نقاط گردشگری سنندج

معرفی بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج موجود در هر شهری در واقع یکی از نقاط اقتصادی آن به حساب می‌آید. شهر سنندج واقع در غرب کشور به عنوان نگینی در استان کردستان می‌درخشد. سنندج مرکز استان کردستان با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر با مردمان خون گرم و غیور کرد همواره پذیرای مهمانان و گردشگران از تمامی نقاط دنیا بوده، است و خواهد بود.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

 

مقاله پیشنهادی:

زندگینامه ،آثار و اشعار مستوره اردلان +تاریخ اردلان

 

شهر سنندج علاوه بر آب و هوای بی‌نظری که دارد با برخورداری از قدمت تاریخی دارای بسیاری از بناها و مکان‌های تاریخی با قدمتهای چند هزار ساله است. پیدایش این شهر به ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد که گواهی بر قدمت آثار تاریخی آن به حساب می‌آید. شهر سنندج به مدت چهار قرن تحت حکومت خانواده اردلان بود که خود را از نوادگان ساسانیان می‌دانستند.

مکانهای گردشگری

بهترین نقاط گردشگری سنندج

سنندج یکی از زیباترین شهرهای کشور است که با برخورداری از بهترین نقاط گردشگری در خود توانسته مهمانان خود را دوباره به سمت خود بکشاند. مردم شهر سنندج با زبان و لهجه‌های زیبای کردی، مهمان نوازی و صداقت در کلام همواره از بهترین میزبانان بوده‌اند. در ادامه با ما بمانید تا با تمامی نقاط گردشگری این شهر بیشتر آشنا شوید.

سنندج به دلیل قرار گرفن در پایه کوه آبیدر و همچنین قدمت تاریخی که دارد از نقاط گردشگری بسیار زیادی در انواع نقاط گردشگری طبیعی و تاریخی برخوردار است.

نقاط گردشگری طبیعی

طبیعت شهر سنندج از جمله زبان‌زدترین شهرهای کشور است که از آب و هوای بسیار متفاوتی در هر فصل برخوردار است. از جمله این مکان‌ها عبارتند از:

پارک جنگلی_ تفریحی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر که در تلفظ مردم بومی به آن «ئاویه‌ر» گفته می‌شود یکی از برجسته‌ترین نقاط گردشگری این شهر به حساب می‌آید. کوه آبیدر دارای ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریاست. علت نام گذاری این کوه به دلیل وجود منابع آبی و چشمه‌های فراوانی است که در اکثر نقاط آن وجود دارد. آبیدر در اصطلاح به مکانی گفته می‌شود که دارای آب فراوان است.

از جمله چشمه‌ها و نقاط مختلفی که در دامنه و اطراف این کوه قرار دارد هر کدام دارای نام‌های به خصوصی مانند چشمه کانی شفا، چشمه سنگ شکین، بانتا، ماماتکه و گویزه کویر است. هر کدام از این قسمت‌ها دارای جاهای دیدنی و بسیار خوش آب و هوایی است که هر روزه بسیاری از افراد برای تفریح و یا کوهنوری راهی این مقصدها می‌شوند.

 

مقاله پیشنهادی:

معرفی خاندان آصف و نقش آنها در سیاست+معرفی ۳ نسل از خاندان آصف

 

از طرفی قسمت جنگلی کوه آبیدر که مزین شده به چراغ‌ها، استخرهای بزرگ، چشمه‌های ساختگی و ساخت بسیاری مناطق تفریحی مانند شهر بازی برای کودکان در آن که محل بسیار لذت بخشی برای صرف نهار یا شام خانوادگی در این کوه خواهد بود. زمانیکه به این شهر می‌آیید بدون شک اولین جایی که نظر شما را به سمت خود جلب می‌کند و اگر هر کسی به شما پیشنهاد دهد آبیدر اولین گزینه خواهد بود.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

سد قشلاق

اگر کمی از سنندج فاصله بگیرید در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر سدی قرار دارد که بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده است. این سد با منظره‌های زیبای اطراف آن دریاچه‌ای بسیار زیبا پدید آورده است که روزانه افراد زیادی را برای گذراندن اوقات خود به سمت خود می‌کشاند. از جمله تفریحات موجود در این دریاچه می‌توان به قایق سواری، شنا کردن و ماهیگیری اشاره کرد.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

مکان‌های گردشگری تاریخی سنندج

شهر سنندج به شهر عمارت‌ها و مناره‎های تاریخی مشهور است. قدمت چند هزار ساله این شهر بناها و یادگارهایی از گذشتگان به جای گذاشته که با مشاهده آنها با آداب و رسوم و فرهنگ بیشتر این شهر آشنا می‌شوید. از جمله مهم‌ترین مکان‌های تاریخی شهر سنندج عبارتند از:

 

مقاله پیشنهادی:

سینما بهمن سنندج و اکران بهترین فیلم های سینمایی در سال ۱۴۰۱

 

عمارت آصف

عمارت آصف یا خانه وزیری از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی سنندج محسوب می‌شود. این خانه عمارت آصف خان وزیری بوده که به نام خانه کرد نیز لقب دارد.

این عمارت در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. پایه و نهاد عمارت آصف در دوران صفویه بنا شد که با گشتی در آن آثاری از دوره‌های صفویه، زندیه، قاجار و پهلوی را در آن مشاهده خواهید کرد. معماری و چیدمان این عمارت به قدری جذاب و زیباست که با ورود به آن تاریخ به صورت عینی در جلوی چشمان شما نمایان خواهد شد. عمارت آصف دارای بخش‌های مختلف هم چون قسمت خدمه، اندورنی‌های اشرافی، حمام‌های قدیمی، چندین حیاط اندورنی و بیرونی و مطبخ خانه است. شما با بازدید از این عمارت علاوه بر تاریخ با فرهنگ و آداب و رسوم این دیار نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد سنندج نیز یکی دیگر از عمارت‌های تاریخی سنندج است که حدوداً ۱۸۰ سال قبل توسط حاکم آن زمان یعنی امان الله اردلان ساخته شد. از آنجا که در آن زمان خانواده حاکم شهر در آن عمارت زندگی می‌کردند برای حفظ امنیت افراد ساکن آن خندق‌هایی در اطراف عمارت کندند و درخت‌های زیادی نیز در اطراف آن کاشتند. گاهاً مردم امروزی از این منطقه به نام خندق نیز نام می‌برند.

ساخت این عمارت به دوران قاجار و زندیه برمی‌گردد که در دوران پهلوی قسمت‌های دیگری نیز به آن افزوده شد. در اطراف عمارت ۴ خیابان بود که محوطه را به ۴ باغ تقسیم می‌کرد که به آن عمارت چهار باغ خسرو آباد نیز گفته می‌شود. از جمله قسمت‌های مهم دیگر این عمارت حمام‌های قدیمی، تزیین‌های آهک بری با طرح حیوانات و طبیعت، مطبخ‌های سلطنتی، اسطبل اسب، حوض و فواره‌های بزرگ، حیاط اصلی، حیاط مطبخ و حیاط حمام وگچ بری‌های زیبا نام برد.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

حمام خان

حمام خان یکی از بناهای تاریخی سنندج است که کارهای ساخت آن در سال ۱۲۲۰ قمری به اتمام رسیده است. در بافت قدیمی شهر حمام‌ها و بناهای قدیمی بسیاری وجود دارد که در میان آنها حمام خان با برخورداری از تزیینات و معماری خاصی که دارد از اهمیت ویژه‌ای برای تاریخ شناسان و همچنین گردشگران برخوردار است. این حمام شامل قسمت‌های مختلف مانند حمام سرد، حمام گرم، خلوتی، هشتی، آب انبار و خزینه و بسیاری قسمت‌های دیگر است. این بنا در مجاورت بازار سنتی سنندج قرار گرفته که به دوران امان الله خان اردلان نسبت داده شده است.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

مقاله پیشنهادی:

معرفی مراکز تفریحی سنندج

 

عمارت وکیل

عمارت وکیل سندج از جمله بناهای تاریخی دوران زندیه است که بعدها برای اولین بار توسط امان الله خان وکیل الملک تعمیر و بازسازی شده است. این عمارت ملک شخصی خاندان وکیل بود که از معماری و آجرکاری‌های تماشایی و بسیار زیبا تشکیل شده است.

عمارت وکیل دارای سه قسمت اصلی عمارت وکیل السلطان، عمارت وکیل الملک و عمارت وکیل الممالک است. این بنا همچنین دارای قسمت‌های مختلفی همچون سه حیاط، حمام‌های خصوصی خانواده وکیل و حمام‌ خدمه، باغ‌ها و اندرونی‌های مختلفی است. در صورت آمدن به سنندج حتما از بناهای تاریخی همچون عمارت وکیل دیدن فرمایید.

مراکز گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بازار قدیمی سنندج

وقتی اسمی از سنندج شنیده می‌شود به دنبال آن همه به یاد بازار و زیر گذر قدیمی آن می‌افتند. بازاری بسیار قدیمی که با سال‌ها قدمت هنوز با مرمت و بازسازی سرپا مانده است. شما با آمدن به سنندج و دیدن از این بازار هم مکانی زیبا و تاریخی را مشاهده خواهید کرد و هم با خریدی لذت بخش از انواع محصولات دستی سنندج با یک تیر دو نشان را خواهید زد.

بهترین نقاط گردشگری

بهترین نقاط گردشگری سنندج

این بازار در دو طرف میدان انقلاب شهر در زیر زمین بنا شده است که هنوز یکی از پر رونق‌ترین بازارهای شهر محسوب می‌شود. این زیر گذر به سال ۱۰۴۶ هجری قمری و دوران سلیمان خان برمی‌گردد. سراهای قدیمی با بافت و معماری زیبا با سقف‌های گنبدی آن امروزه به مغازه‌های مختلفی تبدیل شده است.

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان یکی از بناهای تاریخی و در عین حال بسیار زیبای سنندج است که با بازدید از آن نمی‌توانید از تمام قسمت‌ها و گوشه کنارهای آن عکسی به یادگار نگیرید. این عمارت توسط میرزا مشیر دیوان مشاور و جانشین حاکم وقت ساخته شده است.

مراکز گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج -معرفی بیش از۱۳ مکان گردشگری

موزه سنندج

موزه سنندج یکی دیگر از بناهای تاریخی و گردشگری این شهر است که با ورود به آن با دنیایی از شیشه‌های رنگی و بازی با نور مواجه خواهید شد. این موزه نیز یکی از ملک‌های شخصی است که خانواده سالار سعید در آن می‌زیستند. تاریخ شناسان و باستان شناسان با یافتن اشیای قدیمی درون آن به این نتیجه رسیدند که قدمت این عمارت به دوران ما قبل تاریخ باز می‌گردد. این موزه از دو قسمت تاریخ شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است. با بازدید از این موزه می‌توانید با بسیاری از فرهنگ گذشتگان، ظروف و زیور الات و همچنین سلاحهای جنگی آن زمان آشنا خواهید شد.

درمعماری و بافت این عمارت می‌توانید ترکیبی از گچ بری و آیینه کاری‌های زیبا و پنجره‌های اروسی را مشاهده کنید.

مراکز گردشگری

بهترین نقاط گردشگری سنندج

مقاله پیشنهادی:

لباس کردی مردانه و زنانه از قدیم تا به امروز و انواع آن-بیش از ۱۰ مدل لباس

 

عمارت حبیبی

عمارت حبیبی عمارتی است که با موزه دیوار به دیوار است. این عمارت در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه ساخته شد. قسمتی از این عمارت توسط سالار سعید به تصرف درآمد و جزو موزه شد و قسمت اندورنی آن که به خانواده حبیبی رسید. این عمارت تا سال ۱۳۷۱ در مالیکیت خاندان و نوادگان حبیبی بود که از آن پس جزو میراث فرهنگی استان درآمد. با بازدید از این عمارت نیز با مشاهده معماری یکنواخت در تمامی قسمت‌های خانه و وجود حمام‌های قدیمی، حیاط‌ها و قسمت‌های دیگر می‌توانید به راحتی سفری در تاریخ داشته باشید.

بهترین نقاط گردشگری سنندج

بهترین نقاط گردشگری سنندج

مکانهای مذهبی گردشگری سنندج

امام زاده پیر عمر

امام زاده پیر عمر یک مجموعه از مقبره، مسجد و آرامگاه بزرگان شهر سنندج است که قدمت آن به سال ۱۰۴۶ باز می‌گردد. این امام زاده در نزدیکی قلعه حکومتی سنندج قرار دارد که می‌توانید به راحتی در یک روز از هر دوی آنها دیدن فرمایید.

بهترین نقاط گردشگری

بهترین نقاط گردشگری سنندج

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان در سال ۱۲۲۸ هجری در دوران قاجار بنا شد. با رفتن و بازدید از این مسجد قدیمی نمای بسیار زیبای آن و کاشی کاری‌های هفت رنگ مشاهده خواهید کرد که نمادی از شکوه ومعماری اسلامی در آن دیده می‌شود.

مسجد جامع سنندج یکی از شاهکارهای مذهبی تاریخی در غرب کشور است که از مسجدهای دو ایوانی کشور محسوب می‌شود. از جمله قسمت‌های مختلف آن مدرسه دارالاحسان، حجره‌ها، راهروهای جانبی و ایوان‌های آن است.

مراکز گردشگری مذهبی سنندج

مراکز گردشگری مذهبی سنندج

زیارتگاه هاجره خاتون

زیارتگاه هاجره خاتون زیارتگاه مقبره بانو هاجره خاتون خواهر امام رضا (ع) است که توسط عارفی مشهور ساخته شده است. از زیبایی‌های این زیارتگاه نیز می‌توان به معماری سنتی، گچ بری و آیینه کاری‌های زیبا و ایوان‌های آن اشاره کرد. این زیارتگاه دارای سه حیاط، مقبره، مسجد و محل دفن بزرگان سنندج است.

از جمله دیگر مکان‌های گردشگری موجود در سنندج می‌توان به مکان‌های زیر اشاره نمود:

  • شهربازی‌های سرپوشیده برای بزرگسالان
  • شهر بازی‌های سرپوشیده برای کودکان
  • شهربازی
  • پارک‌های تفریحی
  • سینماها
  • سینمای روباز آبیدر (بزرگترین سینمای روباز در خاورمیانه)
مراکز گردشگری مذهبی سنندج

مراکز گردشگری مذهبی سنندج

مکان‌های گردشگری سنندج را چگونه بیابیم؟

برای یافتن تمامی مکان‌های تاریخی، گردشگری و توریستی سنندج می‌توانید به راحتی نصب اپلیکیشن شارینو، مکان خود را روشن کرده و هر جایی را که در این شهر می‌خواهید به راحتی بیابید. شارینو اپلیکیشی خدماتی مختص به شهر سنندج است که از جمله خدمات دیگر آن می‌توان به مکان یابی، مشاوره پزشکی، کاریابی، تبلیغ و … اشاره نمود. با دسته بندی مناسب و راحت در این اپ یتوانید به راحتی در قسمت مکانهای گردشگری مکان و ساعات بازدید آنها را در سنه آگرین ببینید.

شما کاربران عزیز میتوانید با مراجعه به سایت شارینو از سایر خدمات آن استفاده کنید از جمله :

طراحی اپلیکیشن

تولید محتوا

پشتیبانی اینستاگرام

طراحی و ساخت تیزر

طراحی پوستر

طراحی لوگو

مستوره اردلان

 خاندان آصف

خانه کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *