نویسنده های شهر سنندج

از قدیم الایام تا به امروز کردستان مظهر پرورش مشاهیر و نویسندگان بزرگی بوده است. در این مرز و بوم اساتید بزرگی همچون مستوره اردلان، امیر نظام گروس، محمد قاضی، عبدالکریم مدرسی و… زیسته‌اند. اکنون در این مقاله سعی داریم در مورد نویسندگان سنندجی مشهوری که در عصر معاصر مشغول به نگارش هستند صحبت کنیم.

نویسندگی از دیر باز تا عصر معاصر در سنندج

کردستان دارای نویسندگان بزرگ و مشهور زیادی است که در تمامی زمینه‌ها آثار خود را به چاپ رساند‌ه‌اند. به عنوان مثال می‌توانیم به مستوره اردلان که در سال ۱۲۲۰ متولد شد اشاره کنیم و یا آیت الله شیخ مردوخ که توانستند ۱۱۴ جلد کتاب را به چاپ برسانند را نام ببریم. از جمله برترین و برجسته‌ترین نویسندگان سنندجی عبارتند از:

  • سید علی اصغر کردستانی
  • استاد علی بهزادیان
  • هادی ضیاءالدینی
  • مولوی کرد
  • محمد امین شیخ الاسلامی ملقب به هیمن
  • قطب الدین صادقی
  • سوران کردستانی
  • رویا طلوعی
  • بابا مردوخ روحانی

مقاله پیشنهادی:

زندگینامه ،آثار و اشعار مستوره اردلان +تاریخ اردلان

 

معرفی نویسندگان سنندجی در قید حیات

کردستان، شهر فرهنگ و هنر و مهد موسیقی ایران از دیر باز در حال پرورش استعدادهای هنری است‌‌. این مرز و بوم همواره مهد رشد هنرهای مختلف از جمله علم و ادب بوده است. اما اکنون سعی داریم تا نویسندگان در حال حیات را خدمتتان معرفی کنیم.

عطا نهایی

یکی از معروف‌ترین نویسندگان مشهور کرد زبان آقای نهایی هستند. ایشان در حوزه رمان نویسی توانسته‌اند جوایز ارزنده‌ای را کسب کنند و  از طرف انجمن تجلیل از هنرمندان مفاخر استان کردستان مورد قدردانی قرار بگیرند. نخستین اثر آقای نهایی گل شوران بود که در خارج از ایران هم مورد استقبال قرار گرفت.

ایشان بعد از چاپ گل شوران توانستند دو داستان کوتاه با نام‌های تنگانه (سختی) و زریکه (جیغ) به چاپ برسانند. آخرین رمان آقای نهایی بالندکانی دم (پرندگان با باد) است که در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسید.

نویسندگان سنندجی

نویسندگان سنندجی

مقاله پیشنهادی:

تولید محتوا در سنندج

 

سراج بناگر

آقای سراج الدین بناگر فرزند اسماعیل بناگر یکی دیگر از نویسندگان سنندجی است که در قرن معاصر مشغول به نوشتن مجموعه اشعار، داستان‌های کوتاه، رمان و… است. ایشان توانستند اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۷۴ با نام مالروهای سکوت توسط انتشارات بین المللی حافظ به چاپ برسانند. این مجموعه منتخبی از اشعار منتخبی است که در سال‌های ۵۶ تا ۷۲ سروده‌اند.

همچنین توانستند در سال ۱۳۸۶ داستان‌های کوتاه بناگر را با نام چاو شاره‌کی از سوی انتشارات پرتو روانه بازار کنند. این مجموعه داستان اولین اثری بود که به زبان کردی سورانی به چاپ رسید. این داستان به قدری مورد استقبال قرار گرفت که در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات کالج دوباره چاپ شد‌.

رمان خه وزران یکی دیگر از رمان‌های آقای بناگر است که در سال ۱۳۹۸ با همکاری انتشارات خانی منتشر شد. در این رمان با استفاده از فضا سازی کلاسیک سعی شده است تا حد امکان در مورد اندوه‌های آدمی بعد از مرگ دیگری صحبت شود. همچنین ایشان توانستند مجموعه سه جلدی خرس، زنی با چمدان آبی، صخره و مجموعه چهار جلدی مغازه سمساری، گل میخ، شندره پندره‌ها و کلاس نیمه آبان را نیز روانه بازار کند. جالب است بدانید که آقای بناگر به حدود ۳۰ سال است که در زمینه هنری و ارشاد کلاس‌های رایگان برگزار می‌کنند‌

سراج بناگر

نویسندگان سنندجی

خاطره محمدی

یکی دیگر از نویسندگان سنندجی عصر معاصر خانم خاطر محمدی است که در زمینه تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند. ایشان توانسته‌اند از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را به صورت جدی در زمینه نویسندگی با زبان‌های کردی فارسی به انگلیسی ادامه دهند. خانم محمدی دارای مهندسی علوم خاک، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و مدرک ویرایش و نگارش هستند.

خاطره محمدی

نویسندگان سنندجی

فوزیه بشارت

فوزیه بشارت یکی از نویسندگان متولد بیجار کتاب هورمسگه گان ژینگ را در آبان ماه سال ۹۹ با همکاری نشر گوتار روانه بازار کرد. عنوان این کتاب به معنای اشک‌های زنی است که در  طی داستان طنز غم انگیز خانم بشارت درباره فقر زنان و مشکلات روزمره آن‌ها صحبت می‌کند. ایشان توانستند نسخه صوتی کتاب خود را در ۲۹ مهر ماه رونمایی کنند. فضای داستانی و ساختار ادبی این کتاب به قدری مورد توجه قرار گرفت که توسط اساتید دانشگاه کردستان، انجمن ادبی مریوان و شاعران و زبان شناسان کرد نقدهایی را دریافت کرد. خوشبختانه کتاب خانم بشارت به عنوان یکی از نویسندگان سنندجی با استقبال مردم به چاپ به دوم  نیز رسید.

مقاله پیشنهادی:

مصاحبه‌ای کوتاه با جناب آقای مهندس آریان توکلی

 

کلثوم عثمان پور

یکی دیگر از نویسندگان شهر سنندج خانم عثمان پور است. این نویسنده در حوزه ادبیات کوردی در حال فعالیت است. هادی یوسفی استاد ادبیات دانشگاه پیام نور کردستان در مورد کتاب این بانو که با نام روله بزانی در مورد مسائل دینی و فقیه برای کودکان نوشته شده است اعلام کردند: که استفاده از کلمات آسان و قابل درک برای کودکان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که این داستان به خود اختصاص داده است. همچنین خیال پردازی با شیوه صحیح در این کتاب توانسته است نظر ایشان را نیز جذب کند. همچنین کتاب ماسی خانم از این نویسنده به یکی از مشهورترین کتاب‌های کودکان در سنندج تبدیل شده است.

ناهید نقشبندی

سرکار خانم ناهید نقشبندی متولد ۵ اسفند سال ۱۳۷۰ در شهر سنندج هستند. ایشان یکی از جوان‌ترین داستان نویس‌های کورد زبان سندجی هستند، که توانستند داستان‌های دیوانگی، لکه، یک بستنی شکلاتی، گندیدن و … را با موفقیت نشر دهند.

ناهید نقشبندی

شیلان گیلانی

بانو گیلانی یکی دیگر از نویسندگان سنندجی موفق هستند که در سال ۱۳۳۳ چشم به جهان گشود. ایشان توانستند در سال ۱۳۷۵ جزو انجمن ادبی مولوی کرد در سنندج شوند. این بانوی هنرمند توانستند کتاب ماهی خوار حیله‌گر را به زبان کردی برگردانند. همچنین کتاب ماشین‌ها، شغل‌ها و مکان‌ها را نیز ترجمه کردند.

بانو گیلانی مؤلف ۲۵ داستان برای کودکان هستند. همچنین کتاب (شعر بی سقف) به همراه ۲۴ مقاله به زبان کردی از دیگر آثار وی است. اما به تازگی کتابی به عنوان (ژنانی کورد) را با هدف شناساندن زنان تأثیرگذار در جامعه کردستان را روانه بازار کردند. این کتاب هفت سال از عمر ایشان را به خود اختصاص داده است تا توانستند زندگی نامه زنان نامدار کردستان ایران عراق و روسیه را روی کاغذ تحریر درآورد. این کتاب در دو جلد ۵۱۰ و ۵۱۶ صفحه‌ای به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب در مورد اثرش این گونه اظهار نظر می‌کند: زنان کورد زبان باید با خواندن تاریخ پربار اجداد خود را بشناسند. ایشان اعلام کردند هنگام تحقیق در مورد پیشینه زنان متوجه شدم که تنها یک کتاب در مورد زنان نامدار کورد زبان وجود دارد که متعلق به ۵۰ سال پیش است. به همین دلیل سعی کردم در خصوص زنان نامدار کرد اطلاعات جامع و به‌روزتری جمع‌آوری کنم.

شیلان گیلانی

مقاله پیشنهادی:

معرفی کتاب فروشی های سنندج از قدیمی ترین تا به روزترین ها

 

ویژگی مشترک نویسندگان سنندجی کورد زبان چیست؟

یک منتقد داستان‌های کوردی با داشتن مدرک فلسفه هنر، نویسنده و پژوهشگر در دو زمینه فلسفه و ادبیات داستانی در مورد ویژگی مشترک نویسندگان سنندجی می‌گوید: فضاسازی و زاویه دیدی که نویسندگان سنندج از آن استفاده می‌کنند یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که یک داستان نویس می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین اضافه کردند، داستان‌های کوردی عموماً برخاسته از زندگی‌های در حال جریان است به همین علت همزاد پنداری با آن‌ها بسیار ملموس‌تر است.

مجموعه سنه آگرین

یکی از استارتاپ‌های جوان و موفق در شهر سنندج مجموعه سنه آگرین یا شارینو است. این برنامه یک پلتفرم خدمات شهری است که مشغول به معرفی تمام مشاغل در زمینه‌های خانگی و سیار است. همچنین این برنامه توانسته است، به روز رسانی‌های مداوم کاریابی و استخدام را به خدمات خود اضافه کند؛ به همین دلیل صاحبان کسب و کارها می‌توانند جهت معرفی فعالیت‌های خود برای دیده شدن هرچه سریع‌تر از این برنامه استفاده نمایند.

سایر خدمات شارینو:😊

طراحی سایت

طراحی اپلیکیشن

سئو در سنندج

تولید محتوا

پشتیبانی اینستاگرام

طراحی و ساخت تیزر

طراحی پوستر

طراحی لوگو

 

 

 پزشک قلب و عروق در سنندج

کافه های سنندج

پزشک زنان در سنندج

 

۱۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *