌های توریستی است که هم از جاذبه‌‌های طبیعی فراوانی برخوردار است و هم کتیبه‌‌های باستانی داریوش و خشایار شاه در آن در معرض دید عموم قرار دارند. در این مکان علاوه بر لذت بردن از دامان سرسبز طبیعت و تماشای آثار باستانی، می‌‌توانید از امکانات تفریحی همچون موارد زیر بهره‌مند شوید:

  • تله‌کابین
  • آبشار
  • پیست سورتمه‌سواری
  • بانجی جامپینگ
  • سالن بولینگ
  • پینت بال
  • غار آکواریوم
  • دیواره سنگ‌نوردی
  • انواع کافه و رستوران

گنج‌نامه در ۵ کیلومتری همدان و در انتهای دره سرسبز عباس‌آباد قرار گرفته است. گنج‌نامه یکی از جا‌های دیدنی همدان در بهار است که در آن می‌توانید اوقات بسیار خوش و لذت بخشی را در کنار خانواده تجربه کنید.

آدرس: خیابان فهمیده، میدان قائم، بلوار کولاب، میدان گنج‌نامه

دهکده گنج‌نامه همدان

دهکده گنج‌نامه همدان

سنگ‌نبشته گنج‌نامه همدان

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌هایی که در بازدید از گنج‌نامه حتماً باید آن را در اولویت قرار دهید؛ سنگ‌نبشته‌های بسیار قدیم و باستانی است که بر روی صخره‌‌های رشته‌کوه‌های الوند به‌جامانده‌اند. این سنگ‌نبشته‌های تاریخی متعلق به دوران حکومت داریوش و خشایار شاه هستند و با گذشت زمان نام‌‌های متفاوتی به خود گرفتند. زبان حک‌شده روی این سنگ‌نبشته‌ها، پارسی باستان، بابلی و ایلامی‌ قدیم است.

سنگ‌نبشته گنج‌نامه همدان

رشته‌کوه‌های الوند

یکی از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین مراکز تفریحی در همدان رشته‌کوه‌های الوند است که آن را با عنوان عروس کوه‌های ایران می‌شناسند که دلیل این نام‌گذاری طبیعت بکر و زیبای این منطقه است که هر گردشگری را به حیرت وا‌می‌دارد. با استفاده از تله‌کابین گنج‌نامه همدان می‌توانید در کمال امنیت و آرامش به بازدید از عروس کوه‌‌های ایران بپردازید.

رشته‌کوه‌های الوند

رشته‌کوه‌های الوند

غار آکواریوم گنج‌نامه همدان

شاید دیدن نمونه‌‌های نادر اقیانوسی و ماهی‌‌های کمیاب نظیر سفره‌ماهی در همدان، کمی‌ عجیب باشد اما شما می‌توانید پیش از خروج از دهکده گنج‌نامه سری به غار آکواریوم بزنید. در این مجموعه می‌توانید سری به قسمت‌های مختلف دنیا زده و به دیدن جاذبه‌های اقلیم‌های مختلف دنیا بپردازید.

غار آکواریوم گنج‌نامه همدان

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر همدان یکی دیگر از معروف‌ترین اماکن دیدنی همدان است که سبب شده است نام همدان یادآور شعر‌های ناب این شاعر بزرگ باشد. ایرانیان باباطاهر را به دوبیتی‌‌های لری شیرین و دل‌نشین او می‌‌شناسند. این شاعر محبوب را به دلیل داشتن زندگی ساده و عارفانه‌ با لقب باباطاهر عریان می‌شناسند.

آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان و بر فراز تپه‌های قرار گرفته است. ستون‌‌های بلند و گنبد زیبای فیروز‌ه‌ای این بنای تاریخی معماری کلی آن را شکل داد‌ه‌اند. اما عاملی که این مقبره را به یکی از پرطرف‌دارترین جا‌های دیدنی همدان تبدیل کرده کاشی‌کاری‌‌های قسمت درونی گنبد است. اطراف محوطه با دشتی سرسبز پوشیده شده است و می‌‌تواند محل بسیار مناسبی جهت تفریح و سیاحت گردشگران باشد.

آدرس: میدان باباطاهر

مراکز تفریحی در همدان-آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بوعلی سینا همدان

در میان جا‌های دیدنی همدان، آرامگاه ابوعلی سینا جایگاه خاص و ویژ‌ه‌ای دارد. این مقبره نشانه‌ای از علم و فرهنگ غنی شهر همدان داشته و نماد اصلی شهر به‌حساب می‌‌آید. بنای ابتدایی این آرامگاه در دوران قاجار ساخته شد و بنای جدید در زمان حکومت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ این بازسازی نیز هزارمین سالگرد تولد حکیم محبوب ایرانی بود.

در اولین نگاه به مقبره بوعلی سینا ممکن است شباهت این بنا با گنبد قابوس در ذهن شما زنده می‌‌شود. البته لازم به ذکر است که آرامگاه ابن‌سینا از ۱۲ ستون برخوردار است که فضای بین ستون‌‌ها باز بوده و تقریباً می‌توان گفت نصف بنای گنبد قابوس است. در زیر این برج تاریخی و مهم موزه علم طب قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس: میدان بوعلی سینا

مراکز تفریحی در همدان- آرامگاه بو علی سینا

دره مراد بیگ

یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحی در همدان را می‌توان عمیق‌ترین دره الوند یعنی دره مراد بیگ معرفی نمود. این دره در فاصله‌ حدود ۵ کیلومتری از همدان قرار دارد و منطقه‌ گردشگری با چشم‌اندازهای بی‌نظیر ایجاد کرده است.

دره مراد بیگ را می‌توان یکی از بهترین جا‌های دیدنی همدان در پاییز معرفی کرد و حیف است پاییز سپری شود و شما از قاب پاییزی این دره زیبا دیدن نکنید. البته در این دره دیدنی خانه‌های قدیمی‌ و عمارت‌‌های متروکی نیز وجود دارد که قدمت آن‌‌ها به دوران حکومت ایل قاجار برمی‌‌گردد.

دره مراد بیگ

تپه هگمتانه همدان

همان‌طور که می‌دانید همدان اولین خانه برای ایجاد تمدن در فلات ایران بوده است و تپه هگمتانه نام یکی مراکز تفریحی در همدان است که تاریخ آن با این تمدن ۳ هزارساله پیوند خورده است. جالب است بدانید نام هگمتانه در سنگ‌نوشته‌ بیستون کرمانشاه توسط پادشاه داریوش اول حک‌شده است.

در  بازدید از تپه هگمتانه حتماً از موزه هگمتانه نیز دیدن کنید تا تصور شما از دوره‌‌های مختلف تاریخی به واقعیت نزدیک‌تر شود و اطلاعات جالبی کسب کنید. یکی دیگر از جاذبه‌‌های این منطقه، مومیایی موبانا است که تاریخ شناسان احتمال می‌‌دهند متعلق به مادر کوروش کبیر باشد.

تپه هگمتانه همدان

تخت نادر همدان

تخت نادر همدان یکی از محبوب‌ترین مراکز تفریحی در همدان است که در دشت‌‌های رشته‌کوه‌های الوند همدان واقع شده است. این منطقه بکر و زیبا، با جذابیت بیش ‌از حد خود موردتوجه عده زیادی از گردشگران قرار دارد. تخت نادر را می‌توان از مهم‌ترین دشت‌‌های کوهستان الوند معرفی کرد که از ارتفاعی حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

 شیب ملایم و پوشش گیاهی چمنزار‌های این منطقه، آن را بسیار دیدنی و پرطرف‌دار کرده است. در بازدید از تخت نادر می‌تواند از پوشش گیاهی پرباری متشکل از گل‌هایی همچون گل یخ، گل لاله، آلاله، سوسن و گیا‌هانی مانند گزنه، آزربه، مقرا، ریواس، کنگر، شیرین‌بیان، موسیر و طوطیا لذت ببرید.

آدرس: کوهستان الوند، ۱۸ کیلومتری جنوب شهر همدان

تخت نادر همدان

برج قربان

از دیگر مراکز تفریحی در همدان می‌توان به برج قربان اشاره کرد. قدمت این برج تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری باز می‌‌گردد و در محله زندیه همدان بنا شده است. دلیل نام‌گذاری این برج شخصی به نام قربان بوده است که در زمان حمله افغان‌‌ها به محله زندیه، در دوران صفویه، به دفاع از مردم شهر پرداخت و این منطقه را سنگرگاه خود قرار داد.

از جزئیات این برج دیدنی و تاریخی می‌توان به ارتفاع ۸ متری و وجود یک گنبد هرمی‌ شکل از جنس آجر و ساروج در آن اشاره کرد. این برج آرامگاه افرادی همچون شیخ‌الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به همدان حتماً از این مکان تاریخی دیدن فرمایید.

آدرس: خیابان آیت‌الله طالقانی

مراکز تفریحی در همدان- برج قربان

پیست اسکی تاریک دره

از دیگر مراکز تفریحی در همدان می‌توان پیست اسکی تاریک دره را معرفی کرد که می‌توانید در آن به تفریح و ورزش در کنار دوستان و خانواده خود بپردازید و لذت ببرید. پیست تاریک دره به‌عنوان یکی از پیست‌‌های بین‌المللی ایران شناخته شده است و ازنظر جغرافیایی در دامنه کوه‌‌های الوند و ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه قرار دارد.

این پیست معروف و محبوب در منطقه‌ای زیبا و خوش آب‌وهوا قرار گرفته است که علاوه بر اسکی‌بازان، علاقه‌مندان به طبیعت را نیز به خود جذب کرده است. ازجمله امکانات مهم این پیست اسکی می‌توان به خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تله سیژ اشاره کرد.

آدرس: ۱۰ کیلومتری جاده گنج‌نامه، تاریک دره

پیست اسکی تاریک دره

 باغ ایرانی همدان

باغ ایرانی نیز یکی دیگر از مراکز تفریحی در همدان است که فضایی زیبا، سرسبز و جذاب را برای تفریح گردشگران ایرانی و خارجی فراهم کرده است. این باغ با چشم‌انداز سرسبز و منحصربه‌فرد خود، جایگاه ویژ‌ه‌ای نزد خانواده‌‌های همدانی دارد و مکان مناسبی برای گردش، تفریح و استراحت است. اگر به این شهر دیدنی سفر کردید؛ حتماً از باغ ایرانی نیز بازدید کنید.

آدرس: بین بلوار فلسطین و خیابان ابوذر

مراکز تفریحی در همدان- باغ ایرانی

مراکز تفریحی در همدان

دشت میشان همدان

همدان علاوه بر اینکه شهری تاریخی و با قدمت پر از بنا‌های قدیمی‌ است؛ اما از طبیعت بکر و بی‌نظیری نیز برخوردار است که زیبایی و سرسبزی فوق‌العاده آن بهشت طبیعت دوستان محسوب می‌شود. دشت میشان همدان، در نزدیکی قله الوند واقع شده است و مکان مناسبی برای تفریح و طبیعت‌گردی برای خانواده‌های همدانی و مسافران به شمار می‌‌آید.

دشت پهناور و سرسبز، آب‌وهوای بی‌نظیر، صدای پرندگان و آب گوارای چشمه، دشت میشان را به پرطرف‌دارترین مراکز تفریحی در همدان تبدیل کرده است. با سفر به این منطقه سرسبز می‌توانید تجربه یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین و جذاب را داشته باشید و در این بین به دیدن کتیبه‌ای کهن متعلق به دوران داریوش هخامنشی بپردازید.

آدرس: میدان مرکزی، میدان قائم، سمت راست، دوراهی عباس‌آباد – گنج‌نامه، جاده گنج‌نامه

سراب گاماسیاب همدان

سراب گاماسیاب در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر نهاوند در استان همدان قرار دارد و یکی از زیباترین و شگفت‌آورترین سراب‌‌های کشور به شمار می‌‌رود. سراب گاماسیاب همدان، سرچشمه بسیاری از رودخانه‌‌های کشور است و از بهترین جا‌های دیدنی همدان در تابستان محسوب می‌شود.

حجم آب این سراب بسیار زیاد بوده و جزو سراب‌‌های پرآب کشور به‌حساب می‌آید. اطراف این سراب با جنگل‌کاری‌‌های زیبا و درختان انبوه بلوط پوشیده شده است و در بالادست چشمه‌‌ها نیز غاری طبیعی دیده می‌‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس: ۲۰ کیلومتری جنوب شهر نهاوند

سراب گاماسیاب همدان

تالاب آبشینه همدان

یکی دیگر از مراکز تفریحی در همدان که از طرف‌داران بسیاری نیز برخوردار است تالاب بیشینه همدان است. این تالاب وسعتی در حدود ۸۵ هکتار دارد و استراحتگاهی برای پرندگان مهاجر و بومی‌ کشور به شمار می‌‌آید. این تالاب دیدنی، از زیستگاه‌های مهم گیاهی و جانوری کشور شناخته شده است و جزو مناطق شکار ممنوع است.

در تالاب آبشینه همدان، می‌‌توانید شاهد پرواز پرندگان زیبایی همچون پلیکان، کشین، فلامینگو، اگرت، حواصیل خاکستری و چوبیا باشید که از آفریقا به این‌سوی دنیا سفر کرد‌ه‌اند و در تالاب به استراحت می‌‌پردازند. در اطراف تالاب نیز گیا‌هان مهمی‌ نظیر آفتاب‌گردان، نعنا، چتریان، شب بو، گاوزبان، گندمیان، فرفیون و بقولات روییده‌اند که سبب افزایش زیبایی این منطقه شده است.

آدرس: ۵ کیلومتری همدان، مرکز دهستان سنگستان

تالاب آبشینه همدان

دریاچه سد اکباتان

یکی دیگر از مراکز تفریحی در همدان در تابستان، دریاچه سد اکباتان است که با زیبایی خاص و ویژه خود علاقه‌مندان به دریاچه را به خود جذب می‌کند. دریاچه سد اکباتان همدان تفرجگاهی عالی برای مردم بومی‌ و گردشگران است و محیط متفاوت و زیبای آن برای گذراندن اوقات فراغت چندساعته بسیار مناسب است.

این دریاچه که از محبوب‌ترین مراکز تفریحی در همدان است از وسعتی معادل ۶۰ هکتار عمقی نزدیک به ۱۸ برخوردار است. فضای اطراف این دریاچه توسط فضای سبز و درختان بلندقامت پوشیده شده و زیبایی این منطقه گردشگری را دوچندان کرده است. از امکانات این منطقه تفریحی می‌توان به انواع ورزش‌‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب اشاره نمود.

آدرس: جاده همدان – ملایر، ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان

دریاچه سد اکباتان

دریاچه سد اکباتان

سوغات همدان

جا‌های دیدنی و سوغات همدان در کنار یکدیگر دو مشخصه اصلی شهر کهن و اصیل همدان را تشکیل داد‌ه‌اند. علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت همدان همواره خرید سوغاتی‌های متنوع این شهر را در کنار تفریح و گشت و گذر خود در اولویت قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر همدان خواهیم پرداخت.

سوغات همدان

از قبیل سوغاتی‌های شهر همدان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوغات کماج همدان
  • حلوا زرده
  • انگشت‌پیچ
  • نان چایی
  • شیره انگور
  • آب‌نبات‌قیچی
  • خشکبار
  • باسلوق
  • برساق
  • حلوا لوزی
  • سفال و سرامیک
  • صنایع چوبی
  • ظروف مسی و قلم‌زنی
  • گلیم
  • آبگینه و شیشه‌گری

 

سوغات همدان

سوغات همدان

پیش از اقدام در زمینه تعمیرات تخصصی لوازم‌خانگی پیشنهاد می‌کنیم حتماً از مطالب سایت شارینو در زمینه تعمیر ماشین لباسشویی در همدان، تعمیر تلویزیون در همدان، تعمیر پکیج در همدان، تعمیر مبل در همدان، تعمیر لباسشویی در همدان و غیره دیدن فرمایید.

با استفاده از دانش و تخصص طراحان حرفه‌ای تیم شارینو در زمینه طراحی لوگو، تولید محتوا، طراحی تیزر، طراحی پوستر و غیره در دنیای کسب‌وکارها بدرخشید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.

اگر به دنبال استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات زیبایی در آرایشگاه‌های همدان هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتماً به مطالب سایت شارینو با موضوع سالن‌های زیبایی در همدان مراجعه نمایید.

جهت شناخت هرچه بیشتر سینما‌های همدان توصیه می‌کنیم به مطالب مربوط به معرفی سینما‌های همدان در سایت شارینو مراجعه نمایید.

 

تعمیر ماشین های اداری در همدان
کناف کار در همدان
آمبولانس در همدان

 

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید شهر همدان پایتخت تمدن و تاریخ غنی ایران محسوب می‌شود و ازاین‌رو می‌توان در سراسر این استان پهناور تنوع بالایی از مراکز تفریحی، تاریخی و گردشگری را مشاهده کرد. هرساله مسافران بسیاری جهت تفریح و سیاحت به این شهر باستانی سفر می‌کنند که لازم دیدیم جهت افزایش اطلاعات عموم مردم به معرفی مراکز تفریحی در همدان به طور کامل بپردازیم.

مراکز تفریحی در همدان

۲۱ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *