مراکز تفریحی یزد

مراکز تفریحی یزد

مراکز تفریحی یزد از تنوع بالایی برخوردار است و این شهر خشتی ایران را به یکی از جذاب‌ترین شهرها برای سفر تبدیل کرده‌اند. شما با سفر به این شهر کویری می‌توانید به بازدید از بادگیر و قنات گرفته تا کوچه پس کوچه‌های خشتی و عمارت‌های تاریخی بپردازید.

جاذبه‌های گردشگری و جا‌های دیدنی یزد، آن را به عروسی در قلب کویر ایران تشبیه کرد‌ه‌اند و سالیان سال است که نام یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

به توصیف گردشگران خارجی، یزد زیبا‌ترین شهر بیابانی جهان است و نمی‌توان زیبایی و اصالت آن را نادیده گرفت. اگر قصد دارید به این شهر تاریخی سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن فرمایید، با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با معروف‌ترین اماکن تاریخی و مراکز تفریحی یزد آشنا کنیم.

مراکز تفریحی یزد

 

 

 

 معروف‌ترین اماکن گردشگری یزد

یزد شهری تاریخی در نیمه جنوبی ایران و در دل کویر است که به داشتن خانه‌های خشتی، بادگیر‌های عظیم و قنات‌های قدیمی‌ شهرت دارد. یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی در دنیا محسوب می‌شود و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

در ادامه شما را با معروف‌ترین و جذاب‌ترین مراکز تفریحی یزد آشنا خواهیم کرد.

میدان امیر چخماق یزد

از معروف‌ترین میدان‌های یزد می‌توان به میدان امیر چ.خماق اشاره کرد که توسط امیر جلال‌الدین چخماق و همسرش ساخته شده است. امیر چخماق یکی از حاکمان یزد بود که با همراهی همسرش فاطمه خاتون به عمران و آبادانی یزد پرداخت

 امیر چخماق یزد مجموعه‌ عظیمی‌‌ شامل میدان، مسجد، بازار، آب انبار، تکیه، خانقاه، کاروان‌سرا و غیره است که هر یک از موارد گفته‌شده به تنهایی به عنوان یکی از مراکز تفریحی یزد به شمار می‌آیند.

بازار امیر چخماق یزد یکی از قدیمی‌‌ترین و تاریخی‌ترین بازار‌های یزد است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر یزد حتماً سری به این بازار بزنید و صنایع دستی یزد را از آنجا خریداری کنید.

بازید از این مکان به صورت ۲۴ ساعته میسر است و دسترسی کامل به وسایل نقلیه عمومی‌ اعم از تاکسی و اتوبوس دارد. بهتر است در ایام غیر تعطیل از این میدان بازدید کنید؛ زیرا در تعطیلات مذهبی نمی‌توانید از درون عمارت‌های قرار گرفته در آن دیدن نمایید.

آدرس: یزد، محله خواجه خضر، میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یزد

 

 

 

آتشکده زرتشتیان یزد

حلقه زدن دور آتش یکی از مهم‌ترین آئین‌های زرتشتیان است که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد. آتشکده زرتشتیان یزد یکی از مراکز تفریحی یزد است که از معماری اصیل ایرانی همراه با باغی زیبا و سرستون‌های سنگی برخوردار است. تماشای آتش برای گردشگران تنها از پشت دیواری شیشه‌ای میسر است؛ اما معتقدان به دین زرتشت می‌توانند وارد آتشکده شوند.

آدرس: بلوار آیت الله کاشانی

باغ دولت آباد یزد

یکی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی یزد در بهار، باغ دولت آباد است که بازدید از آن می‌تواند با رقص نور شیشه‌های رنگی، آواز پرنده‌ها، زیبایی درختان توت صد‌ساله و منظره بی‌نظیر عمارت شما را شگفت زده کند. دیدن یک باغ سرسبز و خرم در شهری کویر برای بسیاری افراد غیر قابل باور است؛ اما یزد شهر عجایب ایران است و وجود چنین چیزی در این شهر بعید نیست.

هشت باغ دولت آباد یکی محبوب‌ترین مراکز تفریحی یزد است که در لیست ۹ باغ ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو قرار دارد و ساخت آن به دوران حکومت زندیه برمی‌گردد. از عمارت‌های این باغ می‌توان به عمارت بادگیر، عمارت تهرانی، عمارت بهشت آئین، تالار آیینه و غیره اشاره کرد که بازدید هر یک از آن‌ها حال و هوای خاصی برای گردشگران به دنبال دارد.

آدرس: یزد، خیابان شهید رجایی، محله ‌چهار منار، کوچه فردوسی

باغ دولت ‌آباد یزد

 

 

 

دخمه زرتشتیان یزد

در میان مراکز تفریحی یزد، جاذبه‌های بسیاری برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و آداب و رسوم زرتشتیان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دخمه زرتشتیان یا برج سکوت یزد است. هر ساله این مکان با استقبال گردشگران بسیاری روبرو می‌شود که از ایران و جهان به منظور تماشای دخمه تاریخی زرتشتیان به یزد سفر کرد‌ه‌اند.

دخمه زرتشتیان مکانی است که در گذشته در آن مراسم تدفین صورت می‌گرفته است. در واقع در دوران زرتشت آتش زدن جسد‌ها و به خاک سپردن آن‌ها منسوخ شده بود و آن‌ها راه دیگری برای ازبین‌بردن اجساد خود داشتند. زرتشتیان اجساد را در داخل دخمه قرار می‌دادند تا توسط حیوانات و پرندگان به‌مرورزمان از بین برود.

دخمه‌‌ها برج‌‌هایی استوانه‌ای شکل‌ هستند که با فاصله ۱۵۰ متری از یکدیگر قرار دارند و از محیطی حدود ۱۰۰ متر برخوردار هستند. بازدید از این مکان به دلیل کوهستانی بودن و وجود پله برای افراد سالمند و کسانی که توانایی حرکت ندارند مناسب نیست.

آدرس: یزد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، منطقه صفاییه

مسجد جامع یزد

یکی دیگر از جا‌های دیدنی یزد مسجد جامع یزد است که با داشتن کاشی کاری‌های اصیل ایرانی، مناره بسیار بلند و محراب بی‌نظیر به یکی از خاص‌ترین مراکز تفریحی یزد تبدیل شده است.

مسجد جامع یزد مکانی است که در آن می‌توان به وضوح هنر معماری دوره تیموریان را نظاره‌گر شد. از بخش‌های تشکیل دهنده این مسجد تاریخی می‌توان به دو عدد مناره بلند، دو عدد شبستان، گنبدخانه، ایوان، صحن بزرگ و غیره اشاره کرد.

مناره‌های این مسجد جزو بلند‌ترین مناره‌های جهان هستند و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به یزد بازدید از این مسجد کهن که از معروف‌ترین مراکز تفریحی یزد است را به هیچ وجه فراموش نکنید.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع

مسجد جامع یزد

 

 

 

قصر آیینه یزد

یکی دیگر از ارزشمند‌ترین و دیدنی‌ترین مراکز تفریحی یزد قصر آیینه یا تالار آیینه یزد است که رنگ‌های جذاب و ترکیب‌های نوری متنوع این موزه چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

گچ‌بری‌های بی‌نظیر، نقش و نگار‌های زیبا، در‌های چوبی، مشبک کاری و آینه کاری‌های منحصر به فرد، قصر آیینه را به یکی از زیبا‌ترین اماکن دیدنی یزد تبدیل کرده است.

علاوه بر این در این موزه می‌توانید از آثاری همچون سکه، قفل، اسلحه، برنز، مجموعه خطی و غیره دیدن فرمایید. این موزه به عنوان نماد روشنایی یزد شناخته می‌شود و در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده است.

آدرس: یزد، خیابان کاشانی، مقابل پارک هفت تیر

بقعه دوازده امام یزد

بقعه دوازده امام‌ دومین گنبد دارای شناسنامه در ایران است که در نزدیکی زندان اسکندر قرار دارد. این مقبره یادگاری از قرن پنجم هجری است و از دوران حکومت سلجوقیان به‌جای‌مانده است. بقعه دوازده امام یکی از قدیمی‌‌ترین مراکز تفریحی یزد به شمار می‌آید که در سال ۱۳۱۳ ثبت ملی شده است.

بقعه دوازده امام در یک آتشکده مربوط به دوران ساسانیان قرار دارد و از بیرون به شکل یک چهار ضلعی دیده می‌شود. درون مقبره گچ‌بری‌های اسلیمی‌ زیبایی دیده می‌شوند که به گچ‌بری‌های دوره ایلخانی شباهت دارند. از دیگر جاذبه‌های این مکان می‌توان به کتیبه آیت‌الکرسی که با خط کوفی نگارش شده است اشاره کرد.

آدرس: یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو

خانه لاری‌های یزد

یکی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی یزد در تابستان خانه تاریخی و قدیمی‌ لاری‌ها است. در شهر یزد خانه‌های قدیمی‌ بسیاری وجود دارند که هر یک متعلق به افراد معروف و مهم یزد بود‌ه‌اند و امروزه به عنوان یادگاری از معماری آن دوران شناخته می‌شوند.

این خانه محل زندگی جمعی از تاجران شهر لار استان فارس بوده است که ۲۷۰ سال پیش به یزد سفر کرد‌ه‌اند. پس از گذشت سال‌ها و به علت موروثی شدن این عمارت، خانه لاری‌ها متروکه شد و خسارات فراوانی به آن وارد گردید.

در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی با تلاش سازمان میراث فرهنگی این بنا از صاحب آن خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. خانه لاری‌ها به عنوان یکی از مراکز تفریحی یزد از معماری بسیار زیبا و قابل توجهی برخوردار است. اتاق‌های عمارت دور تا دور حیاط اصلی قرار گرفته‌اند و در وسط حیاط نیز شاهد قرارگیری یک حوض آبی با گلدان‌های رنگارنگ هستیم.

شیشه‌های رنگی، آینه کاری، نقاشی و پنجره‌های ارسی خانه لاری‌ها توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. حتماً در بازدید از این مکان سری به ایوان، بادگیر، سرداب، حیاط سوم، حیاط وسط عمارت بزنید.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، نزدیک عمارت کلاه فرنگی

خانه لاری‌‌های یزد

 

 

 

موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده در خانه عرب زاده قرار گرفته است و یکی از یادگاری‌‌های دوران قاجار در یزد به شمار می‌آید و به منظور بازدید از مراکز تفریحی یزد گزینه خوبی است. در بدو ورود به موزه متوجه اتاق‌هایی خواهید شد که در دور تا دور حوض قرار گرفته‌اند.

این موزه از ۱۰ سالن بزرگ برخوردار است که در آن‌ها می‌توانید به تماشای سکه‌های زمان‌های مختلف و وسایل و سبک زندگی مردمان گذشته در یزد بپردازید. سکه‌های این موزه توسط استاد حسین حیدر زاده که در زمینه سکه شناسی فعالیت دارد در طول سال‌های  ۵۵ تا ۸۳ جمع‌آوری‌شده و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

در این موزه می‌توانید از حدود ۵۰۰۰ سکه تاریخی طلا، نقره، مس و برنج از دوره‌های مختلف تاریخی دیدن فرمایید. در بازدید از مراکز تفریحی یزد اصلاً این موزه را فراموش نکنید.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مقابل پلیس توریست

موزه آب یزد

شاید برایتان جالب باشد بدانید در دل شهر کویری یزد بنایی به نام موزه آب وجود دارد که بیانگر این است که چگونه مردمان یزد توانسته‌اند آب را به این شهر بیابانی کشانده و زندگی کنند. اگر به دنبال بازدید از جالب‌ترین مراکز تفریحی یزد هستید، حتماً سری به این موزه دیدنی و جذاب بزنید.

موزه آب یکی از جا‌های دیدنی معروف یزد است که در نزدیکی میدان امیر چخماق واقع شده و در یکی از خانه‌های تاریخی یزد یعنی خانه کلاهدوز‌ها تأسیس شده است. اکبر کلاهدوز یکی از تاجران معروف دوره قاجار است که در این مکان همراه با ‌خانواده‌اش سکونت داشته است.

در این موزه می‌توانید تاریخچه آب، قنات و چاه یزد را در ۵ طبقه مشاهده کنید. به منظور بازدید از بخش اصلی این بنا باید به طبقه سوم بروید؛ زیرا در این طبقه می‌توانید با روند تأمین آب، وسایل روشنایی قنات، ابزار‌های اندازه‌گیری آب، ظروف نگهداری آب و غیره آشنا شوید.

از دیگر جذابیت‌های این موزه می‌توان به شیشه‌های رنگی، گچ‌کاری‌های زیبا، پنجره‌های ارسی و غیره اشاره کرد. در واقع این موزه یکی از مراکز تفریحی یزد است که اسناد و مدارک مهمی‌ از ارزش و جایگاه آب در شهر کهن یزد را به گردشگران ارائه می‌دهد.

موزه آب یزد

 

 

 

هتل‌های سنتی یزد

یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحی یزد هتل‌های سنتی آن هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به یزد سفر کردید حتماً برای اقامت و استراحت، هتل‌های سنتی یزد را مدنظر خود قرار دهید. در این هتل‌ها می‌توان لحظاتی از حال و هوای زندگی‌های قدیمی‌ و سنتی را تجربه کرد و لذت برد.

هتل‌‌های سنتی یزد یکی دیگر از مراکز تفریحی یزد به شمار می‌آیند که در واقع همان خانه‌‌های قاجاری هستند که امروزه به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این هتل‌ها معماری خانه‌های قدیمی‌ کاملاً حفظ شده است و امکانات زندگی به شکل امروزی به مهمانان عرضه می‌شود.

جالب است بدانید در این هتل‌ها می‌توانید به صرف بهترین و معروف‌ترین غذا‌های ایرانی و سنتی بپردازید و اوقات لذت‌بخشی را برای خود یا خانواده‌تان رقم بزنید. از بهترین هتل‌های سنتی یزد می‌توان به ملک‌التجار، شرق و فهادان اشاره کرد.

آدرس هتل فهادان: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مقابل زندان اسکندر

آدرس هتل ملک‌التجار: یزد، خیابان قیام، بازار پنجه علی

آدرس هتل شرق: یزد، خیابان امام، خیابان مسجد جامع، کوچه هشتم

هتل‌‌های سنتی یزد

 

 

 

میدان وقت الساعت یزد

در این بخش از معرفی مراکز تفریحی یزد لازم است شما را با یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد یعنی میدان وقت الساعت آشنا کنیم. این میدان مربع شکل است و درون خود حسینیه، ساباط قدیمی‌، آب انبار و غیره را جای داده است و از معماری قاجاری برخوردار است.

برج ساعت قرار گرفته در این میدان اولین ساعت شهری ایران است که جزو قدیمی‌‌ترین ساعت‌های جهان نیز به شمار می‌آید. این برج در دوران قاجاریه ساخته شده است و به دلیل داشتن تزئینات آجری، کاشی کاری‌های پر نقش و نگار، طاق و قوس‌های زیبا چشم هر بینند‌ه‌ای را به خود خیره می‌کند. این ساعت در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی

زندان اسکندر یزد یا مدرسه ضیائیه یزد

یکی دیگر از مهم‌ترین مراکز تفریحی یزد زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه یزد است که بیش از هفتصد سال به عنوان محلی برای تدریس و میزبانی از بحث و بررسی دانشمندان و بزرگان کاربرد داشته است.

در حال حاضر به این مکان مدرسه ضیائیه گفته می‌شود و این نام به دلیل تغییر کاربری این مکان و تدریس علوم مختلف است. این بنا در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معماری این بنا در عین سادگی، زیبایی هنر استادکاران آن دوران را به نمایش می‌گذارد و در ساخت آن تنها از خشت خام استفاده شده است و خبری از کاشی کاری و گچ‌بری نیست.

آدرس: یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو

زندان اسکندر یزد یا مدرسه ضیائیه یزد

 

 

 

آب انبار شش بادگیر یزد

یکی دیگر از منحصربه‌فردترین مراکز تفریحی یزد، آب انبار شش بادگیر یزد است. این اثر تاریخی تنها آب انبار شش بادگیر در جهان است که در دوران قاجاریه یعنی ۱۸۰ سال پیش با ۷۵ آب انبار ساخته شده است. سازندگان این بنا برای بهره‌وری هرچه بهتر از باد، بادگیر‌ها را به شکل هشت وجهی ساخته‌اند.

از امتیازات مهم آب انبار شش بادگیر می‌توان به تزئینات آجری با مقرنس کاری، کاربندی‌های زیبا، ارتفاع بلند مخزن و بادگیر‌ها، معماری زیبا و سردر‌های جذاب اشاره کرد.

آب انبار‌های شش بادگیر جزو بزرگ‌‌ترین آب انبار‌های یزد هستند و حدود ۲ هزار متر مکعب آب را در خود جای می‌دهند. در این آب انبار‌ها دو خروجی وجود دارد که یکی مخصوص مسلمانان و دیگری ویژه زرتشتیان است.

آدرس: یزد، محله تپه، کوچه شش بادگیر

برج و باروی قدیم یزد

جالب است بدانید در میان مراکز تفریحی یزد که امروزه به عنوان جاذبه توریستی معرفی می‌شوند؛ اماکنی وجود دارند که در گذشته به منظور حفظ امنیت و جان مردم یزد کاربرد داشته‌اند. معماران در گذشته به منظور حفظ جان افراد از هجوم دشمنان، برج و بارویی در اطراف شهر ساختند که توانست مردم را از خطر‌های بسیاری حفظ کند.

این اثر تاریخی قدمت بسیار طولانی دارد و به دوران اتابکان و دیلمیان برمی‌گردد. برج و باروی یزد در سال ۱۳۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید.

آدرس: یزد، انتهای خیابان سید گلسرخ

برج و باروی قدیم یزد

 

 

 

 

بوستان ناجی یزد

یکی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی یزد در پاییز، بهار و تابستان، بوستان ناجی یزد است که جزو معروف‌ترین باغ‌های یزد بوده و از دوران حکومت قاجار به یادگار مانده است. این عمارت به شهرداری واگذار شد و سپس به عنوان بوستان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

در عمارت بوستان ناجی یک تالار با دو اتاق و بادگیر وجود دارد و در گذشته این باغ و عمارت آن به عنوان محل سکونت خاندان ناجی کاربرد داشته است. این بوستان علاوه بر جنبه‌های تاریخی، امکانات رفاهی بسیار مناسبی را به منظور بازدید و استراحت به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

آدرس: یزد، بلوار شهید دشتی

خانه تهرانی‌های یزد

خانه تهرانی‌‌ها یکی دیگر از جا‌های دیدنی و مراکز تفریحی یزد است که در زمان‌های دور یک خانواده تهرانی در آن زندگی می‌کرد‌ه‌اند و جزو تاجران فرش آن دوران بود‌ه‌اند. گفته می‌شود این خانه حدود ۱۵۰ سال پیش توسط شیخ مهدی عرب ساخته شده است و بعد‌ها خانواده او لقب تهرانی‌ها را از آن خود کردند.

این بنا شامل حیاط، نارنجستان، سه عدد بادگیر، عمارت کلاه فرنگی، تالار بزرگ، هشتی و پشت بام، سرداب، چاه خانه و غیره است. البته این خانه امروزه به عنوان هتل فهادان شناخته می‌شود و گردشگران و مسافران می‌تواند در آن اقامت داشته باشند.

خانه تهرانی‌‌های یزد

 

 

 

حمام خان یزد

در بین مراکز تفریحی یزد همواره نام حمام خان یزد به چشم می‌خورد و بازدید از آن در سفر به یزد یکی از الزامات است. این بنا از زیبا‌ترین آثار تاریخی شهر یزد محسوب ‌می‌شود که در سال ۱۲۲۴ بازسازی شده است. بخش‌های مختلف این حمام متناسب با نوع کاربری خود ساخته شده و به نقش و نگار‌های زیبایی آراسته شد‌ه‌اند.

این حمام مربوط به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و به این علت که بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌کردند به نام حمام خان لقب گرفته است.

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، کنار مسجد ملا اسماعیل

بازار خان یزد

بازار خان یزد از دیگر مراکز تفریحی یزد به شمار می‌آید که از گذشته‌های دور محلی برای خرید و فروش انواع کالا در یزد بوده است. قدمت این بازار به دوران قاجار می‌رسد و تا به امروز به عنوان طولانی‌ترین بازار سنتی یزد شناخته می‌شود.

معماری زیبای این بازار و نقش و نگار‌های آن، این مکان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد که نشان‌دهنده ذوق و هنر ایرانی است تبدیل کرده‌ است. دیوار‌ها و طاق‌های بازار خان تماماً از گل، خشت، آجر و گچ ساخته شد‌ه‌اند و محیطی خنک در فصول گرم سال را به وجود می‌آورند.

آدرس: یزد، خیابان امام، خیابان قائم

آسیاب آبی اشکذر یزد

یکی از زیبا‌ترین اماکن گردشگری یزد و البته معروف‌ترین مراکز تفریحی یزد آسیاب آبی اشکذر است. معماری این آسیاب سبب جذابیت و خاص بودن آن شده است. نقش‌های هندسی منحصر به فرد اطراف دیوار‌ها، مقرنس کاری، صحن آسیاب، آجرکاری محوطه اصلی و موارد دیگر سبب شده است معماری این بنا بی‌نظیر جلوه کند.

پایه فعالیت این آسیاب روی آب قرار دارد و امروزه تاریخ شناسان در حیرت هستند که چگونه در منطقه‌ای کویری چنین آسیاب آبی ساخته شده است.

آدرس: ۲۰ کیلومتری یزد

کویر کاراکال یزد

مگر می‌شود از مراکز تفریحی یزد سخن گفت و به کویر‌های جذاب آن اشاره نکرد! سفر به کویر یک تجربه متفاوت و بسیار دلپذیر برای هر گردشگری به شمار می‌آید و شهر یزد محل بسیار مناسبی برای کسب این تجربه است.

کویر کاراکال یزد یکی از کویر‌های معروف شهر یزد است که به دلیل سکونت گربه‌ای به نام کاراکال در این منطقه به این نام شهرت یافته است.

علاوه بر این، این کویر به دلیل مجاورت با روستای صادق آباد یزد به نام کویر صادق آباد نیز شناخته می‌شود. با بازدید از این کویر می‌توانید به انجام تفریحاتی همچون شتر سواری، سافاری، موتور سواری، کمپینگ، تماشای ستاره و غیره بپردازید و اوقات خوشی را تجربه کنید.

آدرس: یزد، آبادی صادق آباد، ۱۷ کیلومتری شهرستان بافق

کویر کاراکال یزد

 

 

 

کویر سیاه کوه یزد

از دیگر مراکز تفریحی یزد که در میان علاقه‌مندان به کویر و گردشگران محبوبیت بسیاری دارد می‌توان به کویر سیاه کوه اشاره کرد. این کویر در حد فاصل نمکزار و باتلاق قرار دارد و از منظره بسیار زیبا و منحصر به فردی برخوردار است.

جالب است بدانید که در نقشه هوایی، این کویر شبیه به هلال ماه است و کوه سیاه کوه دقیقاً در هلال ماه قرار دارد.

آدرس: یزد، ۴۰ کیلومتری شهر اردکان

پارک کوهستان یزد

پارک کوهستان یزد یکی از فضا‌های شهری زیبا و مراکز تفریحی یزد است که از امکانات متعددی همچون دریاچه مصنوعی، آلاچیق، جایگاه چادر زدن، شهربازی، پیست اسکیت، پیست موتور و ماشین کوچک، قایق سواری و غیره برخوردار است.

این پارک کوهستانی یکی از بهترین جا‌های دیدنی یزد در بهار و تابستان است و درختان زیبایی همچون اقاقیا، کاج، زیتون و نارون فضای این پارک را پوشش داد‌ه‌اند. وجود آب نمای موزیکال و نورپردازی این پارک را به محلی مناسب جهت قدم زدن و پیاده روی شبانه تبدیل کرده است.

این پارک به عنوان محل برگزاری جشنواره‌های تابستانی نیز کاربرد دارد و می‌تواند برای کودکان و بزرگسالان برنامه خاص و هیجان انگیزی باشد.

قنات زارچ یزد

در این بخش می‌خواهیم شما را با یکی از بی‌نظیر‌ترین مراکز تفریحی یزد یعنی قنات زارچ آشنا کنیم. این قنات عنوان طولانی‌ترین قنات جهان را به خود اختصاص داده است و از طولی معادل ۱۰۰ کیلومتر برخوردار است. این قنات از روستای فهرج شروع شده و پس از گذر از چندین روستا و محله به سوی زارچ حرکت می‌کند.

قنات زارچ در تیرماه سال ۱۳۸۴ ثبت ملی شده است و امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی قرار دارد.

آدرس: یزد، محله کوشک نو

قنات زارچ یزد

 

 

 

بقعه سید رکن‌الدین یزد

آرامگاه سید رکن‌الدین را در گذشته با نام مدرسه رکنیه می‌شناختند. این بنای تاریخی بخش کوچکی از یک مجموعه‌ بسیار بزرگ است که شامل رصدخانه، مدرسه، مسجد، کتابخانه، دارالشفا و خانقاه است. متأسفانه امروزه از این مدرسه بخش‌های کمی‌ باقی مانده و به نام بقعه‌ سید رکن‌الدین شهرت دارد.

این بقعه یکی از مراکز تفریحی یزد و از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی و مذهبی ایرانی است. در این بنا از نقاشی‌های تزئینی، طلاکاری، کاشی کاری، آرایه‌های گچی قالبی و برجسته و غیره استفاده شده است و جلوه تاریخی و زیبایی به این آرامگاه بخشیده است.

آدرس: یزد، خیابان مسجد جامع، کوچه سید رکن‌الدین

قلعه مهرپادین یزد

مراکز تفریحی یزد از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها قلعه مهرپادین یزد است. این قلعه به عنوان سکونتگاهی غیر دائمی‌ که مردم فقط در مواقع خطر از آن استفاده می‌کردند کاربرد داشته است.

این قلعه به دلیل داشتن دیوار بسیار مرتفع و خندقی پرعمق محل مناسبی برای پناه گرفتن به هنگام جنگ و غارت بوده است. فضای داخلی قلعه شامل فضای شاه نشین یا ارباب نشین است که در بالا‌ترین قسمت بنا قرار دارد و فضای دیگری نیز برای انبار و اصطبل و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

متأسفانه این بنا به دلیل عدم رسیدگی در حال ویرانی است و نیازمند بازسازی و مرمت است. قلعه مهر پادین برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ و هنر گزینه بسیار خوبی است.

 آدرس: یزد، شهرستان مهریز، خیابان انقلاب، خیابان سید مصطفی

زیارتگاه ستی پیر یزد

از دیگر مراکز تفریحی یزد که برای علاقه‌مندان به آئین زرتشت می‌تواند جالب و دیدنی باشد باید به زیارتگاه ستی پیر یا قلعه اسدان اشاره کرد. زرتشتیان به این مکان هست‌بندان می‌گویند و این اثر تاریخی در واقع یک دژ تاریخی مربوط به دوران قاجار است.

در این محل مراسمات زرتشتی برگزار می‌شود و به عقیده زرتشتیان این مکان همان جایی است که مادر شا‌هان ساسانی به نام ستی یا مهستی ناپدید شده است.

 آدرس: یزد، بلوار دهه فجر، محله مریم آباد

زیارتگاه ستی پیر یزد

 

 

 

بازار حاجی قنبر یزد

بازار حاجی قنبر را می‌توان به عنوان یکی از معروف‌ترین مراکز خرید و مراکز تفریحی یزد معرفی کرد. این بنا در مجموعه امیر چخماق قرار دارد و توسط حاکم یزد نظام‌الدین حاجی قنبر جهان‌شاهی ساخته شده است. این بازار به کاشی کاری‌های بسیار زیبایی مزین شده است و قدمت آن به قرن نهم هجری قمری می‌رسد.

در این بازار می‌توانید ساعت‌ها به گشت و گذار و سیاحت بپردازید و کالا‌هایی همچون طلا، پارچه، فرش و شیرینی‌های یزدی را خریداری نمایید.

آدرس: خیابان قیام، مجموعه امیر چخماق

سوغات یزد

در سفر به شهر دیدنی یزد علاوه بر گشت و گذار و بازدید از مراکز تفریحی یزد حتماً به خرید سوغات جذاب و خوشمزه یزد نیز توجه داشته باشید. جا‌های دیدنی و سوغات یزد از مهم‌ترین مشخصه‌های این شهر تاریخی است که تنوع بالایی دارند و شما می‌توانید سوغات این شهر را از ترمه و پارچه گرفته تا قطاب و مسقطی در سراسر یزد بیابید و خریداری نمایید.

دارایی بافی

در بازدید از برخی مراکز تفریحی یزد ممکن است با کالا‌هایی به نام دارایی روبرو شوید. دارایی یکی از سوغات یزد است که در گذشته به عنوان آستری لحاف، بقچه سوزنی و رو لحافی کاربرد داشته است؛ اما امروزه از آن به جای رومیزی و روتختی استفاده می‌شود.

ترمه یزد

یکی از زیبا‌ترین و ارزشمند‌ترین پارچه‌های ایرانی ترمه یزد است که در بسیاری از مراکز تفریحی یزد به گردشگران عرضه می‌شود. این سوغات با تار ابریشم و پود نخ و طرح‌های بسیار زیبا ساخته می‌شود و گردشگران را متحیر می‌کند.

ترمه در رنگ‌های متنوعی همچون قهو‌ه‌ای، زرشکی، آبی و سبز وجود دارد و این تنوع رنگ سبب محبوبیت بالای آن شده است. از ترمه برای ساخت انواع کفش، کیف، پشتی، جانمازی، مبلمان، کوسن و غیره استفاده می‌شود و شما در سفر به یزد می‌توانید محصولات ساخته شده با ترمه را خریداری کنید.

ترمه یزد

 

 

 

 سفال یزد

با توجه به اینکه یزد شهری کویری و بیابانی است دور از ذهن نیست که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات آن سفال باشد. سفال از سوغات خوش رنگ و لعاب یزد است که در طرح و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و طرف‌داران بسیاری دارد.

شما می‌توانید انواع کاسه، لیوان، بشقاب و گلدان سفالی را از معروف‌ترین مراکز خرید یا مراکز تفریحی یزد خریداری نمایید.

شمد

شمد یک از زیبا‌ترین سوغاتی‌های یزد است و در واقع پارچه‌ای نازک با طرح‌های ساده یا چهارخانه است که با استفاده از ابریشم مصنوعی بافته می‌شود.

 زیلو

قدمت ساخت زیلو به قبل از اسلام می‌رسد و این محصول در شمار کالا‌های تجاری ایران قرار دارد. زیلو با نخ پنبه تولید شده و به عنوان کف پوش، زیرانداز، پادری، سجاده و غیره کاربرد دارد. زیلو در قدیم به صورت دستی تولید می‌شد.

اما امروزه بافت آن با استفاده از ماشین بافت میسر است. در سفر به شهر یزد و بازدید از مراکز تفریحی یزد خرید زیلو را فراموش نکنید.

چادر شب

پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت و گذار در مراکز تفریحی یزد، هنگامی‌ که برای خرید سوغاتی به بازار‌های یزد سر می‌زنید؛ حتماً به سراغ چادر شب که یکی از زیبا‌ترین سوغات اصیل یزد است بروید.

چادر شب پارچه‌ای رنگارنگ با طرح‌های متنوع و گوناگون است که به عنوان یک صنعت سنتی و اصیل ایرانی از گذشته‌های دور تا به الان باقی مانده است.

کیک یزدی

شیرینی‌های یزد بخش خوشمزه سوغات این شهر هستند که از تنوع بالایی برخوردار بوده و افراد با سلیقه‌های مختلف از آن‌ها استقبال می‌کنند. پس از گشت و گذار حسابی در مراکز تفریحی یزد صرف کیک یزدی اعلا و یک فنجان چای داغ می‌تواند خستگی شما را رفع کند.

کیک یزدی از معروف‌ترین سوغات یزد است که تقریباً هر یک از ما یکبار طعم آن را ‌چشیده‌ایم. این شیرینی حاوی کشمش و خلال پسته است و در بسیاری مراسمات ایرانی برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیک یزدی

 

 

 

پشمک یزدی

پشمک یزدی از دیگر شیرینی‌های اصیل و محبوب یزدی است که با طعم‌های مختلفی همچون زعفرانی، کاکائویی و قهوه به مشتریان عرضه می‌شود. این خوراکی خوشمزه را از بسیاری فروشگاه‌های واقع در مراکز تفریحی یزد می‌توانید تهیه کنید.

حلوا ارده یزد

حلوا ارده یا اردکان یزد یکی از مقوی‌ترین سوغات یزد است که بسیار خوش طعم بوده به عنوان وعده صبحانه یا عصرانه صرف می‌شود.

خاتون پنجره

خاتون پنجره علاوه بر اینکه یکی از سوغات محبوب یزد است از قدیمی‌‌ترین شیرینی‌های ایرانی نیز محسوب می‌شود و با ترکیب گلاب، آرد، نشاسته، تخم مرغ و روغن تهیه می‌شود. در سفر به یزد و دیدن مراکز تفریحی یزد فرصت خرید این شیرینی خوشمزه را اصلاً از دست ندهید.

لوز

در بسیاری از مراکز تفریحی یزد فروشگاه‌هایی حضور دارند که شیرینی خوشمزه لوز را ارائه می‌دهند. شیرینی سنتی لوز در یزد با طعم‌های مختلفی شامل نارگیلی، بید مشک و پسته‌ای تولید می‌شود و یک سوغات عالی برای گردشگران و مسافران است.

نان برنجی یزد

جالب است بدانید نان برنجی تنها مختص به کرمانشاه یا قزوین نیست و در شهر یزد نیز شما می‌توانید نان برنجی باکیفیت و خوشمز‌ه‌ای را از مراکز فروش سوغاتی یزد خریداری کنید.

سو‌هان یزدی

سو‌هان یزد در دو نوع آردی و خانی تولید می‌شود و به داشتن طعمی بی‌نظیر معروف است. سو‌هان یزد به صورت‌های مختلف و در اشکال گوناگون تهیه شده و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

سو‌هان یزدی

 

 

 

نقل

نقل از محبوب‌ترین سوغات یزد است که در طعم‌های زعفران، بهار نارنج، گل یاس و گل محمدی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. در یزد می‌توانید نقل گردویی، پسته‌ای و بادامی‌ نیز تهیه کنید و از طعم خوش آن‌ها لذت ببرید.

حاجی بادومی‌

شیرینی حاجی بادومی‌ نیز در لیست سوغات یزد قرار دارد و در تهیه آن از مغز بادام، آرد، پودر قند، پودر هل، پودر پسته، روغن و غیره استفاده می‌شود.

قطاب یزد

این شیرینی از معروف‌ترین سوغات یزد است و عطر هل طعمی‌ متفاوت را برای آن ایجاد کرده است. حتماً خرید این شیرینی را در لیست کار‌های خود در سفر به یزد قرار دهید.

باقلوای یزد

باقلوا شیرینی است که در شهر‌ها و کشور‌های مختلف با طعم‌های متنوعی تولید می‌شود. در شهر یزد نیز می‌توانید به تهیه باقلای خوشمزه یزدی اقدام نمایید.

باقلوای یزد

 

 

 

قیمت بلیط اماکن دیدنی یزد

پس از آشنایی با معروف‌ترین و دیدنی‌ترین مراکز تفریحی یزد لازم است شما با نرخ بلیط این اماکن نیز آشنایی داشته باشید و با آمادگی کامل نسبت به بازدید از جاذبه‌های دیدنی یزد اقدام نمایید. به این منظور می‌توانید از لیست زیر که شامل قیمت بلیط مراکز تفریحی یزد است استفاده کنید.

نام مرکز تفریحی قیمت بلیط
باغ دولت آباد ۱۵۰۰۰ تومان
آتشکده زرتشتیان ۱۵۰۰۰ تومان
برج خاموشان ۵۰۰۰ تومان
موزه آیینه و روشنایی ۴۰۰۰ تومان
موزه آب یزد ۵۰۰۰ تومان
حمام خان یزد ۴۰۰۰ تومان
باغ مهریز ۴۰۰۰ تومان
موزه مردم شناسی اشکذر ۴۰۰۰ تومان
دخمه زرتشتیان ۱۵۰۰۰ تومان
زندان اسکندر ۴۰۰۰ تومان
خانه لاری‌ها ۴۰۰۰ تومان
مسجد جامع یزد رایگان

 

سؤالات متداول

۱.ساخت مجموعه امیر چخماق مربوط به چه دوره‌‌ای است؟

قدمت این مجموعه به دوران تیموریان یعنی قرن نهم برمی‌گردد.

۲. بهترین سوغاتی یزد را از کجا بخریم؟

به منظور خرید بهترین شیرینی‌های یزدی می‌توانید به فروشگاه حاج خلیفه رهبر و برای خرید صنایع دستی با مجموعه امیر چخماق و بازار خان یزد مراجعه کنید.

۳. حمام خان یزد در کجا قرار دارد؟

به منظور بازدید از حمام خان یزد باید به خیابان قیام و مجموعه خان یزد مراجعه نمایید.

۴. بلند‌ترین بادگیر خشتی جهان چیست؟

باغ دولت آباد یزد با برخورداری از ۳۴ متر ارتفاع به عنوان بلند‌ترین بادگیر خشتی جهان معرفی شده است.

۵. شهر یزد به چه القابی معروف است؟

شهر زیبای یزد به دلیل برخورداری از بیشینه تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های دیدنی فراوان به شهر بادگیر‌ها، شهر دوچرخه‌ها، دارالعلم و عروس کویر شهرت یافته است.

شارینو

به منظور شناخت بیشتر شهر یزد می‌توانید به مقالاتی همچون مراکز خرید یزد، سینما‌های یزد، رستوران‌های یزد، دانشگاه یزد، نویسندگان یزد و غیره مراجعه نمایید.

به منظور استفاده هرچه بهتر از خدمات درمانی و پزشکی در یزد می‌توانید از مطالبی همچون پزشک پوست، مو و زیبایی در یزد، پزشک ارتوپد در یزد، بهترین روانشناس‌های یزد، آزمایشگاه‌های یزد، سونوگرافی در یزد و غیره بهره‌مند شوید.

اگر می‌خواهید از باتجربه‌ترین و مجرب‌ترین تعمیرکاران شهر یزد در زمینه تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید و بهترین نتیجه را دریافت نمایید، پیشنهاد می‌کنیم حتما‍ً سری به مطالب تعمیر شومینه در یزد، تعمیر مبل در یزد، تعمیر پکیج در یزد، تعمیر تلویزیون در یزد، تعمیر ماشین لباسشویی در یزد، تعمیر آبگرمکن در یزد و غیره بزنید.

سخن پایانی

همه ما یزد را به عنوان شهری کویری با قنات‌ها، بادگیر‌ها، عمارت‌های قدیمی‌ و البته ترمه و شیرینی‌های خوشمزه آن به یاد می‌آوریم. شناخت مراکز تفریحی یزد یکی از مهم‌ترین نیاز‌های مسافران به هنگام سفر به این شهر زیبا و تاریخی است که در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شما را با هر آنچه لازم است در مورد جاذبه‌های گردشگری یزد بدانید آشنا کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *