سونوگرافی در یزد

سونوگرافی در یزد یکی از انواع روش‌های تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از امواج صوتی فرکانس بالا انجام می‌شود و به منظور تشخیص مشکلات انواع بافت‌ها و اندام‌های بدن کاربرد دارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل درد‌های شکمی‌ به پزشک مراجعه کنید و پزشک برای شما سونوگرافی تجویز نماید.

در واقع سونوگرافی به دلیل بی خطر بودن و تشخیص دقیق می‌تواند در بررسی وضعیت اندام‌های بدن و تشخیص علت بیماری‌ها به متخصصان کمک کرده و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار آن‌ها قرار دهد. در ادامه مطلب همراه ما باشید شما را بیشتر با حوزه خدمات بهترین سونوگرافی‌های یزد آشنا کنیم.

سونوگرافی در یزد

 

 

 

سونوگرافی چیست؟

در مراکز ارائه دهنده خدمات سونوگرافی در یزد از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام‌های درون بدن استفاده می‌شود. این نوع تصویربرداری به منظور تشخیص علت عفونت، ورم، درد اندام‌های داخلی، بررسی وضعیت جنین و مادر باردار، سلامت مغز و مفصل ران نوزادان کاربرد دارد.

نکته بسیار جالب در مورد سونوگرافی در یزد این است که با استفاده از این روش تصویربرداری می‌توان از بخش‌هایی از بدن که در حال حرکت هستند نیز تصویربرداری کرد. از این بخش‌ها می‌توان به ضربان قلب و جریان خون در عروق خونی اشاره کرد.

علاوه بر این، برای انجام نمونه برداری، تشخیص بیماری‌های قلبی و بررسی آسیب‌های حاصل از حمله قلبی نیز از سونوگرافی استفاده می‌شود. در واقع سونوگرافی روشی ایمن و غیر تهاجمی‌ است که در آن از پرتو‌های یونیزه شده استفاده نمی‌شود.

در مورد آمادگی‌های قبل از انجام سونوگرافی در یزد نیز لازم است بدانید در موارد اندکی نیاز است آماده سازی قبلی به منظور دید بهتر دستگاه انجام شود؛ اما در بسیاری موارد احتیاج به آماده سازی خاصی نیست. در صورت نیاز پزشک سونوگرافی در یزد به بیمار اطلاعاتی در مورد چگونگی آماده شدن برای سونوگرافی را ارائه می‌دهد.

در برخی موارد لازم است قبل از انجام سونوگرافی از خوردن و آشامیدن پرهیز شود. در برخی موارد دیگر نیز همانند سونوگرافی‌های شکمی‌ به دلیل ایجاد تصویر بهتر و واضح‌تر باید مقدار زیادی آب مصرف شده و مثانه پر باشد.

بهتر است پیش از ورود به اتاق سونوگرافی جواهرات خود را خارج کرده و از لباس‌های راحت و گشاد استفاده کنید. البته در برخی موارد لازم است لباس مخصوص یا گان به تن کنید.

خدمات سونوگرافی یزد در دو دسته اصلی سونوگرافی بارداری و سونوگرافی تشخیصی انجام می‌شود. سونوگرافی بارداری به منظور بررسی سلامت جنین و تعیین جنسیت کاربرد دارد و سونوگرافی تشخیصی نیز برای مشاهده و کسب اطلاعات در مورد اندام‌های مختلف بدن همچون قلب، رگ‌های خونی، رحم، کلیه، پروستات و غیره به کار می‌رود.

سونوگرافی چیست؟

 

 

 

فرق رادیولوژی با سونوگرافی چیست؟

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که پیش از مراجعه به مراکز سونوگرافی در یزد در ذهن افراد شکل می‌گیرد این است که رادیولوژی و سونوگرافی چه فرقی با یکدیگر دارند و هریک برای تشخیص چه مواردی به کار می‌روند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم اولین تفاوت این دو روش تصویربرداری پزشکی این است که در رادیولوژی از اشعه ایکس استفاده می‌شود؛ اما در سونوگرافی تصویربرداری با امواج صوتی صورت می‌گیرد.

همین موضوع سبب شده است که برای بررسی وضعیت جنین در طول دوران بارداری و تشخیص جنسیت از سونوگرافی به جای رادیولوژی استفاده شود؛ زیرا سونوگرافی در یزد به دلیل استفاده از امواج صوتی هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و سلامت آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

دومین تفاوت نیز مربوط به کاربرد‌های رادیولوژی و سونوگرافی است. سونوگرافی در یزد برای تصویربرداری و تشخیص مشکلات اندام‌های نرم بدن همچون مثانه، کلیه، کبد، پستان‌ها، پروستات، تخمدان‌ها و غیره کاربرد دارد؛ اما از رادیولوژی برای عکس‌برداری نواحی سخت بدن همچون استخوان‌ها، ستون فقرات، جمجمه و غیره استفاده می‌شود.

فرق رادیولوژی با سونوگرافی چیست؟

 

 

 

کاربرد‌های سونوگرافی چیست؟

 پیش از مراجعه به بهترین مراکز سونوگرافی و رادیولوژی یزد بهتر است با کاربرد‌های اصلی سونوگرافی آشنا شوید. کاربرد سونوگرافی در یزد بسته به نوع سونوگرافی و اینکه برای چه قسمتی از بدن انجام می‌شود متفاوت خواهد بود که در ادامه به طور کامل با کاربرد‌های سونوگرافی آشنا خواهید شد. این موارد عبارت‌اند از:

  • تأیید بارداری مادر
  • بررسی اندازه و موقعیت قرارگیری جنین در رحم مادر
  • بررسی تعداد جنین
  • تخمین مدت زمان بارداری یا سن حاملگی
  • بررسی مقدار مایع آمنیوتیک
  • بررسی علائم بیماری سندرم داون
  • بررسی نقایص مادرزادی در قلب، مغز و نخاع یا سایر بخش‌های بدن جنین
  • بررسی سرعت و میزان طبیعی جریان خون
  • بررسی تنگ شدن رگ‌ها
  • بررسی تومور‌ها و ناهنجاری‌های عروقی ارثی
  • تصویربرداری و نمونه برداری از سینه
  • تشخیص گروه زیادی از بیماری‌های قلبی
  • بررسی وجود ناهنجاری و اختلال در شکم و کلیه
  • چک کردن غده تیروئید از لحاظ رشد سلول‌های سرطانی یا غیر سرطانی
  • بررسی انسداد کیسه صفرا
  • بررسی وضعیت ساختار‌های قلب
  • بررسی وضعیت و معاینه اندام‌هایی همچون کبد، کیسه صفرا، طحال، چشم‌ها، رحم، تخمدان‌ها، پانکراس، کلیه، کیسه بیضه، بیضه‌ها و غیره

کاربرد‌های سونوگرافی چیست؟

 

 

 

سونوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

در اولین قدم باید بدانید در سونوگرافی در یزد از یک کامپیوتر، صفحه نمایش ویدئویی و یک مبدل استفاده می‌شود. مبدل یک وسیله کوچک و دستی است که مشابه میکروسکوپ بوده و در برخی موارد برای معاینه از چندین مبدل یا چند توان مختلف استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد متخصص سونوگرافی یزد از فرد می‌خواهد روی تخت دراز بکشد؛ اما در برخی مواقع نیز لازم است به منظور بالا رفتن کیفیت تصاویر بیمار به پهلو دراز بکشد. متخصص سونوگرافی در یزد مقداری ژل مخصوص روی ناحیه‌ای که لازم است مورد بررسی قرار گیرد می‌ریزد و سپس مبدل را روی آن حرکت می‌دهد. ژل اجازه می‌دهد که امواج صوتی بین ناحیه موردنظر و مبدل در رفت و آمد باشند.

این ژل به راحتی با دستمال پاک می‌شود و سبب ایجاد لکه روی لباس شما نیز نخواهد شد. تصاویر حاصل از سونوگرافی در لحظه روی صفحه نمایش ویدئویی که شبیه مانیتور کامپیوتر است به نمایش درمی‌آیند.

در واقع مبدل زمانی که به پوست شما فشار داده می‌شود پالس‌های کوچک با فرکانس بالا وارد بدن شما می‌کند و پس از حرکت صوت داخل اندام‌های بدن، امواج برگشتی و مسیر طی شده آن‌ها توسط مبدل ثبت شده و در کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

آزمایش سونوگرافی در یزد در اغلب بیمارستان‌ها و بهترین مراکز سونوگرافی یزد در حوزه دولتی و خصوصی انجام می‌شود. وظیفه ثبت تصاویر و تفسیر نتایج حاصل از سونوگرافی بر عهده بهترین پزشکان متخصص سونوگرافی یزد است و متخصص پس از انجام عکس‌برداری با پیوست گزارش مربوطه را به منظور بررسی بیشتر به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

سونوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

 

 

 

انواع سونوگرافی در یزد

آزمایش سونوگرافی در یزد که توسط بهترین پزشکان متخصص سونوگرافی در یزد ارائه می‌شود از انواع مختلفی برخوردار است که با توجه به نوع مشکل بیمار و بررسی وضعیت اندام‌های مختلف، پزشک آن‌ها را برای فرد تجویز می‌کند. در ادامه با انواع روش‌های سونوگرافی در یزد آشنا خواهید شد.

سونوگرافی حاملگی

معمولاً بیشتر ما زمانی که نام سونوگرافی به گوشمان می‌رسد یاد مادران بارداری می‌افتیم که برای بررسی وضعیت جنین یا آگاهی از جنسیت آن به پزشک مراجعه می‌کنند؛ همان‌طور که قبلاً هم گفتیم سونوگرافی به دلیل بی خطر بودن بهترین روش تصویربرداری در دوران بارداری است و فواید بسیاری دارد.

سونوگرافی دوران بارداری توسط بهترین پزشک سونوگرافی یزد باید به صورت منظم در زمان‌های مختلفی از بارداری انجام شود و وضعیت سلامت جنین در تمامی‌ ماه‌های بارداری مورد بررسی قرار گیرد.

سونوگرافی سه‌ماهه اول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در ۱۲ هفته اول بارداری اندام‌های مختلف جنین تشکیل می‌شود. در سه‌ماهه اول بارداری سونوگرافی در یزد به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

  • تأیید صددرصدی بارداری
  • معاینه رحم، د‌هانه رحم، تخمدان‌ها و واژن به جهت تشخیص ناهنجاری‌های دوران حاملگی
  • بررسی ضربان قلب جنین
  • بررسی هرگونه رشد غیرعادی جنین
  • بررسی امکان بارداری خارج از رحم

سونوگرافی سه‌ماهه دوم و سوم بارداری نیز از مهم‌ترین انواع سونوگرافی در یزد است که لازم است حتماً انجام شود؛ زیرا در سه‌ماهه دوم تقریباً تمام اندام‌های اصلی جنین از قبیل اندام تناسلی و دست و پا‌ها تشکیل شده است و با گذشت زمان از بعد از هفته دوازدهم می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد.

در واقع دلیل اصلی مراجعه مادران در این برهه زمانی به بهترین دکتر سونوگرافی در یزد تعیین جنسیت جنین است. البته سونوگرافی در یزد در دوماهه دوم و سوم بارداری به دلایل دیگری همچون تشخیص نواقص مادرزادی، تشخیص احتمال سقط جنین، تشخیص بیماری سندرم داون و غیره نیز انجام می‌شود.

سونوگرافی تعیین جنسیت

امروزه آگاهی از جنسیت جنین پیش از تولد از اهمیت بسیاری برخوردار است و والدین کودک به منظور برنامه ریزی جشن تعیین جنسیت و خرید لوازم و لباس‌های موردنیاز کودک برای فرا رسیدن زمان تعیین جنسیت روزشماری می‌کنند.

در مورد سونوگرافی تعیین جنسیت در یزد باید بگوییم این نوع سونوگرافی پایش آناتومی‌ جنین نیز گفته می‌شود و به منظور مشاهده ناهنجاری‌های احتمالی و تعیین جنسیت جنین صورت می‌پذیرد. دقت سونوگرافی تعیین جنسیت در مراکز سونوگرافی در یزد تحت تأثیر عواملی همچون مهارت پزشک متخصص سونوگرافی در یزد، سن جنین و تجهیزات مورد استفاده قرار دارد.

با این حال این نوع سونوگرافی در یزد در ۹۸ درصد موارد دختر یا پسر بودن جنین را کاملاً درست نشان می‌دهد و به طور کلی احتمال خطای آن کم است.

سونوگرافی تعیین جنسیت

 

 

 

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT از رایج‌ترین آزمایش‌های مربوط به سه‌ماهه اول بارداری است که توسط سونوگرافی خانم در یزد به منظور کمک به تشخیص احتمالی ناهنجاری‌های کروموزومی‌ جنین تجویز می‌شود. تمرکز این نوع سونوگرافی روی بخش کوچکی در پشت گردن جنین است که به آن گره نوچال گفته می‌شود.

در جنین‌هایی که احتمال بروز بیماری سندروم داون بالا است آب میان بافتی در این نقطه از گردن جمع می‌شود. البته لازم به ذکر است تجمع آب میان بافتی در این ناحیه به طور کاملاً قطعی بیانگر وجود مشکل جدی در جنین نیست و تنها در صورت انجام سونوگرافی غربالگری ژنتیک و تأیید این موضوع می‌توان در مورد بروز این ناهنجاری قضاوت کرد.

سونوگرافی سه بعدی

در دوران بارداری چندین دوره سونوگرافی برای مادران انجام می‌شود و هدف از آن‌ها بررسی سلامت جنین و رشد طبیعی آن است. البته در برخی موارد پس از تفسیر سونوگرافی‌های معمولی مشکلاتی مشاهده می‌شود که برای اطمینان از آن‌ها لازم است سونوگرافی سه بعدی برای جنین انجام شود.

البته پیش‌تر از این نوع سونوگرافی انجام آزمایش غربالگری نیز در زمان خاص خود مشکلات جنین و ناهنجاری‌های احتمالی را با درصدی از خطا نشان می‌دهد. درنهایت در چنین شرایطی انجام سونوگرافی سه بعدی در کلینیک سونوگرافی در یزد می‌تواند مکمل کننده درک و تشخیص بهتر این ناهنجاری‌ها باشد.

سونوگرافی سه بعدی

 

 

 

سونوگرافی داپلر

نوع دیگری از سونوگرافی در یزد، سونوگرافی داپلر است که به منظور نشان دادن وضعیت بخش‌های متحرک بدن یعنی حرکت خون در رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سونوگرافی به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند بدون استفاده از پرتو‌های مضری همچون اشعه ایکس از وضعیت درون رگ‌های بیمار اطلاع پیدا کنند.

با انجام این نوع سونوگرافی می‌توان در مورد مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی مادرزادی، انسداد شریان‌ها، نارسایی وریدی، لخته شدن خون، مشکلات دریچه قلب و غیره اطلاعات بسیار مهمی‌ کسب کرد. سونوگرافی داپلر در انواع مختلفی همچون داپلر رنگی، پاور داپلر، داپلر طیفی، داپلر دوبلکس و داپلر موج مداوم انجام می‌شود.

سونوگرافی داپلر برای بررسی میزان جریان خون عروق، تشخیص ناهنجاری‌های بیضه مردان و غیره کاربرد دارد و بدون هیچ خطری صورت می‌پذیرد.

سونوگرافی تیروئید

از دیگر خدمات بهترین سونوگرافی‌های یزد می‌توان به سونوگرافی غده تیروئید اشاره کرد. غده تیروئید یکی از انواع غده‌های بدن است که دارای ظاهری پروانه‌ای شکل بوده و در زیر گردن قرار دارد. وظیفه این غده تولید هورمون‌های اصلی سوخت و ساز بدن است.

سونوگرافی غده تیروئید به منظور تشخیص توده‌های غیر سرطانی و ناهنجاری‌های این غده انجام می‌شود تا در صورت نیاز سریعاً نسبت به درمان سرطان تیروئید اقدام شود. شایان ذکر است رشد سلول‌های سرطانی در این غده قابل درمان است و در صورت تشخیص به موقع می‌توان از راهکار‌های مناسبی به منظور کنترل و درمان بیماری استفاده کرد.

سونوگرافی تیروئید

 

 

 

سونوگرافی کبد چرب

سونوگرافی کبد چرب از دیگر انواع سونوگرافی در یزد است که با تشخیص به موقع کبد چرب به عنوان یک راهکار تشخیصی سریع، مؤثر و ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماری کبد چرب از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری افراد با آن روبرو هستند و این بیماری می‌تواند به التهاب و مرگ سلول‌های کبدی و درنتیجه فیبروز کبدی منجر شود.

بهترین سونوگرافی در یزد نتایج سونوگرافی کبد چرب را به چهار دسته از سطح خفیف تا خطرناک طبقه بندی می‌کند و طبقه چهارم به معنای سیروز کبدی و از بین رفتن بخش مهمی‌ از کبد و البته نیاز به عمل جراحی است.

اگر دچار علائمی‌ همچون کاهش وزن بی دلیل، درد‌های شکمی، ‌ تورم شکم، تهوع و استفراغ بی دلیل، مشکلات انعقادی، احساس توده قابل لمس در شکم، احساس سیری زودرس و غیره هستید، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید و درنتیجه اگر به تشخیص پزشک مشکل از کبد شما باشد، سونوگرافی کبد چرب برای شما تجویز خواهد شد.

سونوگرافی آپاندیس

التهاب حاد آپاندیس یکی از شایع‌ترین عارضه‌های اورژانسی است که باید به سرعت تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرد تا از عوارض جدی آن پیشگیری شود. آپاندیس یک زائده کوچک و انگشتی مانند است که از ابتدای روده بزرگ منشعب می‌شود و بخش انتهایی آن بسته است.

افرادی که دچار التهاب آپاندیس می‌شوند باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از سونوگرافی آپاندیس استفاده نمایند تا میزان التهاب یا پارگی آپاندیس آن‌ها تشخیص داده شود.

سونوگرافی آپاندیس

 

 

 

سونوگرافی کیسه صفرا

از دیگر خدمات حوزه سونوگرافی در یزد می‌توان به سونوگرافی کیسه صفرا اشاره کرد. این نوع سونوگرافی به جهت تشخیص مشکلات کیسه صفرا همچون سنگ کیسه صفرا کاربرد دارد. از علائم ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌توان مواردی از قبیل درد‌های بسیار شدید شکمی، ‌ تهوع، استفراغ و غیره را نام برد.

یکی از شایع‌ترین مشکلات کیسه صفرا عفونت و التهاب است که در نتیجه انسداد مجاری آن بروز می‌کند. سونوگرافی کیسه صفرا می‌تواند به راحتی این مشکلات را تشخیص داده و به متخصص اطلاعات خوبی ارائه دهد.

سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش

در بهترین سونوگرافی‌های یزد سونوگرافی شکمی‌ نیز انجام می‌شود و به پزشک کمک می‌کند بسیاری از اندام‌های داخل شکم را معاینه کرده و مورد بررسی قرار دهد. این آزمایش به منظور تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌های رگ‌های خونی شکمی،‌ کلیه‌ها، روده‌ها، پانکراس، کبد و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دچار درد‌های بسیار شدید شکمی‌ هستید، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً در این شرایط پزشک برای شما سونوگرافی شکمی‌ تجویز می‌کند. برای انجام این نوع سونوگرافی لازم است ناشتا باشید.

سونوگرافی کلیه

در کلینیک‌های سونوگرافی در یزد سونوگرافی کلیه به منظور بررسی و ارزیابی شکل، اندازه و موقعیت قرارگیری کلیه‌ها درون بدن و ساختار‌های مرتبط با کلیه نظیر مثانه و مجاری ادراری انجام می‌شود. در سونوگرافی کلیه می‌توان کیست، تومور، آبسه، عفونت‌های مختلف، انسداد کلیوی و غیره را تشخیص داد.

در این نوع سونوگرافی کلیه چپ، کلیه راست و مثانه شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین علت نیز لازم است مثانه شما پر یا خالی باشد. لازم به ذکر است بروز سنگ کلیه و مجاری ادراری در آقایان از شایع‌ترین بیماری‌ها است که به وسیله سونوگرافی کلیه می‌توان موقعیت و سایز آن را تشخیص داده و نسبت به درمان‌های مؤثر اقدام نمود.

سونوگرافی کلیه

 

 

 

سونوگرافی پروستات

سونوگرافی پروستات نوعی آزمایش است که خروجی آن شامل یک تصویر غیر رنگی از بافت پروستات آقایان است. از این تست به جهت تشخص هرگونه مشکل، سرطان و ناهنجاری پروستات استفاده می‌شود. سونوگرافی پروستات کاملاً بی خطر بوده و مدت زمان مورد نیاز برای انجام آن کمتر از یک ساعت است.

این سونوگرافی ناهنجاری‌های پروستات را پیش از رسیدن به سطح خطرناک و غیر قابل درمان تشخیص می‌دهد و به پزشک اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌کند.

سونوگرافی رکتال

سونوگرافی رکتال یا مقعدی از رایج‌ترین روش‌های تصویربرداری در مراکز معتبر سونوگرافی در یزد است که در زمینه تشخیص مشکلات مربوط به پروستات، مقعد و روده بزرگ آقایان کاربرد دارد. در این سونوگرافی سری مخصوص وارد مجرای مقعد فرد شده و با استفاده از امواج صوتی از اندام‌های مقعدی نظیر پروستات عکس‌برداری می‌کند.

از کاربرد‌های مهم سونوگرافی رکتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی دقیق مقدار گردش خون در پروستات و بافت‌های مربوط به آن
  • هدایت دقیق سوزن بیوپسی به موقعیت توده سرطانی مقعد یا پروستات برای نمونه برداری
  • ارزیابی احتمال وجود توده‌های سرطانی یا سایر بیماری‌های پروستات
  • بررسی اندازه، شکل و موقعیت قرارگیری غده پروستات و ساختار‌های مجاور آن
  • کمک به قرار دادن دانه‌های رادیو اکتیو به منظور درمان سرطان پروستات

سونوگرافی رحم

سونوگرافی زنان یا سونوگرافی لگنی به جهت ارزیابی و بررسی اندام‌های قرار گرفته در لگن خانم‌ها همچون رحم، د‌هانه رحم، واژن و تخمدان‌ها صورت می‌گیرد. سونوگرافی زنان در بهترین مراکز سونوگرافی و رادیولوژی یزد به دو روش شکمی‌ و واژینال انجام می‌شود.

البته از روش‌های دیگر سونوگرافی زنان می‌توان به نوع داپلر اشاره کرد. در این روش، سرعت و جهت جریان خون در اندام‌های لگنی خانم‌ها بررسی می‌شود. از کاربرد‌های سونوگرافی زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص انواع بیماری‌های زنانه نظیر بیماری‌های مجاری ادراری، توده‌های رحمی، ‌ بیماری‌های تخمدان و عفونت‌های لگنی (برای تشخیص این نوع بیماری‌ها سونوگرافی روی شکم انجام می‌شود؛ اما در برخی موارد سونوگرافی داخل واژن اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد.)
  • تعیین موقعیت قرارگیری IUD (ابزاری برای جلوگیری از بارداری است.)
  • تعیین جنسیت و سن جنین در دوران بارداری
  • تشخیص سقط جنین و مشخص کردن بیماری‌هایی که سبب سقط جنین می‌شوند.
  • تشخیص بارداری‌های خارج از رحم

بهترین زمان انجام سونوگرافی رحم برای خانم‌های غیر باردار در زمان بروز علائم زیر است:

  • احساس درد شکمی‌
  • خونریزی شدید یا قطع کامل و دوره ای عادت ماهیانه
  • بعد از سقط
  • نازایی
  • درد شدید در ناحیه لگن
  • بررسی فیبروم یا کیست رحمی‌
  • خروج ترشحات بسیار بد بو و حاصل از عفونت رحم
  • بررسی وضعیت IUD

برای خانم‌های باردار نیز بهترین زمان برای انجام سونوگرافی رحم در مواقع زیر است:

  • هفته اول بارداری برای تشخیص زمان دقیق بارداری و زمان تشکیل نطفه
  • حاملگی خارج از رحم
  • بررسی ضربان قلب جنین در پایان سه ماهه اول
  • بررسی وضعیت جفت جنین
  • سه‌ماهه آخر بارداری به منظور تعیین زمان زایمان و تعیین روش زایمان

سونوگرافی پستان‌ها

از دیگر خدمات مهم یک رادیولوژی و سونوگرافی خوب در یزد می‌توان به سونوگرافی پستان‌های بانوان اشاره کرد. سونوگرافی پستان‌ها در کنار ماموگرافی روشی بسیار مناسب برای تشخیص زودرس سرطان پستان در خانم‌ها است و از انواع سونوگرافی‌های سطحی است.

البته در کنار این روش‌ها بهتر است خود شما تست خودآزمایی را بعد از دوره عادت ماهیانه به منظور تشخیص هرگونه تغییر در بافت پستان انجام دهید. از سونوگرافی سینه به ۳ دلیل زیر استفاده می‌شود:

  • غربالگری مکمل سرطان سینه
  • تعیین نوع توده یا ضایعه
  • استفاده در زمان نمونه برداری سینه

در واقع استفاده از سونوگرافی پستان به واسطه تعیین جامد یا مایع بودن توده یا کیست سینه می‌تواند به عنوان تعیین کننده خوش‌خیمی یا بدخیمی‌ توده موجود در پستان عمل کند. در بررسی وضعیت پستان‌ها از سونوگرافی داپلر نیز در زمینه تعیین وجود جریان خون درون توده‌ها استفاده می‌شود.

سونوگرافی پستان‌ها

 

 

 

سونوگرافی ترانس واژینال

در سونوگرافی داخلی یا سونوگرافی واژینال مبدل سونوگرافی با کاندوم پوشانده شده و برای حرکت روان‌تر به ژل پروب مخصوص آغشته می‌شود. لازم به ذکر است ژل‌های مورد استفاده برای سونوگرافی واژینال کاملاً بهداشتی و ضد حساسیت هستند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

بعد از آنکه سنسور وارد اندام‌های داخلی بدن شد، تصویر بافت داخلی بدن فرد روی مانیتور به نمایش درمی‌آید. با به حرکت آمدن سنسور در بدن پزشک متخصص سونوگرافی در یزد می‌تواند وضعیت رحم، تخمدان‌ها و سایر قسمت‌های موردنظر را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه سونوگرافی واژینال تجربه و مهارت پزشک متخصص است؛ زیرا این پزشک باید از تبحر بالایی در این زمینه برخوردار باشد تا بتواند به بهترین نحو این آزمایش را به انجام برساند. در واقع تجربه و مهارت بالای پزشک سبب می‌شود بیمار حس آزاردهنده‌ای به هنگام انجام سونوگرافی تجربه نکند و تشخیص پزشک نیز دقیق و بی نقص باشد.

این سونوگرافی در زمینه بیماری‌ها و مشکلات زنانه اطلاعات بسیاری ارائه می‌دهد و در موارد زیادی کاربرد دارد. سونوگرافی واژینال برای تشخیص موارد زیر به کار می‌رود:

  • سرطان دستگاه تناسلی: با این نوع سونوگرافی در یزد پزشک می‌تواند هرگونه عامل غیر عادی در بدن فرد را مشاهده و بررسی کند. در واقع یکی از سریع‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های تشخیص بیماری‌هایی همچون سرطان، کیست و غیره استفاده از این نوع سونوگرافی است.
  • کیست و فیبروم: سونوگرافی واژینال نسبت به سایر روش‌های سونوگرافی بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند و به همین جهت برای تشخیص دقیق کیست و فیبروم موجود در تخمدان‌ها و رحم به کار می‌رود.
  • بررسی مشکلات نازایی: لازم است بدانید یکی از اقدامات مهم در زمینه ناباروری انجام سونوگرافی واژینال است تا وضعیت اندام‌های داخلی بدن زن مورد بررسی قرار گیرد.
  • بارداری: با استفاده از سونوگرافی داخلی می‌توان به تشخیص انواع مختلف بارداری پرداخت. در واقع بارداری عادی و بارداری خارج از رحم با استفاده از این نوع سونوگرافی قابل تشخیص هستند. تشخیص زودهنگام بارداری خارج از رحم به منظور حفظ سلامتی مادر از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • جفت سرراهی: در برخی موارد جفت در د‌هانه پایینی رحم قرار می‌گیرد و این موضوع سبب بروز خطراتی برای سلامت مادر می‌شود. پیش از هر چیز این مشکل باید تشخیص داده شود و این کار از طریق سونوگرافی واژینال امکان پذیر است.
  • مشکلات عادت ماهیانه: جالب است بدانید با استفاده از سونوگرافی واژینال علت نامنظمی‌‌های عادت ماهیانه بررسی شده و تشخیص داده می‌شوند.
  • سقط جنین: این موضوع نیز از دیگر مواردی است که با استفاده از سونوگرافی داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سونوگرافی چه مزایایی دارد؟

سونوگرافی در یزد به دلیل ویژگی‌های مثبتی که دارد همواره مورد توجه پزشکان بوده و در عرصه‌های مختلف پزشکی استفاده می‌شود. برخی بیماران با این پرسش روبرو هستند که سونوگرافی چه مزایای دارد که پزشک این نوع تصویربرداری را برای آن‌ها تجویز کرده است؟

برای پاسخ به این پرسش لازم است ادامه مطلب را مطالعه کرده و با مهم‌ترین مزایای سونوگرافی در یزد آشنا شوید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • اغلب روش‌های سونوگرافی در یزد غیر تهاجمی‌ بوده و در آن‌ها از سوزن یا تزریق استفاده نمی‌شود.
  • بهترین متخصصان سونوگرافی در یزد این تصویربرداری را با استفاده از امواج صوتی انجام می‌دهند و از پرتو‌های خطرناک همچون اشعه ایکس استفاده نمی‌کنند. گاهی ممکن است سونوگرافی باعث ایجاد درد یا ناراحتی برای افراد شود؛ اما به طور کلی در اغلب موارد درد شدید و اذیت‌کننده‌ای به وجود نمی‌آورد.
  • بهترین پزشک سونوگرافی در یزد می‌تواند به راحتی از سونوگرافی برای چک کردن وضعیت سلامت مادران باردار و جنین استفاده نماید.
  • سونوگرافی در یزد تصاویر زنده بسیار دقیقی از وضعیت اندام‌های داخلی بدون ارائه می‌کند و به راحتی می‌توان از آن برای انجام نمونه برداری یا آسپیراسیون استفاده نمود.
  • سونوگرافی به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار دارد و نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری از هزینه کمتری برخوردار است.

سونوگرافی چه مزایایی دارد؟

 

 

 

آمادگی‌های قبل از سونوگرافی

یکی دیگر از نکات مهمی‌ که پیش از مراجعه به سونوگرافی‌های دولتی یزد و سونوگرافی خصوصی در یزد باید بدانید این است که لازم است پیش از انجام عکس‌برداری چه اقداماتی انجام دهید؟ آمادگی‌های قبل از سونوگرافی موضوع بسیار مهمی‌ است که بر کیفیت تصاویر تأثیرگذار بوده و نیازمند توجه است.

این آمادگی‌ها هنگام استفاده از خدمات سونوگرافی در یزد به مراجعین توضیح داده شده و بعد از آن سونوگرافی انجام می‌شود. به طور کلی برای افراد بزرگسال لازم است موارد زیر متناسب با نوع سونوگرافی و اندام مورد نظر رعایت شوند:

  • در مواردی همچون سونوگرافی از رحم، کلیه، مثانه و غیره لازم است پیش از مراجعه به سونوگرافی شبانه روزی یزد چند لیوان آب یا چای مصرف کنید و مثانه خود را اصلاً تخلیه نکنید تا پزشک سونوگرافی در یزد بتواند به راحتی اندام مورد نظر را مشاهده نماید.
  • برای نوشیدن مایعات اصلاً از نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید؛ زیرا گاز موجود در معده مانع دیدن مناسب اندام‌های شکمی‌ می‌شود.
  • نکته مهم دیگر در مورد نوشیدن مایعات، توجه به وجود بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشار خون، قند خون و غیره است. مثلاً برای بیماران دیابتی نوشیدنی‌های حاوی شکر و برای بیماران دارای فشار خون نوشیدنی‌های حاوی نمک مناسب نیست.
  • در مواردی ممکن است پیش از مراجعه به کلینیک سونوگرافی در یزد از شما بخواهند به صورت ناشتا و به همراه مثانه پر اقدام به انجام سونوگرافی کنید. در این شرایط بهتر است از مصرف مایعات چرب همچون شیر و دوغ خودداری نمایید؛ زیرا این مواد منجر به تحریک میزان ترشح صفرا و درنهایت ممانعت از بررسی کیسه صفرا می‌شوند.
  • در مواردی که لازم است برای انجام سونوگرافی در یزد ناشتا باشید، لازم است ۶ الی ۸ ساعت قبل از انجام عکس‌برداری غذا میل نکنید. علاوه بر این توصیه می‌شود در آخرین وعده غذایی از غذا‌های نفاخ و سنگین استفاده نکنید.
  • نکته مهم دیگر در موارد ناشتایی این است که در این شرایط نباید اصلاً مصرف دارو‌های بیمار ترک شود.
  • به طور کلی وجود مو در محل انجام سونوگرافی مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورت وجود موی زیاد بهتر است به منظور بهبود کیفیت تصاویر مو‌های آن ناحیه تراشیده شوند.

در ادامه به منظور آشنایی دقیق‌تر با شرایط آمادگی هریک از انواع سونوگرافی در یزد می‌توانید از جدول زیر استفاده نمایید:

نوع سونوگرافی آمادگی‌های لازم
سونوگرافی اندام‌هایی همچون مثانه، مجاری ادراری، کلیه‌ها و پروستات مثانه پر
سونوگرافی بارداری در ۳ ماه اول مثانه پر
سونوگرافی رحم و تخمدان مثانه پر
سونوگرافی اندام‌هایی همچون کبد، کیسه صفرا، شکم و مجرای صفراوی ناشتا
سونوگرافی کالر داپلر رگ‌های کلیوی و رگ‌های شکمی‌ ناشتا
سونوگرافی بارداری و بیوفیزیکال پروفایل مصرف مایعات شیرین (البته در صورت وجود دیابت در دوران بارداری نباید مایعات شیرین مصرف شود.)
سونوگرافی بارداری و غربالگری اول و NT مثانه نیمه و ناشتا نبودن

آمادگی‌های قبل از سونوگرافی

 

 

 

لیست سونوگرافی‌های یزد

آیا با بهترین مراکز سونوگرافی در یزد آشنا هستید؟ همواره پیدا کردن یک مرکز سونوگرافی خوب در یزد کار سختی است و نیازمند صرف زمان زیادی است.

به همین منظور در ادامه لیست کاملی از مجرب‌ترین مراکز سونوگرافی شهر یزد را به همراه آدرس سونوگرافی‌های یزد و شماره تماس سونوگرافی‌های یزد به شما ارائه خواهیم کرد تا بتواند در این زمینه به شما کمک کرده و دغدغه شما را کاهش دهد.

نام مرکز آدرس شماره تماس
رادیولوژی دی (دکتر نفیسی مقدم) یزد، خیابان آیت الله طالقانی، بن بست قدس ۰۳۵۳۶۲۲۷۰۱۷
کلینیک تخصصی رادیولوژی دکتر فلاح یزد، خیابان امام خمینی، کوچه برخوردار، بعد از کوچه انتظاری ۰۳۵۳۶۲۶۹۹۵۹
سونوگرافی و رادیولوژی دکتر فرزانه لشگری یزد، خیابان شهید چمران، کنار پارک ۰۳۵۳۶۲۴۸۰۳۳
دکتر سید مصطفی بقایی پور یزد، بلوار منتظر قائم، کوچه نصیری، سمت چپ ۰۳۵۳۶۲۴۶۵۶۰
کلینیک سونوگرافی و داپلر رنگی دکتر سعید توانا یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه حافظ، مقابل ساختمان پزشکان حافظ، پلاک ۴ ۰۳۵۳۶۲۴۲۲۳۷
رادیولوژی و سونوگرافی بوعلی یزد، خیابان فرخی، داخل کوچه سلامت ۰۳۵۳۶۲۶۶۵۷۹
دکتر افسانه قاسمی‌ یزد، بلوار آیت الله طالقانی، ابتدای بلوار، کوچه مجاهد، مقابل ساختمان حکیم، ساختمان پزشکان رازی، واحد ۲۰ ۰۳۵۳۷۲۵۳۵۵۵
سونوگرافی و رادیولوژی بیمارستان شهید صدوقی یزد، محله صفائیه، بیمارستان شهید صدوقی ۰۳۵۳۸۲۲۴۰۰۹
دکتر کاظم عقیلی یزد، بلوار آیت الله طالقانی، کنار آزمایشگاه مرکزی، کوچه شهید زمانی، پلاک ۲۲ ۰۳۵۳۷۲۴۶۶۰۰
دکتر سوده جرجانی یزد، خیابان آیت الله کاشانی، آخر کوچه کانون زبان ایران ۰۳۵۳۶۲۴۶۸۷۷
سونوگرافی دکتر پیمان واردی یزد، کوچه برخوردار، واقع در درمانگاه دکتر اخوان ۰۳۵۳۶۲۲۸۱۷۲
کلینیک دکتر سعیده طباطبایی یزد، بلوار آیت الله طالقانی، اول کوچه هدایتی (کوچه آزمایشگاه سینا)، مجتمع پاستور ۰۳۵۳۷۲۵۲۳۱۰
سونوگرافی دکتر احمد علی کریمی‌ زارچی یزد، بلوار آیت الله طالقانی، کوچه حنا ۰۳۵۳۶۲۲۲۲۴۹
سونوگرافی دکتر شراره برادران قهفرخی یزد، واقع در بیمارستان شهدای کارگر ۰۳۵۳۱۸۲۲۰۰۰
سونوگرافی دکتر لیلا نیکوکار یزد، واقع در بیمارستان شهید مجیبیان ۰۳۵۳۶۲۴۰۰۶۱
سونوگرافی دکتر علی وفایی شاهی یزد، بلوار امام جعفر صادق (ع)، کوچه هفتم، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه ۲ ۰۳۵۳۶۲۹۷۶۶۱
سونوگرافی دکتر حمیدرضا منصوریان یزد، واقع در خیابان فرخی، کوچه سلامت ۰۳۵۳۷۲۵۳۵۵۵
سونوگرافی دکتر فاطمه عزالدینی اردکانی یزد، بلوار آیت الله طالقانی، کوچه شهید دانشی، ساختمان ۳۳۳ ۰۳۵۳۶۲۶۴۹۵۹
مرمز تصویربرداری پلی کلینیک تخصص و فوق تخصصی خاتم الانبیا یزد، بلوار آیت الله طالقانی ۰۳۵۷۲۶۱۵۰۵۹
سونوگرافی دکتر مجید رفیعی یزد، میدان آزادی، اول بلوار آیت الله طالقانی، اولین کوچه ۰۳۵۳۷۲۶۲۱۱۵
دکتر محمد مهدی دهقانی تفتی یزد، آخر خیابان امام خمینی، درمانگاه تخصصی سیدالشهدا ۰۳۵۳۱۶۵۵۵۰۷
دکتر زهیرا عارف منش یزد، میدان مهدیه، اول بلوار شهید بهشتی، کوچه وامق، وامق ۱، کوچه بقایی فر
دکتر ‌هاشم حجت یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه دکتر مرتاض، پلاک ۲۵ ۰۳۵۳۸۲۵۲۳۷۶

سؤالات متداول

۱. آیا سونوگرافی ضرر دارد؟

خیر سونوگرافی از بی‌خطرترین انواع روش‌های تصویربرداری است که در آن به جای استفاده از اشعه ایکس از امواج صوتی بی خطر استفاده می‌شود و به همین دلیل برای مادران باردار و جنین کاربرد دارد.

۲. آیا سونوگرافی واژینال درد دارد؟

در این نوع سونوگرافی در یزد ممکن است هنگام ورود پروب به بدن بیمار کمی‌ احساس ناراحتی یا درد خفیف نماید؛ اما اصلاً شدید و غیر قابل تحمل نیست.

۳. آیا در سونوگرافی شکمی‌ لازم است مثانه پر باشد؟

بله در مواردی از سونوگرافی در یزد که اندام‌های درون شکم نظیر رحم، تخمدان‌ها، پروستات و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرند لازم است به منظور دید واضح‌تر و بهتر مثانه شما پر باشد.

۴. سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر از انواع روش‌های سونوگرافی در یزد است که به منظور اندازه گیری جریان خون و فشار خون رگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سونوگرافی امواج صوتی با گلبول‌های قرمز برخورد می‌کنند و پس از بازگشت به صورت سونوگرافی داپلر نمایش داده می‌شوند.

۵. سونوگرافی داپلر برای تشخیص چه مواردی استفاده می‌شود؟

سونوگرافی داپلر به تشخیص مشکلاتی همچون انسداد شریانی، عملکرد ضعیف ورید‌ها در پا، لخته شدن خون، باریک شدن عروق، عروق ورم کرده و غیره کمک می‌کند.

سؤالات متداول

 

 

 

شارینو

اگر می‌خواهید با بهترین و مجرب‌ترین متخصصان شهر یزد آشنا شوید، توصیه می‌کنیم به دیگر مقالات پزشکی وبلاگ شارینو در زمینه‌هایی همچون پزشک ارتوپد در یزد، پزشک مغز و اعصاب در یزد، فیزیوتراپی در یزد، پزشکان قلب و عروق در یزد، پزشک زنان در یزد و غیره مراجعه فرمایید.

به منظور شناخت بیشتر اماکن تفریحی شهر یزد می‌توانید از مقالات شارینو با موضوع مراکز تفریحی یزد، رستوران‌های یزد، کافه‌های یزد و غیره استفاده نمایید.

تعمیرات لوازم خانگی همواره یکی از مهم‌ترین نیاز‌های افراد جامعه به شمار می‌آید و لازم است در این زمینه از ماهر‌ترین تعمیرکاران کمک گرفت.

در این راستا مطالعه مقالاتی همچون تعمیر یخچال در یزد، تعمیر سرخ کن در یزد، تعمیر شوفاژ در یزد، تعمیر بخاری در یزد، تعمیر چرخ گوشت در یزد، تعمیر ماشین ظرفشویی در یزد، تعمیر پکیج در یزد و غیره می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

سخن پایانی

سونوگرافی در یزد از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش‌های تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی بی خطر می‌تواند از ارگان‌های داخلی بدن عکس‌برداری کرده و به پزشکان در تشخیص انواع بیماری‌ها کمک بزرگی کند. سونوگرافی در یزد بدون درد و صرف زمان زیاد صورت می‌گیرد و می‌توانید به صورت مداوم طبق تجویز پزشک از آن استفاده کنید.

در این مطلب سعی کردیم شما را با هر آنچه لازم است در مورد مراکز سونوگرافی در یزد بدانید آشنا کنیم و اطلاعات مهمی‌ در مورد انواع و کاربرد‌های این روش تصویربرداری در اختیار شما قرار دهیم. لطفاً نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *