مراکز تفریحی اصفهان

مراکز تفریحی اصفهان

شاید مراکز تفریحی اصفهان، مهم ترین عاملی است که شما را به سفر به این شهر ترغیب کند؛ چرا که شهر اصفهان، مکان های زیادی برای دیدن دارد. اما آیا همه اماکن تفریحی شهر اصفهان را می شناسید؟ احتمالاً پاسخ شما خیر است و برای برنامه ریزی به اطلاعات دقیقی در این باره نیاز دارید.

در مراکز تفریحی اصفهان هم می‌توانید با فرهنگ و تاریخ این شهر آشنا شوید و هم تفریح کنید. پس اگر قصد سفر به شهر اصفهان را دارید یا می‌خواهید اطلاعات خود را درباره نصف جهان تکمیل کنید، با ما همراه باشید. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی و سوغات اصفهان آشنا خواهیم کرد.

 

ویدیو : مراکز تفریحی اصفهان

 

 

سی و سه پل

امکان ندارد که درباره مراکز تفریحی اصفهان بدانید و نام سی و سه پل به گوشتان نخورده باشد؛ زیرا سی و سه پل به عنوان یکی از نمادهای اصفهان شناخته می‌شود و در طول تاریخ، نام‌های مختلفی به خود دیده است. پل الله‌وردی‌خان، پل شاه عباسی، پل جلفا، پلی سی و سه چشمه و پل چهل چشمه از نام‌هایی هستند که به سی و سه پل نسبت داده‌اند.

این پل روی آب زاینده رود قرار گرفته و ۳۳ دهانه دارد. به همین دلیل است که نام سی و سه پل را به آن داده‌اند. طول این پل ۲۹۵ متر و عرض آن ۱۴ متر است و انعکاس تصویر آن در آب، تعداد دهانه‌ها را دو برابر نشان می‌دهد. همین ویژگی، زیبایی خاصی به این بنا داده است.

سی و سه پل به عنوان یکی از اماکن گردشگری اصفهان، بزرگ‌ترین پلی است که روی زاینده رود ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این پل در ابتدای خیابان چهارباغ بالا واقع شده و از سوی دیگر به ابتدای خیابان چهارباغ عباسی ختم می‌شود.

تردد برای بازدید از این پل آسان است و شما می‌توانید با خودروی شخصی از آن دیدن کنید. همچنین ایستگاه مترو در چند قدمی سی و سه پل قرار گرفته است. از نظر تاریخی، ساخت این پل به زمان شاه عباس اول صفوی برمی‌گردد که در سال ۱۰۱۱ ساخت آن به پایان رسید.

سی و سه پل

 

 

 

پل خواجو

یکی دیگر از پل‌های تاریخی که باید برای بازدید از مراکز تفریحی اصفهان بشناسید، پل خواجو است. زیبایی این پل در هنگام غروب و شب دو چندان می‌شود؛ بنابراین خواجو را یکی از جاهای دیدنی اصفهان در شب می‌شناسند. این پل در زمان خود یکی از زیباترین پل‌های دنیا به شمار می‌رفت.

پل خواجو در نزدیکی سی و سه پل و در قسمت شرقی آن قرار گرفته و سبک معماری آن بی نظیر است. این پل مانند سی و سه پل در دوره صفویه ساخته شد و روی زاینده رود قرار دارد. پل خواجو در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. تزیینات کاشی کاری، تقارن بی نظیر، استحکام بالا و معماری خاص پل خواجو بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پل خواجو در انتهای خیابان چهارباغ خواجو قرار گرفته و از طرف دیگر به انتهای خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی می‌رسد. پل خواجو و سی و سه پل حدود ۱۸۰۰ متر با هم فاصله دارند. پل خواجو با نام‌های دیگری مانند حسن آباد، گبرها، پل شاهی و بابا رکن‌الدین نیز شناخته می‌شود.

این پل در سال ۱۰۶۰ هجری قمری و به دستور شاه عباس دوم ساخته شد؛ به همین دلیل است که به آن پل شاهی نیز گفته می‌شود. این پل ۱۳۳ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد و ۷ و نیم متر معبر برای آن در نظر گرفته شده است. در ساخت این پل از مصالحی مانند ساروج، آجر و سنگ استفاده شده است.

پل خواجو

 

 

 

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یا میدان امام یکی از دیدنی‌ترین مراکز تفریحی اصفهان است. بناهای باستانی زیادی در شهر اصفهان وجود دارند که در میدان نقش جهان خلاصه می‌شوند. این میدان به فهرست میراث جهانی یونسکو نیز اضافه شده و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

میدان نقش جهان دارای طولی بیش از ۵۰۰ متر و عرضی در حدود ۱۶۰ متر است. ۲۰۰ حجره دور میدان قرار دارند که به صورت دو طبقه ساخته شده‌اند و چهار بنای تاریخی در قسمت‌های مختلف آن نمایان هستند. این مجموعه عظیم تاریخی در سال ۱۳۱۳ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

میدان نقش جهان عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان، در دوران صفویه بنا شد و از زمان سلجوقیان، محل برگزاری جشن‌های ملی بود. در طراحی و ساخته بناهای تاریخی میدان نقش جهان از سبک معماری ایرانی استفاده شده است. کتیبه علیرضا عباسی که بر سردر مسجد امام قرار دارد، یکی از بناهای تاریخی ارزنده در این میدان است.

زیبایی و شکوه میدان نقش جهان باعث شده تا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مسافران و گردشگران برای اصفهان‌ گردی باشد. امروزه در طبقه بالای میدان نقش جهان، موزه‌ای با نام موزه بزرگ اسلامی قرار دارد که به منظور آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ اسلامی تأسیس شده است.

میدان نقش جهان

 

 

 

مسجد امام اصفهان

از دیگر مراکز تفریحی اصفهان می‌توان به مسجد امام اشاره کرد که در میدان نقش جهان قرار دارد. این بنای تاریخی در ضلع جنوبی میدان واقع شده و معماری جذاب و هنرمندانه‌ای دارد. مسجد امام با نام‌های دیگری مانند: مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود.

مسجد امام را جزوه بناهای مهم معماری اسلامی به شمار می‌آورند که به دلیل زیبایی خاصی که دارد به یکی از جاهای دیدنی اصفهان در تابستان نیز تبدیل شده است. مسجد امام در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. بنای این مسجد زیبا به دوران صفویه بازمی‌گردد.

مسجد امام در محدوده دولت‌خانه صفوی و در بخش جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است. چند ورودی برای این مسجد در نظر گرفته شده که دسترسی بازدیدکنندگان به قسمت‌های مختلف آن را آسان می‌کند. ورودی‌های مختلف مسجد از جهت‌های مختلف به خیابان‌های استانداری، حافظ و سپه ختم می‌شوند.

ساخت این مسجد به دستور شاه عباس اول و در سال ۱۰۲۰ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۰۲۵ به اتمام رسید. مسجد امام به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان، جایگاه ویژه‌ای در شهرسازی و معماری اسلامی دارد و نقش مهمی را در شکل‌گیری معابر و بازارهای اطراف آن داشته است.

محور سردر مسجد رو به میدان نقش جهان و محور مسجد روبه‌قبله ساخته شده است. ورودی اصلی این مسجد در زیر مقرنس عالی سردر باشکوه آن قرار گرفته و در ضلع جنوبی میدان واقع است. این ورودی را با طلا و نقره و همچنین خط نستعلیق تزیین کرده‌اند.

مسجد امام اصفهان

 

 

 

عمارت عالی‌قاپو

عالی‌قاپو نام یکی از بناهای تاریخی واقع در میدان نقش جهان است که به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان نیز شناخته می‌شود. کاخ عالی‌قاپو دارای معماری برجسته و تزیینات هنرمندانه‌ای است که همواره توجه بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند.

تالارهای مجلل، آثار هنری برجسته، سردر ورودی کاخ و تالار موسیقی از بخش‌های مهم این بنای تاریخی در اصفهان هستند. جالب است بدانید که پایه‌های اصلی کاخ عالی‌قاپو بر چوب بنا شده‌اند و همین ویژگی، جذابیت این بنا را دو چندان کرده است. این عمارت در دوره صفویه و به فرمان شاه عباس اول صفوی بنا شد.

عمارت عالی‌قاپو در مقابل مسجد شیخ لطف الله و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته و از زیباترین بناهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود. این کاخ ۶ طبقه دارد و مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰ متر مربع و ۳۸ متر ارتفاع برای آن در نظر گرفته شده است. کاخ عالی‌قاپو در دوران خود، نمادی از قدرت حکومت به شمار می‌رفت.

شاه عباس اول صفوی برای پذیرایی از مهمانان خارجی، برگزاری جلسات مهم حکومتی، برگزاری مراسمات دولتی، برگزاری مسابقات اسب سواری و چوگان، این بنا را پایه ریزی کرد. شاه عباس با این کار، شکوه و قدرت دولت خود را به نمایش می‌گذاشت.

یک ایوان زیبا با ستون‌های چوبی در طبقات بالاترین کاخ ساخته شده که ارتفاع آن به ۲۰ متر می‌رسد. از این حیوان می‌توانید قسمت‌های مختلف میدان نقش جهان از جمله مسجد شیخ لطف الله را تماشا کنید. بی دلیل نیست که کاخ عالی‌قاپو را به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان می‌شناسند.

عمارت عالی‌قاپو

 

 

 

مسجد شیخ لطف الله

معماری بسیار زیبا و تزیینات بی بدیل مسجد شیخ لطف الله، این بنا را به یکی از مراکز تفریحی اصفهان تبدیل کرده است. معماری بی نظیر این مسجد در نگاه اول، هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. محمدرضا اصفهانی، برای بنای این شاهکار از تلفیق هنرهای معماری و کاشی‌کاری کمک گرفته است.

واقع شدن مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان و روبروی عمارت عالی‌قاپو، اهمیت آن را چند برابر می‌کند. شاید تعجب کنید، اگر بدانید که این مسجد مناره ندارد و سبک آن با مسجدهای دیگر ایرانی بسیار متفاوت است. طراحی و نقشه این مسجد به‌گونه‌ای است که هیچ نقطه ضعفی در آن نمی‌توان پیدا کرد.

انعکاس هفت باره صدا از ویژگی‌های بسیاری از مساجد اصفهان است؛ مسجد شیخ لطف الله هم از این قاعده مستثنی نیست. خطوط و کتیبه‌هایی که در این مسجد به چشم می‌خورند، خطاطی علیرضا عباسی و یک خوشنویس دیگر هستند که کسی نام او را نمی‌داند. این کتیبه‌ها و خطاطی‌ها، زیبایی بی نظیری به این مسجد داده‌اند.

تاریخچه تمامی مراکز تفریحی اصفهان که در میدان نقش جهان واقع شده‌اند، به دوران صفویه بازمی‌گردد. زیرا در آن زمان، اصفهان پایتخت ایران بود و شاه عباس به این شهر توجه ویژه‌ای داشت. نام این مسجد از نام یکی از بزرگ‌ترین علمای شیعه در اصفهان گرفته شده که شاه عباس اول او را بسیار دوست می‌داشت.

مسجد شیخ لطف الله

 

 

 

کاخ چهلستون اصفهان

باغ سلطنتی چهلستون یکی از آثار تاریخی و مراکز تفریحی اصفهان است. این کاخ نیز همانند بسیاری از بناهای دیگر اصفهان، از دوران صفویه به‌جای‌مانده و با نام موزه چهلستون هم شناخته می‌شود. در طول تاریخ، آسیب‌هایی به این بنا وارد شده، اما همچنان پا برجا است.

سه ورودی برای عمارت چهلستون در نظر گرفته شده‌اند که در قدیمی‌تر آن در سمت شرق قرار دارد. یک استخر بزرگ در این کاخ وجود دارد که پس از گذشتن از درب اصلی با آن مواجه می‌شوید. در دو سوی باغ، درختانی قرار دارند که منتهی به کاخ می‌شوند.

باغ چهلستون شیب کمی دارد؛ زیرا در ساخت آن به جاری شدن راحت آب در آن توجه شده است. آبی که از این باغ جاری می‌شود، پس از عبور از انتهای باغ، به میدان نقش جهان وارد می‌شود. کاخ چهلستون با مساحت ۲۱۲۰ متر مربع و زیربنای ۱ متر ساخته شده است.

کاخ چهلستون به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان در غرب میدان نقش جهان، جنوب خیابان سپه و شرق خیابان چهارباغ پایین واقع شده و دسترسی به آن از جهات مختلف راحت است. ایوان این بنای تاریخی اصفهان بر ۲۰ ستون بنا شده است. شاید دلیل نام گذاری آن این باشد که عدد ۴۰ در ادبیات، نماد کثرت است.

کاخ چهلستون اصفهان

 

 

 

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی است که به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان هم از آن یاد می‌شود. به این بنا، مسجد جمعه هم گفته می‌شود. قدمت این مسجد تاریخی اصفهان به دوران سلجوقیان بازمی گردد. مهم‌ترین اقدامات برای مرمت و بازسازی این مسجد در دوران آل بویه و صفویه صورت گرفته‌اند.

علمایی چون محمد باقر مجلسی و شاه سلطان حسین صفویه در این مسجد دفن شده‌اند. این مسجد در ضلع شرقی خیابان هاتف و انتهای بازار بزرگ اصفهان قرار گرفته است. به این ترتیب می‌توانید از جهت‌های مختلف به این مسجد دسترسی داشته باشید و از آن بازدید کنید.

چهار ایوان در مسجد جمعه بنا نهاده شده‌اند و معماری این مسجد در نوع خود بسیار هنرمندانه است. از بخش‌های مختلف این مسجد می‌توان به شبستان، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویش، ایوان استاد، ایوان صاحب، ایوان شاگرد، ایوان عمر و… اشاره کرد.

بازدید از مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از اماکن دیدنی و مراکز تفریحی اصفهان برای عموم مردم آزاد است. قبل از بازدید توجه داشته باشید که باید بلیط تهیه کرده و برای اطلاع از قیمت بلیط باید قیمت بلیط اماکن دیدنی اصفهان را از سایت‌های معتبر جستجو کنید.

مسجد جامع اصفهان

 

 

 

بازار قیصریه

بازار قدیمی قیصریه یکی دیگر از جاذبه‌ها و مراکز تفریحی اصفهان به شمار می‌رود. این بازار، نماد بارزی از فرهنگ، هنر و تاریخ اصفهان است و می‌تواند تجربه تکرار نشدنی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. در گذشته به بازار قیصریه، بازار شاهی نیز می‌گفتند.

بازار شاهی یا همان قیصریه از سردر قیصری شروع می‌شود و به بازار دارالشفا خاتمه می‌یابد. شما می‌توانید در بازار قیصریه، انواع مختلفی از صنایع دستی اصفهان را مشاهده کنید. این بازار سرپوشیده، طولی برابر با چند کیلومتر دارد و در هر بخش از آن کالاهای خاصی به فروش می‌رسد.

این بازار به عنوان یکی از بناهای مهم اصفهان شناخته می‌شود که برای ورود به آن، ورودی‌های متعددی در نظر گرفته شده است. قلمکاری‌های اصفهانی، پارچه‌های رنگارنگ، ظروف مسی زیبا و انواع دیگر صنایع و کارهای دستی در این بازار بزرگ به چشم می‌خورند.

بازار قیصریه با واقع شدن در ضلع شمالی میدان نقش جهان، موقعیت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل هم جزو مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان است. این بازار در سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ و به دستور شاه عباس اول ساخته شد.

در این بازار، غرفه‌هایی وجود دارند که نزدیک به ۴۰۰ سال به فروش یک کالای خاص اختصاص داده شده‌اند. از بخش‌های مختلف بازار قیصریه می‌توان به چارسوی بازار، کاروان‌سرای شاهی و ضرابخانه اشاره کرد. نفیس‌ترین نقاشی‌های دوران صفویه را می‌توانید در سر در این بازار ببینید.

بازار قیصریه

 

 

 

کلیسای وانک

کلیسای وانک از بناهای تاریخی و مراکز تفریحی اصفهان است که در مرکز این شهر قرار دارد. قدمت این کلیسا بسیاری از کلیساهای ایران بیشتر بوده و معماری منحصر به فردی دارد که منجر به متمایل شدن این کلیسا شده است. کلیسای وانک در محله جلفا واقع شده است.

از قرن ۱۷ میلادی تاکنون، ۱۳ کلیسا در این منطقه باقی‌مانده‌اند که کلیسای وانک یکی از آنها است. این کلیسا در جهان با نام آمناپرکیچ نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این کلیسا به یکی از مراکز مهم رویدادهای اجتماعی و مکانی اداری تبدیل شده بود؛ تا آنجا که نخستین چاپخانه ایران در حیاط کلیسای وانک تأسیس شد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این کلیسا به عنوان یکی از آثار تاریخی اصفهان، می‌توان به آثار هنری به کار رفته در آن اشاره کرد. نقاشی‌ها و تابلوهای تاریخی، تندیس‌های زیبا، معماری باشکوه، نقش و نگارهای رنگارنگ و… از جمله خصوصیات منحصر به فرد کلیسای وانک به شمار می‌روند.

این کلیسا در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان و در خیابان نظر شرقی واقع شده و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.

کلیسای وانک

 

 

 

باغ پرندگان اصفهان

مجموعه باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در فهرست مراکز تفریحی اصفهان قرار گرفت. مساحت این باغ بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع است و در آن بیش از ۱۳۰ نوع پرنده و مرغ نگهداری می شود. باغ پرندگان را میتوان از مراکز تفریحی اصفهان برای بچه ها و تمامی سنین به شمار آورد.

این باغ از نظر موقعیت مکانی در حاشیه زاینده رود قرار دارد و از نظر آب و هوایی، بهترین مکان برای نگهداری پرندگان است. این باغ نه تنها به عنوان یک مرکز گردشگری به شمار می‌رود، بلکه جای مناسبی برای زیست شناسان، دانشمندان و هنرمندان است و می‌تواند الهام بخش شاعران خوش ذوق نیز باشد.

از واحدهای تخصصی باغ پرندگان می‌توان به واحد تغذیه، تکثیر، کلینیک و بهداشت، تاکسیدرمی و قرنطینه اشاره کرد. برای بازدید از بسیاری از مراکز تفریحی اصفهان مانند باغ پرندگان باید بلیط تهیه کنید.

باغ پرندگان اصفهان

 

 

 

کلیسای بیت‌اللحم

در میان کلیساهایی که به عنوان مراکز تفریحی اصفهان شناخته می‌شوند، نمی‌توان کلیسای بیت‌اللحم را نادیده گرفت. این کلیسا مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی شهر اصفهان، یادگار دوران صفویه است و در شمال دو کلیسای معروف دیگر به نام‌های مریم مقدس و هاکوپ قرار دارد.

این کلیسا، بلندترین گنبد را در میان کلیساهای کنونی به خود اختصاص داده است؛ این گنبد را می‌توانید در فاصله دور هم ببینید. نمای داخلی و خارجی کلیسای بیت‌اللحم با طرح‌های بی نظیری پوشیده شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است. در سال ۱۳۸۱، این کلیسا فهرست آثار تاریخی ایران اضافه شد.

لازم به ذکر است که این کلیسا، ثبت جهانی هم شده است. کلیسای بیت‌اللحم در میدان بزرگ جلفا و خیابان نظر شرقی قرار دارد و دسترسی به آن با وسایل نقلیه راحت است. شاه عباس صفوی در سال ۱۳۰۶ دستور بنای این کلیسا را داد و از آن تاریخ این کلیسا هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده است.

ارتفاع این بنا ۲۵ متر و قطر آن ۱۱ متر است. نقاشی‌هایی که روی دیوارهای این کلیسا قرار دارند، کتاب مقدس گرفته شده‌اند و دارای موضوع‌های مذهبی هستند. پایین دیوارها نیز با کاشی‌های آبی و نیلی رنگ تزیین شده است.

کلیسای بیت‌اللحم

 

 

 

چهارباغ عباسی

بافت‌های قدیمی همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل خیابان چهارباغ عباسی به یکی از مراکز تفریحی اصفهان تبدیل شده است. این خیابان مانند شاهرگی در شهر اصفهان است که بسیاری از مراکز و بناهای تاریخی اصفهان را به هم متصل می‌کند.

این خیابان در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ مختلف است که در اطراف خیابان اصلی بنا شده‌اند. موقعیت مکانی چهارباغ عباسی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این خیابان از سی و سه پل شروع شده و به طرف شمال شهر ادامه پیدا می‌کند. چهارباغ بالا و چهار باغ پایین هر دو به سی و سه پل ختم می‌شود.

شاه عباس اول دستور ساخت این خیابان را صادر کرد؛ به همین دلیل چهارباغ عباسی نام گرفت و جزو آثار تاریخی دوران صفویه به شمار می‌رود. موقعیت مکانی مهم و وجود باغ‌های باشکوه، رودخانه و حوضچه‌هایی که در این خیابان قرار داشتند، آن را به یکی از مراکز تفریحی اصفهان در این روزها تبدیل کرده است.

همواره عدد ۴ در معماری ایرانی اهمیت زیادی داشته است. وجه تسمیه چهارباغ به چهار عنصر اصلی تشکیل دهنده حیات بازمی‌گردد که برای ایرانیان تقدس خاصی داشته است. معماری چهارباغ نیز از همین ویژگی پیروی می‌کند؛ به این صورت که حیاط آن به چهار قسمت تقسیم شده است.

چهارباغ عباسی به عنوان یکی از بخش‌های مهم شهر اصفهان دارای دیدنی‌های مختلفی است؛ دیدنی‌های چهارباغ عباسی عبارت‌اند از:

  • مدرسه چهارباغ
  • کاخ هشت بهشت
  • چهل ستون
  • مجموعه نقش جهان
  • سی و سه پل
  • مراکز خرید اصفهان
  • سینماهای اصفهان
  • رستوران‌های اطراف

چهارباغ عباسی

 

 

 

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی از شاعران مشهور شهر اصفهان است که مقبره او به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان به شمار می‌رود. بنای باشکوه آرامگاه صائب تبریزی، آن را به یکی از دیدنی‌های شهر اصفهان تبدیل کرده است. علاقه‌مندان به شعر و ادب از طرف‌داران این مکان دیدنی هستند.

این آرامگاه در خیابان صائب و در باغ تکیه قرار دارد و دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی راحت است. جالب است بدانید که این آرامگاه در دوران پهلوی کشف شد و تا آن زمان کسی نمی‌دانست که این قبر متعلق به کیست. عباس بهشتیان که از علاقه‌مندان به میراث فرهنگی اصفهان است، در کشف و ثبت این آرامگاه نقش مهمی را ایفا کرد.

طراحی این آرامگاه به استاد حسین معارفی اصفهانی سپرده شد و برای نقش آن با مهندس محسن فروغی مشورت کردند. ساخت این مقبره باشکوه در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید.

معماری آرامگاه صائب تبریزی از بناهای تاریخی دوران صفویه الهام گرفته شده است. این آرامگاه، یک ایوان بلند با ابعاد ۶، ۸ و ۲۰/۱۴ متر ۱۰ پله سنگی دارد. قوس‌های جناغی زیادی روی سرستون‌ها و زیر سقف قرار گرفتند. با بازدید از این آرامگاه می‌توانید اشعار صائب تبریزی را در گوشه و کنار آن ببینید.

آرامگاه صائب تبریزی

 

 

 

محله جلفا

شاید تعجب کنید اگر بدانید که محله جلفا به دلیل بافت قدیمی و معماری خاص خود جزو مراکز تفریحی اصفهان به حساب می‌آید. بافت این محله بسیار زیبا و دست نخورده است و قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این محله توسط ارمنی‌های اصفهان و در دوران شاه عباس صفوی بنا شده است.

پس از ورود به شهر اصفهان، می‌توانید با عبور از خیابان حکیم نظامی به محله جلفا برسید. این محله از نظر ظاهر و بافت با دیگر محله‌های شهر اصفهان تفاوت‌های زیادی دارد. خیابان‌های این محله تمیز و سنگ‌فرش شده هستند و شما می‌توانید با نگاه کردن به اطراف، کلیساها، کافه‌ها و ساعت‌های بلند را ببینید.

در محله جلفا، یک مجسمه و چند حوضچه به چشم می‌خورند؛ یکی از مجسمه‌ها متعلق به حضرت مریم است یک کاسه برنجی پر از آب در دست دارد. هم اکنون این محله در میان خیابان‌های حکیم نظامی و چهارباغ بالا قرار دارد.

از مکان‌های دیدنی محله جلفا به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیسای وانک
  • کلیسای مریم و هاکوپ
  • کلیسای بیت اللحم
  • کلیسای سرکیس
  • کافه‌های مختلف

محله جلفا

 

 

 

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت از کاخ‌های تاریخی اصفهان است که امروزه یکی از مراکز تفریحی اصفهان به شمار می‌رود. ساخت این بنا به دوران صفویه برمی‌گردد؛ بنابراین تزئینات و معماری آن به سبک آن دوران طراحی شده‌اند. از نام‌های دیگر این کاخ، هشت در بهشت و هشت به هشت هستند.

کاخ هشت بهشت در سال ۱۳۱۳ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. این کاخ در خیابان باغ گلدسته و در پارک شهید رجایی واقع شده است و از نظر تردد، یکی از جاهایی است که دسترسی راحتی به وسایل نقی عمومی مانند مترو و اتوبوس دارد. این کاخ از نظر زیبایی شناسی یکی از بناهای معروف در اصفهان است.

در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و در دوران شاه سلیمان صفوی، ساخت کاخ هشت بهشت به اتمام رسید. این کاخ در زمان ناصرالدین شاه قاجار به مدرسه همایونی تبدیل شده بود. نویسندگان و شاعران مختلفی در رابطه با کاخ هشت بهشت در آثار خود سخن گفته‌اند.

کاخ هشت بهشت

 

 

 

منارجنبان اصفهان

امکان ندارد که صحبت از جاذبه‌ها و مراکز تفریحی اصفهان باشد و نامی از منارجنبان برده نشود. طراحی متفاوت این بنا و تکان خوردن آن در جای خود، دلیل نام‌گذاری آن به شمار می‌روند. این بنا بسیار محکم است و مناره بسیار زیبایی دارد. موقعیت مکانی منارجنبان در منطقه نصرآباد است.

در ساخت منارجنبان از کاشی‌های با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا استفاده کرده‌اند؛ همین طراحی، زیبایی خاصی را به این بنا داده است. آتشگاه، یکی دیگر از جاذبه‌های شهر اصفهان، در نزدیکی منارجنبان قرار دارد. قرار گرفتن این دو بنای تاریخی در کنار هم، این منطقه را به یکی از مراکز تفریحی اصفهان تبدیل کرده است.

مجموعه منارجنبان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • مناره‌ها
  • چله خانه
  • ایوان

شاید برای شما هم جالب باشد علت تکان خوردن منارجنبان را بدانید. وقتی یکی از مناره‌های منارجنبان را تکان دهید، منوره دوم هم به لرزش درمی‌آید. دانشمندان علت این لرزش را، میدان مغناطیسی ایجاد شده بر اثر تکان دادن مناره اول می‌دانند. البته برای پیدا کردن علت اصلی آن باید به نظر دانشمندان استناد کرد.

مدرسه چهارباغ

اهمیت محله چهارباغ یا همان خیابان چهارباغ به قدری است که بناهای زیادی در آن ساخته شده است. مدرسه چهارباغ یکی از این بناهای تاریخی اصفهان است که یکی از مراکز تفریحی اصفهان تبدیل شده است. بافت قدیمی این مدرسه همچنان حفظ شده و می‌توان معماری خاص آن را مشاهده کرد.

در گذشته به این مدرسه، مدرسه مادر شاه یا مدرسه سلطانی نیز می‌گفتند. ساخت این بنا به دوران صفویه بازمی‌گردد؛ معماری این مدرسه، گواهی بر ساخت آن در دوران صفویه دارد. برای بازدید از مدرسه چهارباغ می‌توانید به ضلع شرقی خیابان چهارباغ عباسی مراجعه کنید.

چهار ایوان برای مدرسه در نظر گرفته است و نمای خارجی آن، ۱۷ طاق‌نمای دو طبقه آجری دارد. کاشی‌کاری‌های زیبا، بی نظیر، مقرنس‌های پر نقش و نگار و ورودی باشکوه از ویژگی‌های این بنای تاریخی به شمار می‌رود. برای نوشتن کتیبه سردر مدرسه چهارباغ از خط نستعلیق کردند.

کاشی‌های فیروزه‌ای واقع در دو دهانه سردر، جلوه بسیار زیبایی به ورودی مدرسه داده است. همچنین یک نوع مرمر بسیار نفیس برای ساخت طرفین سردر به کار برده شده است. درب اصلی مدرسه نیز با طلا و نقره تزیین شده است. خطاطی اشعار موجود در این مدرسه به قلم محمد صالح اصفهانی است.

حمام شیخ بهایی

از حمام‌های تاریخی اصفهان می‌توان به حمام شیخ بهایی اشاره کرد. ساخت این بنا مانند بسیاری از مراکز تفریحی اصفهان به دوران صفویه بازمی‌گردد. گرم شدن این حمام یک راز بزرگ است و منجر به نام گرفتن آن به حمام اسرارآمیز شده است. معماری قابل توجه حمام شیخ بهایی، آن را از سایر حمام‌های دیگر متمایز می‌کند.

امروزه از این حمام کارکردهای فرهنگی و اجتماعی استفاده می‌شود؛ برای مثال، کاربری آن به عنوان زورخانه، موزه و … تغییر پیدا کرده است. تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران را می‌توان از طریق حمام‌های تاریخی مانند حمام شیخ بهایی شناسایی کرد. این حمام در خیابان عبدالرزاق و کوچه شیخ بهایی قرار دارد.

پارک کوهستانی صفه

پارک کوهستانی صفه با ارتفاع ۲۲۵۷ متر از مراکز تفریحی اصفهان به شمار می‌رود. این پارک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان دارای امکانات مختلفی مانند: باغ وحش، سالن بولینگ، تله کابین، شهربازی، غارها، چشمه‌ها، رستوران‌ها و چای خانه‌های سنتی و مدرن است.

صخره‌های عظیم و بلندی که در این پارک قرار دارند، گزینه مناسبی برای کسانی هستند که به کوهنوردی و سنگ‌نوردی علاقه دارند. تنگه گردنه باد از جمله جاذبه‌های پارک کوهستانی صفه است.

زاینده رود

اگرچه زاینده رود در سال‌های اخیر خشک شده و دیگر رونق قبل را ندارد، اما در گذشته و حتی امروز یکی از مراکز تفریحی اصفهان است. زاینده رود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران، شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. روی این رودخانه، چند پل ساخته شده‌اند که هر کدام یکی از جاذبه‌های اصفهان هستند.

مساحت حوضه رودخانه به ۴۱۵۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. این رودخانه را با نام‌های دیگری مانند زنده رود، زرن رود، زندک رود، زرینه رود، زن رود و زرین رود نیز می‌شناسند. زاینده رود در سال ۱۳۸۹ به فهرست میراث طبیعی ایران افزوده شد.

زاینده رود

 

 

 

آتشگاه اصفهان

آتشکده یا آتشگاه اصفهان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی از مراکز تفریحی اصفهان است که یادگار دوران ساسانیان است. هفت آتشکده بزرگ در دوران ساسانیان ساخته شده که یکی از آنها همین بنا است. آتشگاه اصفهان بالای کوه آتشگاه واقع شده است و به اندازه ۲ کیلومتر با منارجنبان فاصله دارد.

تحقیقات نشان داده که قدمت آتشگاه اصفهان به قرن ششم پیش از میلاد برمی‌گردد. در متون کهن از این بنا با عنوان دژ مهرین نیز یاد کردند. در فرهنگ و هنر ایرانی هم می‌توانید اشاراتی را درباره این اثر تاریخی پیدا کنید.

باغ گل‌های اصفهان

این باغ از جاذبه‌های هیجان انگیز و مراکز تفریحی اصفهان است که می‌توانید در آن انواع گل‌ها و گیاهان را مشاهده کنید. این باغ علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، برای محیط زیست نیز مفید است. زمین باغ گل‌های اصفهان وسعتی در حدود ۶۷ هزار متر مربع دارد و در حاشیه زاینده رود واقع شده است.

شرایط آب و هوایی مناسب شهر اصفهان منجر شده تا در این باغ ۳۹۵ گونه گیاهی کاشته شوند. این باغ در ابتدای خیابان سلمان فارسی و میدان بزرگمهر قرار دارد و دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی یا اتومبیل شخصی امکان پذیر است. دیدنی‌های باغ گل‌های اصفهان شامل بخش‌های زیر می‌شوند:

  • آب‌نما
  • باغ صخره‌ای
  • برکه
  • محوطه باغ
  • باغ گیاهان دارویی و خوراکی
  • باغ گیاهان پیازی
  • باغ سوزنی برگان
  • باغ گونه‌های زنبق
  • باغ رز
  • مجموعه گونه‌های داوودی
  • مجموعه پرچین

باغ گل‌های اصفهان

 

 

 

خانه جواهری

خانه جواهری یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان است که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد می‌باشد. این خانه به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان در سال ۱۳۸۶ با نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به یک کارگاه هنری تغییر کاربری داده شد.

معماری خانه جواهری به صورت مربعی شکل و ساختمان آن دور تا دور حیاط طراحی شده است. برای تزیینات این خانه از نقاشی، گچ‌بری، درهای ارسی و شیشه‌های رنگی استفاده کرده‌اند؛ به همین دلیل این خانه، سبکی متفاوت و بسیار زیبا را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

حمام قاضی

یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان که این روزها به مکانی برای بازدید علاقه‌مندان تبدیل شده، حمام قاضی است. حمام قاضی به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. قسمت‌های مختلف آن شامل خزینه، گرم‌خانه، حوضچه و سر بینه می‌شوند؛ هر یک از این بخش‌ها نمایانگر معماری اصیل ایرانی هستند.

در گذشته بسیاری از جلسات مهم و همچنین تصمیم‌گیری‌های سیاسی در این ساختمان برگزار می‌شدند. پشت بام این حمام به دلیل معماری زیبا و خاصی که دارد، جزو جاذبه‌های مهم این حمام به شمار می‌رود.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

نمایش تاریخ طبیعت شهر اصفهان از طریق موزه تاریخ طبیعی آن امکان پذیر شده است. این موزه به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان برای جوانان، کودکان و بزرگسالان علاقه‌مند جذابیت بسیار زیادی دارد. همه آثار موجود در این موزه در زمینه‌های زمین شناسی، علوم گیاهی و جانوری، جغرافیا و… هستند.

بخش‌های مختلف موزه تاریخ طبیعی اصفهان عبارت‌اند از:

  • سالن گیاه شناسی
  • سالن جانوران بی مهره
  • سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها
  • سالانه زمین شناسی
  • سالن جانوران مهره دار
  • سالن کمک آموزشی
  • دیدنی‌های جهان خلقت

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

 

 

برج کبوتر گورت

این برج که یکی از مراکز تفریحی اصفهان به شمار می‌رود، در روستای گورت واقع شده است. یک کبوترخانه استوانه‌ای شکل که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. این برج به دلیل ابعاد متفاوتی که دارد، یکی از بزرگ‌ترین برج‌های کبوتر در کشور است.

مسجد حکیم اصفهان

از دیگر مسجدهای تاریخی اصفهان می‌توان به مسجد حکیم اشاره کرد که در دوران صفویه و در زمان سلطنت شاه عباس دوم بنا شد. این مسجد دارای ایوان‌های داخلی و کتیبه‌های زیبا روی سر درهای آن است و به همین دلیل این بنا معماری خاصی دارد. طراحی نقوش زیبای به کار رفته در این مسجد، جلوه بی نظیری به آن بخشیده است.

آکواریوم اصفهان

اولین آکواریوم ایران در شهر اصفهان ساخته و به سرعت به یکی از مراکز تفریحی اصفهان تبدیل شد. شما می‌توانید با بازدید از این آکواریوم، بیش از ۳۰۰ گونه از آبزیان قاره‌های مختلف را مشاهده کنید. علاوه بر این، این آکواریوم می‌تواند جای مناسبی برای بازدیدهای علمی باشد.

آکواریوم اصفهان در دل پارک جنگلی ناژوان و در خیابان الفت واقع شده است. این آکواریوم ۴ هزار متر مربع مساحت دارد و تونلی که برای ساخت آن حفر شده، دارای عمقی برابر ۷ متر است. بازدید از این آکواریوم می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش و فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

بازار هنر

بازار هنر به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان و از شاهکارهای معماری صفویه به شمار می‌رود. این بازار در سال ۱۱۱۸ ساخته شد و در سال ۱۳۴۵ به کمک اداره اوقاف کل اصفهان بازسازی گردید. دکان‌هایی که در این بازار قرار دارند، بیشتر تزیینات طلا و نقره را می‌فروشند.

خانه قزوینی‌ها

شاید تعجب کنید اگر بدانید که خانه قزوینی‌ها در اصفهان قرار دارد. این خانه یکی از خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های شهر اصفهان است که ساخت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. آینه کاری‌های زیبا، مقرنس‌های ظریف و شیشه بندی منقوش درها از ویژگی‌های بارز این عمارت تاریخی هستند.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

موزه به منظور نمایش آثار و هنرهای تاریخی ساخته می‌شود و به دلیل تاریخی بودن شهر اصفهان، موزه‌های متعددی در آن تأسیس شدند. یکی از این موزه‌های مهم، موزه هنرهای معاصر اصفهان است که به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان شناخته می‌شود.

قرار گرفتن در مرکز شهر، دسترسی راحتی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. بخش‌های مختلف این موزه شامل کتابخانه، نمایشگاه، سالن اجتماعات و غیره می‌شوند. این موزه برای پژوهشگران اهمیت زیادی دارد هنرمندان نیز به طور مرتب از آن بازدید به عمل می‌آورند.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

 

 

 

مسجد سید اصفهان

وقتی در میان مراکز تفریحی اصفهان جستجو می‌کنید، به مسجدهای تاریخی این شهر می‌رسید که با معماری متفاوت خود، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. مسجد سید اصفهان یکی از این مسجدها است که ساخت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد به دستور محمد شاه قاجار و در سده ۱۳ هجری ساخته شد.

این مسجد به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ دو شبستان بزرگ، دو چهل ستون، سه ایوان و یک گنبد، ۴ قسمت اصلی تشکیل می‌دهند. این مسجد بیش از ۴۵ حجره دارد؛ در حالی که فاقد مناره است و شبستان‌های داخلی آن را کاشی کاری نکرده‌اند.

قلعه شاه دژ

قلعه شاه دژ به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان در بالای کوه صفه قرار دارد. این قلعه تاریخی دارای قدمتی در حدود ۱۵۰۰ سال است در زمان‌های گذشته، رصدخانه، گنج خانه و سلاح خانه به شمار می‌رفت. بیشترین اهمیت قلعه شاه دژ در قرن‌های پنجم و ششم هجری و در زمان اسماعیلیان شیعی مذهب بود.

بخش‌های مختلف این قلعه عبارت‌اند از: کارگاه آهنگری و چرم سازی، حمام، انبار و آشپزخانه. متأسفانه قلعه شاه دژ توسط سلطان محمد سلجوقی ویران شد و تنها بخش‌های بسیار کمی از آن باقی مانده است.

پل بزرگمهر

پل بزرگمهر یکی از پل‌های تاریخی اصفهان است و در حدفاصل پل خواجو و پل غدیر قرار دارد. این پل در شمال زاینده رود قرار دارد و با طراحی منحصر به فرد خود به عنوان یکی از مراکز تفریحی اصفهان برای مسافران و گردشگران به شمار می‌رود.

تعداد مراکز تفریحی اصفهان بسیار زیاد هستند و نمی‌توان به بررسی همه آنها با جزئیات پرداخت؛ به همین دلیل به نام بردن بقیه مکان‌های دیدنی بسنده می‌کنیم. از دیگر مراکز تفریحی اصفهان در فصول مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مزار یوشع پیامبر
  • حمام علی قلی آقا
  • برج کبوتر مرداویج
  • قبرستان تخت فولاد
  • عصار خانه شاهی
  • خانه تاریخی دهدشتی
  • پل شهرستان اصفهان
  • مناره‌های دارالضیافه
  • چشمه آبگرم ورتون
  • خانه تاریخی زهتاب
  • مدرسه جلالیه اصفهان
  • موزه موسیقی اصفهان
  • پل چوبی اصفهان
  • شهر رؤیاهای اصفهان
  • و…

دوران و سال ساخت برخی از مراکز تفریحی اصفهان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام بنا دوران سال ساخت (سده میلادی)
آتشگاه اصفهان ساسانیان ۶ یا ۷
بازار قیصریه صفویه ۱۷
پل خواجو صفویه ۱۷
چهل ستون صفویه ۱۷
حمام شیخ بهایی صفویه ۱۷
خانه قزوینی‌ها قاجاریه ۱۹
سی و سپل صفویه ۱۷
عالی قاپو صفویه ۱۶
کاخ هشت بهشت صفویه ۱۷
کلیسای وانک صفویه ۱۷
کلیسای بیت اللحم صفویه ۱۷
مدرسه چهارباغ صفویه ۱۸
مسجد جامع اصفهان سامانیان، آل بویه و سلجوقیان ۹ و ۱۰ و ۱۱
مسجد سید قاجاریه ۱۹
مسجد شیخ لطف الله صفویه ۱۷
موزه هنرهای معاصر صفویه ۱۶ یا ۱۷

 

سوغات اصفهان

امکان ندارد که به مراکز تفریحی اصفهان بروید و به فکر سوغاتی‌های آن نباشید. سوغات اصفهان تنوع زیادی دارند به همواره توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند. مهم‌ترین سوغات اصفهان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گز اصفهان
  • نبات
  • پولکی
  • عسل
  • برشتوک
  • شیرینی برنجی
  • شیرینی کرکی
  • سوهان عسلی
  • جوز قندی
  • صنایع دستی

سؤالات متداول

  1. چه مراکزی به عنوان جاهای دیدنیاصفهاندر پاییز شناخته می‌شوند؟

کاخ چهلستون اصفهان و چهارباغ عباسی از مراکز تفریحی اصفهان در فصل پاییز به شمار می‌روند.

  1. معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان کدام‌اند؟

میناکاری، مسگری، قلم‌زنی، فیروزه کوبی، خاتم‌کاری و قلمکاری از مهم‌ترین صنایع دستی شهر اصفهان هستند.

  1. جاهای دیدنیاصفهاندر بهار کدام‌اند؟

بیشتر مراکز تفریحی اصفهان در فصل بهار به عنوان بهترین جاهای دیدنی آن به حساب می‌آیند؛ اما در این بین، باغ گل‌های اصفهان، زاینده‌رود، پارک جنگلی ناژوان، منطقه باستانی جلفا و تله سیژ ناژوان از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

شارینو

هر زمان که با مشکلی در زمینه تعمیرات لوازم خانگی مواجه شوید، چه کار می‌کنید؟ آیا می‌توانید خودتان دست به کار شوید و تعمیرات را انجام دهید یا باید حتماً از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید؟

در هر حال پیشنهاد می‌کنیم که مقالات ما را در این زمینه مطالعه کنید؛ پیشنهاد ما مقالات با عناوین، تعمیر جاروبرقی در اصفهان، تعمیر یخچال در اصفهان، تعمیر هود آشپزخانه در اصفهان، تعمیر بخاری در اصفهان و تعمیر آبمیوه گیری در اصفهان هستند.

اگر می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید، باید یک استاد خوب داشته باشید و در یک آموزشگاه درجه یک ثبت نام کنید. برای پیدا کردن بهترین آموزشگاه زبان در اصفهان و آموزشگاه فنی در اصفهان می‌توانید از مقالات شارینو او کمک بگیرید تا نتیجه بهتری به دست آورید.

در این مقاله شما را با مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان آشنا کردیم. در صورتی که به شناخت بیشتر شهر اصفهان علاقه دارید، خواندن مقالات رستوران‌های اصفهان، کافه‌های اصفهان و مراکز خرید اصفهان را توصیه می‌کنیم.

آیا تمامی پزشکان و مراکز درمانی شهر اصفهان را می‌شناسید؟ اگر پاسخ شما خیر است، باید اطلاعات بیشتری را در این زمینه داشته باشید تا بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب پزشک یا مرکز درمانی مناسب بگیرید.

مقالات فیزیوتراپی در اصفهان، رادیولوژی در اصفهان و کلینیک دندانپزشکی در اصفهان به شما کمک می‌کنند تا یک مرکز درمانی مناسب با امکانات خوب را برای درمان خود و عزیزانتان انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید بهترین پزشکان را در مقالات پزشک مغز و اعصاب در اصفهان، پزشک ارتوپد در اصفهان و پزشک زنان در اصفهان پیدا کنید و به این ترتیب به روند بهبود بیماری کمک شایانی می‌کنید.

کلام پایانی

در مقاله مراکز تفریحی اصفهان به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی این استان پرداختیم. اگر تعداد مکان‌های دیدنی اصفهان بسیار بیشتر است؛ اما سعی کردیم تا مهم‌ترین جاهای دیدنی آن را به همراه سوغاتش به شما معرفی کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید بفهمید که چرا به اصفهان، نصف جهان می‌گویند.

اماکن دیدنی در اصفهان

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *