فیزیوتراپی در همدان

فیزیوتراپی در همدان

فیزیوتراپی در همدان یکی از حوزه‌های درمانی بسیار مهم است که با استفاده از روش‌های ویژه و استفاده از جریان الکتریکی و تکنیک‌های دستی به حل مشکلات حرکتی، مغزی، عارضه‌های پس از سکته و غیره می‌پردازند. در این مطلب شما را با فیزیوتراپی و کاربرد‌های آن، مشکلاتی که به کمک فیزیوتراپیست برطرف می‌شود و بسیاری موارد مهم دیگر در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

فیزیوتراپی در همدان

 

 

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی را می‌توان به‌عنوان علمی‌ که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش دارد؛ ‍بلکه می‌تواند در پیشگیری از آسیب نیز مؤثر باشد معرفی کرد. فیزیوتراپی علاوه بر کاربرد در سیستم توان‌بخشی، در مراقبت‌های حاد نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. علاوه بر این‌ها در حفظ عملکرد‌های حرکتی بدن، مدیریت بیماری‌های مزمن و ارائه آموزش‌های لازم به بیماران و مراقبت از آن‌ها نیز فعالیت دارد.

به‌طورکلی باید بگوییم خدمات فیزیوتراپی ارائه‌شده توسط دکتر فیزیوتراپی در همدان می‌تواند در هر مرحله‌ای از زندگی اعضای جامعه، کمک‌کننده بوده و فرد موردنظر را به‌مرورزمان به زندگی عادی برگرداند.

فیزیوتراپی چیست؟

 

 

فیزیوتراپیست به چه کسی گفته می‌شود؟

فیزیوتراپیست پزشک متخصصی است که با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، روحی، عاطفی و اجتماعی بیمار به او در بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند. متخصصان فیزیوتراپی بیماران را ارزیابی کرده و طبق نتایج حاصل از معاینه بالینی و پیش‌آگهی بیماری برنامه درمانی کاملی را ارائه می‌کنند. این پزشکان با در نظرگیری اولویت‌های بیمار اهداف درمانی را تعیین کرده و راهکار‌های لازم برای مدیریت و کنترل بیماری را لحاظ می‌کنند.

فیزیوتراپیست‌ها باید از توانایی بدنی مناسب برخوردار باشند؛ زیرا در بسیاری از مواقع باید حالت‌های خاصی به بدن بیمار بدهند یا نیروی بسیاری برای کشش بافت اعمال کنند. داشتن روابط اجتماعی خوب و توانایی قابل توجه در اعتمادسازی و صبور بودن از دیگر ویژگی‌های موردنیاز برای حرفه فیزیوتراپی در همدان است که به پزشک در راستای رسیدن به اهداف درمانی کمک می‌کند.

چه کسانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنند؟

یکی از سؤالات رایج در زمینه فیزیوتراپی در همدان این است که چه افرادی با چه مشکلاتی باید به فیزیوتراپیست مراجعه نمایند و از خدمات فیزیوتراپی در کلینیک مربوطه استفاده نمایند. در ادامه بخش‌های گسترده و متنوع فیزیوتراپی در همدان را معرفی خواهیم کرد. افراد می‌توانند به علل متخلف زیر از انواع فیزیوتراپی نظیر فیزیوتراپی دست، فیزیوتراپی پا، فیزیوتراپی گردن، فیزیوتراپی کمر و غیره استفاده کنند.

  • کاهش درد عضلانی
  • بهبود توانایی‌های حرکتی
  • جلوگیری از آسیب‌های ورزشی یا ترمیم آن‌ها
  • پیشگیری از ناتوانی‌های حرکتی
  • توان‌بخشی بعد از عارضه‌های همچون سکته مغزی، تصادف و جراحی
  • بهبود تعادل فرد به‌ویژه در سالمندان
  • کنترل ادرار و مدفوع در افراد
  • یادگرفتن کار با اعضای مصنوعی
  • یادگرفتن روش استفاده صحیح از وسایلی مانند عصا یا واکر
  • تجویز اسپلینت یا بریس

چه کسانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنند؟

 

 

جلسات فیزیوتراپی چند جلسه هستند؟

معمولاً تعداد جلسات لازم برای بهبودی در مراکز فیزیوتراپی در همدان با توجه به شرایط بیماران تعیین می‌شود.  در بعضی موارد مانند سکته مغزی، بیمار باید در یک بازه زمانی طلایی (۳ تا ۶ ماه اول) به‌منظور استفاده از خدمات فیزیوتراپی در همدان مراجعه کرده و جلسات توان‌بخشی را پیش ببرد.

معمولاً برای بهبود آسیب‌های جزئی ۲ تا ۳ جلسه فیزیوتراپی تجویز می‌شود و برای بهبود آسیب‌های نسج نرم، عضلانی و استخوانی نیز به ۲ ماه انجام جلسات فیزیوتراپی نیاز است؛ زیرا دو ماه زمان لازم است تا بیماری‌های نسج نرم و عضلانی و استخوانی بهبودی کامل پیدا کنند.

جلسات فیزیوتراپی چند جلسه هستند؟

 

 

در جلسات فیزیوتراپی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

فیزیوتراپ‌‌ها معمولاً از ورزش‌های درمانی‌ مؤثر برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند و بیمار می‌‌تواند با استفاده از آن‌ ورزش‌ها محدوده حرکتی، توانایی‌های حرکتی و کارکرد بدن خود را بهبود ببخشد. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند بهبود و درمان مراجعین، آگاهی خود آن‌ها درمورد بیماری و شرایط موجود است.

 در همین راستا پزشکان فیزیوتراپی در همدان از جدول‌‌ها، مدل‌‌ها و نمودار‌های مختلف تلاش می‌کنند آگاهی بیماران خود را افزایش دهند. روش‌‌ها و تکنیک‌‌های مختلفی در فیزیوتراپی در همدان برای کسانی که دچار آسیب‌دیدگی اسکلتی و عضلانی یا اختلال کارکرد‌های حرکتی هستند وجود دارد و حضور در جلسات درمانی فیزیوتراپی به کاهش درد جسمانی این افراد و ایجاد تسلط بیشتر بر اعمال حرکتی منجر خواهد شد.

این‌که چه نوع روش و تکنیکی برای بیمار بهتر و تأثیرگذارتر است بنا به صلاحدید فیزیوتراپیست مربوطه متناسب با شرایط ویژه هر بیمار تعیین می‌شود. در ادامه به معرفی تکنیک‌‌ها و روش‌‌های درمانی مورداستفاده در مراکز فیزیوتراپی در همدان خواهیم پرداخت.

در جلسات فیزیوتراپی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

 

 

ورزش‌درمانی

ورزش‌درمانی به روشی گفته می‌شود که در آن از فشار جسمانی کنترل‌شده‌ برای بهبود توانایی‌هایی حرکتی افراد یا انعطاف‌پذیری بدن استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ورزش کردن به دو صورت انجام می‌شود: غیرفعال و فعال. ورزش غیر اکتیو زمانی انجام می‌شود که فشار، از سوی فرد دیگری مانند پزشک فیزیوتراپ به بدن بیمار اعمال شود. ورزش فعال نیز توسط خود فرد انجام می‌شود مانند راه رفتن روی تردمیل.

چه جلسات درمانی در بیمارستان برگزار شود و چه در منزل؛ به ‌احتمال زیاد نوعی از ورزش‌درمانی برای بیمار تجویز می‌شود؛ این روش درمانی تأثیر بسیار زیادی بر بهبود وضعیت حرکتی بدن می‌گذارد. در بعضی مواقع نیز پزشک ورزش‌هایی را توصیه می‌کند که بیمار باید خود در منزل انجام دهد.

امواج فراصوت

یکی دیگر از متد‌های مورداستفاده در فیزیوتراپی در همدان استفاده از امواج فراصوت است. این امواج می‌‌توانند به لایه‌‌های عمقی بدن نفوذ کرده و با استفاده از حرارت ناشی از این امواج می‌توان بسیاری از اختلالات عضلانی و اسکلتی مانند رگ به رگ شدن، التهاب تاندون، کشیدگی عضله و بسیاری موارد دیگر را درمان نمود.

پزشکان فیزیوتراپی در همدان این روش را با به‌کارگیری دستگاه مخصوصی انجام می‌‌دهند؛ این دستگاه را به‌صورت آهسته  روی پوست قرار می‌دهند و به شکل دایر‌ه‌ای در اطراف نقطه مورد آسیب می‌چرخانند. قبل از استفاده از این ابزار نیز، از ژل مخصوصی روی پوست استفاده می‌‌شود که سبب جذب امواج فراصوت به پوست و ماهیچه‌‌ها می‌شود.

امواج فراصوت

 

 

 محرک الکتریکی و تِنس

در مراکز فیزیوتراپی در همدان گاهی  از محرک الکتریکی و تِنس به‌عنوان محرک الکتریکی عصب – عضلانی به‌منظور کاهش درد استفاده می‌‌شود. نوع دیگری از محرک الکتریکی نیز وجود دارد که به‌منظور ایجاد انقباض در عضلات کاربرد دارد و به‌وسیله آن می‌‌توان ماهیچه‌‌های آسیب‌دیده را به کارایی پیش از آسیب‌دیدگی برگرداند.

استفاده از کشش بدن

روش درمانی کشش بدن از دیگر خدمات فیزیوتراپی در همدان است که برای افرادی که در ناحیه پایینی کمر یا گردن دچار درد و ناراحتی هستند به کار برده می‌شود و به‌طورکلی به بهبود وضعیت حرکتی ستون فقرات منجر می‌‌شود.

نوعی ماشین مکانیکی در این روش استفاده می‌‌شود که از جلیقه‌ای برای محافظت از دنده‌‌ها و دستگاهی که اطراف لگن بسته می‌‌شود تشکیل شده است. جلیقه و دستگاه را با استفاده از تسمه محکم در جای خود نگه می‌دارند و بعد نیروی مکانیکی‌ توسط دستگاه به بدن بیمار وارد می‌‌شود و این نیرو کشش لازم را ایجاد می‌‌کند.

از این ماشین می‌توان در دو حالت نشسته و خوابیده استفاده کرد.  استفاده کرد. در حالت نشسته، محافظی به سر بیمار متصل شده و از قرقر‌های که وزنه‌ای به آن وصل است استفاده می‌‌شود. درنهایت همین قرقره به کشش بدن منجر می‌‌شود.

در حالت خوابیده از وسیله دیگری استفاده می‌شود. در این حالت باید بیمار به پشت روی ماشین بخوابد و به‌وسیله تسمه، سر وی به دستگاه متصل خواهد شد. پس از آن با استفاده از تلمبه بادی نیروی لازم برای کشش بدن تأمین می‌شود.

درواقع مزیت این روش درمانی این است که نیروی واردشده به بدن و کشش ایجادشده، به جدا شدن مفاصل و فاصله‌‌های میان دیسک‌‌های نخاع و قسمت پایینی کمر و گردن منجر می‌‌شود و به همین دلیل فشار روی عصب‌‌های ستون فقرات کاهش میابد.

استفاده از کشش بدن

 

 

متحرک‌ کردن مفاصل

یکی دیگر از روش‌های کاربردی در مراکز فیزیوتراپی در همدان مربوط به زمانی است که پزشک، مفاصل بدن را به‌صورت غیرفعال در مسیر‌های مشخصی به حرکت درمی‌‌آورد. این روش سبب کاهش درد بیمار و بهبود وضعیت حرکتی بدن او خواهد شد.

باوجوداینکه متحرک‌سازی مفاصل روش درمانی غیرفعالی است؛ اما فیزیوتراپ می‌‌تواند به بیمار تکنیک‌‌هایی را آموزش بدهد که با استفاده از آن‌‌ها خود بیمار بتواند این روش را پیاده کند. درواقع با استفاده از این تکنیک‌‌ها می‌‌توانید روند بهبود خود را سرعت بخشیده و همچنین از ایجاد مشکلات آتی پیشگیری نمایید.

 ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در مراکز فیزیوتراپی در همدان به معنای استفاده از دست‌‌ها برای مالش دادن بافت‌‌های آسیب‌دیده، به‌منظور کاهش درد بیمار، افزایش گردش خون و کم کردن گرفتگی عضلات است. تکنیک‌‌های مختلفی در ماساژ درمانی وجود دارد که برای ماساژ دادن وجود دارد؛ از این موارد می‌توان به ماساژ نقاط حساس و ماساژ بافت عمیق اشاره نمود که پزشک فیزیوتراپی در همدان بنا به تشخیص و نظر خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند.

 ماساژ درمانی

 

 

 حرارت درمانی

جالب است بدانید در فیزیوتراپی می‌‌توان در نقاط آسیب‌دیده بدن از حرارت  یا کیسه‌‌های داغ استفاده نمود تا خون به بافت‌های آسیب‌دیده و دردناک برسد و گرفتگی عضلات و درد کاهش سابد.

در کلینیک‌های درمانی فیزیوتراپی در همدان، از کیسه‌‌های داغی که در دستگاه مخصوص به نام هیدروکولاتور نگهداری می‌شوند برای این روش استفاده می‌شود. این دستگاه درواقع مخزن وسیعی از آب داغ است. کیسه‌‌های داغ نیز از پارچه‌‌هایی ساخته می‌‌شوند که داخل‌ آن‌ها از خاک رس، شن و سیلیس پر شده است.

کیسه‌‌ها را داخل دستگاه می‌‌گذارند تا آب با دمای بالا جذب ترکیبات داخلی آن شود و سپس، با استفاده از پارچ‌های حول‌های آن‌ها را می‌‌پوشانند تا در زمان تماس با بدن، آسیبی به بدن بیمار وارد نکنند. معمولاً این کیسه‌‌های داغ بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید روی نقاط موردنظر بیمار قرار بگیرند.

در استفاده از این کیسه‌ها باید احتیاط را رعایت کرد و آن‌ها را با پارچه‌‌های حول‌های پوشاند تا آسیبی وارد نکنند. از دیگر روش‌های مورداستفاده در مراکز فیزیوتراپی در همدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یخ درمانی
  • یونتوفورزیس
  • لیزر درمانی یا نوردرمانی
  • نوار درمانی کششی
  • جکوزی

 حرارت درمانی

 

 

 لیست مراکز فیزیوتراپی‌ در همدان

در ادامه به ارائه لیست کاملی از مراکز فیزیوتراپی در همدان به همراه آدرس و شماره تلفن آن‌ها خواهیم پرداخت از بهترین خدمات فیزیوتراپی با بهره‌گیری از دانش و تخصص بهترین پزشکان فیزیوتراپی در همدان این حوزه بهره‌مند شوید.

پلی کلینیک شهید شکری موحد (شبانه‌روزی)

آدرس: همدان، خیابان خواجه رشید، مقابل سرپرستی بانک سپه

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۳۲۴۳۶۶

درمانگاه فرهنگیان تویسرکان

آدرس: تویسرکان، خیابان باهنر، روبروی خانه معلم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۴۹۲۳۳۰۵

درمانگاه مهدیه شماره ۱

آدرس: همدان، خیابان مهدیه، پلاک ۱۹۳

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۱۰۴۹

فیزیوتراپی پاستور

آدرس: همدان، خیابان خواجه رشید، جنب درمانگاه غریب، ساختمان پارسیان

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۸۱۱۹۵

فیزیوتراپی چگینی (فارابی)

آدرس: ملایر، خیابان فخریه، نرسیده به میدان فخریه

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۱۲۱۵۷

فیزیوتراپی آزالیا

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، روبروی سینما قدس، طبقه همکف کلینیک خانواده

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۸۴۹

فیزیوتراپی ارم

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، ساختمان پزشکان ارم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۳۳۱

فیزیوتراپی امیر المومنین (سرایی)

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، سرپل یخچال، ساختمان شفا

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۴۰۹۲۳

 لیست مراکز فیزیوتراپی‌ در همدان

 

فیزیوتراپی امین

آدرس: ملایر، خیابان فخریه، بن‌بست نبوت، پلاک ۲۱۰۶۰

فیزیوتراپی بهبود

آدرس: ملایر، روبروی پارک چمران، جنب داروخانه آسایش نو، ساختمان پزشکان متخصص

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۲۴۹۴۲

فیزیوتراپی بهزیست رزن

آدرس: رزن، اداره بهزیستی، بخش فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بوعلی (مقیمی‌)

آدرس: ملایر، پارک چمران، جنب داروخانه تویسرکانی، مجتمع پزشکی سینا

فیزیوتراپی بوعلی سینا (بحیرایی)

آدرس: نهاوند، میدان شریعتی، جنب بانک ملی شعبه ۲۲ بهمن، ساختمان بوعلی سینا، طبقه همکف

شماره تلفن: ۰۸۱۳۳۲۴۵۹۸۷

فیزیوتراپی توانا

آدرس: همدان، خیابان پاستور، ابتدای کوچه غیرتیان

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۶۶۰۲۰

فیزیوتراپی سینا (رستمی‌)

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، بن‌بست شیخ، ساختمان پزشکان آریا

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۶۷۶۱

فیزیوتراپی شفا (کاظم پور)

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، ساختمان پزشکان ایران

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۶۳۰۴

فیزیوتراپی کوثر

آدرس: همدان، شکریه، روبروی پارک، ۱۸ متری خدایاری، کوچه عسلی نژاد

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۳۷۷۴۲۹

فیزیوتراپی نادری (پارس)

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، مجتمع پزشکی پارس، طبقه پائین

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۴۴۹۶

فیزیوتراپی نصر

آدرس: همدان، خیابان بوعلی، ساختمان دی

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۱۲۵۴۴

فیزیوتراپی هلال‌احمر

آدرس: همدان، ابتدای خیابان جهاد

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۴۷۹۴۵

کلینیک بیمارستان امام حسین

آدرس: همدان، ملایر، ابتدای خیابان ولیعصر

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۲۲۰۰۰۴

کلینیک بیمارستان فرشچیان

آدرس: همدان، بلوار شهید فهمیده، نرسیده به فلکه قائم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۴۱۸۴

 لیست مراکز فیزیوتراپی‌ در همدان

 

کلینیک فیزیوتراپی آریان

آدرس: همدان، خواجه رشید، روبروی اداره گاز، ابتدای کوچه مروارید

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۳۰۱۵۸

مرکز فیزیوتراپی انرژی

آدرس: همدان، میدان جهاد، خیابان طالقانی، کوچه بهداشت، روبروی مرکز بهداشت، ساختمان اکباتان، واحد ۷

شماره تلفن: ۰۹۰۳۶۰۱۲۹۶۳

کلینیک فیزیوتراپی همگام

آدرس: همدان، میدان شریعتی، خیابان کرمانشاه، نرسیده به سر جلالی، روبروی بانک سپه، ساختمان پزشکان حکیم، طبقه اول

شماره تلفن: ۰۹۳۵۸۸۶۸۶۱۶

فیزیوتراپی آرمان

آدرس: همدان، بالاتر از کوچه بیمه در خیابان بوعلی، کنار داروخانه دکتر خواجوی، ساختمان پزشکان ارم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۵۲۲۸۰۰

فیزیوتراپی آبان

آدرس: همدان، خیابان خواجه رشید، روبروی اداره اماکن، ساختمان خواجه رشید، طبقه ۲، واحد ۲

شماره تلفن:  ۰۸۱۳۲۵۳۲۳۲۷

بیمارستان فاطمیه

آدرس: همدان، خیابان کرمانشاه، پاسداران

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۷۷۴۵۹

بیمارستان بعثت همدان

آدرس: همدان، میدان رسالت، بلوار شهید مطهری

شماره تلفن: ۰۸۱۳۲۶۵۰۰۳۰

فیزیوتراپی آراد

آدرس: همدان، خیابان فرهنگ، ابتدای آرام غربی، پلاک ۳۳

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۲۴۷۲۴۰

بیمارستان بهشتی

آدرس: همدان، ابتدای بلوار ارم

شماره تلفن: ۰۸۱۳۸۳۸۰۷۰۴

 لیست مراکز فیزیوتراپی‌ در همدان

 

اگر قصد تعمیرات ساختمان خود را در ابعاد مختلف دارید؛ حتماً به خدماتی همچون گچ کاری، کاشی‌کاری و نقاشی ساختمان نیاز پیدا خواهید کرد. جهت دریافت بهترین نتیجه از خدمات تعمیر ساختمان در همدان می‌توانید به مطالب سایت شارینو با موضوعات نقاش ساختمان در همدان، لوله‌کشی ساختمان در همدان، کاشی‌کار در همدان، گچ کار در همدان و غیره مراجعه فرمایید.

اگر قصد دارید از خدمات مراکز تخلیه چاه فاضلاب و لوله‌بازکنی در همدان استفاده کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام در این زمینه سری به سایت شارینو و مقاله تخلیه چاه فاضلاب در همدان بزنید.

اگر به‌قصد گردشگری و تفریح به شهر همدان سفر کرده‌اید؛ مطالعه مطالب سایت شارینو با موضوعاتی همچون مراکز تفریحی همدان، رستوران‌های همدان، کافه‌های همدان و غیره می‌تواند در تجربه بهتر شما از این سفر تأثیرگذار باشد.

شهر همدان یکی از مهم‌ترین قطب‌های پزشکی و درمانی در ایران محسوب می‌شود و بیمارستان‌های تخصصی بسیاری در آن مشغول فعالیت هستند. جهت آشنایی بیشتر با کلیه بیمارستان‌های همدان می‌توانید به مقالات سایت شارینو مراجعه نمایید.

خبر خوب برای صاحبان پیج‌های کاری و کسب‌وکارهای کوچک این است که تیم حرفه‌ای شارینو با برخورداری از متخصصان و طراحان مجرب در حوزه‌های همچون طراحی اپلیکیشن در همدان، طراحی لوگو در همدان، ادمین اینستاگرام در همدان و طراحی سایت در همدان  و غیره آماده است تا بهترین خدمات را در راستای رشد و گسترش کسب‌وکار شما ارائه دهد.

فیزیوتراپی در همدان

 

 کاشی‌ کار در همدان
گچ کار ساختمان در همدان
پزشک ماما در همدان

 

سخن پایانی

همان‌طور که ‌می‌دانید فیزیوتراپی در همدان یکی از نیازهای ضروری افراد جامعه در جهت بهبود بیماری‌های حرکتی، عارضه‌های مغزی و دیگر مشکلات است. به منظور دریافت بهترین نتیجه از جلسات درمانی فیزیوتراپی لازم است افراد از نکات مهمی در این زمینه آگاهی داشته باشند که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.

سخن پایانی

 

۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *