مراکز تفریحی سمنان

مراکز تفریحی سمنان ـ معرفی اماکن گردشگری سمنان

مراکز تفریحی سمنان سهم بزرگی از زیبایی‌های طبیعت را به خود اختصاص داده است. این شهر نام آوازه جزو آن دسته از شهرهایی است که امکانات گردشگری تاریخی و طبیعی آن به‌اندازه‌ای گسترده و متنوع شده که زبانزد خاص و عام شده است.

در ادامه  تصمیم گرفتیم شما را روانه یک سفر مجازی به این استان مرکزی ایران ببریم و گوشه‌هایی از جذابیت‌های زیبای آن را برایتان به تصویر بکشیم؛ پس با ما همراه باشید.

لیست مراکز تفریحی در سمنان

جاهای دیدنی سمنان در پاییز جلوه بی‌نظیری در طبیعت دارد که صحنه‌های چشم‌نوازی را برای مسافران رقم می‌زند. کافی است قبل از مهیاکردن تدارکات سفر به این سرزمین باستانی، مطالب فوق را مطالعه نمایید تا با اماکن گردشگری سمنان آشنا شوید تا در سفر خود به این شهر دلنشین هیچ اماکنی جالبی را از دست ندهید.

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

اگر قرار است در میان مراکز تفریحی سمنان یکی از آن‌ها را به‌عنوان نمونه بارز این شهر تاریخی انتخاب کنید، بدون شک دروازه ارگ سمنان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این دروازه در حقیقت تنها بخش به‌جامانده از اَرگِ وسیع و باشکوه قدیم سمنان در دوره قاجار است که ارتفاع آن تقریباً به هفت متر می‌رسد.

طاق دروازه و دیوارهای آن پر از نقش‌های ظریف و رنگارنگ که بر زیبایی این بنا افزوده کرده است. پایه دروازه ارگ سمنان در سمت شمالی و جنوبی خود دارای دو نمای مختلفی است. در نمای جنوبی ابتدا با یک سَردَرب به شکل نیم‌دایره روبه‌رو می‌شویم که نوشته‌ای با خط نستعلیق و به رنگ زرد روی کاشی‌کاری‌های زیبای آن نقش بسته است.

در دو طرف درهای ورودی دروازه دو اتاق وجود دارند که هر دو به یک راهروی باریک متصل می‌شوند و چند نوع در چوبی قدیمی و زیبا هم روی ایوان آن‌ها وجود دارد. در نمای شمالی دروازه ارگ کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر با ترکیب رنگ‌های مشکی و زرد قابل‌مشاهده هستند.

کاشی‌کاری‌هایی که در سَردرِ دروازه شمالی طراحی شده‌اند یک نقاشی فوق‌العاده جالب روی آن‌ها حک شده که حکایت داستانیِ مبارز دیو و رستم را به زیبایی به تصویر کشیده است. این بنا را چندین بار بازسازی و ترمیم و نورپردازی‌های چشمگیری را به آن اضافه کرده‌اند تا در طول شب به نقش و نگارهای زیبای دروازه‌ها زیبایی خاصی ببخشد.

چشمه‌علی دامغان سمنان

این چشمه از مهم‌ترین مراکز تفریحی سمنان است که به‌عنوان شهر هزارچشمه شهرت دارد. از زیباترین این چشمه‌ها، چشمه‌علی دامغان  که در فاصله ۳۵ کیلومتری دامغان واقع شده است و در ایام قدیم به دلیل چشم‌نواز تماشایی خود، مکان محبوبی برای اُتراق پادشاهان در سفرهای بین‌راهی آن‌ها بوده است.

اغلب اهالی دامغان و گردشگران سمنان در تعطیلات برای پیک‌نیک به این منطقه خوش‌آب‌وهوا و خوش‌منظره می‌آیند، چادرهای خود را در محوطه چشمه برپا  و از عمارت این مجموعه نیز دیدن می‌کنند.

عمارت‌ها و بناهای گوناگونی در کنار این چشمه ساخته شده‌اند که به سه دوره تاریخی یعنی تیموری، صفوی و قاجاری تعلق دارند و در زمان‌های قدیم به آن چشمه‌علی بولاغ می‌گفتند. طبیعت باطراوت، منظره کوه‌های بلند حصار مانند و باغ‌های اطراف چشمه‌علی که در فصل بهار بسیار زیبا به نظر می‌رسند در پیرامون این چشمه و کاخ‌های کناری آن سربلند کرده‌‌، همگی چشم‌انداز شگفت‌انگیزی را در کنار این چشمه به وجود آورده‌اند.

جنگل ابر سمنان

در فاصله ۴۰ کیلومتری شاهرود سمنان، جالب‌ترین و رؤیایی‌ترین مراکز تفریحی سمنان، جنگل ابر که در فاصله ۴۰ کیلومتری شاهرود سمنان قرار دارد. وسعت این جنگل چیزی در حدود ۳۵ هزار هکتار تخمین زده شده است و همچنین بخشی از جنگل‌های کهن هیرکانی به شمار می‌رود.

زیبایی‌های این جنگل باعث شده که بی‌نظیرترین پدیده‌های طبیعی، یعنی توده ابرها با درختان جنگلی ترکیب شده‌ و صحنه‌ای تماشایی را ایجاد کرده‌اند. به‌طوری‌که گویی درختان این جنگل چنان بلندقامت هستند که به آسمان رفته و بین ابرها قرار گرفته‌اند.

این چشم‌انداز سحرانگیز در کنار پوشش گیاهی متنوع و غنی، زیبایی حیرت‌انگیزی به وجود آورده که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

این جنگل زیستگاه  متنوعی از گونه‌های جانوری است که از میان آن‌ها می‌توان به بلدرچین، پلنگ، خوک وحشی، گرگ، قرقاول و خرس قهوه‌ای اشاره کرد. این جنگل خارق‌العاده یک مکان رؤیایی است که بی‌تردید تجربه لذت بخشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

برج چهل‌دختر سمنان

برج چهل‌دختر یکی از مراکز تفریحی سمنان است که در بخش مرکزی شهرستان دامغان قرار گرفته و بنای آن به دستور فردی به نام ابو شجاع اصفهانی در سال ۴۴۶ هجری ساخته شده است. ارتفاع این برج تقریباً به ۱۵ متر می‌رسد و قطر داخلی بنا  حدود ۵ متر خواهد بود.

این برج علاوه بر بدنه ساخته شده از آجر، از معماری ساده و درعین‌حال جالبی برخوردار است. در محوطه بیرونی برج یک کتیبه قدیمی وجود دارد که نوشته‌هایی عجیب با خط کوفی روی آن نوشته شده و در مرکز ساختمان هم مجسمه شخص ناشناسی که از گچ ساخته شده وجود دارد.

از نکات مهم این برج می‌توان به‌سختی و استحکام بنای آن اشاره کرد به‌گونه‌ای که بعد از گذشت این زمان طولانی و با وجود آن که در معرض پدیده‌های طبیعی بسیاری بوده است، اما همچنان بدون تغییر به‌جامانده نسبت به بناهای تاریخی دیگر با قدمتی همسان، کمتر نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا کرده است.

خانه تاریخی باقری‌ها در سمنان

خانه تاریخی باقری‌ها علاوه بر این‌که یکی از مراکز تفریحی سمنان محسوب می‌شوند جزو بهترین جاهای دیدنی سمنان در تابستان برای افرادی که می‌خواهند در این فصل به این شهر سفر کنند، گزینه خوبی است. این خانه تاریخی در دهه ۱۳۸۰ تبدیل به موزه‌ای تاریخی شد که نام موزه اقوام را روی آن نام‌گذاری کردند.

ساختمان موزه شامل دوطبقه مجزا است که در طبقه اول آن تنها دو اتاق در ابعاد سه‌درچهار در دو سوی راهروی ورودی قرار دارند و در طبقه دوم هم چهار اتاق مختلف که در قرینه یکدیگر قرار گرفته‌اند. در طبقه اول اشیا تاریخی مورداستفاده اقوام مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته و در تالار طبقه دوم نیز سبک پوشش این اقوام به‌نمایش‌درآمده است.

غار دربند سمنان

غار دربند که در ارتفاعات البرز در مهدی‌شهر قرار گرفته است از جمله محبوب‌ترین مراکز تفریحی سمنان به شمار می‌رود و مشهورترین غارهای آهکی ایران محسوب می‌شود. یک گروه کوه‌نوردی چهارنفره که در حال کوه‌پیمایی در منطقه در بند بودند این غار را در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی کشف کردند و قدمت این غار تقریباً به ۱۴۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

طول این غار آهکی به ۱۱۴ متر و ارتفاع آن از کف غار تا مرتفع‌ترین بخش آن حدود ۳۰۰ متر است. فضای درونی آن که از شواهد به‌دست‌آمده مشخص شده است زمانی محل سکونت گروهی از انسان‌ها بوده که شامل چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز طبیعی است. حوضچه کوچک و پرآبی که در قسمتی از غار قرار گرفته از جمله زیباترین این چشم‌اندازها است.

دیواره‌های غار طی فرایندهای طبیعی دارای برآمدگی‌های گوناگونی شده‌اند که بعضاً شبیه به گل‌کلم هستند و شکل و شمایل مرموز و سحرآمیزی را به آن بخشیده‌اند. استقبال فراوان گردشگران از این غار شگفت‌انگیز باعث شده که شهردار منطقه امکانات رفاهی مختلفی را در دامنه‌های کوه در اختیار مسافران قرار دهد تا بتوانند در آلاچیق‌های زیبا اتراق کنند و از تماشای طبیعت بی‌نظیر اطراف غار لذت ببرند.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان

از دیگر مراکز تفریحی سمنان، مسجد جامع این شهر است که قدمت بنای آن را به قرن اول هجری مربوط می‌دانند. این مسجد روی خرابه‌های یک آتشکده زرتشتی بازسازی شده است. تکمیل‌شدن این بنا  موجب شده آثار تاریخی مربوط به دوره تیموریان و سلجوقیان در این مسجد قرار بگیرد.

 مسجد جامع شامل یک محوطه مستطیل‌شکل که طول آن تقریباً ۲۷ متر و عرض آن هم ۲۵ متر خواهد بود. مناره این مسجد از جمله برجسته‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود که متعلق به دوران سلجوقی خواهد بود.

این مناره که بلندی آن به ۲۰ متر می‌رسد، در قسمت بام دارای یک کتیبه قدیمی به خط کوفی است. در وسط مناره، چوبی به‌صورت عمودی قرار گرفته که با تکان‌خوردن آن مناره به حرکت درمی‌آید.

تپه‌حصار سمنان

تپه‌حصار از معروف‌ترین مراکز تفریحی سمنان  که در ناحیه جنوبی دامغان قرار گرفته است. این تپه با ارتفاع کمی که دارد از مکان‌های مهم و موردتوجه باستان‌شناسان و کارشناسان تاریخی است و تا الان جستجوهای زیادی در آن انجام شده که دستاورد مهم و ارزشمندی از گذشتگان به‌جای‌مانده است.

ظروف عتیقه، مجسمه حیوانات ساخته شده در عصر مفرح و ابزار فلزی مسی که ساکنان این منطقه برای انجام امور کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌کردند از جمله آثار کشف شده‌ای  که طی کاوش‌های باستانی در میان این تپه پیدا شده است. در نزدیکی این تپه یک بنای باستانی دیگر قرار دارد که مربوط به دوره ساسانی است، البته با گذر زمان بخش‌های اصلی آن از بین رفته و تنها مخروبه‌ای از آن به‌جای‌مانده است.

گرمابه پهنه سمنان

گرمابه پهنه که به گرمابه حضرت معروف است یکی از حمام‌های قدیمی و مهم‌ترین مراکز تفریحی سمنان محسوب می‌شود. گرمابه پهنه سمنان در سال ۸۵۶ هجری قمری و دوره تیموریان ساخته شد.  گرمابه پهنه در سال ۱۳۷۰ به یک موزه مردم‌شناسی پرطرفدار تبدیل شد که در آن آثار تاریخی مختلفی از دوره قاجار کشف شده است.

گرمابه موردنظر در محل باستان‌شناسان سمنان نگهداری می‌شود که در معرض نمایش توریست‌ها و سایر افراد قرار دارد. در بخش ورودی این حمام کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای با زمینه سفیدرنگ که نقش دو سرباز هخامنشی روی آن‌ها طراحی شده، روبه‌رو می‌شوید.

بعد از طی‌شدن ورودی به محوطه اصلی حمام که بخش سالن اصلی موزه گرمابه است که در هر قسمت آن آثار تاریخی متنوع و ارزشمندی قرار گرفته است.

در میان این آثار تاریخی اسکلتی دیده می‌شود که قدمت آن به حدود ۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد که به عقیده  کارشناسان این اسکلت متعلق به یک زن باردار بوده و  اشیا و لوازمی که در زمان مرگ همراه وی بوده است در سایر غرفه‌های دیگر سالن اصلی دیده می‌شوند.

گنبد زنگوله سمنان

این گنبد یکی از برجسته‌ترین مراکز تفریحی سمنان  که در قسمت جنوبی غربی دامغان قرار گرفته است. این بنا آثار به‌جای‌مانده از قرن هفتم هجری قمری است و شامل یک محوطه مستطیل‌شکل که دورتادور آن را دیوارهایی  از خشت خام قرار گرفته‌اند. بلندی دیوارهای بنا به ۶ متر می‌رسد و مقرنس‌کاری‌های زیبایی که روی طاق‌های بنا وجود دارند از جذابیت‌های معماری آن به‌حساب می‌آیند.

کویر ریگ جن در سمنان

کویر مرکزی ایران یکی از بِکرترین و ناب‌ترین مراکز تفریحی سمنان است که تجربیات کوه‌نوردی را به همراه دارد، کویر ریگ جن از همین کویرهاست که قدم زنی در ماسه‌های  نرم آن بسیار لذت‌بخش است. باتلاق‌های موجود در این منطقه بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین هستند که افراد به‌محض رفتن به این منطقه باید احتیاط بیشتری داشته باشند.

بخشی از رودخانه ورگی در کنار این کویر عبور کرده  که بر زیبایی‌های مناظر کویری آن افزوده است. دلیل نام‌گذاری این منطقه مواردی چون دشوار بودن رفت‌وآمدهای افراد مخصوصاً کاروان‌ها در این منطقه و وزش بادهای شدید بوده که اهالی مناطق اطراف نام کویر ریگ جن را برای این منطقه انتخاب کردند.

خانه ابراهیم‌خان ملاده

خانه‌های قدیمی و سنتی از دلنشین‌ترین مراکز تفریحی سمنان هستند که دیدن آن‌ها حس دلچسبی را به افراد القا می‌کند. نمونه‌ای از این خانه‌های سنتی، خانه ابراهیم‌خان ملاده که به شکارگاه ملاده هم معروف است و جزو مناطق گردشگری سمنان که در روستای ملاده واقع در مهدی‌شهر قرار گرفته است، محسوب می‌شود.

این خانه تاریخی عمارتی زیباست که در بین یک باغ سرسبز و دنج ساخته شده است. زیبایی گچ‌بری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری آن در تمام خانه به چشم می‌خورد. درب اتاق‌های عمارت روبه روی منظره باغ هستند که مهم‌تر از همه پنجره‌های ارسی، زیبایی این عمارت باشکوه را چندبرابر کرده‌اند.

پل سرچشمه شاهرود سمنان

پل سرچشمه شاهرود سمنان

پل‌های تاریخی که درگذشته نقش تسهیل‌کننده‌ای برای عبور و مرور افراد از مسیرهای رودخانه‌ای را داشتند، اما امروزه این پل‌ها بخشی از مراکز تفریحی سمنان هستند که یادآور تاریخ سرزمین‌ها را برایمان زنده می‌کنند. پل سرچشمه شاهرود نیز از پل‌های قدیمی است که دیرینگی آن به اوایل دوران پهلوی و اواخر قاجار برمی‌گردد.

این پل روی رودخانه شاهرود قرار گرفته  و دارای پایه‌های سنگی مقاوم در محل برخورد با آب رودخانه است که عبور آب از میان دالان‌های دایره‌ای‌شکل منظره‌ای تماشایی ایجاد می‌کند. این پل درگذشته شاهد عبور کاروان‌های بسیاری بوده  و امروزه نامش در لیست آثار ملی ایرانی ثبت شده است.

تپه دلازیان (هفت‌تپه) سمنان

تپه دلازیان که اغلب افراد با نام هفت‌تپه می‌شناسند از کهن‌ترین مراکز تفریحی سمنان محسوب می‌شود که در اطراف روستای دلا زیان و در منطقه میرک قرار گرفته است. اکثر کارشناسان این منطقه را به‌عنوان منحصربه‌فردترین ناحیه مربوط به دوران پارینه‌سنگی در ایران و حتی کل خاورمیانه می‌دانند.

با بازدید از مرکز تفریحی هفت ‌تپه سمنان، از یک منطقه باستانی دیدن می‌کنید که شاهد حضور میلیون‌ها نفر بوده است. در کنار این تپه‌ها معدن نمک و دریاچه نمک قرار گرفته  که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

مسجد امام سمنان

بسیاری از اماکن دیدنی سمنان که مربوط به دوره قاجار هستند، می‌تواند شامل همه آثار تاریخی و مراکز تفریحی سمنان باشد. یکی از منحصربه‌فردترین معماری‌های این دوره را می‌توان در مسجد امام سمنان دید که به آن مسجدشاه یا مسجد سلطان هم گفته می‌شود و در سال ۱۲۴۳ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دارای چهار ورودی  با مساحت ۶۰ متر که در چهار جهت جغرافیایی قرار گرفته‌ است.

سردرِ ورودی‌های این مسجد که شامل طاق‌های نسبتاً مرتفعی با مقرنس‌کاری‌های چشم‌نواز و زیبایی تشکیل شده‌اند. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگ که در سردرها به‌کاررفته‌اند به همراه کتیبه‌های مختلف که روی برخی از آن‌ها بخش‌هایی از آیات قرآنی نوشته شده  به همراه حوضچه مرکزی مسجد، همگی از زیبایی‌های آن به شمار می‌روند.

پارک ملی کویر سمنان

پارک ملی که جالب‌ترین مراکز تفریحی سمنان است یک‌منطقه‌ای حفاظت شده و باستانی که بخش‌هایی از آن در تهران، اصفهان و قم قرار گرفته و بخش وسیع‌تر آن نیز شامل منطقه‌ای  در گرمسار که یکی از شهرستان‌های استان سمنان و به پارک ملی کویر سمنان هم معروف گفته است.

پارک ملی ‌پوشش جانوری بسیار گسترده‌ای دارد که از مناطق ممنوع ایران به شمار می‌رو‌د. این مناطق علاوه بر تنوع گونه حیات‌وحش، گونه‌های جانوری دیگری چون یوزپلنگ ایرانی، گربه وحشی، آهو جبیر، کفتار راه‌راه و آهوی گواتردار دارد و حتی برخی دیگر از حیوانات این منطقه رفته‌رفته در حال انقراض هستند.

این منطقه کویری علاوه بر چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، بنا‌های تاریخی دیگر گرمسار را هم در دل خود جای‌داده‌اند.

موزه مهرو سکه کومش سمنان

موزه مهرو سکه کومش یکی از مراکز تفریحی سمنان و همچنین از موزه‌های تخصصی و ارزشمند این استان است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. این موزه شامل غرفه‌هایی از قبیل تعداد ۵۰۰ سکه قدیمی، ۸۰ نوع مهر، ۲۴ اسکناس قدیمی کاغذی و سایر انواع پول‌های قدیمی که اکنون در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

با نگاه‌کردن به این اشیا باستانی می‌توان به نحوه مبادله پول در دوران مختلف تاریخی پی برد که برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار حائز اهمیت است.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی سمنان

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی سمنان

بسطام بخشی از مراکز تفریحی سمنان است و در شهرهای باستانی شهرستان شاهرود قرار گرفته که بناهای تاریخی این شهر موردتوجه گردشگران داخلی و حتی توریست‌های خارجی بوده است. مجموعه تاریخی بایزید بسطامی دربردارنده بسیاری از آثار باستانی و تاریخی بسطام خواهد بود.

آرامگاه بایزید بسطامی معروف به سلطان العارفین در این مجموعه تاریخی و ارزشمند قرار دارد. در کنار مقبره این عارف مشهور ایرانی مزار اشخاص دیگری نظیر خانقاه بایزید، رواق صفوی، امامزاده محمد، منار بسطام و برج کاشانه برقرار هستند.

سرای نقش‌جهان

احتمالاً شما با شنیدن نام نقش‌جهان به یاد میدان مشهور نقش‌جهان در اصفهان افتاده باشید. از رایج‌ترین مراکز تفریحی سمنان می‌توان به سرای نقش‌جهان اشاره کرد. این سرا یک مجتمع خرید سنتی با معماری بسیار کهن که در مقیاسی کوچک در دوطبقه مجزا ساخته شده است.

کاروانسرای نقش‌جهان در سمنان به نام کهنه دژ که در سال ۱۳۹۷ به بازسازی آن پرداختند و اکنون به یک مرکز خرید سنتی معروف تبدیل شده‌ است.

در این مجتمع خرید تقریباً ۶۰ مغازه دایر است که اغلب به فروش صنایع‌دستی و تزیینی سمنان مشغول‌ هستند. در کنار مجتمع چند رستوران و سفره‌خانه سنتی وجود دارد و افرادی حرفه‌ای در زمینه موسیقی به اجرای زنده موزیک برای سرگرمی مردم می‌پردازند. از امکانات این مجتمع خرید می‌توان به پارکینگ اختصاصی با ظرفیت ۶۰ خودرو، دوربین‌های مداربسته، آسانسور و سرویس‌های بهداشتی مخصوص آقایان و بانوان  اشاره کرد.

برج طغرل دامغان در سمنان

یکی دیگر از سازه‌ها یا مراکز تفریحی سمنان، برج طغرل خواهد بود که در روستای مهمان‌دوست و در نزدیکی شهرستان دامغان است و ظرافت‌های معماری آن موردتوجه بسیاری از گردشگران این شهر قرار گرفته است. قدمت این برج که به نام‌های برج مهمان‌دوست یا معصوم زاده شهرت دارد به دوران سلجوقی بازمی‌گردد.

بدنه این ساختمان  از آجر ساخته شده که ارتفاع آن ۱۲ متر است‌ و مقرنس‌کاری‌های زیبایی در طاق این بستان طراحی شده که  زیاد به چشم می‌خورند.

پارک ملی خار توران سمنان

این پارک بخشی از جاذبه‌های گردشگری و مخصوصاً مراکز تفریحی سمنان است که در یکی از روستاهای توابع شهرستان شاهرود قرار دارد. دلیل شهرت آفریقای ایرانی، وجود منطقه حفاظت شده خار توران است که علاقه‌مندان به طبیعت نام این منطقه را به‌عنوان حیات‌وحش توران می‌شناسند.

مساحت این پارک ۱۴۷۰۰۰۰ هکتار تخمین زده شده است و بیش از ۲۰۰۰ گونه جانوری چون غزال ایرانی، یوزپلنگ، شاه روباه و… که بسیاری از آن‌ها نیز در حال انقراض هستند، وجود دارند.

غار نمکی گرمسار

اغلب جاذبه‌ها و مراکز تفریحی سمنان در شهرستان گرمسار واقع شده‌اند. این شهر به دلیل داشتن منابع غنی و وسیع نمک شهرت زیادی دارد و با داشتن ۴۰ تونل نمکی نقش حائز اهمیتی در استخراج نمک در کشور ایفا کرده است. غار نمکی گرمسار همان تونل‌های نمکی هستند که بازدید از آن یکی از فعالیت‌های طبیعت‌گردی در این منطقه است.

این غار در دل یک بیابان خشک و گرم قرار گرفته و با ورود به آن دمای سرد داخلی غار شما را شگفت‌زده می‌کند. در طول این تونل نمکی با توده‌های سنگی نمک روبه‌رو می‌شوید که شکل‌های زیبا و جالبی دارند.

هر چه در داخل غار به  جلوتر بروید با توده‌های سنگی بزرگتری مواجه می‌شوید که از آن‌ها برای استخراج نمک استفاده می‌کنند. دیوار‌های نمکی همراه قندیل‌های نمک آویزان شده در سقف این غار منظره حیرت‌انگیزی را به وجود آورده‌اند.

چشمه هفت‌رنگ مجن سمنان

از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعت که مربوط به مراکز تفریحی سمنان است، می‌توان به چشمه هفت‌رنگ مجن که در شمال شرقی شهرستان شاهرود و در ارتفاعات البرز شرقی قرار دارد، اشاره کرد. این چشمه در نزدیکی روستایی تاریخی به نام تاش قرار گرفته که طبیعت چشم‌نواز این منطقه جزو سفرهای فراموش‌نشدنی گردشگران در این ناحیه است.

آب‌های معدنی چشمه از زیباترین جاهای دیدنی سمنان در بهار به شمار می‌روند که با گذر از ارتفاعات از دل‌سنگ‌های رنگارنگی سرازیر شده‌ و منظره رنگین کمانی و شگفت‌انگیزی را به وجود آورده‌ که تمامی رنگ‌های زیبای طبیعت را یکجا به تصویر کشیده‌اند.

علاوه بر این زیبایی‌ها، خاصیت درمانی آب‌های آن به‌واسطه وجود مواد معدنی آن‌ها از دلایل جذب گردشگران به این منطقه است.

تپه‌های مریخی سمنان

تپه‌های مریخی سمنان

اگر می‌خواهید روی زمین مکانی پیدا کنید که از منظر ویژگی‌های طبیعی و محیطی بیشترین شباهت را با سیاره مریخ داشته باشد، تپه‌های مریخی دامغان در استان سمنان دقیقاً همان جایی است که به دنبالش هستید. نام این تپه‌ها به‌عنوان پارک گردشگری فضایی به ثبت رسیده  که موجب توجه توریست‌های خارجی  به این شهر شده است.

تپه‌های تماشایی و همچنین بهترین مراکز تفریحی سمنان که از یک پدیده خاص و طبیعی برخوردارند به دلیل وجود املاح معدنی منحصربه‌فرد خود به رنگ قرمز که یادآور تپه‌های سرخ‌رنگ سیاره مریخ هستند.

سوغات سمنان

جاهای دیدنی و سوغات سمنان به دلیل قرارگرفتن در راه‌های ارتباطی متعدد یکی از استان‌های پرتردد در سطح کشور هستند. سوغات سمنان به علت تنوع آب‌وهوایی و اقلیمی تنوع بسیار زیادی دارد از مهم‌ترین این سوغات عبارت‌اند از‌:

  • نان‌شیرمال
  • نان بقسمات
  • نان چای
  • شهمیرزاد و گردوها
  • شیرینی کاک
  • حلوای سیاه و آب‌نبات
  • صنایع‌دستی
  • پسته
  • پارچه قلمکار
  • فراورده‌های لبنی

شارینو

آیا از خرابی لوازم‌خانگی خود رنج می‌برید؟ قبل از اقدام به تعمیر آن‌ها توصیه می‌کنیم مقاله‌های سایت شارینو در مورد تعمیر یخچال در سمنان، تعمیر پکیج در سمنان، تعمیر لباسشویی در سمنان، تعمیر ماشین ظرفشویی در سمنان، تعمیر مبل در سمنان و… را مطالعه کنید.

اگر به دنبال بهترین مراکز درمانی و زیبایی در سمنان هستید پیشنهاد ما به شما  مطالب مهم سایت شارینو در زمینه مرکز لیزر در سمنان و کاشت مو در سمنان و… است. همچنین درصورتی‌که نیاز به شناخت بیشتر مکان‌های تفریحی در سمنان دارید مطالعه مقاله‌های کافه‌های سمنان، رستوران‌های سمنان و گل‌فروشی در سمنان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای ایجاد کسب‌وکاری خوب و ایده‌آل نیاز به دانش و مهارت بالایی دارید، برای بالابردن این مهارت‌ها کافی است با مراجعه به تیم شارینو در مواردی چون سئو سایت در سمنان، طراحی سایت در سمنان، ادمین اینستاگرام در سمنان و… مطالعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

همیشه داشتن خیالی آسوده در هنگام کارکردن یکی از آرزوهای ما بوده و هست. مغازه‌ای امن و فروشگاهی که تحت‌نظر و مراقبت ما باشد یا این‌که یکی از دغدغه‌های رانندگان خرابی خودرو است و هر لحظه ممکن است به تعمیرات موردنظر نیاز داشته باشند.

نگران نباشید قبل از این‌که اقدامی کنید حتماً نگاهی به وبلاگ شارینو بیندازید و در زمینه‌های مکانیک سیار در سمنان و دوربین مداربسته در سمنان سطح آگاهی خود را ارتقا دهید.

سخن پایانی

استان سمنان با پیشینه و تاریخ گران‌بهایی که دارد، جاذبه‌ها و اماکن دیدنی فراوانی را در خود جای‌داده است که هر کدام از دیگری بهتر و زیباتر هستند. تنوع جاذبه‌های سمنان فراوان است که در بالا بهترین‌های آن را به شما معرفی کردیم؛ پس برای انتخاب مقصد گردشگری خود در بین مراکز تفریحی سمنان، دستتان حسابی باز است.

سؤالات متداول

۱ . در کدام آثار تاریخی سمنان حکایت داستانی مبارز دیو و رستم را به تصویر کشیده است؟

دروازه ارگ سمنان

۲ . کدام یک از مراکز تفریحی سمنان به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارد؟

چشمه‌علی دامغان

۳ . نام دیگر گرمابه پهنه در سمنان چیست؟

گرمابه حضرت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *