رادیولوژی در یزد

رادیولوژی در یزد

رادیولوژی در یزد یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها به متخصصان کمک می‌کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به منظور درمان کمردرد به پزشک مراجعه کنید و برای شما سی تی اسکن تجویز شود یا پزشک توصیه کند برای یافتن علت سردرد‌های شما آزمایش ام آر آی دهید.

در این شرایط لازم است شما به بهترین رادیولوژی‌های یزد مراجعه کرده و از متخصص رادیولوژی در یزد برای تشخیص و درمان بیماری خود کمک بگیرید. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا شما را با نکات مهم در زمینه رادیولوژی در یزد آشنا کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

رادیولوژی در یزد

 

 

 

رادیولوژی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

رادیولوژی یا رادیوگرافی شاخه‌ای از علم پزشکی است که با استفاده از انرژی تابشی همچون اشعه ایکس به تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. درواقع پزشکان می‌توانند با استفاده از رادیولوژی آنچه که در بدن شما اتفاق می‌افتد را مشاهده کرده و بررسی کنند.

جالب است بدانید پیش از روی کار آمدن علم رادیولوژی تنها زمانی که بیمار فوت می‌کرد، پزشکان می‌توانستند اندام‌های داخلی او را مشاهده و مورد بررسی قرار دهند. در آن زمان تنها پزشک می‌توانست اندام‌ها و بافت‌های خارجی بدن بیماران را بررسی کند و اندام‌های درونی پنهان می‌ماندند.

اما امروزه خدمات رادیولوژی این امکان را فراهم کرده که پزشکان بتوانند به‌راحتی وضعیت درون بدن و اندام‌ها را مشاهده کرده و علت بیماری‌ها را بیابند. در رادیولوژی از تابش اشعه یونی استفاده می‌شود و در انواع مختلف برای بسیاری از اندام‌های بدن کاربرد دارد که در ادامه بیشتر درمورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

حال ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که رادیولوژی چگونه انجام می‌شود؟ در اولین قدم برای انجام رادیولوژی در یزد لازم است بیمار بر اساس نوع اندامی‌ که لازم است عکس‌برداری شود در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

در برخی موارد لازم است بیمار روی تخت مخصوص رادیولوژی دراز بکشد و روبه‌بالا، به پهلو یا روی شکم بخوابد. برخی تصاویر رادیوگرافی در یزد نیز در حالت ایستاده از بیمار تهیه می‌شوند و در برخی دیگر نیز لازم است بیمار در حالت نشسته باشد.

سپس رادیولوژیست در یزد یک صفحه فلزی ویژه رادیولوژی را زیر یا کنار اندام موردنظر قرار می‌دهد که به آن صفحه کاست نیز گفته می‌شود. در قدم بعدی منبع اشعه ایکس رادیولوژی روی دسته فلزی قرار گرفته و در مجاورت اندام موردنظر بیمار قرار داده می‌شود تا بخشی از اندام که لازم است عکس‌برداری شود بین کاست و منبع اشعه قرار بگیرد.

سپس متخصص رادیولوژی در یزد از شما می‌خواهد در همین وضعیت بدون حرکت باقی بمانید و تکان نخورید و خود اتاق را ترک می‌کند. وظیفه تکنسین رادیولوژی در یزد این است که در اتاق کناری شما روند عکس‌برداری را کنترل کرده و دکمه تولید اشعه ایکس را بفشارد.

درنتیجه، اشعه ایکس در کسری از ثانیه به اندام موردنظر تابانده شده و عکس‌برداری انجام می‌شود. در بسیاری موارد لازم است از دو یا چند جهت از اندام شما تصویربرداری شود و اندام موردنظر از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط تکنسین رادیولوژی اندام را در حالت دیگری قرار داده و مراحل گفته شده را مجدداً تکرار می‌کند.

در پایان کار از شما خواسته می‌شود در اتاق دیگری منتظر بمانید. در این فاصله فیلم رادیولوژی شما ظاهر می‌شود و تصویر آن قابل دیدن خواهد بود. اگر تصویر اندام موردنظر باکیفیت باشد، شما می‌توانید از بخش رادیولوژی در یزد خارج شده و منتظر نتیجه آزمایش خود باشید.

فیلم رادیولوژی شما توسط پزشک رادیولوژی در یزد مورد بررسی و تفسیر قرار می‌گیرد و همراه با توضیحات لازم به شما داده می‌شود تا به پزشک خود ارجاع دهید.

رادیولوژی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

 

 

رادیولوژیست کیست؟

رادیولوژیست پزشکی است که بعد از گذراندن ۷ سال پزشکی عمومی‌ در تخصص پرتوشناسی یا رادیولوژی به تحصیلات پرداخته و علم کافی را در زمینه تصویربرداری، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های بدن کسب می‌کند.

در واقع رادیولوژیست در یزد به متخصصی گفته می‌شود که در تهیه و تفسیر تصاویر پزشکی دانش و مهارت دارد. از آنجایی که علم رادیولوژی با بیشتر تخصص‌های حوزه پزشکی مرتبط است، رادیولوژیست‌ها از درک کاملی در زمینه آناتومی‌ انسان و مولفه‌های سلامت برخوردار هستند.

دکتر رادیولوژی در یزد بیشتر تجهیزات رادیولوژی را اداره می‌کند و به منظور ایجاد تصاویر در ارتباط مستقیم با بیماران است. تصاویر پزشکی ایجاد شده از طریق ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و غیره توسط پزشک متخصص رادیولوژی در یزد تفسیر می‌شوند.

علاوه بر این پزشکان رادیولوژی در یزد وظیفه دارند در موارد لازم مواد رادیو اکتیو را به بیماران تزریق کرده و بعد از تفسیر نتایج، گزارش نهایی آزمایش را در اختیار بیمار قرار دهند. علاوه بر این درمان بیماری‌ها با استفاده از رادیولوژی مداخله‌ای و انجام آمنیوسنتز نیز از دیگر تخصص‌های رادیولوژیست هستند.

کاربرد رادیولوژی

در این بخش از مطلب لازم است درمورد کاربرد رادیولوژی در یزد در حوزه‌های مختلف پزشکی صحبت کنیم. امروزه رادیولوژی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی به شمار می‌آید و مزایای بسیاری برای پزشکان و بیماران به دنبال دارد.

بهترین مرکز رادیولوژی در یزد انواع رادیولوژی را به منظور دست‌یابی به اهداف مختلف ارائه می‌کند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

کاربرد رادیولوژی

 

 

 

تشخیص بیماری

از مهم‌ترین اهداف و کاربرد‌های رادیولوژی می‌توان به بررسی و تشخیص انواع بیماری‌ها و اختلالات ارگان‌های داخلی بدن اشاره کرد. در مراکز رادیولوژی یزد در زمینه رادیولوژی تشخیصی به تصویربرداری از مغز و اعصاب، قفسه سینه، اندام‌های شکمی،‌ پستان و غیره می‌پردازند.

در رادیولوژی تشخیصی دکتر رادیولوژی در یزد می‌تواند درمورد مشکلاتی که درون ساختار‌های بدن فرد وجود دارند اطلاعات کسب کرده و به منظور درمان بیماری به پزشک متخصص ارجاع دهد. رادیولوژی در یزد در حوزه تشخیصی شامل شاخه‌های مختلفی نظیر ام آر آی (MRI)، ماموگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و پزشکی هسته‌ای است.

در رادیولوژی تشخیصی بسیاری از اندام‌های بدن مورد بررسی قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر هستند:

  • رادیولوژی سر و گردن در یزد
  • رادیولوژی قفسه سینه در یزد (قلب و ریه‌های بدن)
  • رادیولوژی دستگاه گوارش در یزد (اندام‌های گوارشی شامل روده، معده و شکم)
  • رادیولوژی پستان در یزد (ماموگرافی)
  • رادیولوژی اسکلتی و عضلانی در یزد (دست، پا و سایر عضلات و اسکلت بدن)
  • رادیولوژی قلب و عروق در یزد (قلب و سیستم گردش خون بدن)
  • رادیولوژی مجاری ادراری و تناسلی در یزد
  • نورورادیولوژی در یزد (سیستم عصبی، سر، گردن، مغز و ستون فقرات بدن)

مداخله در درمان بیماری

کاملاً روشن است که در زمینه درمان همه بیماری‌ها و مشکلات نیاز به تشخیص دقیق و کامل وجود دارد. حال اگر تشخیص و درمان بیماری همزمان با یکدیگر انجام شوند، پزشک می‌تواند در زمینه کنترل بیماری بهتر عمل کند. رادیولوژی مداخله‌ای روشی است که پزشکان در آن از تصویربرداری برای ارائه خدمات درمانی برای بیماران غیر سرطانی استفاده می‌کنند.

مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در یزد در حوزه مداخله‌ای می‌توانند با عکس‌برداری پزشکی به پشتیبانی از عمل‌های جراحی بپردازند. در این شرایط برای هدایت عمل جراحی از روش‌هایی استفاده می‌شود که به طور معمول با استفاده از لوله‌ای باریک به نام کاتر یا سوزن انجام می‌شوند.

برخی از این روش‌ها به منظور فرایند‌های تشخیصی به نام آنژیوگرافی کاربرد دارند. برخی دیگر نیز به عنوان قسمتی از درمان‌های خاص همچون آنژیوپلاستی صورت می‌گیرند. درواقع تصاویر به پزشکان رادیولوژی در یزد کمک می‌کند تا ابزار‌ها را از طریق بدن به سوی بخش‌های مورد معالجه هدایت کنند.

مزیت اصلی رادیولوژی مداخله‌ای این است که آسیب رساندن به جسم بیمار و مدت زمان بستری را به حداقل رسانده و میزان بهبودی را افزایش می‌دهد. هدف اصلی رادیولوژی مداخله‌ای تشخیص یا درمان پاتولوژی‌ها با استفاده از تکنیک‌های غیرتهاجمی است.

در این روش، از انواع مختلف رادیولوژی در یزد همچون سی تی اسکن، اشعه ایکس، سونوگرافی، رزوناس مغناطیسی و غیره استفاده می‌شود تا ابزار‌های کوچکی نظیر سوند و موارد مشابه آن به‌وسیله عروق خونی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را درمان کنند.

در این روش رادیولوژی شبانه‌روزی در یزد تنها برش‌های بسیار کوچک روی پوست بیمار ایجاد می‌شوند و خطرات آن کم بوده و زمان بهبودی آن در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار کمتر است. علاوه بر این از رادیولوژی در حوزه مداخله‌ای برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • بیوپسی یا نمونه برداری از پستان‌ها
  • قرار دادن کاتر وریدی در بدن بیمار
  • تحت کنترل گرفتن خونریزی توسط آمبولیزاسیون
  • نمونه‌برداری‌کردن از اندام‌هایی همچون غده تیروئید و ریه‌ها
  • آمبولیزاسیون به منظور درمان سرطان

مداخله در درمان بیماری

 

 

 

درمان

از دیگر کاربرد‌های بسیار مهم رادیولوژی می‌توان به درمان برخی مشکلات و بیماری‌ها اشاره کرد. در برخی موارد به منظور ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی بدن بیمار از خدمات کلینیک رادیولوژی در یزد استفاده می‌شود و به این دسته از خدمات درمانی رادیوتراپی گفته می‌شود.

علاوه بر این رادیولوژی در یزد در زمینه درمان انواع سرطان، مشکلات و بیماری‌های کبد و کلیه و درمان کمردرد نیز کاربرد دارد.

رادیولوژی هسته‌ای

درمورد کاربرد هسته‌ای رادیولوژی لازم است بدانید در برخی موارد با تزریق دارو به بدن فرد تشخیص دقیق‌تر انجام می‌شود. این تکنیک برای تصویربرداری از اندام‌هایی همچون غده تیروئید، قلب، مغز، کبد، کیسه صفرا، ریه‌ها و استخوان‌ها به کار می‌رود.

در این تکنیک مواد مخصوص ردیابی به بدن بیمار تزریق شده و با تابش اشعه ردیاب درون بدن تشخیص داده می‌شوند. درنتیجه، با پردازش اطلاعات در کامپیوتر تصاویر نمایش داده می‌شوند.

انواع رادیولوژی

با توجه به رایج بودن استفاده از رادیولوژی در زمینه‌های مختلف تشخیصی و درمانی، خدمات رادیولوژی در یزد با چند روش مختلف به منظور به دست آوردن تصاویر از بدن بیمار ارائه می‌شوند. ادر ادامه با نواع این روش‌ها در مرکز رادیولوژی در یزد آشنا می‌شوید.

رادیولوژی با اشعه ایکس

اشعه ایکس یا رادیوگرافی از مهم‌ترین انواع رادیولوژی در یزد است که در بیشتر موارد به منظور بررسی بخش‌هایی همچون قفسه سینه، شکم و استخوان‌ها انجام می‌شود. با استفاده از اشعه ایکس ساختار‌های متراکم بدن همچون استخوان‌ها به رنگ سفید رؤیت شده؛ در حالی که بخش‌های پر از هوا مانند ریه‌ها به رنگ سیاه و تیره دیده می‌شوند.

شایان ذکر است از اشعه ایکس می‌توان به‌تنهایی در زمینه تشخیص بیماری‌هایی همچون انسداد روده، ذات‌الریه، شکستگی استخوان و غیره استفاده کرد. البته در بسیاری موارد نیز نمی‌توان تنها به رادیولوژی با اشعه ایکس بسنده کرد و لازم است تصویربرداری‌های دیگری نیز انجام شوند.

برای مثال تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه می‌تواند در مواردی سبب تشخیص درست سرطان ریه شود؛ اما ۲۰ الی ۲۲ درصد از تومور‌های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان ریه در آزمایش‌‌های تشخیصی رادیولوژی نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین، توصیه می‌شود برای غربالگری سرطان ریه از سی تی اسکن نیز استفاده شود.

البته درمورد شکستگی استخوان‌ها نیز لازم است بدانید برخی شکستگی‌ها همچون شکستگی‌های استرسی ممکن است تنها با ام آر آی شناسایی شوند. در برخی موارد بخشی از بدن که مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌تواند سبب ایجاد محدودیت‌هایی در رادیولوژی در یزد با اشعه ایکس شود. مثلاً در بخش‌هایی که چند ساختار با یکدیگر همپوشانی دارند ناهنجاری ایجاد می‌شود.

از این بخش‌ها می‌توان به استخوان یقه، ریه سمت چپ و قلب اشاره کرد. در این شرایط تصاویر گرفته شده در کلینیک رادیولوژی یزد قابل مشاهده نبوده و کمکی به پزشک نمی‌کنند. علاوه بر موارد گفته شده ممکن است از اشعه ایکس به منظور غربالگری شرایط خاص نیز استفاده ‌شود.

برای مثال ماموگرافی دیجیتال نوعی تکنیک اشعه ایکس است که در آن از اشعه دارای دوز پایین برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود. در مثال دیگر از اشعه ایکس پانوراما به منظور تشخیص بیماری‌ها و مشکلات دندان استفاده می‌شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا توموگرافی محوری کامپیوتری از دیگر انواع رادیولوژی در یزد است که در آن متخصصان رادیولوژی در یزد از یک سری اشعه ایکس در کنار یک کامپیوتر به منظور ایجاد تصویر مقطعی از درون بدن استفاده می‌کنند.

تفاوت سی تی اسکن با اشعه ایکس این است که جزئیات بیشتری ارائه می‌کند و می‌تواند بخش‌هایی را که در آن‌ها بافت‌ها روی‌هم قرار دارند را نیز بهتر نمایان سازد. علاوه بر این رادیولوژی در یزد در نوع سی تی اسکن ناهنجاری‌های کوچک‌تری را به نسبت اشعه ایکس معمولی شناسایی می‌کند.

به‌کارگیری رنگ‌های کنتراست در سی تی اسکن می‌تواند تجسم را برای بهترین دکتر رادیولوژی در یزد در برخی مناطق نظیر دستگاه گوارش بهبود دهد. برخی روش‌های سی تی اسکن نظیر سی تی آنژیوگرافی ممکن است اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار می‌دهند که اگر این تصویربرداری‌ها صورت نگیرند، به انجام روش تهاجمی‌تر نیاز است.

سی تی اسکن

 

 

 

ام آر آی

برای خیلی از ما ممکن است پیش آمده‌ باشد که زمانی که به دلیل درد‌ در ناحیه کمر یا سر به پزشک متخصص مراجعه می‌کنیم، پزشک برای ما آزمایش ام آر آی تجویز کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی نوع دیگری از روش‌های مورداستفاده در بهترین رادیولوژی‌های یزد است.

در ام آر آی از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی به منظور ایجاد تصاویر از داخل بدن استفاده می‌شود. در حالی که روش سی تی اسکن در اغلب موارد روش بهتری برای بررسی استخوان‌ها و رگ‌های خونی است، ام آر آی نیز معمولاً آزمایش بهتری برای ارزیابی بافت‌های نرم همچون اعصاب، نخاع، بافت سینه و تاندون به شمار می‌آید.

از قبیل بیماری‌های تشخیص داده شده با روش ام آر آی می‌توان به بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS اشاره کرد. پیش از روی کار آمدن ام آر آی این بیماری تنها با استفاده از ارزیابی علائم قابل تشخیص بود. علاوه بر این در زمینه غربالگری سرطان سینه، ام آر آی دقیق‌تر از ماموگرافی عمل می‌کند.

البته قیمت بالای ام آر آی سبب می‌شود این آزمایش برای افرادی که دارای عوامل زمینه ای سرطان سینه همچون اندوخته ارثی یا سابقه سرطان در دوران کودکی نیستند کاربردی نباشد. مزیت انجام ام آر آی در مرکز رادیولوژی یزد این است که از اشعه یونیزان که با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان به خصوص در کودکان همراه است استفاده نمی‌کند.

از محدودیت‌های ام آر آی می‌توان به هزینه بالا و دشوار بودن انجام آن در افرادی با وزن بالا اشاره کرد. البته ممکن است برای افرادی که در بدن خود فلز دارند نیز از این روش رادیولوژی در یزد استفاده نشود.

سونوگرافی

سونوگرافی یا اسکن اولتراسوند از دیگر انواع پرکاربرد رادیولوژی در یزد است که در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در یزد انجام می‌شود. این روش به دلیل استفاده از امواج صوتی برای تصویربرداری هیچ‌گونه خطری برای معاینات دوران بارداری ندارد.

معمولاً خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود به منظور بررسی وضعیت جنین، گوش دادن به صدای قلب و موارد دیگر به رادیولوژی و سونوگرافی‌های یزد به‌ویژه رادیولوژی خانم در یزد مراجعه می‌کنند؛ اما سونوگرافی تنها برای مادران باردار و جنین کاربرد ندارد؛ بلکه برای بسیاری از ارگان‌های بدن نیز استفاده می‌شود.

در بهترین رادیولوژی در یزد از تصویربرداری سونوگرافی برای بررسی سینه بیماران استفاده می‌شود. سونوگرافی سینه در یزد در اغلب موارد می‌تواند کیست سینه را از توده سینه تشخیص دهد. علاوه بر این کیست‌ها می‌توانند با هدایت سونوگرافی آسپیره شوند و عدم مشاهده آن‌ها نیز می‌توان اطمینان‌بخش باشد و نیازی به ارزیابی بیشتر نباشد.

سونوگرافی برای قلب نیز کاربرد دارد و با نام اکوکاردیوگرام شناخته می‌شود. از این نوع سونوگرافی برای بررسی و ارزیابی دریچه‌های قلب، پریکارد قلب، حرکات قلب و غیره استفاده می‌شود. این روش ممکن است با قرارگیری یک مبدل روی پوست قلب یا از طریق کشیده شدن مبدل به درون مری انجام شود.

بهترین دکتر رادیولوژی در یزد به منظور بررسی وضعیت گره‌های تیروئید نیز می‌تواند از سونوگرافی تیروئید استفاده کند. سونوگرافی لگن و شکم نیز جزو خدمات رادیولوژی در یزد هستند که به منظور بررسی سنگ کیسه صفرا، کیست تخمدان و غیره کاربرد دارند.

فلوروسکوپی

از دیگر خدمات رادیولوژی در یزد در مرکز رادیولوژی یزد می‌توان به فلوروسکوپی اشاره کرد. در فلوروسکوپی از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر متحرک از بدن بیمار استفاده می‌شود. فلوروسکوپی ممکن است به منظور توجه به تغییرات جریان کنتراست در مفاصل، در دستگاه گوارش یا برای نظارت بر پیشرفت به هنگام قرارگیری ضربان‌ساز مورداستفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است به علت نظارت مداوم، قرارگیری در معرض فلوروسکوپی به شکل قابل‌توجهی بیشتر از اشعه ایکس عادی است.

اسکن پزشکی هسته‌ای

تصویربرداری پزشکی هسته‌ای شامل تکنیک‌هایی است که در آن‌ها از مواد رادیواکتیو یا ردیاب‌های رادیواکتیو استفاده می‌شود و توسط دوربین شناسایی می‌شوند. درنتیجه، تصاویر اندام‌های داخل بدن روی دستگاه ظاهر می‌شوند و به بررسی اندام موردنظر کمک می‌کنند.

در حالی که بیشتر روش‌های تصویربرداری پزشکی ساختاری در نظر گرفته می‌شوند و ساختار‌های درون بدن را توصیف می‌کنند، اسکن پزشکی هسته‌ای در رادیولوژی‌های یزد به منظور ارزیابی نحوه کارکرد اندام‌های بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در برخی موارد از ماده رادیواکتیو برای درمان سرطان استفاده می‌شود. مثلاً از ید رادیواکتیو برای درمان سرطان غده تیروئید استفاده می‌کنند.

اسکن پزشکی هسته‌ای

 

 

 

عکس‌برداری مولکولی

در رادیولوژی شبانه‌روزی یزد ممکن است از تکنیک‌های تخصصی بیشتری به نام تصویربرداری مولکولی هم استفاده شود. این نوع رادیولوژی در یزد شامل روش‌هایی همچون تصویربرداری نوری، پرفیوژن CT و CT با انرژی دوگانه است.

رادیولوژی دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیولوژی دندان در یزد یکی دیگر از انواع رادیولوژی در یزد است که معمولاً به شکل سالیانه انجام می‌شود و چنانچه دندانپزشک شما پیشرفت مشکلات دندان‌ها یا درمان دندان را پیش ببرد، ممکن است نیاز باشد بیشتر این نوع عکس‌برداری را انجام دهید. عوامل زیر روی تعداد دفعات انجام رادیولوژی دندان تأثیرگذار هستند:

  • سن فرد
  • علائم بیماری‌های د‌هان
  • سلامت د‌هان و دندان بیمار
  • سابقه بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها

علاوه بر اینکه معمولاً زمانی که برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، به منظور بررسی دقیق وضعیت د‌هان و دندان شما پزشک درخواست رادیوگرافی دندان می‌کند. ممکن است کودکان بیشتر از بزرگسالان نیاز به تصویربرداری با اشعه ایکس داشته باشند؛ زیرا ممکن است دندانپزشک به نظارت بر رون رشد دندان‌های آن‌ها در سنین بزرگسالی نیاز داشته باشد.

خدمات رادیولوژی دندان در کلینیک رادیولوژی و سونوگرافی در یزد می‌تواند به دندانپزشک کمک کند تا تشخیص دهد دندان‌های شیری کودک باید کشیده شوند یا خیر. رادیولوژی دندان در یزد به دو صورت داخل د‌هانی و خارج د‌هانی انجام می‌شود.

در رادیوگرافی داخل د‌هانی نوار اشعه ایکس درون د‌هان فرد قرار می‌گیرد و در نوع خارج د‌هانی نوار موردنظر در خارج د‌هان قرار داده می‌شود. نوع داخل د‌هانی رایج‌ترین نوع رادیولوژی دندان است و در موارد زیر کاربرد دارد:

  • تشخیص پوسیدگی دندان
  • بررسی و مشاهده ریشه دندان
  • مشاهده شرایط دندان در حال رشد
  • بررسی سلامت بخش استخوانی اطراف دندان‌ها

درمورد رادیوگرافی خارج د‌هانی نیز لازم است بدانید در بهترین مراکز رادیولوژی و سونوگرافی یزد از این نوع رادیولوژی بیشتر به منظور تصویربرداری از فک و جمجمه استفاده می‌شود و کاربردی در زمینه تشخیص بیماری‌های بخش‌های داخلی د‌هان ندارد. از کاربرد‌های رادیولوژی خارج د‌هانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی رشد و پیشرفت دندان
  • بررسی بیماری‌های د‌هان و دندان
  • بررسی وضعیت دندان‌های تحت‌فشار
  • بررسی ارتباط بین دندان و فک
  • بررسی استخوان‌های صورت
  • تشخیص بیماری‌های استخوان‌های صورت

مزایا و معایب رادیولوژی

یکی دیگر از موضوعاتی است که بهتر است پیش از مراجعه به مرکز تخصصی رادیولوژی در یزد با آن آشنا باشید مزایا و معایب انجام انواع رادیولوژی است. از مزایای رادیولوژی در یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای تهیه تصاویر
  • کاهش هزینه‌ها به منظور حذف کاست فیلم
  • امکان دسترسی پزشک رادیولوژیست در یزد به تصاویر بلافاصله بعد از انجام عکس‌برداری
  • امکان ارسال تصاویر به‌وسیله اینترنت
  • قابلیت تنظیم کردن تصویر به شکل بزرگ‌نمایی یا سایه روشن و علامت گذاری
  • کمک به تشخیص دقیق بیماری
  • کمک به بررسی وضعیت درون اندام‌های بدن
  • قابلیت انجام در تمامی‌ سنین
  • قابلیت استفاده برای بسیاری از اندام‌های بدن

متأسفانه، به دلیل استفاده از اشعه ایکس و سایر امواج در انواع رادیولوژی در یزد، اگر این تصویربرداری به‌دفعات زیاد و یا توسط تکنسین و دستگاه‌های غیر حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جدی به بیمار شود. از مهم‌ترین معایب و آسیب‌های رادیولوژی در یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • نشان‌های آلرژیک همچون خارش، کهیر و قرمزی
  • سرگیجه
  • احساس طعم فلز در د‌هان بیمار
  • تهوع
  • استفراغ
  • فشار خون بسیار پایین
  • تغییرات ژنتیکی
  • خستگی زیاد
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • تاول پوستی
  • زخم گلو و لثه
  • سفتی فک
  • خشک بودن د‌هان
  • تنگی نفس
  • سفتی شانه
  • زخم سینه یا نوک سینه‌ها
  • سرفه
  • تب
  • سخت قورت دادن آب و غذا
  • اسهال
  • بی‌اختیاری
  • خونریزی مقعد
  • سوزش مثانه
  • سایر موارد

مزایا و معایب رادیولوژی

 

 

 

فرق رادیولوژی با سونوگرافی چیست؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات افراد در زمینه مراجعه به رادیولوژی در یزد این است که رادیولوژی با سونوگرافی چه فرقی دارد؟ در این زمینه لازم است بدانید رادیولوژی در یزد برای بررسی و تصویربرداری از بخش‌های سخت بدن مانند استخوان‌ها و جمجمه کاربرد دارد؛ اما سونوگرافی در یزد برای عکس‌برداری از بافت‌های نرم بدن مانند کلیه و مثانه به کار می‌رود.

علاوه بر این در رادیولوژی اشعه ایکس به کار برده می‌شود، در حالی که در روند تصویربرداری سونوگرافی از امواج صوتی برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود که هیچ خطری برای فرد ندارند. به همین علت نیز انجام رادیولوژی در رادیولوژی‌های خصوصی و رادیولوژی‌های دولتی یزد برای خانم‌های باردار امکان پذیر نیست و باید حتماً با پزشک مشورت شود.

خانم‌های باردار برای بررسی وضعیت سلامت جنین می‌توانند از خدمات سونوگرافی استفاده کنند و با خیال راحت هرچند وقت یکبار تحت‌تأثیر امواج صوتی بی‌خطر قرار بگیرند.

فرق رادیولوژی با سونوگرافی چیست؟

 

 

 

هزینه رادیولوژی در یزد

آیا از هزینه خدمات رادیولوژی در یزد خبر دارید؟ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است پیش از مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی یزد با آن آشنا باشید هزینه و تعرفه رادیولوژی در یزد است. به این منظور تصمیم گرفتیم در ادامه لیست کاملی از قیمت خدمات رادیولوژی در یزد را به شما ارائه کنیم.

نوع خدمات قیمت
رادیولوژی جمجمه نیم رخ و رخ کامل ۱۴۶۰۰۰ تومان
رادیولوژی جمجمه ۸۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی کانال اپتیک ۸۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی مجرای گوش داخلی ۸۵۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان‌های صورت در نمای روبرو ۸۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان‌های صورت در نمای روبرو و نیم رخ ۱۵۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی سینوس‌های قدامی‌ صورت ۸۴۰۰۰ تومان
رادیولوژی دندان ۵۶۰۰۰ تومان
رادیولوژی سفالوگرام ۱۳۸۰۰۰ تومان
رادیولوژی شانه تک جهته ۸۷۰۰۰ تومان
رادیولوژی ساده غدد بزاقی ۸۴۰۰۰ تومان
رادیولوژی دنده‌ها ۸۷۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان جناغ ۸۸۰۰۰ تومان
ماموگرافی با بزرگ‌نمایی ۲۴۷۰۰۰ تومان
ماموگرافی یک طرفه ۲۵۸۰۰۰ تومان
ماموگرافی گالاکتورافی ۲۷۵۰۰۰ تومان
رادیولوژی مفصل هیپ دو طرفه ۹۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان ساکروم و مهره دنبالچه ۱۶۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی ساده شکمی‌ خوابیده و ایستاده ۲۰۰۰۰۰ تومانر
رادیولوژی مری، معده و اثنی‌عشر ۵۱۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی اثنی‌عشر و معده ۴۰۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی ترانزیت روده کوچک ۴۵۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی تعیین سن و وضعیت جنین ۱۳۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی ستون فقرات و گردن ۱۴۶۰۰۰ تومان
رادیولوژی فقرات گردن ۹۶۰۰۰ تومان
رادیولوژی فقرات پشتی، نیم رخ و روبرو ۱۸۸۰۰۰ تومان
رادیولوژی فقرات کمری روبرو و نیم رخ ۱۸۸۰۰۰ تومان
رادیولوژی ایستاده فقرات ۲۳۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان بازو ۱۰۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی مفصل آرنج ۱۰۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی مچ دست ۸۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان‌های کف دست ۱۰۵۰۰۰ تومان
رادیولوژی تعیین سن استخوان ۱۳۸۰۰۰ تومان
رادیولوژی انگشت‌های هر دست ۸۵۰۰۰ تومان
رادیولوژی استخوان ران ۱۱۲۰۰۰ تومان
رادیولوژی مچ پا ۱۱۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی ساق پا ۱۳۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی کف پا ۱۰۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی پاشنه پا ۸۳۰۰۰ تومان
رادیولوژی انگشت‌های پا ۹۰۰۰۰ تومان
رادیولوژی سنجش تراکم استخوان ۷۵۰۰۰۰ تومان
سونوگرافی مغز نوزاد ۱۲۷۰۰۰ تومان
سونوگرافی ستون مهره ۶۲۰۰۰۰ تومان
سونوگرافی پستان ۲۵۰۰۰۰ تومان
سونوگرافی شکمی‌ شامل طحال، کبد، کلیه‌ها، کیسه صفرا و پانکراس ۲۰۰۰۰۰ تومان
سونوگرافی کامل لگن ۱۶۷۰۰۰ تومان
سونوگرافی خارج رحم ۱۳۰۰۰۰ تومان
سونوگرافی پروستات ۲۳۹۰۰۰ تومان
سونوگرافی شکم نوزاد ۱۵۹۰۰۰ تومان
سونوگرافی تعیین بارداری وضعیت جفت، سن جنین و ضربان قلب ۱۹۹۰۰۰ تومان
سونوگرافی کالرداپلر ۵۵۷۰۰۰ تومان

لیست رادیولوژی‌های یزد

اگر به پزشک مراجعه کردید و متخصص به منظور تشخیص علت مشکل شما انواع رادیولوژی را برای شما تجویز کرد، لازم است در اسرع وقت به بهترین رادیولوژی یزد مراجعه کنید.

شناخت بهترین مراکز رادیولوژی یزد در این استان بزرگ کار سخت و وقت گیری است؛ اما لازم نیست نگران باشید، ما در ادامه مطلب لیست کاملی از رادیولوژی‌های یزد را برای شما آماده کرد‌ه‌ایم.

در ادامه می‌توانید با بهترین و مجرب‌ترین رادیولوژی‌های دولتی یزد و رادیولوژی‌های خصوصی یزد آشنا شوید و و از طریق شماره تماس رادیولوژی‌های یزد نسبت به دریافت نوبت اقدام نمایید.

نام پزشک یا مرکز رادیولوژی آدرس شماره تلفن
دکتر مصطفی بقایی پور یزد، بلوار منتظر قائم، کوچه نصیری ۰۳۵۳۶۲۴۶۵۶۰
دکتر افسانه قاسمی‌ یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه مجاهد، مقابل ساختمان حکیم، ساختمان پزشکان رازی ۰۳۵۳۷۲۵۳۵۵۵
دکتر کاظم عقیلی یزد، خیابان آیت الله طالقانی، کنار ازمایشگاه مرکزی، کوچه شهید زمانی ۰۳۵۳۷۲۴۶۶۰۰
دکتر سوده جرجانی یزد، بلوار آیت الله کاشانی، کوچه کانون زبان ایران ۰۳۵۳۶۲۴۶۸۷۷
رادیولوژی دی دکتر نفیسه مقدم یزد، بلوار آیت الله طالقانی، بن بست قدس ۰۳۵۳۶۲۲۷۰۱۷
کلینیک دکتر فلاح یزد، خیابان امام خمینی (ره)، کوچه برخوردار ۰۳۵۳۶۲۶۹۹۵۹
رادیولوژی و سونوگرافی دکتر فرزانه لشگری یزد، خیابان چمران، کنار پارک ۰۳۵۳۶۲۴۸۰۳۳
کلینیک سونوگرافی و داپلر رنگی سعید توانا یزد، بلوار آیت الله کاشانی، کوچه حافظ، مقابل ساختمان پزشکان حافظ ۰۳۵۳۶۲۴۲۲۳۷
سونوگرافی و رادیولوژی بوعلی یزد، خیابان فرخی یزدی، کوچه سلامت ۰۳۵۳۶۲۶۶۵۷۹
رادیولوژی و سونوگرافی بیمارستان شهید صدوقی یزد یزد، محله صفاییه، بیمارستان تخصصی شهید صدوقی ۰۳۵۳۸۲۴۰۰۹
کلینیک رادیولوژی سعیده طباطبایی یزد، خیابان آیت الله طالقانی، کوچه هدایتی، ساختمان پاستور ۰۳۵۳۷۲۵۲۳۱۰
سونوگرافی پیمان واردی یزد، کوچه برخوردار، واقع در درمانگاه دکتر اخوان ۰۳۵۳۶۲۲۸۱۷۲
سونوگرافی احمد علی کریمی‌ یزد، خیابان آیت الله طالقانی، واقع در کوچه حنا ۰۳۵۳۶۲۲۲۲۴۹
سونوگرافی لیلا نیکوکار یزد، واقع در بیمارستان دکتر مجیبیان ۰۳۵۳۶۲۴۰۰۶۱
سونوگرافی علی وفایی شاهی یزد، خیابان امام جعفر صادق (ع)، کوچه هفتم، مجتمع امام رضا (ع)، طبقه ۲ ۰۳۵۳۶۲۹۷۶۶۱
سونوگرافی حمیدرضا منصوریان یزد، خیابان فرخی یزدی، واقع در کوچه سلامت ۰۳۵۳۷۲۵۳۵۵۵
سونوگرافی فاطمه عزالدینی یزد، خیابان آیت الله طالقانی، کوچه شهید دانشی ۰۳۵۳۶۲۶۴۹۵۹
سونوگرافی شراره برادرانی یزد، واقع در بیمارستان شهدای کارگر ۰۳۵۳۱۸۲۲۰۰۰
دکتر ‌هاشم حجت یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه مرتاض، پلاک ۲۵ ۰۳۵۳۸۲۵۲۳۷۶
دکتر مهدی صنعتی یزد، واقع در بلوار مدرس، میدان نماز، بیمارستان شهدای کارگر ۰۳۵۳۸۲۵۴۰۴۰
مرکز تصویربرداری بیمارستان سیدالشهدا یزد، خیابان امام خمینی (ره)، بیمارستان حضرت سیدالشهدا ۰۳۵۳۱۶۵۰۰۰۰
دکتر رضا نفیسی مقدم یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کنار بانک ملی، بن بست قدس ۹، سونوگرافی دی ۰۳۵۳۶۲۲۷۰۱۷
دکتر فاطمه خالقی دهشیری یزد، محله صفاییه، میدان ابوذر
دکتر محمد سبحان اردکانی یزد، واقع در کلینیک فرخی
دکتر عبدالعلی دهقان آزاد یزد، واقع در خیابان مسکن
دکتر امیر پاشا شهناز یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه گلچین، کوچه صنوبر، ساختمان پزشکان فارابی ۰۳۵۳۷۳۳۲۴۴۰
دکتر محمود فلاح تفتی یزد، خیابان امام، کوچه برخوردار، مرکز رادیولوژی دکتر فلاح ۰۳۵۳۶۲۶۹۹۵۹
دکتر رادیولوژی و سونوگرافی دیجیتال دکتر صالحی یزد، خیابان آیت الله کاشانی، اخر کوچه مجتمع شهاب ۰۳۵۳۶۲۸۳۳۹۹

سؤالات متداول

۱. آیا رادیولوژی خطرناک است؟

رادیولوژی اگر به‌دفعات کم و بافاصله انجام شود خطری برای شما نخواهد داشت؛ اما در صورت تکرار زیاد می‌تواند سبب ابتلا به سرطان، ریزش مو، سوختگی پوست و سایر مشکلات شود.

۲. چه کسانی بیشتر تحت تأثیر عوارض رادیولوژی قرار می‌گیرند؟

معمولاً مادران باردار، جنین، کودکان و نوزادان بیشتر در معرض خطر اشعه‌های رادیولوژی هستند.

۳. هرچند وقت یکبار به مراکز رادیولوژی در یزد مراجعه کنیم؟

بهتر است حداکثر سالانه ۱ الی ۳ بار آزمایش رادیولوژی انجام دهید تا احتمال بروز عوارض رادیولوژی در شما کاهش پیدا کند.

۴. آیا سونوگرافی برای مادران باردار ضرر دارد؟

خیر زیرا در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و خطری برای جنین و مادران باردار به دنبال نخواهد داشت.

۵. آیا برای تشخیص آبسه دندان از رادیولوژی استفاده می‌شود؟

بله یکی از انواع خدمات رادیولوژی در یزد، رادیولوژی دندان است که به منظور تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، ایرادهای فک و دندان و موارد دیگر کاربرد دارد.

سؤالات متداول

 

 

 

شارینو

چنانچه قصد دارید درمورد سایر حوزه‌های پزشکی بیشتر بدانید و با بهترین پزشکان شهر یزد آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به مطالب وبلاگ شارینو در زمینه فیزیوتراپی در یزد، سونوگرافی در یزد، پزشک ماما در یزد، پزشک مغز و اعصاب در یزد، پزشکان قلب و عروق در یزد و سایر موارد بزنید.

اگر بهترین و مجرب‌ترین قالیشویی‌های یزد را نمی‌شناسید، توصیه می‌کنیم سری به مطالب قالیشویی در یزد بزنید.

چنانچه می‌خواهید از حرفه‌ای‌ترین خدمات حوزه عکاسی و فیلم‌برداری در یزد بهره‌مند شوید، مطالعه مطلب آتلیه‌های یزد می‌تواند برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد.

برای شناخت کامل و دقیق شهر یزد، پیشنهاد ما به شما مطالعه مطالب وبلاگ شارینو با موضوعاتی همچون مراکز خرید یزد، مراکز تفریحی یزد، سینما‌های یزد و غیره است.

تعمیرات لوازم خانگی در یزد یکی از مهم‌ترین خدماتی است که ممکن است هریک از ما به آن نیاز پیدا کنیم. به جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سرویس و تعمیر هریک از لوازم خانگی می‌توانید سری به مطالب شارینو در زمینه تعمیر کولر آبی در یزد، تعمیر کولر گازی در یزد، تعمیر آبگرمکن در یزد، تعمیر شوفاژ در یزد، تعمیر بخاری در یزد و غیره بزنید.

سخن پایانی

امروزه رادیولوژی یا رادیوگرافی از رایج‌ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است که در زمینه‌های مختلف درمانی پرکاربرد بوده و می‌تواند در مدت زمان کم علت بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها را مشخص کند و در برخی موارد در روند درمان تأثیرگذار باشد. در این زمینه مراجعه به مجرب‌ترین و بهترین رادیولوژی در یزد موضوع بسیار مهمی‌ است.

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با هرآنچه لازم است در زمینه رادیولوژی در یزد بدانید آشنا کنیم. لطفاً نظرات خود را درمورد مراجعه به رادیولوژی‌های یزد با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *