آزمایشگاه‌ های همدان

آزمایشگاه‌ های همدان یکی اماکن بسیار مهم در حوزه درمان و تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شوند که با انجام آزمایش‌های مختلف و ارائه نتیجه دقیق و صحیح پزشکان را در امر تشخیص پیشگیری و درمان انواع اختلالات و بیماری‌ها یاری می‌کنند. در این مقاله شما را با کلیه موارد مهم درمورد حوزه کاری آزمایشگاه‌ های همدان آشنا خواهیم کرد.

آزمایشگاه‌ های همدان

 

 

 

ویدیو : آزمایشگاه های همدان

 

 

 

آزمایشگاه پزشکی چیست و چه انواعی دارد؟

آزمایشگاه پزشکی یا آزمایشگاه بالینی، به آزمایشگاهی گفته می‌شود که در آن متخصصین به انجام آزمایش‌های بالینی روی نمونه‌‌ها می‌پردازند. همان‌طور که می‌دانید نتیجه آزمایش‌های مختلف در امر تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها دست راست پزشکان محسوب می‌شوند و از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. آزمایشگاه پزشکی از انواع مختلفی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آزمایشگاه پزشکی چیست و چه انواعی دارد؟

 

 

آزمایشگاه پزشکی تشخیص طبی

تأسیس آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به کسب مجوز از وزارت بهداشت و درمان نیاز دارد و از بخش‌‌هایی برخوردار است که در آن‌ها روی نمونه‌‌های خون، ادرار، مدفوع، زخم و غیره بررسی و آزمایش انجام می‌‌شود. در آزمایشگاه‌های طبی بخش‌های مختلفی وجود دارد و افرادی که در این بخش‌‌ها کار می‌‌کنند فارغ‌التحصیل رشته‌هایی همچون علوم آزمایشگاهی و میکروبیولوژی هستند.

بخش‌‌های مختلف یک آزمایشگاه تشخیص طبی عبارت‌اند از:

  • بخش هماتولوژی
  • بخش بیوشیمی‌
  • بخش بانک خون
  • میکروب‌شناسی
  • ایمونولوژی
  • سرولوژی
  • آزمایش‌‌های متفرقه

آزمایشگاه پاتولوژی

یکی دیگر از انواع آزمایشگاه‌های پزشکی آزمایشگاه پاتولوژی است که در آن هریک از مایعات یا بافت‌‌های بدن را ازنظر میکروسکوپی مورد بررسی قرار می‌دهند. یعنی ازنظر اختلالات ژنتیکی و تغییرات ژنتیکی این موارد را ارزیابی می‌کنند و علت ایجاد آن‌ها را مطالعه می‌کنند. علم پاتولوژی اغلب در تشخیص انواع سرطان کاربرد دارد.

 آزمایشگاه ژنتیک

در بین آزمایشگاه‌ های همدان، آزمایشگاه‌های ژنتیک از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در آزمایشگاه ژنتیک با استفاده از روش‌‌های مولکولی مانند PCR ، انواع آن و کاریوتایپ به بررسی و ارزیابی، تشخیص میزان احتمال بیماری‌های ژنتیکی در نسل‌های آینده می‌‌پردازند.

هزینه انجام آزمایش‌های ژنتیک بسیار بالا است و معمولاً در کنار این آزمایش‌های مشاوره ژنتیک به‌ویژه قبل از بارداری نیز ارائه می‌شود.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی

برخی آزمایشگاه‌‌ها که پیشرفته هستند و ازنظر وسعت آزمایشگاه و دستگاه‌‌ها گسترده‌تر به شمار می‌آیند و آزمایش‌های تشخیص طبی و پاتولوژی را باهم ارائه می‌دهند آزمایشگاه پاتوبیولوژی نامیده می‌شوند.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی

 

 

انواع آزمایش‌‌های پزشکی

بهتری است پیش از مراجعه به آزمایشگاه‌ های همدان با انواع مختلف آزمایش‌های انجام شده توسط این مراکز آشنا شوید. آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در همدان خدمات متنوعی در زمینه تشخیص انواع بیماری‌ها ارائه می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

آزمایش خون

یکی از رایج‌ترین خدمات آزمایشگاه‌ های همدان، آزمایش خون یا آزمایش شمارش سلول‌های خونی است که از بخش‌‌های اصلی چکاپ کامل نیز به شمار می‌آید. در این آزمایش گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های خون اندازه‌گیری می‌شود و با مقدار استاندارد مقایسه می‌شود.

درمورد کاربرد آزمایش خون باید بگوییم در این آزمایش متخصصین آزمایشگاه به شمارش کامل سلول‌های خونی به‌منظور تعیین وضعیت سلامتی، غربالگری بعضی بیماری‌‌ها نظیر سرطان خون، کم‌خونی، مالاریا، عفونت و ارزیابی شرایط تغذیه‌ افراد می‌پردازند.

برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتایی نیست و با استفاده از نمونه خونی که به شکل وریدی از شخص گرفته می‌شود به انجام می‌رسد.

انواع آزمایش‌‌های پزشکی- آزمایش خون

 

 

 آزمایش ادرار

در آزمایشگاه‌ های همدان آزمایش ادرار با گرفتن نمونه ادرار از فرد صورت می‌گیرد و لازم است نمونه کاملاً استریل و تمیز باشد. به این منظور توصیه می‌شود مقدار ابتدایی ادرار را بیرون بریزید و از بخش‌‌های میانی ادرار درون طرف مخصوص جمع‌آوری نمایید.

برای این آزمایش لازم نیست ناشتا باشید و نمونه ادرار در ساعات ابتدایی صبح ارزش‌ بیشتری دارد؛ زیرا از غلظت بیشتری برخوردار است. آزمایش ادرار به‌منظور بررسی بیماری‌‌هایی مانند عفونت‌ ادراری، بیماری‌های مربوط به کلیه و دیابت کاربرد دارد.

در این آزمایش رنگ ادرار، بو، اسیدیته، غلظت ادرار، خون، قند، پروتئین، گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و سایر موارد بررسی می‌شود.

 آزمایش قند خون

آزمایش قند خون از دیگر خدمات آزمایشگاه‌ های همدان است که به جهت اندازه‌گیری میزان قند خون یا گلوکز خون، از اهمیت بالایی برخوردار است و با انجام این آزمایش تشخیص بیماری‌‌هایی نظیر دیابت ممکن است.

انجام این آزمایش لازم است فرد ناشتا باشد و بهتر است شب قبل از آزمایش، شام سبکی صرف شده باشد و از ساعت ۱۲ به بعد نیز چیزی به غیر از آب مصرف نشود.

 آزمایش چربی خون

آزمایش ارائه شده دیگر توسط متخصصان آزمایشگاه‌ های همدان آزمایش چربی خون است که باید به‌صورت مرتب انجام شود. این آزمایش به جهت تعیین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط کاربرد دارد.

در آزمایش چربی خون پارامتر‌هایی مانند تری گلیسیرید، کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) مورد بررسی قرار می‌گیرد و لازم است فرد ۸ تا ۱۲ ساعت چیزی نخورده باشد.

 آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید بسیاری از افراد به‌منظور انجام آزمایش تیروئید به آزمایشگاه‌های دولتی همدان مراجعه می‌کنند؛ زیرا این آزمایش بسیار مهم بوده و برای جلوگیری از ابتلای به بیماری تیروئید ضروری است. درواقع از این تست به‌منظور بررسی مشکلات غده تیروئید نظیر هیپوتیروئیدی، هیپرتیروئیدی، ندول تیروئیدی، گواتر و غیره استفاده می‌‌شود.

 آزمایش مدفوع

یکی از معمول‌ترین آزمایش‌هایی که هر فردی حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کند آزمایش مدفوع است. در آزمایشگاه‌ها طرف نگهدارنده‌ای به فرد داده می‌شود که لازم است تا یک ساعت پس از جمع‌آوری به آزمایشگاه تحویل داده شود.

در این نوع آزمایش، مدفوع بیمار ازلحاظ رنگ، شکل، میزان گلبول‌های سفید، چربی، عفونت، فیبر، وجود باکتری، ویروس، قارچ، خون و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد و نیازی به ناشتایی نیست.

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های زنانه در آزمایشگاه‌ های همدان است که به‌منظور بررسی دقیق ناهنجاری‌های اولیه د‌هانه رحم انجام می‌شود و نقش مهمی‌ در پیشگیری از سرطان د‌هانه رحم و برخی از عفونت‌های واژن یا رحم دارد.

به‌طورکلی زنان در سنین بین ۲۱ تا ۶۵ سال و زنان فعال از نظر جنسی باید به طور متوسط هر ۳ سال یک‌بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. البته طول این دوره در خانم‌ها بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای، سابقه خانوادگی بیماری و نتایج تست پاپ اسمیر قبلی، متفاوت خواهد بود.

با استفاده از این آزمایش عفونت‌هایی مانند عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی تشخیص داده می‌شوند.

آزمایش پاپ اسمیر

 

 

 آزمایش روماتیسم  (RA)

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که در طولانی‌مدت به تخریب مفاصل بدن بیمار منجر می‌شود و برای تشخیص این بیماری آزمایش‌های مختلفی در قالب آزمایش روماتیسم در آزمایشگاه‌ های همدان انجام می‌شود.

آزمایش ایدز  (HIV)

احتمالاً می‌دانید که اچ‌آی‌وی یک بیماری مقاربتی ویروسی است که از راه جنسی است منتقل می‌شود. در آزمایشگاه‌ها برای تشخیص این بیماری از نمونه خون وریدی استفاده می‌شود و لازم نیست ناشتا باشید.

 آزمایش اچ پی وی  (HPV)

همان‌طور که می‌دانید زنان و مردانی که ازنظر جنسی فعال هستند و یا با بیش از یک شریک جنسی رابطه جنسی دارند باید ازلحاظ ابتلا به بیماری‌‌های مقاربتی به شکل مرتب مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند. ویروس پاپیلومای انسانی از انواع مختلفی برخوردار است و برخی از آن‌ها سبب بروز سرطان د‌هانه رحم می‌شوند.

به همین منظور لازم است زنان با رنج سنی ۲۱ تا ۳۰ سال، هر ۳ سال یک‌بار ازنظر ابتلا به این ویروس و سرطان رحم بررسی شوند.

بیوپسی یا نمونه‌برداری از مغز استخوان  (Bone marrow biopsy)

این آزمایش به جهت ارزیابی نوع، کمیت و سطح بلوغ سلول‌های خونی مغز، بررسی ساختار فیبری مغز استخوان، تشخیص و نظارت روی بدخیمی هماتولوژیک و بررسی علل تب ناشناخته در بیماران مبتلا به نقص ایمنی انجام می‌شود.

نمونه مغز استخوان فرد بیمار معمولاً از استخوان ران یا جناغ سینه دریافت می‌شود و برای انجام این آزمایش لازم است ناشتا باشید. در بیوپسی مغز استخوان انواع مختلف، تعداد و شکل ظاهری سلول‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از دیگر انواع آزمایش‌های انجام شده توسط آزمایشگاه‌ های همدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست آلرژی
  • آزمایش عملکرد کبد
  • آزمایش عملکرد کلیه
  • آزمایش هپاتیت
  • آزمایش آنتی‌بادی (Ab)
  • آزمایش ژنتیک
  • آزمایش سرطان خون
  • آزمایش کشت خون (Blood Culture)
  • آزمایش کشت زخم (Wound Culture)
  • تست بارداری
  • آزمایش قبل ازدواج همدان

بیوپسی یا نمونه‌برداری از مغز استخوان  (Bone marrow biopsy)

 

 

یک آزمایشگاه خوب و معتبر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پیدا کردن یک آزمایشگاه خوب و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های افرادی است که پزشک برای تشخیص بیماری برای آن‌ها یک سری آزمایش‌های تجویز کرده است. در ادامه شما را با ویژگی‌های مهم یک آزمایشگاه خوب آشنا خواهیم کرد.

میزان دقت و درستی نتایج آزمایش‌ها

از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین آزمایشگاه‌ های همدان می‌توان به میزان دقت و درستی نتایج آزمایش‌های اشاره کرد. یک آزمایشگاه خوب طبی باید از دستگاه‌‌های به‌روز و پیشرفته و متخصصان مجرب و تحصیل‌کرده در روند تفسیر آزمایش‌های و تشخیص بیماری‌‌ها استفاده نماید.

همچنین یک آزمایشگاه مجهز و حرفه‌ای باید قادر باشد طیف گسترده‌ای از آزمایش‌های پزشکی را ارائه دهد تا افراد بتوانند تمام آزمایش‌‌های موردنیاز خود را در همان مرکز انجام دهند.

نحوه برخورد پرسنل آزمایشگاه

نحوه برخورد افرادی که در پذیرش آزمایشگاه‌ مشغول فعالیت هستند می‌‌تواند تأثیر بسیاری در میزان رضایت مراجعین داشته باشد. از وظایف این افرادی در آزمایشگاه‌‌های تشخیص طبی می‌توان به راهنمایی درست بیمار، تعیین وقت دقیق و غیره اشاره کرد.

برخورد خوب سایر پرسنل نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک آزمایشگاه خوب و مناسب است که در ایجاد  یک تجربه لذت‌بخش برای بیمار بسیار مؤثر است.

فضای مناسب آزمایشگاه

یک آزمایشگاه خوب و استاندارد وظیفه دارد محیط مناسب و آرام بخشی را برای مراجعین فراهم کند. بهره‌مندی از دستگاه‌‌های نوبت‌دهی، وجود کتاب‌‌ها و مجله، در نظر گرفتن صندلی‌‌های کافی و البته رعایت نظافت و بهداشت محیط از مهم‌ترین نکات در تعیین بهترین آزمایشگاه‌ های همدان است.

فضای مناسب آزمایشگاه

 

 

سرعت مناسب در ارائه جواب آزمایش

بهترین آزمایشگاه همدان باید علاوه دقت بالا در ارائه جواب آزمایش‌‌های بیماران، از زمان جواب دهی سریع و معقولی نیز برخوردار باشد؛ زیرا در بعضی موارد تشخیص زودهنگام یک بیماری می‌‌تواند نقش بسیار مؤثری در بهبود وضعیت شخص بیمار داشته باشد.

در همین راستا امروزه آزمایشگاه‌ های همدان تلاش می‌‌کنند تا با استفاده از راهکار‌های جدید زمان جواب دهی به بیماران را کاهش دهند. دریافت جواب آزمایش به‌صورت آنلاین یکی از این شیوه‌‌ها است.

لیست آزمایشگاه‌ های همدان

اگر به دنبال یافتن بهترین و مجرب‌ترین آزمایشگاه‌ های همدان هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتماً لیست زیر که شامل آدرس آزمایشگاه‌ های همدان و شماره تماس آزمایشگاه‌ های همدان است را به طور کامل مطالعه کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی سینا

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، بعد از سینما قدس، بن‌بست شیخ

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۰۱۰۴

آزمایشگاه کبیر

آدرس: همدان، خیابان خواجه رشید، جنب پست‌بانک ایران، ساختمان دندانپزشکی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۳۳۳۳

آزمایشگاه فارابی

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، جنب سینما قدس

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۱۱۳

آزمایشگاه دی

آدرس: همدان، خیابان پاستور، کوچه پاستور

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۸۱۵۸۰

لیست آزمایشگاه‌ های همدان

 

 

آزمایشگاه کسری

آدرس: همدان، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان شریعتی، ساختمان پزشکان کسری، طبقه دوم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۳۳۸۵

آزمایشگاه توحید

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، سر پل یخچال

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۱۵۵۰

آزمایشگاه امام حسین

آدرس: همدان، خیابان امام خمینی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۵۲۷۷۲۸۵

آزمایشگاه راست‌گو

آدرس: همدان، کبودرآهنگ، خیابان شهید مطهری، ساختمان پزشکان حضرت ابوالفضل

شماره تلفن: ۰۸۱۳۵۲۲۱۳۳۹

آزمایشگاه بوعلی

آدرس: همدان، خیابان خواجه رشید، ابتدای کوچه پروین اعتصامی‌

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۶۳۹۹۳

آزمایشگاه مهر

آدرس: همدان، چهارراه پاستور، کوچه پاستور، روبروی بنیاد شهید، پلاک ۱۰

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۸۱۸۶۱

لیست آزمایشگاه‌ های همدان

 

 

آزمایشگاه رازی

آدرس: همدان، ابتدای بلوار خواجه رشید، میدان آرامگاه

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۷۷۶۳

آزمایشگاه خاتم‌الانبیا

آدرس: همدان، روبروی سینما قدس در خیابان بوعلی، ساختمان پزشکان پارس

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۸۳۵۶

آزمایشگاه فرزان

آدرس: همدان، میدان امام، پیاده راه بوعلی، کولانج، پشت پارکینگ طبقاتی سینا، جنب اداره پست، ساختمان پزشکان توانا

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۴۴۶۵

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نور

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، بالاتر از شهرداری مرکزی، روبروی اداره دارایی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۵۲۶۵۶

آزمایشگاه نوین همدان

آدرس: همدان، خیابان سیزده خانه در خیابان بوعلی، کوچه لعلی، مجتمع نوین

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۵۵۵۲۵

لیست آزمایشگاه‌ های همدان

 

 

آزمایشگاه آراد

آدرس: همدان، میدان آرامگاه بوعلی، جنب سرپرستی بانک رفاه، مجتمع پزشکان آراد، طبقه زیر همکف

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۴۴۰۶

آزمایشگاه بزرگمهر

آدرس: همدان، ابتدای خیابان بین‌النهرین، آرامگاه بوعلی سینا، ساختمان رامین

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۶۶۵۴

آزمایشگاه زیماژن

آدرس: همدان، میدان دانشگاه، خیابان سیزده خانه، کوچه لعلی، ساختمان نوین

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۲۸۵۹

آزمایشگاه حکیم

آدرس: همدان، میدان بعثت، ساختمان پزشکان بعثت طبقه اول

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۱۸۹۹۱

آزمایشگاه ژنتیک همدان

آدرس: همدان، کلپا، خیابان بوعلی سینا، خیابان لعلی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۲۸۵۹

لیست آزمایشگاه‌ های همدان

 

 

اگر قصد سفر به شهر همدان و بازدید از اماکن تفریحی، تاریخی و سیاحتی این شهر را دارید؛ مطالعه مطالب سایت شارینو با موضوعاتی همچون مراکز تفریحی در همدان، مراکز خرید در همدان، سینما‌های همدان، رستوران‌های همدان و غیره می‌تواند برای شما مفید باشد.

تیم حرفه‌ای شارینو با برخورداری از بهترین و مجرب‌ترین برنامه نویسان و طراحان می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما در موتور‌های جستجو و شبکه‌های مجازی پرطرف‌دار بسیار کمک کرده و شما را به سود بیشتر و جذب مخاطبان بیشتر برساند. در این زمینه می‌توانید از خدماتی همچون طراحی اپلیکیشن ، سئو وب‌سایت، ادمین اینستاگرام در همدان، طراحی تیزر و غیره بهره‌مند شوید.

اگر به دنبال یافتن بهترین نقاش‌های ساختمان در همدان جهت نقاشی منزل یا محل کار خود هستید؛ می‌توانید از مطالب سایت شارینو با موضوع نقاش ساختمان در همدان استفاده نمایید.

استفاده از خدمات یک قالی شویی حرفه‌ای و کاربلد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در پاک‌سازی و تغییر دکوراسیون منزل است که در این باره جهت آشنایی بیشتر با بهترین مراکز قالی شویی در همدان می‌توانید به مقاله قالی شویی در همدان مراجعه نمایید.

اگر به دنبال بهترین مراکز لوله‌بازکنی و تخلیه چاه در همدان هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتماً به سایت شارینو و مقاله تخلیه چاه فاضلاب در همدان سری بزنید.

 

کافه های همدان
کلینیک دندانپزشکی در همدان
تعمیر ماشین ظرفشویی در همدان

 

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کار پزشکان، آزمایش است و معمولاً برای هر یک از ما پیش آمده است که پزشک موردنظر پس از معاینه بالینی و دریافت شرح‌حال، ما را به سمت انجام چکاپ و آزمایش‌های مختلف سوق داده است. در این مقاله شما را با انواع آزمایشگاه‌های همدان، انواع آزمایش‌های ارائه شده توسط این مراکز، ویژگی‌های بهترین آزمایشگاه‌های همدان و غیره آشنا کردیم.

کلام آخر

 

 

 

۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *