پزشک تغذیه در اصفهان

پزشک تغذیه در اصفهان می‌تواند در رسیدن به اندام دلخواه و داشتن یک تغذیه سالم به شما کمک کند. حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید به روشی اصولی لاغر یا چاق شوید و از عوارض برخی از روش‌های می‌ترسید. شاید هم از ورزش کردن نتیجه نگرفته‌اید و نمی‌دانید که اشکال کار کجاست.

شما قبل از هر چیز باید تغذیه مناسب و اصولی داشته باشید تا بتوانید به هدفتان برسید. بهترین پزشک تغذیه در اصفهان بر اساس نیازهای بدن شما، یک رژیم غذایی اصولی را تنظیم کرده و به شما کمک می‌کند تا به هدف خود برسید.

اگر شما هم به دنبال دکتر تغذیه در اصفهان هستید و می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با تغذیه سالم و تأثیرات آن بر بدن بدانید، با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با تأثیرات تغذیه بر سلامتی و تناسب اندام آشنا کنیم.

تأثیرات تغذیه سالم بر سلامت بدن

تغذیه سالم برای حفظ سلامت نسل فعلی و آینده ضروری است. برای مثال، شیردهی به محافظت در برابر بیماری‌های دوران کودکی، از جمله عفونت‌های گوش و تنفسی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک می‌کند. اینجاست که مراجعه به بهترین پزشک تغذیه در اصفهان اهمیت پیدا می‌کند.

افرادی که از الگوهای غذایی سالم پیروی می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند و در معرض خطر کمتری برای مشکلات سلامتی جدی مانند: بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی قرار می‌گیرند. برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، تغذیه سالم می‌تواند به مدیریت این شرایط و جلوگیری از عوارض بیشتر کمک کند.

تأثیرات تغذیه سالم بر سلامت بدن

 

 

 

ویژگی‌های یک رژیم غذایی مناسب

هر گروه غذایی مواد مغذی و فواید متفاوتی را برای بدن شما فراهم می‌کند؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای هر پنج گروه باشد، ضروری است. در ادامه با گروه‌های غذایی مختلفی که از نظر پزشک تغذیه در اصفهان باید در برنامه غذایی خود در نظر بگیرید، آشنا می‌شوید.

غلات کامل

غذاهای سبوس دار مانند: برنج قهوه‌ای و نان، اشکالی از کربوهیدرات‌ها به ویژه کربوهیدرات‌های تصفیه نشده هستند. این مواد غذایی انرژی، فیبر سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را برای بدن شما فراهم کرده و به هضم غذا کمک می‌کنند؛ بنابراین مصرف آن‌ها توسط بهترین پزشک تغذیه در اصفهان توصیه می‌شود.

برای افرادی که مبتلا به سلیاک (اختلال آلرژیک و خودایمنی روده باریک) هستند یا کسانی که به گلوتن غیر سلیاک حساسیت دارند، لازم است تا سایر جایگزین‌های کربوهیدرات را در برنامه غذایی خود بگنجانند. همچنین این افراد باید اطمینان حاصل کنند که پرهیز از مصرف گندم مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

جایگزین‌های کربوهیدرات بدون گلوتن شامل محصولات برنج، گندم سیاه، کینوا و سبزیجات نشاسته‌ای (مانند سیب‌زمینی شیرین، سیب زمینی، کدو تنبل، ذرت) است. از آنجایی که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است شما را به حذف برخی مواد مغذی وادار کند، توصیه می‌شود تا از بهترین دکتر تغذیه در اصفهان کمک بگیرید.

میوه‌ها و سبزیجات

انواع مختلف محصولات غذایی، منابع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به تنظیم عملکرد بدن و محافظت از آن در برابر بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند. از نظر پزشک تغذیه در اصفهان برای دریافت بیشترین مواد مغذی از میوه‌ها و سبزیجات از همه آن‌ها استفاده کنید تا همه ویتامین‌ها به بدنتان برسند.

میوه‌ها و سبزیجات

 

 

 

پروتئین

پروتئین یکی از ماده مغذی اصلی در رژیم‌های غذایی است که وظیفه ساخت و ترمیم بافت‌های عضلانی در بدن را برعهده دارد. گوشت حیوانات رایج‌ترین منبع پروتئین است؛ اما چندین گزینه گیاهی مانند: آجیل و حبوبات نیز وجود دارند که تأمین کننده پروتئین بدن هستند.

افرادی که رژیم‌های گیاهی دارند، باید اطمینان حاصل کنند که ترکیب مناسبی از پروتئین‌های گیاهی را مصرف می‌کنند و نیازهای غذایی آنها به اندازه کافی برآورده می‌شوند. به همین علت مشورت با بهترین پزشک تغذیه در اصفهان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

لبنیات

محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی مهم مانند: کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین‌های A، D و B12 هستند. غذاهایی مانند: شیر، ماست و پنیر نمونه‌های عالی از لبنیات هستند که تقریباً در هر فروشگاهی یافت می‌شوند و مواد مغذی ضروری را به بدن شما می‌رسانند.

چربی و شکر

چربی‌های مفید در رژیم غذایی مانند: انواع ماهی و روغن زیتون برای سلامتی بدن ضروری هستند؛ زیرا سطح کلسترول را در بدن شما تنظیم می‌کنند و در عین حال عملکرد سلول‌های سالم را ارتقا می‌دهند. چربی‌های تک غیراشباع، چند غیراشباع و اشباع شده همگی در این جنبه از سلامتی نقش دارند.

از سوی دیگر، پزشکان تغذیه در اصفهان معتقد است که چربی اضافی که اغلب در غذاهای سرخ شده یافت می‌شوند، باید به حداقل برسند؛ زیرا این چربی‌ها عمدتاً چربی غیراشباع چندگانه هستند و از روغن‌های گیاهی فراوری شده مانند سویا و کلزا به دست می‌آیند.

با توجه به آستانه اکسیداسیون پایین، مصرف بیش از حد چربی غیراشباع چندگانه می‌تواند منجر به شرایط التهابی و تشکیل رادیکال‌های آزاد شود. مصرف شکر نیز باید محدود باشد؛ در حالی که قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها و غلات کامل سالم هستند و از نظر پزشک تغذیه در اصفهان باید مصرف شوند.

شکر تصفیه شده‌ای که از طریق کیک و تنقلات دریافت می‌کنید، می‌تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد و در صورت مصرف بیش از حد منجر به بیماری‌های متابولیک شود.

فاکتورهای مهم در تنظیم رژیم غذایی مناسب

شاخص‌های مهمی در تنظیم یک رژیم غذایی مغذی نقش دارند که پزشک تغذیه در اصفهان بر اساس آن‌ها عمل می‌کند. برای تنظیم یک برنامه غذایی باید ویژگی‌های بدن و وضعیت سلامتی شما در نظر گرفته شود. مهم‌ترین فاکتورهایی که در ایجاد یک برنامه غذایی مناسب نقش دارند، در ادامه بررسی شده‌اند.

فاکتورهای مهم در تنظیم رژیم غذایی مناسب

 

 

 

ترکیب بدن

یک برنامه تغذیه مناسب باید به شما اجازه بدهد تا بدن سالمی را در سطح قابل قبولی از چربی بدنتان (۱۸ تا ۲۴ درصد برای مردان و ۲۵ تا ۳۱ درصد برای زنان) حفظ کنید. این فاکتور به این معنی است که برنامه غذایی شما باید از سلامت متابولیک از طریق ارتقای عملکرد هورمونی سالم، حساسیت به انسولین و ریکاوری فیزیکی حمایت کند.

سطح کلسترول سالم و فشار خون

کنترل سطح کلسترول و فشار خون بسیار مهم است؛ زیرا داشتن وزن مناسب احتمال بروز مشکلات در این نواحی را کاهش نمی‌دهد. در حالی که کلسترول رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سطح کلسترول خون ندارد؛ بنابراین هنوز هم می‌تواند تحت تأثیر مصرف کلی چربی رژیم غذایی شما باشد.

از طرف دیگر، مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود که یکی از علائم آن بالا رفتن سطح فشار خون است. به همین دلیل پزشک تغذیه در اصفهان برای ارائه برنامه غذایی مناسب، به این فاکتور به طور ویژه‌ای توجه می‌کند.

سلامت پوست و مو

وضعیت پوست و موی شما، شاخص خوبی از کیفیت تغذیه شما را به نمایش می‌گذارد. اگر مواد مغذی کافی دریافت می‌کنید، پوست شما باید سفت، لطیف و دارای رنگ طبیعی باشد تا پوسته‌پوسته شدن و رنگ پریدگی در چهره نمایان نشود.

موهای شما باید صاف و محکم باشند و نشانی از خشک بودن و شکنندگی در آن‌ها به چشم نخورد. ریزش موی بدون دلیل هم اغلب نشانه سوء تغذیه است؛ از این رو بهترین پزشک تغذیه در اصفهان باید سلامت پوست و موی شما را در نظر داشته باشد.

سطح خواب و انرژی

دریافت مقدار مناسبی از مواد مغذی و کالری به شما کمک می‌کند تا خوابی آرام داشته باشید و پرانرژی بمانید. اگر احساس کسالت می‌کنید، این مسئله می‌تواند نشانه کمبود کالری یا مواد مغذی باشد که بدن شما را به حالت گرسنگی سوق می‌دهد و توانایی‌های ترمیمی آن را مختل می‌کند.

عملکرد منظم روده

عملکرد روده شما نشان دهنده این است که فیبر کافی از رژیم غذایی خود را دریافت می‌کنید یا خیر؛ بنابراین اگر یبوست دارید، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا سیستم گوارشی خود را بهبود ببخشید. البته توجه داشته باشید که عملکرد روده شما باید مورد بررسی قرار گرفته و برنامه غذایی شما توسط پزشک تغذیه در اصفهان تنظیم شود.

انواع رژیم‌های غذایی

فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید وزن کم کنید یا قصد چاق شدن را دارید؛ در هر حال انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی وجود دارند که توسط بهترین پزشک تغذیه در اصفهان تنظیم می‌شوند و راهکارهای متنوعی را برای رسیدن به خواسته شما در اختیارتان قرار می‌دهند. در ادامه مطلب شما را با انواع رژیم‌های لاغری و چاقی آشنا می‌کنیم.

انواع رژیم‌های غذایی

 

 

 

روزه دوره‌ای

حتماً با روزه‌داری آشنا هستید و می‌دانید که چگونه است. رژیم روزه دوره‌ای یک رژیم غذایی نیست؛ بلکه یک استراتژی تغذیه است که در آن شما تمام کالری خود را در یک دوره زمانی مشخص مصرف می‌کنید و بقیه روز ناشتا هستید. این روش باید زیر نظر پزشک تغذیه در اصفهان اجرا شود.

روش‌های مختلفی برای روزه‌داری دوره‌ای وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها تقسیم ۸:۱۶ است؛ به این معنی که کالری‌های خود را در یک بازه ۸ ساعته مصرف می‌کنید و ۱۶ ساعت دیگر از روز را روزه می‌گیرید. شما همچنین می‌توانید یک تقسیم ۱۰:۱۶، ۱۶:۱۰ یا حتی ۶:۲۰ را انجام دهید. برخی از افراط گرایان تا آنجا پیش می‌روند که کالری یک روز کامل را در یک ساعت فشرده می‌کنند.

رژیم روزه دوره‌ای به این صورت است که شما کالری کمتری می‌خورید؛ زیرا مواد غذایی را در یک بازه زمانی محدودتر فشرده می‌کنید و در طول روز آن‌ها را مصرف نمی‌کنید. در طول دوره روزه داری، نوشیدنی‌های بدون کالری مانند: قهوه سیاه، دم‌نوش‌های گیاهی و آب گازدار مجاز هستند.

از نظر بهترین پزشک تغذیه در اصفهان، رژیم روزه‌داری دوره‌ای نه تنها منجر به کاهش وزن می‌شود، بلکه می‌تواند به بهبود مقاومت بدن نسبت به انسولین، کاهش استرس اکسیداتیو روی سلول‌ها، تثبیت سطح قند خون و کاهش خطر سکته کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای از عادات غذایی افرادی که در نزدیکی دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، الهام گرفته شده است. این کشورها عبارت‌اند از: یونان، ایتالیا، اسپانیا، لبنان، ترکیه و غیره. این کشورها دارای طولانی‌ترین امید به زندگی در جهان هستند؛ بنابراین این نوع رژیم توسط پزشک تغذیه در اصفهان نیز توصیه می‌شود.

این رژیم غذایی سرشار از غذاهای مفید برای قلب مانند: سبزیجات، ماهی، میوه، غلات، روغن زیتون و آجیل است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف گوشت قرمز را به حداقل می‌رساند و مصرف لبنیات در آن متوسط است و مصرف منابع باکیفیت مانند ماست و پنیر را مورد توجه قرار می‌دهد.

با این حال، دکتر تغذیه برای لاغری در اصفهان نیز خاطرنشان می‌کند که مردم مدیترانه نسبت به آمریکایی‌ها عادات سبک زندگی بهتری دارند. به طور معمول، این افراد کمتر بی تحرک هستند، کمتر مشروب می‌نوشند و سیگار می‌کشند و عادات خواب بهتری دارند.

مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که رژیم مدیترانه‌ای نه تنها منجر به کاهش وزن می‌شود، بلکه در مقایسه با روزه‌داری دوره‌ای و رژیم سرخ‌پوشان، راحت‌ترین رژیم غذایی است که به آن پایبند هستند.

هنگامی که این رژیم غذایی توسط پزشک تغذیه در اصفهان تجویز شده و همه نکات مربوط به آن رعایت شوند، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را معکوس می‌کند و اثرات مثبت زیادی را برای سلامتی دارد.

رژیم کتوژنیک

در سال‌های اخیر، رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌های غذایی مورد بحث در جهان بوده است. حتی اگر دنبال کننده این نوع رژیم غذایی نباشید، احتمالاً اسنک‌های مخصوص کتو را در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده‌اید. اما این رژیم چگونه است؟ آیا توسط پزشک تغذیه در اصفهان توصیه می‌شود؟

کتو رژیمی است که چربی (۶۵-۷۵ درصد از کالری روزانه) با مصرف پروتئین متوسط (۲۰-۳۰ درصد) و کربوهیدرات بسیار کمی (فقط حدود ۵ درصد) را در اولویت قرار می‌دهد؛ اگرچه برخی از پزشکان تغذیه در اصفهان مصرف کربوهیدرات را ممنوع می‌کنند. این نکته بدان معناست که شما مقدار زیادی آووکادو، تخم مرغ و چیزبرگر بدون نان می‌خورید.

رژیم کتو برای حفظ بدن در یک حالت تقریباً ثابت طراحی شده است؛ یک حالت متابولیک که در آن بدن از چربی، کتون می‌سازد تا به جای شکر از کربوهیدرات‌ها (منبع انرژی اولیه و ترجیحی بدن) به عنوان انرژی استفاده کند.

همچنین ادعاهایی وجود دارند که نشان می‌دهند این رژیم به درمان سرطان و حتی بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند. چندین مطالعه نشان می‌دهند که کتو برای کاهش وزن در زمانی که کالری با رژیم‌های دیگر تطبیق داده شود، مؤثر نیست.

رژیم کتوژنیک

 

 

 

رژیم IIFYM

بیشتر مردم رژیم غذایی خود را به دلیل سختی زیاد کنار می‌گذارند؛ اما در این نوع رژیم خبری از سختی زیاد نیست. خوردن مرغ، برنج و کلم بروکلی در این رژیم تکرار می‌شود و شما لازم نیست که برای رسیدن به هدف خود، رنج زیادی را متحمل شوید.

IIFYM یک رویکرد رژیمی انعطاف‌پذیر است که به شما امکان می‌دهد تا زمانی که به اهداف از پیش تعیین‌شده پروتئین، کربوهیدرات و چربی خود می‌رسید، هر چه می‌خواهید بخورید. البته نباید این رژیم را به طور خودسرانه انجام دهید و باید حتماً با بهترین پزشک تغذیه در اصفهان مشورت کنید.

ابتدا باید تعیین کنید که چه مقدار از هر یک از درشت مغذی‌ها را در روز برای رسیدن به اهداف خود، کاهش یا افزایش وزن، مصرف کنید. محدوده قابل قبول درشت مغذی‌ها تعیین می‌کند که شما باید ۴۵-۶۵ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات‌ها، ۲۰-۳۵ درصد از چربی و ۱۰-۳۵ درصد از پروتئین دریافت کنید.

رژیم وگان (گیاه‌خواری)

رژیم وگان یکی از جنبش‌های سریع و در حال رشد در ایالات متحده است. ۶ درصد از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان گیاه‌خوار شناخته شدند، در حالی که تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۴ تنها ۱ درصد بود. در حالی که بعضی از منابع، وگان را یک رژیم غذایی می‌دانند، برخی آن را به عنوان یک سبک زندگی می‌شناسند.

جالبت است بدانید که بسیاری از گیاهخواران از پوشیدن هر گونه چرم یا پوست حیوانات نیز اجتناب می‌کنند. چند سال پیش، وگان‌ها تنها لوبیا، حبوبات، غلات، ماکارونی بدون تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات می‌خوردند. اما پیشرفت‌های فناوری، امکان دسترسی آن‌ها به محصولات متنوع‌تری را فراهم کرده است.

یک مطالعه که روی ۲۵۰۰۰۰ نفر و عادات غذایی آنها انجام شد، نشان داد که وگان‌ها ۲۵ درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر بیماری قلبی و ۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند.  با این حال، وگان‌ها در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند: آهن، روی، ویتامین D، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ قرار دارند که همگی برای سلامتی روزمره حیاتی هستند.

به همین دلیل لازم است تا قبل از انتخاب این نوع رژیم غذایی به عنوان سبک زندگی خود، مطالعات دقیقی درباره فواید و ضررهای آن انجام داده و ترجیحاً با بهترین پزشک تغذیه در اصفهان مشورت کنید.

رژیم وگان (گیاه‌خواری)

 

 

 

رژیم گوشت‌خواری

رژیم گوشت‌خواری نقطه مقابل رژیم گیاهخواری محسوب می‌شود. طرفداران رژیم گوشت‌خواری تنها محصولات حیوانی می‌خورند؛ گوشت، پنیر، شیر، چربی‌های حیوانی و تخم مرغ از مهم‌ترین مواد مصرفی از سوی گوشت‌خواران هستند. در حالی که غلات، سبزی و میوه در برنامه غذایی آن‌ها وجود ندارند!

این رژیم که به عنوان رژیم صفر کربوهیدرات نیز شناخته می‌شود، اساساً نوعی از رژیم کتو است؛ زیرا چربی و پروتئین آن بر کربوهیدرات‌ها اولویت دارد. این رویکرد رژیم غذایی در مواجه با تحقیقات علمی است که ثابت می‌کنند، محدود کردن مصرف گوشت می‌تواند عمر شما را افزایش دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

با این حال، پیروان آن ادعا کرده‌اند که می‌توانند با التهاب مبارزه کرده و از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنند.  با این وجود، نظر هر پزشک تغذیه در اصفهان این است که این رژیم ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و حتی مرگ شود؛ زیرا میوه و سبزیجات در آن وجود ندارد.

رژیم سرخ‌پوشان

پزشکان تغذیه در اصفهان با رژیم سرخ‌پوستان آشنایی دارند؛ اما آیا این رژیم را توصیه می‌کنند؟ در این نوع رژیم علاوه بر گوشت می‌توانید ماهی، سبزیجات، میوه، آجیل و دانه‌ها را نیز مصرف کنید. در حین رعایت این رژیم باید از مصرف هرگونه غلات، لبنیات، غذاهای فراوری شده، لوبیاها، حبوبات و قندها اجتناب کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم سرخ‌پوستان در کمک به کاهش وزن، کاهش فشار خون و… مؤثر است. با این حال، بسیاری از محققان بر این باور هستند که شواهد کافی در مورد اثرات رژیم غذایی بر سلامتی وجود ندارد و تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

همچنین برخی دیگر نسبت به حذف غلات کامل در رژیم غذایی هشدار می‌دهند که نشان داده شده است از بیماری قلبی و دیابت جلوگیری می‌کند. به هر حال قبل از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید که از این رژیم پیروی کنید یا خیر، بهتر است تا با یک پزشک تغذیه در اصفهان مشورت کنید.

رژیم سرخ‌پوشان

 

 

 

برنامه تغذیه چاقی

افزایش وزن به روشی سالم چیزی فراتر از خوردن غذای زیاد یا مصرف کالری بیشتر است. وقتی برای افزایش وزن خود به بهترین پزشک تغذیه در اصفهان مراجعه می‌کنید، راهکارهای مختلفی را پیش پای شما قرار می‌دهد که با پیروی از آن‌ها می‌توانید به میزان دلخواهی از افرایش وزن خود برسید.

در ادامه ۶ نکته را توصیه می‌کنیم که برای هر کسی که سعی در افزایش وزن سالم دارد، کاربرد دارد؛ پس اگر در پی افزایش وزن به صورت اصولی هستید، این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

۱. هر ۳ ساعت یک بار غذا بخورید

خوردن غذا هر ۳ ساعت یک بار برای اطمینان از افزایش مصرف کالری در طول روز مهم است. این کار منجر به افزایش وزن شما می‌شود. شما باید بیشتر از آنچه می‌سوزانید، کالری مصرف کنید. علاوه بر این، کالری شما باید تعادل خوبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را داشته باشد که همگی به افزایش عضله کمک می‌کنند.

بنابراین نباید وعده‌های غذایی را حذف کنید تا هیچ ماده مغذی را از دست ندهید و بتوانید سطح کافی گلوکز و اسیدهای آمینه را در خون حفظ کنید. رعایت این نکات منجر به بهبود و رشد عضلات شما می‌شود. برای انجام این مرحله حتماً با بهترین دکتر تغذیه برای چاقی در اصفهان مشورت کنید.

۲. پروتئین را در تمام وعده‌های غذایی خود بگنجانید

گنجاندن پروتئین در تمام وعده‌های غذایی تضمین می‌کند که سطح اسید آمینه خون شما در طول روز ثابت است؛ رعایت این نکته باعث ریکاوری خوب عضلات پس از تمرین می‌شود. میزان مصرف پروتئین خود را با یک پزشک تغذیه در اصفهان هماهنگ کرده و خودسرانه مصرف نکنید.

پروتئین در مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر و ماست وجود دارد. باید میان‌وعده‌هایی با ترکیبی مؤثر از پروتئین بخورید؛ مانند: ساندویچ با مرغ و پنیر روی نان گندم کامل یا نان تست با پنیر و ماست. اگر می‌خواهید درباره منابع غذایی مختلف پروتئین بیشتر بدانید، با یک دکتر تغذیه برای چاقی در اصفهان مشورت کنید.

2. پروتئین را در تمام وعده‌های غذایی خود بگنجانید

 

 

 

۳. چربی‌های مفید مصرف کنید

غذاهایی که سرشار از چربی‌های مفید هستند؛ مانند: شاه بلوط، بادام زمینی، آووکادو، نارگیل، روغن زیتون و دانه‌ها، راه‌های عالی برای افزایش کالری در رژیم غذایی با حجم کم غذا محسوب می‌شوند. علاوه بر این، این چربی‌ها به افزایش توده عضلانی کمک می‌کنند و باعث افزایش چربی در بدن نمی‌شوند.

راه‌های دیگر استفاده از این نوع غذاها در وعده‌های غذایی عبارت‌اند از: افزودن کره بادام زمینی به نان یا اسموتی، خوردن مقداری شاه بلوط همراه با میان وعده، اضافه کردن ۱ قاشق ماست نارگیل و تهیه اسموتی آووکادو برای میان وعده. مصرف این میان وعده‌ها را با پزشک تغذیه در اصفهان هماهنگ کنید.

۴. حداقل ۳ عدد میوه در روز بخورید

مصرف حداقل ۳ عدد میوه در طول روز و افزودن سالاد سبزیجات به ناهار یا شام می‌تواند به افزایش میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شما کمک کند. رعایت این نکته برای عملکرد بهینه متابولیسم و افزایش توده عضلانی شما ضروری است.

میوه‌ها را می‌توان به صورت تازه یا اسموتی مصرف کرد و آن‌ها را به میان وعده‌ها یا به عنوان دسر برای ناهار یا شام اضافه کرد. میزان مصرف میوه برای هر کس متفاوت است و باید از بهترین پزشک تغذیه در اصفهان سؤال کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی را در طول روز مصرف می‌کنید.

۵. حداقل ۲.۵ لیتر آب در روز بنوشید

نوشیدن آب زیاد و در نتیجه حفظ آب بدن برای افزایش توده عضلانی مهم است. هایپرتروفی یا همان افزایش سلول‌های عضلانی، تنها در صورتی رخ می‌دهد که آب کافی برای افزایش حجم سلولی وجود داشته باشد؛ بنابراین مهم است که میزان مصرف آب روزانه خود را از طریق پزشک تغذیه در اصفهان پیگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های مصنوعی در مصرف مایعات شما به حساب نمی‌آیند. مصرف آب بین وعده‌های غذایی بسیار مهم است؛ زیرا نوشیدن آب همراه با غذا می‌تواند در روند گوارش اختلال ایجاد کند.

5. حداقل 2.5 لیتر آب در روز بنوشید

 

 

 

۶. انجام ورزش

برای اطمینان از اینکه کالری اضافی شما به عضله و نه چربی تبدیل می‌شود، مهم است که ۳ تا ۵ بار در هفته ورزش کنید. شما باید روی تمریناتی تمرکز کنید که شامل حرکات قدرتی و ایروبیک هستند. در حالت ایده آل، شما باید با یک مربی شخصی تمرین کنید تا یک برنامه تمرینی را تنظیم کند که اهداف شما را برآورده کند.

نکات مهم درباره رژیم غذایی کودکان

رشته پزشک تغذیه به این برنامه‌های غذایی ختم نمی‌شود؛ یکی از گروه‌های مهمی که تغذیه در سلامت آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند، کودکان هستند. کودکان برای رشد بهتر به تغذیه مناسب و اصولی نیاز دارند تا بتواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند؛ بنابراین پیدا کردن دکتر تغذیه کودکان در اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغذیه کودکان بر اساس همان اصول تغذیه بزرگسالان تنظیم می‌شود. همه افراد به مواد مشابهی مانند: ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی نیاز دارند؛ اینها مواد مغذی نامیده می‌شوند. کودکان در سنین مختلف به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی خاص نیاز دارند و تنظیم این مقادیر برعهده پزشک تغذیه در اصفهان است.

بهترین الگوی غذایی برای رشد و تکامل کودک، سن، سطح فعالیت و سایر ویژگی‌های کودک را در نظر می‌گیرد. این اصول تغذیه برای کودکان را بر اساس آخرین دستورالعمل‌های رژیم غذایی و مطابق با نظریه‌های پزشک تغذیه در اصفهان مورد بررسی قرار می‌دهند.

غذای حاوی مواد مغذی باید بدون قند، چربی اشباع شده یا نمک باشد و بتواند نیازهای بدن انسان را به طور کامل تأمین کند. تمرکز بر غذاهای غنی از مواد مغذی به کودکان کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند و در عین حال کالری را محدود کنند. البته توجه داشته باشید که مقدار مواد خوراکی را باید با پزشک تغذیه در اصفهان هماهنگ کنید.

هر پزشک تغذیه در اصفهان، این مواد مغذی را برای تنظیم برنامه غذایی کودکان در نظر می‌گیرد:

  • پروتئین: غذاهای دریایی، گوشت و مرغ بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، نخود، محصولات سویا و آجیل و دانه‌های بدون نمک را انتخاب کنید.
  • میوه‌ها: کودک خود را به خوردن انواع میوه‌های تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک تشویق کنید؛ این نکته به این معنی است که قند اضافه آن کم است. به خاطر داشته باشید که یک چهارم فنجان میوه خشک به عنوان یک وعده میوه محسوب می‌شود.
  • سبزیجات: انواع سبزیجات تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک را مصرف کنید. هر هفته نخود یا لوبیا را به همراه سبزیجات رنگارنگ انتخاب کنید. هنگام انتخاب سبزیجات کنسرو شده یا منجمد، به دنبال سبزیجاتی باشید که سدیم کمتری دارند.
  • دانه‌ها: غلات کامل مانند نان یا پاستا سبوس دار، بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، کینوآ یا برنج قهوه‌ای وحشی را انتخاب کنید.
  • لبنیات: کودک خود را تشویق کنید که لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند: شیر، ماست و پنیر بخورد و بنوشد. نوشیدنی‌های سویای غنی شده نیز جزو لبنیات محسوب می‌شوند.

وقتی با بهترین پزشک تغذیه در اصفهان مشورت کنید، به شما توصیه می‌کند که کالری دریافتی کودک خود را در موارد زیر محدود کنید:

نکات مهم درباره رژیم غذایی کودکان

 

 

 

 

شکر

قندهای طبیعی مانند قندهای موجود در میوه و شیر، قندهای افزودنی نیستند و از نظر پزشک تغذیه در اصفهان مضر محسوب نمی‌شوند. نمونه‌هایی از قندهای اضافه شده عبارت‌اند از: شکر قهوه‌ای، شیرین کننده ذرت، شربت ذرت و عسل. برای جلوگیری از مصرف شکر افزودنی، برچسب مواد غذایی را بررسی کنید.

در نظر داشته باشید که غلات را با حداقل قند افزودنی انتخاب کنید. از نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند اضافه خودداری کرده و مصرف آب میوه را محدود کنید. اگر کودک شما آبمیوه می‌نوشد، مطمئن شوید که ۱۰۰% آبمیوه بدون قند افزودنی است.

شکر

 

 

 

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده عمدتاً از منابع غذایی حیوانی مانند: گوشت قرمز، هات داگ، مرغ، کره و سایر محصولات لبنی پرچرب به دست می‌آیند. پیتزا، ساندویچ، برگر و بوریتو منابع رایج چربی‌های اشباع شده هستند؛ به همین دلیل است که پزشک تغذیه در اصفهان نیز مصرف این مواد خوراکی را بسیار محدود می‌کند.

دسرهایی مانند کیک و بستنی یکی دیگر از منابع رایج چربی اشباع شده هستند. هنگام آشپزی، به دنبال راه‌هایی برای جایگزینی چربی‌های اشباع شده با روغن‌های گیاهی و آجیلی باشید که اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E را تأمین می‌کنند.

نمک

بیشتر کودکان در رژیم غذایی روزانه خود نمک زیادی مصرف می‌کنند؛ نام دیگر نمک سدیم است. نمک می‌تواند در ساندویچ‌ها باشد، جایی که سدیم موجود در نان، گوشت و چاشنی‌ها اضافه می‌شود. غذاهای فراوری شده، مانند: پیتزا، غذاهای پاستا و سوپ اغلب دارای مقادیر زیادی از نمک هستند.

بنابراین پزشک تغذیه در اصفهان به شما توصیه می‌کند تا به جای چیپس و کلوچه، میوه و سبزیجات را برای میان وعده کودک خود انتخاب کنید. برچسب‌های تغذیه را بررسی کنید و به دنبال محصولات کم سدیم باشید.

بهترین پزشکان تغذیه در اصفهان

اگر به دنبال رژیم غذایی لاغری رایگان در اصفهان می‌گردید یا می‌خواهید یک دکتر تغذیه برای چاق شدن در اصفهان پیدا کنید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارید. پزشکان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید پزشک تغذیه در اصفهان را از میان آن‌ها پیدا کرده و یک برنامه غذایی سالم را از او بخواهید. در جدول زیر تعدادی از این پزشکان را به شما معرفی کرده‌ایم.

نام پزشک آدرس شماره تماس
راضیه راستی بروجنی اصفهان، بلوار کشاورز، حدفاصل پل مفتح و سه راه سیمین، ساختمان دی، طبقه ۶، واحد ۴۳ ۰۳۱-۳۷۷۶۷۵۲۹

۰۹۹۱۹۱۳۸۰۲۴

رضا غیاثوند اصفهان، خیابان بزرگمهر، خیابان شریف واقفی، تقاطع گلزار و شریف واقفی، مقابل کوچه ۲۹، طبقه فوقانی داروخانه بهشتی ۰۹۱۳۵۹۵۵۰۰۴
مهدی فروغی اصفهان، خیابان جی، خیابان الله اکبر ۰۹۱۳۵۷۷۳۲۸۵
الهام رضایی اصفهان، خیابان وحید، نبش باغ دریاچه، مجتمع پاستور، طبقه ۲ ۰۳۱-۳۱۳۰۹۴۳۰

۰۹۳۰۴۱۳۶۰۰۵

عارفه خاکسار جلالی اصفهان، خیابان وحید، چهارراه امامزاده محسن، اول خیابان رودکی، مجتمع طاها ۱، طبقه ۵، واحد ۱۷ ۰۹۳۵۷۸۳۲۷۷۲
نگار اصلانی اصفهان، خیابان آمادگاه، ساختمان پزشکی بوعلی، طبقه ۱ ۰۳۱-۳۲۲۱۲۱۴۵
الهام حسینی اصفهان، خیابان شمس آبادی، قبل از چهارراه عباس آباد، بن بست بامداد، مجتمع سپهر ۰۹۹۱۲۵۰۶۲۰۹
سارا جانقربان اصفهان، خیابان قائم مقام، تقتطع اتوبان همت، مجتمع دنا ۰۳۱-۳۶۳۰۷۸۵۳
حمیدرضا طغیانی اصفهان، دروازه شیراز، ساختمان آزادی، بلوک A، طبقه ۱، واحد ۳ ۰۳۱-۳۶۶۲۷۰۶۲

۰۹۳۷۵۵۷۹۴۹۴

فاطمه شیرانی اصفهان، دروازه تهران، ساختمان پزشکی نگین، طبقه ۱، واحد ۴ ۰۳۱-۳۳۳۹۱۵۵۰

۰۹۱۴۰۳۳۰۸۴۸

بهاره کوشا اصفهان، خیابان رودکی، مقابل بانک سینا، نبش بن بست یاس، پلاک ۱۱۲، طبقه ۱ ۰۳۱-۳۷۸۶۷۱۷۳

۰۹۱۳۲۲۶۴۴۶۵

آزاده بیات اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، مجتمع قصر نور، طبقه ۵، واحد ۵۰۵ ۰۳۱-۳۲۲۳۲۲۲۰

۰۹۱۳۹۰۰۸۱۲۰

آیدین موحدی اصفهان، تقاطع اتوبان همت و خیابان قائم مقام فراهانی، مجتمع دنا ۰۹۳۶۳۹۶۶۴۰۰
هاجر محمدی دهنوی اصفهان، خیابان امام خمینی، شهرک رسالت، اول خیابان رسالت ۳، ساختمان آفتاب، طبقه ۱، واحد ۴ ۰۳۱-۳۳۲۲۲۹۲۴
فرناز کساییان اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، ساختمان پارسیان، طبقه ۳، واحد ۵۰۸ ۰۳۱-۳۶۲۸۴۶۹۷
رضا اطمینانی اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، پل میر (پل شیخ صدوق)، ساختمان پل، طبقه ۵ ۰۳۱-۳۶۶۳۹۹۰۵

۰۳۱-۳۶۶۲۳۳۹۵

پروانه صانعی اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع عالم آرا، طبقه ۵، واحد ۵۰۵ ۰۳۱-۳۲۲۴۲۶۵۹
مهناز رضایی اصفهان، خیابان آمادگاه، مجتمع آژند، طبقه ۱، واحد ۱۷ ۰۳۱-۳۲۲۴۰۸۹۰

۰۹۳۶۹۳۶۱۳۹۰

کیانوش کریمی اصفهان، خیابان آمادگاه، بعد از چهارراه محمد آباد، ساختمان سینا، طبقه ۴، واحد وسط ۰۳۱-۳۲۲۳۲۰۷۸

۰۹۱۳۳۱۵۳۴۷۰

تینا جعفری اصفهان، خیابان وحید، کوچه شماره ۱۹، نبش بن بست بهار، پلاک ۸۶ ۰۳۱-۳۶۲۶۴۵۵۷

۰۹۱۳۲۹۴۳۵۵۸

مهدی روحانی اصفهان، خانه اصفهان، خیابان رزمندگان، سه راه بنفشه، مجتمع خلیج فارس، طبقه ۴ ۰۳۱-۳۳۳۴۰۶۵۶

۰۹۱۳۲۰۱۶۸۴۸

سمیه بخشی اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی ۰۹۱۳۱۶۵۶۵۲۷
راضیه ضیایی اصفهان، خیابان شیخ مفید شرقی، پلاک ۲۰، مجتمع مهرداد، طبقه ۴، واحد ۸ ۰۳۱-۳۶۶۴۵۰۰۵

۰۹۱۶۲۰۴۹۴۴۰

غلامرضا زارع چاوشی اصفهان، خیابان شمس آبادی، بین کوچه ۲۱ و ۲۱ نزدیک چهارراه قصر، مجتمع مسیح، طبقه ۴ ۰۳۱-۳۲۲۰۹۸۹۶

۰۹۱۳۹۰۸۰۵۹۵

سؤالات متداول

  1. بهترین رژیم غذایی برای لاغری چیست؟

انتخاب نوع رژیم غذایی باید متناسب با ترکیب بدن و نیازهای آن و توسط پزشک تعذیه در اصفهان انجام شود.

  1. چه مواد غذایی باید در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود؟

لبنیات، میوه‌ها، پروتئین، سبزیجات و…

  1. بدن به چند لیتر آب در طول روز نیاز دارد؟

حداقل ۲ و نیم لیتر

  1. آیا می‌توان رژیم وگان را به عنوان سبک زندگی انتخاب کرد؟

رژیم غذایی وگان در کنار فواید بسیار زیادی که دارد، می‌تواند کمبود برخی مواد مغذی را در بدن به وجود بیاورد؛ در این حالت باید با پزشک تغذیه در اصفهان مشورت کنید.

  1. قند طبیعی بیشتر در چه مواد خوراکی وجود دارد؟

میوه، شیر، عسل و…

شارینو

ظاهر ساختمان‌ها اولین تصویری هستند که از آن‌ها دیده می‌شوند؛ بنابراین تمیزی و زیبایی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. کفسابی در اصفهان یکی از خدماتی است که می‌توانید از طریق آن، ظاهر مرتب و تمیزی به ساختمان خود بدهید.

یکی دیگر از موارد دیگری که می‌تواند در زیبایی یک ساختمان تأثیرگذار باشد، استفاده از درختان، گل‌ها و فضای سبز در آن است. اگر می‌خواهید به باغچه ساختمان یا درختان باغ خود رسیدگی کنید، خدمات سمپاشی در اصفهان یکی از مواردی است که به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

از دیگر خدماتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، می‌توان به تعمیر یخچال در اصفهان، تعمیر آبمیوه گیری در اصفهان، تعمیر جاروبرقی در اصفهان، تعمیر پکیج در اصفهان و تعمیر بخاری در اصفهان اشاره کرد. برای کسی اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوعات می‌توانید به مقالات مربوطه در وبلاگ شارینو مراجعه کنید.

برای حفظ سلامتی خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟ انجام چکاپ به موقع می‌تواند از تشدید علائم بیماری‌ها جلوگیری کرده و به سلامت شما کمک زیادی کند. در این مواقع مراجعه به پزشکان قلب و عروق در اصفهان، پزشک ارتوپد در اصفهان، پزشک مغز و اعصاب در اصفهان، پزشک زنان در اصفهان و بیمارستان‌های اصفهان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تا چه اندازه با شهر اصفهان و جاذبه‌های گردشگری آن آشنایی دارید؟ آیا می‌دانستید که برخی از رستوران‌های اصفهان به همان شکل سنتی خود باقی مانده‌اند و بخشی از تاریخ ایران را در بر می‌گیرند؟ کافه‌های اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیستند و بسیاری از آن‌ها معماری سنتی دارند.

علاوه بر این، برای آشنایی هر چه بیشتر با نصف جهان می‌توانید سری به بهترین مراکز تفریحی اصفهان بزنید تا بدانید که چه تاریخی پشت این بناهای تاریخی و اصیل وجود دارد.

در انتها

پیدا کردن یک پزشک تغذیه در اصفهان به دلیل تأثیرات زیادی که بر سلامتی شما دارد، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند سلامت جسمی و روحی شما را تحت تأثیر قرار بدهد. در این مقاله سعی داشتیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با تغذیه سالم و پزشکان تغذیه را برای شما توضیح بدهیم.

چند برنامه غذایی پزشک تغذیه در اصفهان را هم برای نمونه به شما معرفی کردیم؛ اما بهتر است بدانید که برنامه‌های غذایی انواع مختلفی دارند و به همین تعداد محدود نمی‌شوند. برای پیدا کردن بهترین پزشک تغذیه در اصفهان بر اساس نیازهای خود می‌توانید به جدول ارائه شده در مقاله مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *